Trainen met een Rollenbank

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Flipke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: di 28 oktober 2003, 23:16
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper

Beste Bike-vrienden.....

Vandaag ben ik de gelukkige eigenaar geworden van een rollenbank, in combinatie met hartslagmeter moet dit de ideale manier zijn om interval trainingen te doen.
Heeft iemand van jullie enig idee hoe dit exact in zijn werk gaat?
Dient de weerstand van de rol constant hoog te zijn en moet je sneller gaan trappen of moet de weerstand eerst laag zijn en daarna opvoeren?

Ben benieuwd........ :~
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

Als je doelloos gaat rijden op de rollen heb je het al gauw gezien na 10 minuten. Ik heb zelf een ergotrainer en train met trainingsschema's die op de Tacx site staan: http://www.tacx.nl/content.cfm?l=ne&id=515 Komt vaak neer op een hoop interval van maximaal een uur die geleidelijk zwaarder wordt. In het begin kun je het beste beginnen met Extensieve interval training, traptempo training of recuperatie trainingen, dit zijn de lichtste. Klim, intensief en kracht zijn echt zwaar kan ik je vertellen. Zelf van te voren een trainingsschema als dat van de Tacx opstellen is vaak ook wel leuk.
Don't just train... train right.
Jass
Reporter
Reporter
Berichten: 4080
Lid geworden op: wo 15 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: ::: Specialized SX Trail ::: Trek Ticket :::
Contacteer:

Pas op dat je niet te veel kW hebt, want dan ga je op de bon :wink:

Jeffrey zegt al veel zinnigs en er is zoveel over trainen in allerlei sporten geschreven, dat er genoeg op het net te vinden is. FF googlen en je komt een heel eind. :-q
.:Actionsports - Lifestyle - Photography:.
::: Jasper Leenarts Photography :::
Flipke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: di 28 oktober 2003, 23:16
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper

Ok jongens bedankt voor de info!
Flipke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: di 28 oktober 2003, 23:16
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper

Jongens jullie hebben inderdaad gelijk dat er veel te vinden is op het net. Maar 2 belangrijke elementen staan er nooit bij! Stel we nemen een interval training van een uur. Dan staat er nooit bij:

A: In welke zone je moet gaan rusten na in de 80 tot 90% zone te hebben gefietst.
B: Hoe lang je in beide zones moet fietsen.

Weten jullie meer?
Exar
Genius
Genius
Berichten: 1777
Lid geworden op: do 21 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark
Contacteer:

Rust is altijd de laagste zone!
Flipke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: di 28 oktober 2003, 23:16
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper

Ok thanks en nou nog antwoord op mijn tweede vraag aub..... waarschijnlijk wel de belangrijkste....
daysleeper
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 14 juli 2003, 13:26
Mijn mountainbike: Intersence, Shimano Deore LX afgemonteerd, XT achter derailleur, PD-M520 pedals,
Contacteer:

Pas op dat je niet te veel kW hebt, want dan ga je op de bon
Ja inderdaad oppassen. Bij een overschrijding van de maximale toegestane constructiesnelheid zal ik verbaliserend op moeten treden!
It's the end of the world as we know it (and I feel fine)
Plaats reactie