pijn voorkant knie na halfuur fietsen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gesloten
Dirky
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 2 januari 2004, 19:10
Mijn mountainbike: Cube LTD PRO

Beste iedereen,

Sinds halverwege juni heb ik pijn aan de voorkant van m'n rechterknie. Ik heb dit nog nooit gehad, ik hoop dat jullie me kunnen adviseren.

Ik fiets al een jaar of 4 met dezelfde Shimano SPD schoenen. Heb zelfs de Duchenne Heroes ermee gereden. Op de mountainbike heb ik er minimaal 10.000 km mee gereden. Geheel klachtenvrij in de knieën.

Sinds begin dit jaar heb ik ook een Koga Miyata Randonneur trekkingbike. Hier heb ik tot halverwege juni dit jaar 4000 km klachtenvrij mee gefietst. Op 13 juni heb ik met deze Koga de 11stedentocht gefietst, stevig doorgereden. In deze tocht helaas wat last aan de voorkant van m'n rechterknie gekregen. Ik heb hierna nog enkele korte ritjes gedaan en toen een week vakantie gevierd zonder maar iets te fietsen.

Afgelopen zaterdag 2 juli een rit op de Koga gemaakt van 140 km, echter na een halfuur fietsen weer dezelfde kniepijn als met de 11stedentocht. Werd erger naar mate de dag vorderde. En nog steeds krijg ik na een halfuurtje fietsen last van de voorkant van m'n rechterknie. Overigens alleen met kracht zetten, onbelast trappers ronddraaien gaat probleemloos. Merkwaardig is ook dat zodra ik ga lopen de kniepijn ook gelijk praktisch helemaal weg is. De stand van de spd-plaatjes is al meer dan 10.000 km ongewijzigd (tenzij ze onopgemerkt verschoven zijn maar dat verwacht ik niet). Ook heb ik waarschijnlijk wat lossere kniebanden. Met hardlopen kreeg ik hier (ook) last van, maar met fietsen nog nooit last gehad.

Op 15 augustus wil ik naar Venetië fietsen met de Koga (1400 km) maar heb geen zin om mn knie om zeep te helpen. Wie o wie weet raad?

Graag jullie advies! Alvast mijn dank!

Dirk
jur606
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 29 februari 2008, 14:02

fysio bezoekje, is de enige die uitsluitsel zou kunnen geven.
ik denk dan aan gezakt zadel (als mijn zadel 0.5 tot 2 cm zakt krijg ik al last van mijn knie)
overbelasting zou ook zeker kunnen, en nog vele meer

je mag tegenwoordig gewoon direct voor 1e consult naar de fysio (hoef niet meer langs de huisarts)

S6
ben benieuwd
(NOOB) beginner
Dirky
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 2 januari 2004, 19:10
Mijn mountainbike: Cube LTD PRO

Heey Jur606,

Dank voor je advies. Misschien idd maar eens rechtstreeks contact zoeken met de fysio.
De zadelhoogte lijkt mij overigens wel in orde hoor. Hij stond dermate hoog dat ik zelfs moeilijk bij de grond kon. Nu heb ik het zadel weer iets lager gedaan, eens kijken of dat beter bevalt. De afgelopen 100 km iig nog wel steeds klachten met lager zadel :(

Iemand nog ideeën voor mn voorste kniepijn?

Dirk
Gringo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 5 november 2007, 16:55

Ik sluit me aan bij de Jur606; direct naar de fysio. Ik heb ook last gehad aan de voorkant van mijn rechter knie, net onder de knieschijf. Bij mij was het een zogenaamde "jumpersknee". Ruim anderhalf jaar last van gehad. Zie voor wat info:

http://www.galavazi-sma.nl/upload/File/ ... rsknie.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Er is op internet (inclusief dit forum) vrij veel over te vinder, maar...

ik ben geen arts of anderszins deskundige, dus snel naar de fysio!

Sterkte!


ps de problemen zijn begonnen op je nieuwe fiets, ik denk dus zelf in eerste instantie aan een afstellinsgprobleem van je nieuwe fiets, stand/hoogte zadel etc. Deze zaken kunnen tot een jumpersknee leiden.
Dirky
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 2 januari 2004, 19:10
Mijn mountainbike: Cube LTD PRO

Ok, bedankt Gringo.
Ik heb zojuist een afspraak gemaakt met de fysio, morgen om kwart over 3 ben ik welkom.

Trouwens; sommige zaken van de jumpersknee komen me bekend voor. Wie weet is het hem wel.
Het maffe is dat ik echt alleen knieklachten heb tijdens het fietsen, verder eigenlijk niet.
Gringo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 5 november 2007, 16:55

Dirky,
Bij mij waren er ook alleen klachten tijdens het fietsen én direct na het fietsen bij het van de trap af lopen. Verder niets, zodra ik van de fiets stapte was de pijn (die soms echt ondraaglijk was tijdens het fietsen) plotseling helemaal verdwenen.
leov
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 21:55
Mijn mountainbike: 26 HT en 26 Fully
Contacteer:

Zadel iets naar achter is een boerewijsheid bij pijn in knie vooraan :)
R1Phrankey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 7 november 2007, 20:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Tsja, kunnen meerdere dingen zijn:

Zadel te laag.
Zadel te ver naar voren.
Te lage cadans
Te groot verzet
Te veel klimmen
Te lange cranks

Waarschijnlijk kun je er zelf wel wat wegstrepen, maar de fysio is wellicht een goed startpunt.
Mijn andere fietsje: ........ een S-Works Tarmac SL7, en een SL8 :-D
Willman!
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:02

Niet lopen kloten met zelf afstellen van je fiets(en)... eerst naar de fysio om je klachten te laten behandelen en daarnaast je fiets(en) door een goede LBS af laten stellen op jouw lichaam.

Een centimeter naar voren of naar achter kan een wereld van verschil zijn. Voor je het weet verergerd je begin klacht....ik kan je uit ervaring vertellen dat je dan een lange weg moet gaan om weer een beetje normaal te fietsen.

suc6 ermee
Dirky
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 2 januari 2004, 19:10
Mijn mountainbike: Cube LTD PRO

Helloo everybody,

Zojuist ben ik bij de fysio geweest en dat blijkt achteraf denk ik een goede keus te zijn geweest. Bedankt voor jullie advies! :D
Ten eerste was mn bekken verdraaid/scheef. Dit heeft de beste man met wat geweld recht weten te zetten.
Daarnaast is de buitenste bovenbeenspier sterker dan de binnenste bovenbeenspier. Gevolg is dat de knieschijf niet recht omhoog wordt getrokken, maar ook opzij. Dit levert waarschijnlijk de irritaties op.

Heb wat oefeningen gekregen van hem om de binnenste bovenbeenspier (aan de bovenkant) te trainen zodat deze eerder wordt geactiveerd door de zenuwen.
jur606
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 29 februari 2008, 14:02

dirky daarom altijd eerst echt medische advies (bekken heup rechter zal al een hele wereld van verschil betekenen :P)ken dat nog wel van vroeger pijn pijn toch maar fysio ja hoor 1-2 weken later compleet pijn vrij met voetballen :P

Bovenbeenspieren zijn te trainen (met fietsen ook nog hoor :P)
s6 hopelijk snel weer pijnvrij
(NOOB) beginner
Olinelooo
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 20 april 2016, 06:40

Daarnaast is de buitenste bovenbeenspier sterker dan de binnenste bovenbeenspier. Gevolg is dat de knieschijf niet recht omhoog wordt getrokken, maar ook opzij. Dit levert waarschijnlijk de irritaties op.?????
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

En hoe heette je kwaal? Retropatellaire chondropathie? Patellafemoraal syndroom, andere benaming?
Als dit de oorzaak is dan kan het even duren voor je merkt dat therapie en beenspierversterkende oefeningen resultaat hebben.
Kreeg je ook advies mbt fietsduur en -intensiteit? Vlak terrein versus heuvelachtig terrein?
Daarnaast zeker je zadel niet te laag zetten, want dan moet je relatief meer 'stoempen'. Met gestrekt been moet je hak je pedaal net raken, dat is een goed uitgangspunt voor een positie waarbij je je knie het meest ontlast aan de voorkant. Afstelling/houding fiets zou ik ook even naar laten kijken, om te voorkomen dat je water naar de zee gaat dragen met fysiotherapie en oefeningen alleen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aqualungy
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 4 augustus 2013, 08:40
Mijn mountainbike: SCOTT Scale 950 2019

Ik schat zo in dat dit na 5 jaar wel opgelost is.
Waarom buitendoor als je ook binnenom kan?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik ook en omdat er wel meer topics lopen over dit soort klachten mag deze oude koe weer de sloot in.
Gesloten