Diabetes en Mountainbike

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Namens mijn alter-ego crashmax ben ik op zoeken naar mensen die ervaring hebben met suikerziekte en die mountainbiken. Zou graag willen weten wat de mogelijkheden en de onmogelijkheden zijn van deze aandoening in combinatie met sport.
tnx
Joker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 6 mei 2003, 13:34
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer, met veel zilver en zwart

Sporten werkt juist positief voor veel diabetes patienten.
Ik zou alleen even over leggen met de huisarts.
Niet dat hier geen mensen zijn die er verstand van of ervaring mee hebben, maar het blijft een individuele kwestie. O.a. afhankelijk van de ernst van je suikerziekte.
Met name ten aanzien van voeding en drinken tijdens het sporten.
Het is een duursport, wat je diabetes waarschijnlijk ten goede komt.
Veel patienten knappen op als ze gaan sporten en hebben soms minder insuline nodig, ook als ze niet sporten.
Beauty is in every moment, it´s up to you to find it
Some see things as they are and ask, 'Why?'
I dream things that never were and ask: 'Why not?’
Rodger
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6170
Lid geworden op: do 27 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: <<<<< Yeti AS-X >>>>>
Contacteer:

Talk to Bommie, he knows everything about it.
<3
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Idd, ik weet er helaas alles van. Ik hoop dat deze vraag niet betekent dat bij jou ook diabetes is geconstateerd?

Net als met de meeste sporten hoeft mountainbiken met diabetes geen probleem te zijn. Er zijn natuurlijk wel een aantal dingen waar je rekening mee moet houden:

- Tijdens een inspanning heb je minder insuline nodig om je normale hoeveelheid eten te verwerken. Dit los je op door minder te spuiten of meer te eten. De meeste mensen kiezen ervoor om minder te spuiten.

- Hoewel je minder insuline nodig hebt tijdens het sporten moet je wel altijd zorgen dat er een kleine hoeveelheid in je lichaam aanwezig is. Als je alleen maar zou eten kan je lichaam de glucose niet in de cellen opnemen en gaat denken dat er een tekort aan glucose is. Er wordt dan glucose uit de lever vrijgemaakt die eveneens niet verwerkt kan worden waardoor je met een hele hoge bloedsuiker kunt eindigen.

- Door regelmatig te sporten werkt je insuline idd efficienter. Ik merk heel duidelijk het verschil in periodes dat ik meer of minder intesief sport. Dit betekend dat je naargelang je activiteit je insulinepatroon aan zult moeten passen, het duurt een tijdje voordat je dit onder controle hebt, met name als je regelmatig periodes hebt waarin je minder aan sport toekomt.

Verder zorg ik altijd dat ik mijn insuline (kortwerkend) en mijn bloedsuikermeter bij me heb tijdens het biken. Het is gewoon een lekker idee dat je even je bloedsuiker kunt controleren als je twijfelt en aan kunt passen als het nodig is.

Daarnaast moet je natuurlijk genoeg eten bij je hebben. Ik neem meestal dextro energie en van die glucosegel mee voor de snelle koolhydraten en energierepen voor de lange energie. Op lange tochten controleer ik dan tijdens stops mijn bloedsuikerspiegel. Als deze goed is spuit ik enkele eenheden insuline en neem ik dextro of energiegel. Als het niet goed is corrigeer ik door bij te spuiten igv een hoge bloedsuiker of door te eten zonder te spuiten bij een lage bloedsuiker. De energierepen eet ik gewoon tussendoor en spuit ik meestal niet voor, dit wordt wel gecompenseerd met de insuline die je tussendoor spuit en de energie die je tijdens het fietsen verbruikt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, als je vragen hebt kun je altijd contact met me opnemen. Succes! :-q
Eat, sleep, ride, repeat
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Dank voor je reactie Bommie, ja er is inderdaad aan mij gisteren gezegd dat ik Diabetes ben. Voel me lichamelijk erg wisselend en maak me uiteraard zorgen om m`n gezondheid zodra ik op de fiets wil stappen.

Dus alle advies is welkom, en Bommie dank voor je tips en ik neem zeker nog even contact met je op.
megabike
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: vr 17 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Trek 6500, Manitou super six, Deore / LX /Magura HS33 /Bontrager
Contacteer:

Sterkte !

Op internet gevonden : http://www.wvc.vlaanderen.be/gezondspor ... abetes.htm
Fysieke inspanning heeft een aantal gunstige effecten, zowel voor de type 1- (insulinedependent) als voor de type 2-diabetespatiënt (niet-insulinedependent):


lichaamsbeweging verbetert de cardiovasculaire conditie (uithoudingsvermogen, maximaal zuurstofvermogen, …);

lichaamsbeweging verbetert de cholesterolspiegels van het bloed: een verhoging van het HDL-cholesterol (de “goede” cholesterol) en vermindering van het LDL-cholesterol (de “slechte” cholesterol);

lichaamsbeweging verhoogt de gevoeligheid voor insuline waardoor de behoefte aan insuline vermindert;

lichaamsbeweging verbetert het bloedglucoseniveau;

lichaamsbeweging heeft een gunstig effect op de nierfunctie wat voor diabetespatiënten, die vaak nierproblemen krijgen, zeer belangrijk is;

lichaamsbeweging kan een gunstig effect hebben op het lichaamsgewicht.

Welke sport is aangewezen voor diabetici?
Indien de insulinedosis wordt aangepast, de injectieplaats correct gekozen wordt en de dieetmaatregelen strikt worden nageleefd, is er eigenlijk geen enkele beperking op sportdeelname voor diabetici. Toch zijn er bepaalde sporten die sterk aan te bevelen zijn en andere die minder aan te raden zijn.

Aan te bevelen sporten zijn alle duursporten waarbij de fysieke inspanning progressief is en over lange tijd gespreid wordt (zoals wandelen, fietsen, langlaufen, zwemmen, …). Jonge diabetici zonder complicaties kunnen zonder problemen allerlei bal- en groepssporten beoefenen (voetbal, volleybal, basketbal, …).
"Talk is cheap. Show me the code."
- Linus Torvalds
Microsoft logica: op start drukken om af te sluiten
DOc
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 13 oktober 2003, 19:34

Veel sterkte... En laat het biken er niet om vallen.
:roll:
Valley
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 januari 2003, 10:08

Maiko schreef:Dank voor je reactie Bommie, ja er is inderdaad aan mij gisteren gezegd dat ik Diabetes ben. Voel me lichamelijk erg wisselend en maak me uiteraard zorgen om m`n gezondheid zodra ik op de fiets wil stappen.
Mag ik vragen hoe je dat geconstateerd hebt?

Ik heb de laatste tijd namelijk vrij snel (maar vooral na zware inspanning, dus biken) een te lage bloedsuikerspiegel. Niet gemeten maar gevoelsmatig, dus: hoofdpijn, koud zweten, sloom, honger etc. Op zich zou ik dat niet zo erg vinden als er (bij voedselinname) na een aantal uur herstel op zou treden, maar dat herstel duurt me te lang (> 24 uur).

Nu ben ik toevallig 3 maanden geleden nog gekeurd, daarbij is ook bloed onderzocht, maar was er niets aan de hand (maar dat was ook niet na inspanning oid).
Ik ben vorige week hiervoor bij m'n huisarts geweest maar die flapdrol werkt onder het motto "als ik niks zeg, zeg ik het ook niet verkeerd", dus niks wijzer geworden.

Ik heb begrepen dat er twee soorten Diabetes zijn: hypoglykemie en hyperglykemie? En dat de symptonen die ik heb zou kunnen duiden op de 1e (hypo~)?

Ben benieuwd naar je verhaal.
Joker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 6 mei 2003, 13:34
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer, met veel zilver en zwart

Valley schreef:
Maiko schreef:Dank voor je reactie Bommie, ja er is inderdaad aan mij gisteren gezegd dat ik Diabetes ben. Voel me lichamelijk erg wisselend en maak me uiteraard zorgen om m`n gezondheid zodra ik op de fiets wil stappen.
Mag ik vragen hoe je dat geconstateerd hebt?

Ik heb de laatste tijd namelijk vrij snel (maar vooral na zware inspanning, dus biken) een te lage bloedsuikerspiegel. Niet gemeten maar gevoelsmatig, dus: hoofdpijn, koud zweten, sloom, honger etc. Op zich zou ik dat niet zo erg vinden als er (bij voedselinname) na een aantal uur herstel op zou treden, maar dat herstel duurt me te lang (> 24 uur).

Nu ben ik toevallig 3 maanden geleden nog gekeurd, daarbij is ook bloed onderzocht, maar was er niets aan de hand (maar dat was ook niet na inspanning oid).
Ik ben vorige week hiervoor bij m'n huisarts geweest maar die flapdrol werkt onder het motto "als ik niks zeg, zeg ik het ook niet verkeerd", dus niks wijzer geworden.

Ik heb begrepen dat er twee soorten Diabetes zijn: hypoglykemie en hyperglykemie? En dat de symptonen die ik heb zou kunnen duiden op de 1e (hypo~)?

Ben benieuwd naar je verhaal.
Er zijn inderdaad 2 soorten diabetes.
Type I en Type II en niet zoals jij zegt hypo of hyperglykemie. Een hypo of hyperglykemie geeft alleen aan in welke richting je suikerspiegel in het bloed ontregelt is.
Het hele beeld van diabetes is gebaseerd op een gestoorde suiker huishouding. Een diabetes patient kan namelijk zowel een hyper als een hypoglykemie krijgen.
Het grootste probleem bij een diabetus patient is namelijk niet dat hij een te lage bloedsuiker heeft maar eerder een te hoge. De suikers in het bloed kunnen niet opgenomen worden en het lichaam blijft meer glucose in het bloed stoppen met als gevolg torenhoge bloedsuikers.

Type I is de aandoening waarbij er totaal geen insuline meer aangemaakt wordt en is een beeld dat veelal al op vroege leeftijd geconstateerd wordt.
Type II is de aandoening waarbij de gevoeligheid voor insuline gedaald is. Vroeger ouderdoms diabetes genoemd. In eerste instantie maakt het lichaam meer insuline aan maar op den duur is de produktie niet meer voldoende. Overgewicht en inactiviteit zijn 2 bekende risico factoren.

De symptomen die je beschrijft kunnen passen bij een hypoglykemie maar zijn niet direct tekenend voor een diabetus.
Een aantal factoren zouden zelfs eerder wijzen op een vochtgebrek
Het aangeven van het feit dat het sinds kort pas optreedt sluit een type I in grote mate uit. Diabetus wordt vastgesteld op een aantal manieren. Suikerspiegel in ochtend urine (ervan uitgaande dat je 's nachts nuchter (niet eten en drinken bent) of een glucose tolerantie test, welke door een arts gedaan wordt.
Verder beschrijf je alleen je situatie na inspanning, een normaal beeld wanneer je niet goed eet, van te voren tijdens en na de inspanning en geen gehoor geeft aan de tekenen die je lichaam geeft. Meer drinken en beter eten zou mijn advies zijn
Het is namelijk zo dat je als diabetus patient niet alleen klachten hebt na inspanning. Juist minder, zoals uit het verhaal van Bommie blijkt en de quote van Megabike.
Je kan je huisarts nogmaals vragen maar zo op het eerste oog, lijk je mij geen suikerziekte te hebben.
Nou succes ermee. :-q
Beauty is in every moment, it´s up to you to find it
Some see things as they are and ask, 'Why?'
I dream things that never were and ask: 'Why not?’
Valley
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 januari 2003, 10:08

Bedankt voor de uitleg zover.

Even ter aanvulling (misschien veranderd dat wat): het is niet zo dat de genoemde symptonen zich sinds kort voordoen, ik had ze in meer of mindere mate wel vaker. Mijn zorg is dat het herstel zo lang uitblijft. In eerste instantie dacht ik dat het veroorzaakt werd door uitdroging, dus daar ben ik de laatste tijd erg op aan het letten.

De laatste keer dat ik de symptonen had, had ik (voor tijdens en na) voldoende gedronken (na inspanning urine nog helder) en starte ik de training 3 uur na een ontbijt van musli en brood. De training duurde slechts zo'n 50 minuten (warm rijden + 1 rondje Schoorl).

Kan het zijn dat ik de voorgaande dagen niet voldoende gegeten heb en dat daardoor onvoldoende energie in het lichaam aanwezig is geweest? :roll:
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

http://diabetes.pagina.nl

allicht ten overvloede, maar toch.
Everybody bought a new bike!
DOc
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 13 oktober 2003, 19:34

Valley schreef:
Maiko schreef:Dank voor je reactie Bommie, ja er is inderdaad aan mij gisteren gezegd dat ik Diabetes ben. Voel me lichamelijk erg wisselend en maak me uiteraard zorgen om m`n gezondheid zodra ik op de fiets wil stappen.
Mag ik vragen hoe je dat geconstateerd hebt?

Ik heb de laatste tijd namelijk vrij snel (maar vooral na zware inspanning, dus biken) een te lage bloedsuikerspiegel. Niet gemeten maar gevoelsmatig, dus: hoofdpijn, koud zweten, sloom, honger etc. Op zich zou ik dat niet zo erg vinden als er (bij voedselinname) na een aantal uur herstel op zou treden, maar dat herstel duurt me te lang (> 24 uur).

Nu ben ik toevallig 3 maanden geleden nog gekeurd, daarbij is ook bloed onderzocht, maar was er niets aan de hand (maar dat was ook niet na inspanning oid).
Ik ben vorige week hiervoor bij m'n huisarts geweest maar die flapdrol werkt onder het motto "als ik niks zeg, zeg ik het ook niet verkeerd", dus niks wijzer geworden.

Ik heb begrepen dat er twee soorten Diabetes zijn: hypoglykemie en hyperglykemie? En dat de symptonen die ik heb zou kunnen duiden op de 1e (hypo~)?

Ben benieuwd naar je verhaal.

Ik heb het zelfde nu neem ik geen wat suiker mee.
klinkt wat dom maar het helpt me wel iets.
Mijn buurman heeft ook suikerziekte en meete mijn spiegel.
nou dat was dus 4.1
Volgende dag 4.3
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Valley, ik denk dat in jouw geval overtraining of overinspanning eerder het geval is. Het slecht herstellen van een inspanning heeft waarschijnlijk andere oorzaken.

Mijn klachten zijn sinds verleden week ontstaan (al had ik enkele klachten al wel wat langer) en de symptonen zijn bij mij veel plassen, veel dorst, vermoeid, droge ogen en wazig in m`n hoofd. Daarnaast viel ik ook 3 kg af. Dit zijn zeer typische klachten voor te veel suiker in je bloed.

Te weinig suiker krijg ik door de medicijnen, dan word ik duizelig, ga ik zweten en kan ik me niet meer concentreren. Dat is echter makkelijker te ondervangen door wat suiker te nemen en goed te eten.

Maar als je toch twijfelt zou ik naar de huisarts gaan, die kan met een bloedsuikermeter de twijfel in 1 seconde wegnemen. Voor je het weet sta je dan buiten met enkele folders over suiker en kom je er niet meer van af. Maar goed, dat valt in jouw geval volgens mij wel mee.
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

DOc schreef:
Valley schreef: Mag ik vragen hoe je dat geconstateerd hebt?

Ik heb de laatste tijd namelijk vrij snel (maar vooral na zware inspanning, dus biken) een te lage bloedsuikerspiegel. Niet gemeten maar gevoelsmatig, dus: hoofdpijn, koud zweten, sloom, honger etc. Op zich zou ik dat niet zo erg vinden als er (bij voedselinname) na een aantal uur herstel op zou treden, maar dat herstel duurt me te lang (> 24 uur).

Nu ben ik toevallig 3 maanden geleden nog gekeurd, daarbij is ook bloed onderzocht, maar was er niets aan de hand (maar dat was ook niet na inspanning oid).
Ik ben vorige week hiervoor bij m'n huisarts geweest maar die flapdrol werkt onder het motto "als ik niks zeg, zeg ik het ook niet verkeerd", dus niks wijzer geworden.

Ik heb begrepen dat er twee soorten Diabetes zijn: hypoglykemie en hyperglykemie? En dat de symptonen die ik heb zou kunnen duiden op de 1e (hypo~)?

Ben benieuwd naar je verhaal.

Ik heb het zelfde nu neem ik geen wat suiker mee.
klinkt wat dom maar het helpt me wel iets.
Mijn buurman heeft ook suikerziekte en meete mijn spiegel.
nou dat was dus 4.1
Volgende dag 4.3
Dat is perfect, bij een normaal mens zit dit tussen de 4 en de 8.
DOc
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 13 oktober 2003, 19:34

4 is krap aan. heb toen een half uur geleden nog een slagroomtaartje gehad :-?
Plaats reactie