vreemde hartslag

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
andre@home
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 19 maart 2004, 21:55

Jeffrey schreef:Voor een fiets kun je beter je vermogen testen op een Tacx of hometrainer. Want met snelheid ben je zeer afhankelijk van de wind en het hoogteverschil. Om maar een voorbeeld te noemen, met sterke tegenwind haal je misschien de 25km/u niet op een racefiets en met wind mee rij je zo 45km/u.
.................Als je power, heart rate en RPE nu tegen elkaar uitzet krijg je een mooi grafiekje.
ik gaf de windfaktor al aan in mijn eerst reply...
Die RPE komt overeen met hoe ik mijn trainingen noteer als zgn stressfactor.
Ook hier zijn wel bezwaren mogelijk. Vermogen is niet wat je in de praktijk tijdens trainingen mee omgaat. Immers ik zie de Zoladz test als een gebruikerstool zodat je in de juiste zone traint en niet als alleen staande test (kan wel....maaar eigenlijk doe ik dus beiden: test + gebruik).
RPE, net als stress fakotr zijn erg persoonlijk maar kunnen wel een aanvullende indicator zijn.
Leuk, er komt wel het nodige los aan diskussie.
hardlopen is ook leuk....
Alexander
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: do 29 januari 2004, 18:41
Mijn mountainbike: Cube limeted 3 met Hayes remmen.

Leuke test, ik was al aan het denken hoe ik mijn progressie goed kon testen over een breed gebeid, dit is een hele mooie manier om de progressie visueel te maken. Dat ga ik zeker doen!
Heeft geen idee...
robiba
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: di 26 augustus 2003, 13:53
Mijn mountainbike: cube reaction 2003
Contacteer:

themaniac schreef:Mijn hartslag in rust ligt ergens tussen de 50 en 60, die van topsporters ligt rondt de 40-48 in rust.
Een topsporter kan makkelijk een hartslag in rust van 36 hebben, in ieder geval onder de 40.
ikzelf zit in rust met een hartslag van tussen de 40-45
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

robiba schreef:
themaniac schreef:Mijn hartslag in rust ligt ergens tussen de 50 en 60, die van topsporters ligt rondt de 40-48 in rust.
Een topsporter kan makkelijk een hartslag in rust van 36 hebben, in ieder geval onder de 40.
ikzelf zit in rust met een hartslag van tussen de 40-45
Jij bent dan ook een topsporter he! Rusthartslag zegt weinig.
Don't just train... train right.
andre@home
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 19 maart 2004, 21:55

Jeffrey schreef:
robiba schreef: Een topsporter kan makkelijk een hartslag in rust van 36 hebben, in ieder geval onder de 40.
ikzelf zit in rust met een hartslag van tussen de 40-45
Jij bent dan ook een topsporter he! Rusthartslag zegt weinig.
wat is de definitie van topsporter...
* iemand die full-time sport of ook nog
* iemand die naast een volledig gezin en werk nog bijv. 6x per week intensief traint (streeft om het max. uit zich zelf te halen..)
;)
Laatst gewijzigd door andre@home op za 20 maart 2004, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
hardlopen is ook leuk....
robiba
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: di 26 augustus 2003, 13:53
Mijn mountainbike: cube reaction 2003
Contacteer:

Jeffrey schreef:Jij bent dan ook een topsporter he! Rusthartslag zegt weinig.
Zei ik dat dan? Dat een lagere rusthartslag beter is? :x
Zoals het al eerder werd aangehaald, een rust hartslag is bij ieder persoon heel verschillend, en bij mij dus laag.

Het belangrijkste is dat een hartslag na een heftige inspanning weer geleidelijk in een bepaalde tijd naar beneden gaat.
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

als het 's avonds donker is zit ik vaak op de spinningbike.

goeie actie van de sportschool er wordt altijd op hartslag getraind.
Men deelt dan kaartjes uit, waar een rijdtje hartsagen op staan ( 92%, 85%, 80% etc etc) afhankelijk van je leeftijd krijgt ieder een ander kaartje.

Iedereen houd zich netjes aan wat er op het kaartje staat , en dat heeft ook zo zijn nadelen tov op gevoel trainen.

Ik weet mijn max hartslag en die wijkt zo'n 15 slagen af van de 220- leeftijd regel....
( mijn max is nml laag 178)
Als ik me aan zo'n regel ga houden, ben ik altijd veel te zwaar aan het trainen.

Als je je max niet weet, is het misschien wel verstandiger om op gevoel te trainen
( net niet buiten adem zit je rond de 75/80, zeer ontspannen rond de 65 etc etc)

Dat is in iedergeval mijn idee over het trainen op hartslag.

Ik vind dus eigenlijk dat ze op de sportschool zo af en toe een keer iedereen de gelegenheid meoten geven een maximaal test te laten doen.

Het leuke van trainen met hartslagmeter vind ik, dat ik hem na een tijdje niet meer nodig heb. Ik voel wanneer ik over de 80% ga, ik weet wanneer ik op 65 zit... het is een hulpmiddel om je lichaam weer een beetje beter te leren kennen.

En af en toe doe ik hem weer even om, zodat ik scherp blijf.

Marieke max 178 rust 54
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

Je maximale hartslag als uitgangspunt nemen is dus niet goed. Veel belangrijker is om je omslagpunt te weten en daar als het ware je zones om heen te bouwen. Stel, iemand heeft een max van 200, zijn omslagpunt ligt rond de 190. Een ander iemand heeft ook een max van 200 maar zijn omslagpunt ligt op 180. Nou moet je eens kijken hoe beide reageren als ze allebei op 185 slagen rijden, de 1 zit boven zijn omslagpunt, rijdt in het rood en zal snel moe zijn. De ander rijdt onder zijn omslagpunt en kan dat tempo zeer lang volhouden. En toch rijden ze allebei op iets van 87% van hun max. Ook het omslagpunt is zeer persoonlijk, en het belangrijkste om te weten om gericht te trainen.
Don't just train... train right.
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

robiba schreef:
Jeffrey schreef:Jij bent dan ook een topsporter he! Rusthartslag zegt weinig.
Zei ik dat dan? Dat een lagere rusthartslag beter is? :x
Zei ik dan dat jij zei dat een lage rusthartslag beter is? Tis alleen maar een mededeling, omdat iedereen maar blij zijn rusthartslag gaat melden.
Don't just train... train right.
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

er is een theorie, dat je hart maar een bepaald aantal hartslagen meegaat, en dat het daarna ophoudt.

Mocht die theorie ooit helemaal bewezen worden (ik geloof dat het onderzoek vrij uitgebreid bij muizen is uitgevoerd)
dan ben je blij met een lage rusthartslag ....( waarschijnlijk)
andre@home
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 19 maart 2004, 21:55

Jeffrey schreef: Ook het omslagpunt is zeer persoonlijk, en het belangrijkste om te weten om gericht te trainen.
daarom wordt er zelfs liever van de "vermoedelijke anaërobe drempel" gesproken ipv "de" anaërobe drempel. Vergelijken van harstslagen is beperkt zinvol, is inderdaad persoonlijk.
hardlopen is ook leuk....
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

Jeffrey schreef:
robiba schreef: Een topsporter kan makkelijk een hartslag in rust van 36 hebben, in ieder geval onder de 40.
ikzelf zit in rust met een hartslag van tussen de 40-45
Jij bent dan ook een topsporter he! Rusthartslag zegt weinig.
Rusthartslag zegt veel! Maar niet in vergelijking met een ander maar meer met jezelf. Een opeens hogere rusthartslag kan duiden op slecht herstel en zelfs overtraining. Rusthartslag dus regelmatig meten.

En het posen met je rusthartslag heeft dus helemaal geen zin robobje.
megabike
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: vr 17 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Trek 6500, Manitou super six, Deore / LX /Magura HS33 /Bontrager
Contacteer:

Aantal posts verwijderd. Als de heren ruzie willen maken: Graag in PB's
Laten we dit topic serieus houden.
"Talk is cheap. Show me the code."
- Linus Torvalds
Microsoft logica: op start drukken om af te sluiten
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

bedankt megabike, nu wordt ik lastig gevallen via pb :-q
Plaats reactie