Diabetes en mountainbiken...

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
B@C@RDI
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: do 14 oktober 2010, 21:10
Mijn mountainbike: CUBE AMS CC Full Suspension

Hallo,

wat ik me nou afvraag,is als er mountainbikers zijn die diabetes hebben.
Ik heb sinds 3 jaar diabetes (type 1) en heb het mountainbiken weer opgepakt.

Ik heb 3 jaar niet gefietst omdat het me teveel koste om me op te pakken om te gaan fietsen, heb me dus letterlijk tegen laten houden door mijn ziekte!
Op een gegeven moment op het punt aangekomen om het toch te gaan winnen,en met suc6!!!!

Ik fiets nu 2 keer per week, en maak dan een KM of 80 in totaal! (30 midweeks en 35-75 weekends)
Het vergt wat voorbereiding voordat je op de fiets zit,maar dat is helaas niet anders,net zoals het meten van de glucose waardes onderweg.

Zijn er meer Mountainbikers die hun ervaringen hier willen delen!?!?!?

Ik hoor graag van jullie!

Gr Frank!
Als je er niet ómheen kan, moet je er maar dóórheen
jur606
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 29 februari 2008, 14:02

Frank,

Ik het pas geleden ergens iemand voorbij zien komen (in 1 van de topics) die aangaf zelf ook diabetes te hebben Maar ook dit binnenkort richting papendal ging omdat daar een SMA (sport mediche arts) zit die zelf ook diabetes heeft en mountainbiked.
(NOOB) beginner
B@C@RDI
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: do 14 oktober 2010, 21:10
Mijn mountainbike: CUBE AMS CC Full Suspension

ok,

Nou..hopelijk komt ie hier voorbij dan,ben wel eens benieuwd hoe andere overal rekening mee houden.
Ik ben niet onder behandeling van een sportarts...ben nu ver genoeg om het op eigen houtje te kunnen gelukkig. Maar advies etc is altijd welkom!

Ik woon zelf in Venlo....
Als je er niet ómheen kan, moet je er maar dóórheen
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

He B@C@RDI

Heb net even bovenaan op zoeken geklikt en daar diabetes ingetikt
Krijg dan redelijk wat hits.
Misschien moet je de bikers uit die topics een pm sturen, want als je wacht tot iemand langs komt kan het wel eens lang gaan duren.

Wens je alvast heel veel plezier op je bike
B@C@RDI
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: do 14 oktober 2010, 21:10
Mijn mountainbike: CUBE AMS CC Full Suspension

Daar heb je ook wel weer gelijk in.
Ik ga eens ff zoeken,en wat hier voorbij komt is altijd meegenomen.

Fietsplezier lukt aardig ja.....ben ook gezegend met een groot en mooi parcours (lees natuurgebied) hier in de buurt van Venlo!
Als je er niet ómheen kan, moet je er maar dóórheen
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

Er is kennelijk nog veel mogelijk met diabetes.

http://www.febediabetes.be/tv-reportages" onclick="window.open(this.href);return false;
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
B@C@RDI
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: do 14 oktober 2010, 21:10
Mijn mountainbike: CUBE AMS CC Full Suspension

is idd een indrukwekkende reportage :-q
Als je er niet ómheen kan, moet je er maar dóórheen
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

B@C@RDI schreef:is idd een indrukwekkende reportage :-q
Vonden wij idd ook indrukwekkend en ambitieus. Zeker als je kijkt dat ze bij ons wielrenclubje al zo omhoog kwamen :lol:

http://picasaweb.google.com/10621038390 ... 8581342770" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/10621038390 ... 0851545810" onclick="window.open(this.href);return false;

Zelf vond ik het ook een lastige, maar dat kwam meer omdat ik mijn fototoestel nog in de hand had en hem nog op de 53 had liggen. Was toch even haasten om mijn toestel weg te doen en nog op tijd terug te schakelen voordat hij echt steil werd :lol:
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
Roppie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 2 maart 2009, 22:09
Mijn mountainbike: Liteville 301 Mk9, Xtrail XX1
Contacteer:

Hoi, ik heb ook diabetes type1 en ik gebruik als 1 van de weinige mtbers een insulinepomp.
Een kastje ter groote van een pakje sigaretten met een slangetje van 1 meter die aan een infuusset zit.
Deze infuusset plaats ik om de 3 dagen zelf, deze zit dat ook niet in een ader maar in het onderhuidse weefsel.
Dit zit 24 uur aan me vast en ik gebruik een brillenzakje en een veiligheidsspeld om hem aan mijn bibshort vast te zetten.
Ik neem altijd een glucosemeter mee en meerdere producten die mijn bloedsuiker snel omhoog kunnen halen.
Dit zijn meestal SIS gelletjes en dextro in ruime mate.
Ik heb inmiddels al meerdere uitdagingen gehaald, Zoals de Alpedhues, Mont Ventoux, Amstel Gold race en de ronde van Vlaanderen.
Helaas kan ik niet zeggen dat het goed met met me gaat en ik hoop dat ik snel de oorzaak van de terugval kan vinden. Ik krijg er een beetje de rambam van dat iedereen me om de oren fietst.
Het lijkt er echter op dat ik allergische reacties op insuline vertoon en dat ik op z'n zachts gezegd wat minder.
Ik geef ook pompgebruikers instruktie bij diverse ziekenhuizen in de regio en ben voorzitter geweest van de DVN regio Arnhem.
B@C@RDI
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: do 14 oktober 2010, 21:10
Mijn mountainbike: CUBE AMS CC Full Suspension

Hoi Roppie,

Zoals ik al zei heb ik het mountainbiken na 3 jaar weer opgepakt.
Zelf zit ik ook nog vol ambities,en dan vooral voor de dingen die jij al gedaan hebt...Alp d'huez en de Mount Ventoux en dat soort dingen.
Ben sinds een aantal weken weer intensief aan het biken om te bepalen waar ik sta,hoe ik reageer,wat ik aankan,en hoe ver ik kan gaan.
Mijn fietsmaten hebben afgelopen zomer 1 week in de alpen gefietst en zijn dus een stuk verder .Ze hadden verwacht dat ik niet goed mee zou kunnen komen sinds mij "comeback",maar ze staan er versteld van dat ik dus wel mee kom!!
Dit is voor mij al een enorme motivatie!!...zo groot dat ik er eentje afgelopen week eraf gefietst heb,toen het bergop ging...hahahahaa

Ik heb zelf geen pomp,maar spuit een aantal keer per dag.
Nu is het dus uitzoeken om een goede balans te vinden tussen sporten en spuiten..maar tot nu toe gaat het redelijk goed.
Jammer om te lezen dat het met jouw minder gaat...allergische reactie op insuline!?!?!...wist niet dat dat bestond,maar dan heb je een probleem volgens mij..toch?

Al met al is mijn "comeback" om het zo maar te noemen tot nu toe redelijk succesvol...maar ik ben nog lang niet waar ik zijn wil.

Maar ik moet wel uitkijken dat ik niet overmoedig wordt,want ik denk dat ik mezelf nog wel een keer tegen ga komen....maar dat zien we dan wel weer..!


Hoeveel en hoe vaak doe je Biken??

Gr Frank
Als je er niet ómheen kan, moet je er maar dóórheen
Roppie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 2 maart 2009, 22:09
Mijn mountainbike: Liteville 301 Mk9, Xtrail XX1
Contacteer:

Hoi frank,

Ik probeer per week ongeveer 50km op de Mtb te doen. Dat lijkt weinig maar zoals gezegd gaat het op het moment echt k*t. Na 30-35 km is het gewoon op, ik ga er maar vanuit dat dit tijdelijk is.
Wat betreft allergische reakties klopt het dat ik een probleem heb, dat was ook 1 van de redenen om de pomp te gaan gebruiken, ik ben namelijk ook allergisch voor stoffen in langwerkende insulines. Dat fenomeen trekt nu door en beïnvloed het totale lichaam. Bloeddruk, hartslag, HbA1, cholesterol allemaal te hoog terwijl dat 2 jaar geleden perfect was. We zijn nu aan het experimenteren met wat type2 medicijnen maar tot nu toe geen echte doorbraken. Mensen die me een beetje kennen weten dat ik me niet laat stoppen, hooguit wat langzamer en minder ver ga....

Even voor de meelezers, type1 is een auto-imuunziekte waar bij je lichaam cellen afbreekt die eigenlijk niet afgebroken moeten worden. Vaak treed dit op op jonge leeftijd en is een (negatief)!lotje uit de loterij dit is niet erfelijk. Type 2 is meer een lifesyle ziekte en treed vaker op bij ouderen en corpulente mensen maar kan ook erfelijk zijn. De meeste spotjes op tv gaan daar ook over, behalve de huidige serie die wat mij betreft spot on is.

Even wat tips aan frank, zorg dat de basis goed is en neem de tijd om dingen uit te vinden, voor je het weet lig te hypo-en naast de fiets. Voor jezelf niet zo erg (merk je niks van :)) maar voor anderen is het wat minder (in de kou staan, wachten, telefoon opzoeken, enfin je snapt het wel) je moet echter wel je fiets maten inlichten wat te doen bij calamiteiten.
Ik wens je veel bikeplezier en vele veilige en leuke km's, ik laat me zeker niet kisten door diabetes.


Edit, wat zit ik eigenlijk te zeiken.
http://www.dirty-pages.net/forum/viewto ... sc&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;, pfff
_Erik_
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: za 6 november 2010, 17:50

Ik heb zelf ook diabetes (type 1) Ik ben vrij goed ingesteld.
Ik heb niet zoveel problemen met fietsen. Wat ik zelf belangrijk vind is dat je fietsmaten weten wat ze moeten doen als je in een hypo komt. Zorg dat je altijd Dextro o.i.d bij je hebt. En (zeker als de afstanden wat langer worden) blijven eten en drinken

Erik
snahnav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: di 22 december 2009, 22:40

Dag Frank,

Hier een type II. Veel plezier iig bij het biken.

@Oom Roppie: Dank u. "Type 2 is meer een lifesyle ziekte en treed vaker op bij ouderen en corpulente mensen" :bier: :winkie:
NULLA TENACI INVIA EST VIA
Gebruikersavatar
Oppahr
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 12 februari 2005, 19:11
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 1

Grappig, heb ook een tijdje terug ook overwogen hier een topic over te starten. Zelf heb ik nu iets meer dan 2 jaar type 1 (ben nu 22). Spuit zelf gewoon insuline, pompje lijkt me geen prettig idee en dit bevalt ook prima. Mijn conditie heeft wel te lijden gehad onder de suikerziekte, dus sinds 2 maanden mountainbike ik nu wekelijks een rondje om toch maar weer eens wat aan sport te doen. De hoeveelheid ervaring ontbreekt dus nog een beetje, maar het enige waar ik eigenlijk rekening mee hou is voordat ik begin en tijdens het rijden af en toe wat eten. Ik zorg wel dat ik genoeg bij me heb om een hypo op te vangen en inderdaad mn glucose meter ook in de tas.
B@C@RDI
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: do 14 oktober 2010, 21:10
Mijn mountainbike: CUBE AMS CC Full Suspension

Zo..net terug van 30 km ploeteren....

Hoi oppahr...ja,je conditie word er niet beter van he,daarom moet je er zelf wel wat aan doen.
Ik ben blij dat ik het weer opgepakt heb,en dat het me allemaal redelijk goed afgaat.
Gewoon beginnen,en kijken waar je staat,anders weet je het toch niet.
Mijn fietsmaten zijn goed geinstrueerd, en weten wel wat ze moeten doen als ik een hypo heb,,,of erger.

Ik heb het plezier weer teruggevonden gelukkig...ik hoop dat het jouw ook lukt!! :-q
Als je er niet ómheen kan, moet je er maar dóórheen
Plaats reactie