kramp

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
PesaH
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: vr 15 augustus 2003, 10:30
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert '07
Contacteer:

Heeft eten er dan helemaal niets mee te maken? :~
Boscrosser
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 1 september 2003, 19:17
Mijn mountainbike: Naamloos geval

ffe tussendoor, wat moet je met magnesium :~ waar is dat goed tegen? Ja tegen de kramp, maar hoe werkt dat dan? :-?
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

De mogelijke oorzaken van kramp kunnen zijn:

langdurig liggen, zitten of staan in een ongemakkelijke houding of het maken van een ongewone lichaamsbeweging,
gebrek aan beweging,
slechte bloedcirculatie,
vermoeidheid,
gebrek aan mineralen, zoals o.a. zink, calcium en magnesium,
stress,
overmatig drankgebruik,
artritis (gewrichtsontsteking),
overmatig zoutverlies door transpiratie (hittegolf),
tekort aan bepaalde B-vitamines en vitamine E,
gebrek aan vitamine D,
tekort aan calcium en magnesium.

De oorzaken wijzen al in de richting van de oplossing.
Kalk en magnesium voorkomen beenkrampen.
Wanneer je calcium en magnesium wil gebruiken, moet je altijd tweemaal zoveel calcium als magnesium innemen. Hierbij moet nog vermeld worden dat calcium alleen goed kan worden opgenomen wanneer er voldoende vitamine D in het lichaam aanwezig is.

Wanneer je voldoende gevarieerd eet, zal er niet zo gauw een tekort optreden.
Calcium vindt je in melk en melkprodukten, kaas, sojabonen, walnoten, zonnebloempitjes, bonen, groene groenten (broccoli, groene kool e.a.), eieren, hard kraanwater.
Uit onderzoek bleek dat de kalk uit plantaardig voedsel beter wordt opgenomen dan uit melk.

Magnesium is vooral belangrijk voor de stofwisseling van calcium en vitamine C en is ook belangrijk voor een goede werking van zenuwen en spieren. Magnesium wordt ook wel het "anti-stress mineraal" genoemd en wanneer men het combineert met calcium zou werken als een natuurlijk kalmerend middel. Magnesium vindt men in vijgen, citroenen, grapefruit, amandelen, noten, zaden, donkergroene groenten, appels.

Kramp in de benen kan soms overgaan door het innemen van vitamine B6 (2 x per dag 25 mg), 1000 mg. calcium en 500 mg. magnesium. Afzonderlijke B-vitamines moet men altijd innemen in combinatie met het gehele vitamine B-complex.
Een beter advies is waarschijnlijk (zo nodig) uw voeding aan te passen en te proberen een zo volwaardig mogelijke voeding binnen te krijgen.
Vitamine E vindt men in tarwekiemolie, sojaolie, broccoli, spruitjes, spinazie, volkorenmeel, eieren.
Iedere dag wat tarwekiemen door de yoghurt is heel goed !
Je voorziet hiermee in de behoefte van zowel vitamine E als de B-vitaminen.
PesaH
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: vr 15 augustus 2003, 10:30
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert '07
Contacteer:

Spook-E schreef:De mogelijke oorzaken van kramp kunnen zijn:

...
Kijk dat zijn nog eens antwoorden :-q
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Ik heb zelf nog nooit kramp gehad tijdens sporten. Wel dat je naderhand eens kramp krijgt na flinke inspanningen en dan gedurende meerdere dagen dan je lichaam gewend is.

Mijn tips voor je:

- Probeer niet gelijk te rijden alsof je de tour moet winnen, doe het op een tempo dat je lichaam aan kan! De eerste symptonen hiervan zijn al een te hoger hartslag, het te warm krijgen, zweten dat je dr echt zeik nat van bent en dat binnen een te korte periode

- Neem gewoon eens een korte pauze om wat te eten of te drinken. Je kan op de fiets eten en drinken, maar geef je lichaam de tijd om een beetje te herstellen

-Drink voldoende
-Eet voldoende
-Suiker is belangrijk, kijk eens naar de tussendoortjes: veel zuiker en koolhydraten
-Doe een rustige warming-up voordat je op de fiets stapt en begin niet gelijk vol gas aan je rit
- Trap niet meteen die Jan Ullrich versnelling rondt. Je stampt je knieeen naar de klote en het kost je veel kracht.

Zelf trapte ik ook heel groot toen ik net begon met MTB. Ik heb me nu aangeleerd om kleiner te trappen, scheelt veel kracht en door je hogere ritme val je minder snel stil en zijn obstakels makkelijker te nemen.
Toch verval ik af en toe in die slechte gewoonte om op pure kracht te gaan rijden. Heb er nooit problemen mee, ik ben eerder een kracht en karakter jongen dan iemand met alle souplesse van de wereld.

Die bult op je benen? Erg vreemd. Waar op je been zit die?
LazyLad
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 325
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:47
Mijn mountainbike: is een vonkje

Zoals anderen al zeiden is magnesium de oplossing om krampverschijnselen te verlichten. Natuurlijk is een uitgebalanceerde voeding en goede warming-up erg belangrijk in het voorkomen van.

Mijn tip als het toch optreed: Zorg ervoor dat je "Dextro-magnesium druivensuiker tabletten" bij je hebt (of ander merk) en neem er een paar. Mij helpt het in ieder geval. Ik weet alleen niet waar je ze in Nederland kunt kopen, ik koop ze altijd in Duitsland bij de drogisterij, vandaar...
The_Black_Cobra
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 16 november 2003, 18:36
Mijn mountainbike: Specialized P2
Contacteer:

ik denk dat je te goed begint of de warming-up verkeerd is :-{
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

dat magnesium zit dat ook in standaard tabletten van Dextro Energy
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

volgens mij niet. Het heet echt Dextro Energy Magnesium.
DOc
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 13 oktober 2003, 19:34

wat spook-e zegt is bijna onverbeterlijk :roll:
Al die punten kloppen, vooral stress en overbelasting zorgt voor kramp.
Ik heb me spieren nu langzaam om zitten bouwen, geen kramp meer
Me stress is ook bijna verdwenen, en zit nu zonder kramp thuis of op de bike :roll:
Slick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 277
Lid geworden op: di 18 februari 2003, 22:09
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon 2004
Contacteer:

In Frankrijk kan je ook bij de drogist MAG 2 (MAG deux) kopen. Dit zijn ampullen waarvan je de inhoud moet oplossen met een klein beetje water alvorens je het opdrinkt. Als je het een week elke ochtend inneemt , voel je je na een week echt veel vitaler.
Ooit een normaal mens ontmoet? .................
.................................en beviel het?
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

als je magnesium tabletten wilt kun je ook van die potjes bij de Perry Sport kopen (of de Decathlon). Een hele collectie aan supplementen voor de innerlijke mensch.
Plaats reactie