Spinning - Tacx

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Leon
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 16 juni 2003, 18:23

Kan m'n Spinning vergelijken met rijden op een Tacx?
Is er dus verschil tussen een Spinning Bike en een fiets op een Tacx toestel en het effect op de conditie en de training. Welke band is achter het beste geschikt voor op een Tacx. dfe noppen van een mountainbike zullen wel vlug slijten.
robiba
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: di 26 augustus 2003, 13:53
Mijn mountainbike: cube reaction 2003
Contacteer:

Leon schreef:Kan m'n Spinning vergelijken met rijden op een Tacx?
Is er dus verschil tussen een Spinning Bike en een fiets op een Tacx toestel en het effect op de conditie en de training. Welke band is achter het beste geschikt voor op een Tacx. dfe noppen van een mountainbike zullen wel vlug slijten.
Nee, op een tacx trainen is saaier. Spinnen doe je met een groep op muziek, op een tacx zit je doorgaans alleen wat al heeeeel snel gaat vervelen. Ik heb het een jaar volgehouden waarna ik die Tacx snel verkocht heb. Volgens mij kun je overigens alleen maar met gladde banden op een Tacx. :~
micha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 4 juli 2003, 14:10
Mijn mountainbike: Is eventueel te koop
Contacteer:

robiba schreef: Nee, op een tacx trainen is saaier. Spinnen doe je met een groep op muziek, op een tacx zit je doorgaans alleen wat al heeeeel snel gaat vervelen. Ik heb het een jaar volgehouden waarna ik die Tacx snel verkocht heb. Volgens mij kun je overigens alleen maar met gladde banden op een Tacx. :~
Als je de Tacx op de PC aansluit met de bij behorende software zodat het nog lijkt of je ergens fietst en regelmatig down load.
, en dan je installatie aanzet voor de muziek heb je ongeveer het zelfde. Ik ga ervan uit dat je tijdens het spinnen niet een goed gesprek aangaat met je buurman of buurvrouw.

Geschikt voor alle fietsen met wieldiameter 610 - 720 mm volgens Tacx maar ik heb geen flauw idee van de diameter van MTB's
A journey of a thousand miles starts with a single coffee
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

Effect op je conditie ed zal hetzelfde zijn, zelfde principe. Slowbiba vind het saai maar ik vind het heerlijk om het thuis te doen. Je moet ook niet zomaar wat trappen maar de trainingsprogramma's van de Tacx site gebruiken. Die zijn erg goed om doelgericht te trainen en afwisselend genoeg om niet snel te vervelen. Met een muziekje op de achtergrond gaat de tijd ook wat sneller. Goed, "nothing beats the real thing" maar trainen op de Tacx is erg prettig als je weinig tijd hebt of als het weer het niet toelaat. Wat ik fijn vind, je zet het ding gereed, trekt je pakkie en schoenen aan, fietst 50 minuten en loopt binnen 3 stappen onder de douche. Waar je normaal, als het slecht weer is, heen en terug moet rijden, en je bike nog moet boenen (en je kleren).
Don't just train... train right.
Rodger
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6170
Lid geworden op: do 27 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: <<<<< Yeti AS-X >>>>>
Contacteer:

micha schreef: Geschikt voor alle fietsen met wieldiameter 610 - 720 mm volgens Tacx maar ik heb geen flauw idee van de diameter van MTB's
1 inch is 2,54cm, 26 inch (normaliter want je hebt ook 29 inch mtb wielen)
is de maat van een mtb wiel, dus 26x2,54 cm = 66,04cm = 660,4mm.

Et voila.
<3
micha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 4 juli 2003, 14:10
Mijn mountainbike: Is eventueel te koop
Contacteer:

Rodger schreef:
micha schreef: Geschikt voor alle fietsen met wieldiameter 610 - 720 mm volgens Tacx maar ik heb geen flauw idee van de diameter van MTB's
1 inch is 2,54cm, 26 inch (normaliter want je hebt ook 29 inch mtb wielen)
is de maat van een mtb wiel, dus 26x2,54 cm = 66,04cm = 660,4mm.

Et voila.
Et merci
dus het past :-q
A journey of a thousand miles starts with a single coffee
Lucifer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2317
Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge

Er is zeker een verschil tussen het trainen op een Tacx en Spinning.
Spinning (of RPM) zijn over het algemeen erg intensief en train je in het hoge bereik van van je hartfrequentie. Op de rollerbank of Tacx is makkelijker om (zoals eerder gezegd) doelgericht te trainen omdat je niet in het tempo van de groep mee hoeft.

Met spinning is duurtraining vrijwel niet mogelijk, ik vind dat de Tacx veel meer te bieden heeft dan Spinning of RPM.
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
Animine
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 22 april 2003, 21:52

Lucifer schreef:Er is zeker een verschil tussen het trainen op een Tacx en Spinning.
Spinning (of RPM) zijn over het algemeen erg intensief en train je in het hoge bereik van van je hartfrequentie. Op de rollerbank of Tacx is makkelijker om (zoals eerder gezegd) doelgericht te trainen omdat je niet in het tempo van de groep mee hoeft.

Met spinning is duurtraining vrijwel niet mogelijk, ik vind dat de Tacx veel meer te bieden heeft dan Spinning of RPM.
Ten eerste zijn RPM en Spinning® helemaal niet te vergelijken. De intensiteit van Spinning® is helemaal afhankelijk in welke zone van Spinning® de les wordt gegeven. Bij Spinning® zijn er 5 verschillende zones: recovery, endurance, interval, strength en race day. Ik ga hier niet in detail uitleggen hoe die 5 zones precies in elkaar zitten, maar met Spinning® valt perfect een duurtraining uit te stippelen, zelfs beter dan op een Tacx toestel.

Bij Spinning® is het ook helemaal niet de bedoeling dat je mee "moet" met het tempo van de groep. Als je voor jezelf een bepaald trainingsschema hebt, kan je dat perfect volgen. Als je goede Spinning® instructors hebt dan kunnen die je daar bij helpen, een zelfde Spinning®les kan ingedeeld worden volgens de bepaalde zones en de oefeningen zijn dan te volgen door beginners en gevorderden.

Ik heb een tijd lang indoor cycling gedaan (2,5 jaar) tot ik mezelf heb ingeschreven om zelf Spinning® instructor opleiding te volgen, een wereld ging open, er zit zoveel achter... het originele concept is ontstaan door iemand die duurtraining thuis wou doen op een stationaire fiets voor de Coast-to-Coast wedstrijd in de VS (check http://www.spinning.com).

Maar goed over trainen dus, volgende week weer beginnen na een maand druk werken, verhuizen, verbouwen,... 's Maandags 3 uur Spinning®, dinsdag krachttraining, woensdag 2 uur Spinning®, donderdag wederom 3 uur Spinning®, vrijdag krachttraining, zaterdag intervaltraining en zondag rust.

Greetz,
Animine
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Spinning® is voo® watjes. :wink:

Se®ieus: e® lopen bij mij op de spo®tschool iets te veel spinne®s ®ond met spiksplinte®nieuwe mtb-schoenen die nog nooit een mtb van dichtbij hebben gezien. Ik wil ze wel een kee® zien tijdens een intensieve mtb-®it.

E® zullen e® vast bij zijn die wel spinning® e®bij doen om ext®a te t®ainen, maa® e®g veel doen het voo®al in plaats van oude®wets gewoon ECHT fietsen®. Buiten dus. Op een echte fiets®.

Bovendien wo®d ik helemaal gestoo®d van die e®®etjes. E®ge®lijk gewoon...
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Peter F900
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 552
Lid geworden op: za 20 oktober 2001, 02:00

makkelijk oordelen is dat.

@ mister ®: een beetje serieuze spinner/mtb-er met verantwoordelijkheids gevoel neemt niet iedere keer zijn met modder besmeurde schoenen mee de sportschool in.

Maar wat is er mis met het voor de lol beoefenen van spinning zonder een MTB-doel te hebben? Dan kan je alle andere sporten als steps, cardio, kracht sport, enz af gaan kraken omdat dat ook geen MTB-doel heeft. Ik kan mij niet voorstellen dat spinning bedoeld is voor de mtb-er.....

Er zijn toch erg veel bikers die het in de winter er bij doen omdat het 's avonds gewoon te donker is om buiten te kunnen trainen. In het weekend gaan ze dan wel buiten fietsen. Er zijn ook bikers die helemaal niets meer doen zodra het donkerder en slechter weer wordt.
Animine
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 22 april 2003, 21:52

Sorry voor de ® maar die kwam mee met de copy/paste en Spinning® is registered trademark :p

Ik fiets even graag buiten als dat ik op een spinning fiets zit, ik heb 7 jaar XC gereden en doe niets liever dan in weer en wind buiten fietsen. Het trainen doe ik vooral via spinning omdat ik dit een ontspannen manier van trainen vind, het echte afzien zal ik wel buiten doen.

En als je fulltime werkt en nog druk bezig bent met andere dingen, dan is het plezieriger om indoor te kunnen trainen als het buiten donker, dan ergens op die super Belgische fietspaden onderuit gereden te worden...

Greetz,
Animine
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Peter F900 schreef:makkelijk oordelen is dat.

@ mister ®: een beetje serieuze spinner/mtb-er met verantwoordelijkheids gevoel neemt niet iedere keer zijn met modder besmeurde schoenen mee de sportschool in.

Maar wat is er mis met het voor de lol beoefenen van spinning zonder een MTB-doel te hebben? Dan kan je alle andere sporten als steps, cardio, kracht sport, enz af gaan kraken omdat dat ook geen MTB-doel heeft. Ik kan mij niet voorstellen dat spinning bedoeld is voor de mtb-er.....

Er zijn toch erg veel bikers die het in de winter er bij doen omdat het 's avonds gewoon te donker is om buiten te kunnen trainen. In het weekend gaan ze dan wel buiten fietsen. Er zijn ook bikers die helemaal niets meer doen zodra het donkerder en slechter weer wordt.
Okee, je hebt natuurlijk deels gelijk.

Het is vooral de sfeer die op de sportschool die ik bezoek rond spinning hangt die mij ervan weerhoudt om mee te gaan doen. Het kijk mij nou eens interessant zijn gehalte is me iets te hoog. De discussies die in de kleedkamer rondgaan geven mij niet het gevoel van dat is nu een leuke groep om mee te sporten. Gezien de staat van de buikjes van sommigen en ook het feit dat ze kompleet afgemat van de fiets komen terwijl de enkeling die wel getraind is mij de indruk geeft nog rustig een sessie of 3 te kunnen doen, vraag ik me ook af of de training wel zo intensief is. Maar dat ligt zeer waarschijnlijk aan de manier waarop de lessen bij ons gegeven worden.

Eerlijk gezegd heb ik al een paar keer gedacht dat het wellicht juist erg interessant zou zijn om het groepje eens mee te nemen mountainbiken. Gewoon om ook voor zichzelf te kijken hoe hun conditionele staat er nu voor staat.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

JF je traint en fietst toch voor jezelf en niet voor die dikke buiken, dat is net als al die brede gasten in de sportschool. Ieder heeft een eigen trainingsdoel en trek je vooral niets aan van een ander. Ik vind je opmerkingen nogal kort door de bocht.

Wij hebben we een goede spinning-les, alleen heb ik er geen behoefte aan. Ik vind het vreselijk om in dat hok 1,2 of 3 uur lang te fietsen. Ik spring buiten wel op de fiets voor een duurtraining. Ieder z'n meug.
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

Spook-E schreef:
Wij hebben we een goede spinning-les, alleen heb ik er geen behoefte aan. Ik vind het vreselijk om in dat hok 1,2 of 3 uur lang te fietsen. Ik spring buiten wel op de fiets voor een duurtraining. Ieder z'n meug.
Uh, denk niet dat je zo lang op een spinning bike gaat zitten. En spinning is niet voor duurtrainingen maar vooral voor intensieve interval, en aan welke training heb je met mountainbiken het meest?, juist. Maar je kunt ook kracht/hersteltraining/traptempo trainingen doen.
Don't just train... train right.
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

wat bedoel je precies Jef? Ik begrijp je niet helemaal.
Plaats reactie