vreemde hartslag

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
scalpel
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 7 juli 2002, 20:07
Mijn mountainbike: maybe something,s changed here!
Contacteer:

wie weet hoe dit komt

ik fiets nu al zo,n 3 jaar
train gem. 7 uur per week houd mezelf aan mijn rust om de dag trainen
en heb volgens de fitheidstest(van mijn polar) en mijn sport test een
vo2 max van 57 en mijn rust hartslag is zo,n 56

nu het volgende als ik ga fietsen dan schiet min hartslag al omhoog
al voor ik start zit ie al op de 90 en als ik inrij voor zo,n 20 minuten
zit ie al op zo,n 120 (dit omdat ik em gedwongen laaghoud)

ik fiets dan ook echt niet te hard en als ik dan een uurtje bezig ben dan
gaat mijn hartslag een ene keer wel omlaag en heb ik wel mijn goede zone te pakken hoe kan dit?
ik moet wel zeggen dat ik er niet echt moe van wordt dat ik in het begin van mijn training te hoog in mijn hartslag zone zit maar ik heb wel het idee dat ik zeker in het begin van mijn training te hoog zit met mijn hartslag

dus als er iemand oplossingen heeft of tips die zijn altijd welkom
remmen is voor watjes gas is alles
the one
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: di 21 oktober 2003, 22:23
Mijn mountainbike: Scott Racing XTR-MAVIC-BBB CARBON-

Een hart slag,is een appart iets.Mijn hart slag is normaal 70.en als ik me klaar maak voor het sporten is deze.90 p/m.misschien iets een spaning.
Als ik stukjes over de weg rij met tochten of van mij huis naar de bos met in spaning zit ik op 130 en maximaal in de bos op 160.Zet ik de fiets weer weg zit ik zo weer onder de 100.Je kunt eens contact op nemen met een sport arts dan ga je via een test een juiste hart slag zoeken.
Het is appart een hart slag sec6
Dr Paaj

Je moet je hartslag ook nooit vergelijken met een ander. Hartslagen zijn p verschillend. Alleen door een sporttest(jaarlijks ivm ouder worden) kun je uitvogelen wat voor jou de goede waarden zijn. Je kunt dit ook eenigzins zelf inschatten zoals je nu gedaan hebt met het rijden van een polar.

Ik weet van mezelf dat ik makkelijk uren kan rondwijden met een hartslag van 155 p/m en wanneer ik begin schiet ie ook omhoog(enthausiasme) en tijdens een pauze zit ik ook rond een 100-110. Dus ik vind je geen abnormale waarden geven.
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

Wat is nou het probleem? 120 bij het warmrijden is echt niet extreem hoog hoor. Mijn absolute rust is ook iets van 56 maar als ik al ga lopen zit ie snel boven de 80, hardlopen schiet ie boven de 100. Het is ook normaal als je hartslag omhoog schiet als je net begint. Als je wat langer bezig bent en warm begint te worden, stabiliseert je hartslag meestal wel. Belangrijk is ook om je max. hartslag te bepalen.
Don't just train... train right.
scalpel
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 7 juli 2002, 20:07
Mijn mountainbike: maybe something,s changed here!
Contacteer:

ok dan weet ik dat mijn aantal hartslagen per min. wel redelijke normale waardes zijn
remmen is voor watjes gas is alles
Exar
Genius
Genius
Berichten: 1777
Lid geworden op: do 21 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark
Contacteer:

Een rusthartslag van 56 is wel vrij hoog, maar als je hartslagrange gewoon vrij beperkt is is dat niet zo'n probleem. Als je vorig jaar altijd 40 had dan is het wel een probleem!


@Jeffrey: Hardlopen schiet ie boven de 100? Das bijna niks man!

Leuke test (Zoladztest), wel lopen graag: 5x 6 minuten, met 2 minuten pauze, de eerste keer je HfMax - 50 slagen, volgende HfMax - 40 slagen en zo door tot je op je HfMax - 10 slagen zit, dit is je wedstrijdfrequentie. Afstanden steeds meten, 3 maanden later weer doen, dan weet je of je beter bent geworden!
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

ExarMCM schreef: @Jeffrey: Hardlopen schiet ie boven de 100? Das bijna niks man!
Nouja, als ik begin ermee. Had laatst een gemiddelde van 167 ofzo over 8km, en een hele hoop blaren en spierpijn.
Don't just train... train right.
divve
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 2 december 2001, 02:00

Do you warm up properly or long enough? I noticed when I just bomb down the trail my HR goes to crap as well.
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

rusthartslag van 56 hoog ???

Volgens mij hangt het er helemaal vanaf hoe getraind je bent.
Voor een ongetraind persoon
( ok vrouw, mannen heb ik geen verstand van geloof ik)
is tussen de 70 en de 80 normaal.
als je meer gaat sporten gaat ie rap omlaag.
Ik begon bij 72 rust en zit nu rond de 55.

Volgens mij is er wel wat info op het net te vinden Googlelen maar
divve
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 2 december 2001, 02:00

That's why those people die early.
Sven
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1534
Lid geworden op: ma 16 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: MTB: Specialized Epic Race: Canyon

Ga voor de gein eens een auto aanduwen 's ochtends (nee, het is eigenlijk geen gein en nee, als ik moet duwen is het dus niet mijn auto). Je begint dan explosief te duwen zonder enige vorm van warming-up. Je hartslag schiet omhoog en je bent binnen no-time buiten adem.
Trainen is voor mensen zonder talent!
Baho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 231
Lid geworden op: wo 2 april 2003, 19:44
Mijn mountainbike: een rood-witte uit denekamp

Spring voor de lol eens van een flat af, zakt je rusthartslag drastisch en gaat ie nooit meer omhoog :tong

maarre ... zulke waarden heb ik ook, volgens mij niks vreemds aan (rust 58, was 52 :-{ en een max van 190)
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

ik heb zelf een hele lage hartslag, het schijnt goed te zijn. Wanneer je een lage hartslag hebt zegt dit schijnbaar veel over je conditie. Mijn hartslag in rust ligt ergens tussen de 50 en 60, die van topsporters ligt rondt de 40-48 in rust.

Je zegt zelf al dat je hartslag ineens omhoog gaat. Is allemaal heel logisch. Op het moment dat jij jezelf klaar maakt om te gaan fietsen ben je al niet meer in rust. Met je gedachte zit je al op die fiets, je stresst een beetje: heb ik mn bidons, zijn ze vol, materiaal in orde enz enz.

Wanneer je dan gaat fietsen dan span je jezelf in. Hier schiet de hartslag omhoog naar een normaal hoger niveau. Dit verschilt voor iedereen en ligt er ook aan hoe snel je begint. Van niks doen naar een dollemans ritje van 40 km per uur tijdens de eerste kilometer zal een aanzienlijk hogere hartslag opleveren, dan relaxed jezelf warmrijden.

Wanneer je tijdens het fietsen een ritme gevonden hebt gaat je lichaam ook beter daar mee om. Het ritme moet wel zo zijn dat je niet op 110 % van je kunnen rijdt, maar bijvoorbeeld op 90%. Je komt dan toch meer tot rust. Het probleem bij MTB-en is dat je tijdens de stijle klimmetjes ineens vol aan de bak moet om de gang dr in te houden, hier zal je hartslag ook flink omhoog gaan. Echter zal deze weer naar het lagere niveau gaan wanneer je de ademhaling weer onder controle hebt.

Ademhaling en conditie bepalen je hartslag voor het grootste deel. Wanneer je verkeerd ademt dan haal je te vaak adem in een minuut. Je hapt alleen maar naar lucht, terwijl je vergeet om uit te ademen. Het gevolg is dat je adem te "hoog" komt te zitten en je het alleen maar zwaarder krijgt. Met dat hoger komen zitten van je ademhaling bedoelen ze het volgende: Wanneer je normaal ademt voel je dit in je buik, de spant zich en trek je samen. Wanneer je te snel gaat ademen leeg je je longen niet meer genoeg. Je ademt maar halve bak uit en je gebruikt maar de helft van je longcapaciteit. Je hartslag gaat omhoog, je krijgt het benauwder en moeilijker.

Wanneer je maar lang genoeg zo ademt, en zeker bij intspanning, dan heb je een redelijke kans dat je een keer van je fiets af dondert. De kans dat je gaat hyperventileren of de kans dat je hersenen te weinig zuurstof krijgen is aanzienlijk. Zelf heb ik ook ademhalingsterapie gehad naar aanleiding van mn zomervakantie van dit jaar. Ik wist niet dat ik verkeerd ademde, maar de gevolgen ervan waren voor mij bijna dramatisch.

Ik zal in het kort weergeven wat er gebeurde volgens de artsen:

Ik was in Italie op vakantie en ging daar windsurfen op het Garda meer. Het was de eerste keer dat ik het deed en samen met mn vrienden was het kei lachuh. Het ging best redelijk en ik was zo`n 500 meter het meer op. Toen wilde ik weer richting de kant, maar dat was tegen de wind in. Gevolg is dat je van je plank afvalt omdat je niet weet hoe je het zeil dan vast moet houden enzo. Na 2 keer gevallen te zijn en weer op die plank te klimmen viel ik een 3e keer.

Bij deze 3e val ging het echter mis. Ik viel achterover van mn plank en wilde weer richting mn plank zwemmen om dr op te klimmen. Opeens was ik volkomen verkrampt. Ik kon mn armen niet bewegen en ik riep om hulp. Het volgende wat er gebeurde was dat ik kopje onder ging en daarna werd het zwart. Het gebeurde in een paar seconden. In die seconden denk je toch zoveel, maar je denkt vooral dat het afgelopen is met je.

Gelukkig niet, ik had een reddingsvest en ben uiteindelijk uit het water gevist door de waterpolitie. De artsen gaven hier in Nederland, na kweenie hoeveel onderzoeken, als verklaring dat ik verkeerd ademde. Ik ademde teveel zuchtend en ik ademde niet voldoende uit. Hierdoor kwam de adem bij me te hoog te zitten en als gevolg daarvan ga je weer sneller ademen. Zelf heb ik dr nooit iets van gemerkt, wel dat ik het soms benauwd had, maar dat had ik wel vaker. Op dat moment merkte ik er ook niets van.

Het is eigenlijk best apart hoe je ademhaling toch echt van invloed is op alles wat je doet. Stress, sport, hoofdpijn enz enz. Misschien is het laatste deel een beetje off-topic, maar ik wilde het gewoon ns vermelden. Geven van een eigen ervaring
Ferry
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1104
Lid geworden op: do 22 augustus 2002, 08:52
Mijn mountainbike: roept alweer

Zo off topic vind ik het niet hoor.
Vindt het wel een mooi voorbeeld.

Ik ken iemand die de opleiding voor
yoga docente heeft gevolgd en diegene
heeft mij veel tips gegeven over de ademhaling.
If you can't ride it, BIKE IT ! ! ! !
scalpel
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 7 juli 2002, 20:07
Mijn mountainbike: maybe something,s changed here!
Contacteer:

kijk zo kom wat verder bedankt allemaal
remmen is voor watjes gas is alles
Plaats reactie