zwakke / beschadigde huid op knie

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

Op mijn rechterknie heb ik plek van 2cm bij 2cm waar ik te vaak op gevallen ben, en op deze plek is de huid heel dun en zwak. Ik hoef maar een keer onderuit te gaan en de huid ligt er af. Zelfs bij dragen van een lange broek, dan is de wrijving van de broek voldoende om de huid mee te nemen. Ook heelt een wondje op die plek erg slecht, zelf als het goed schoon is. Ik denk dat de onderhuid (leerhuid) op de plek weg is, en dat er iedere keer maar een dun toplaagje overheen groeit.

Het irritante is dat ik bij nagenoeg onschuldige val op dat plekje terecht kom. Iemand tips? Ik vermoed dat de huis- of huisarts gaat zeggen dat ik moet proberen niet meer zo vaak te vallen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tegen kniebeschadigingen hebben ze dingen uitgevonden, misschien helpen die bij jou?
Bijv de dunne RF Charge
Hoewel je altijd wrijving tussen je huid en de kniebeschermer zult houden.

Niet vallen is natuurlijk ook een optie. :D
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op zo 15 december 2019, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

gertjant schreef: zo 15 december 2019, 18:19 Ik vermoed dat de huis- of huisarts gaat zeggen dat ik moet proberen niet meer zo vaak te vallen.
Dat was ook mijn eerste gedachte maar ja,daar heb je natuurlijk niets aan.
Ik zou inderdaad toch even naar een huid arts gaan,die hebben daar vaak een betere kijk op
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Je wond moet natuurlijk wel de kans krijgen om te genezen.
En dat kan best even duren bij schaafwonden.
Heb er gehad die ik weken niet heb kunnen belasten.
Je snapt zelf hopelijk ook wel dat het gevaar weer terug opzoeken daar niet bij gaat helpen.

Dat gezegd, heb dus ook m'n aanvaringen met asfalt gehad en weet hoe vervelend schaafwonden kunnen zijn.
Zelfs al doe je niets raars dan kan schurende kleding nog voor slechte genezing zorgen.

Wat voor mij heeft geholpen om het genezen te versnellen en de pijn te verminderen is wondzalf en een steriel gaasje er met een verbandje rond doen.
En minimaal 1x per dag verversen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Voorkomen is beter als genezen: kniebeschermers dus.
Wat betreft de huid: de gemiddelde huisarts weet daar redelijk veel van, dus het lijkt me dat je een beter advies krijgt.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Ik lees mee! Hier, al jaren, hetzelfde op beide knieën. :-{ Ik hoef hem maar te stoten en de boel ligt weer open. Lijkt wel crêpe papier..
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ga effe langs bij de h.a. en laat hem zijn verhaal vertellen. Misschien is er iets aan te doen. Roeiers (handen) en wielrenners (zitvlak) gebruiken kamfer spiritus om een dunne huid dikker (eelt) te maken. Wie weet.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Dat droogt de huid uit en daardoor verhard het. Gevolg: heb je pech dan haal je complete plakken huid ervan af.
Wat KAN is dat er onder het herstelde stuk een infectie zit waardoor de heling niet goed gaat, een huisarts herkent dat, dus nog een reden om er eens te gaan buurten.
Als ik schaafwonden heb en wil surfen (geen goeie combi :roll: ) gebruik ik vloeibare pleister.
Ik heb nog een dingetje uit de US, dat is bijna secondelijm zo prikt en vervliegt dat, maar het desinfecteert en legt een beschermend filmpje waardoor je de huid niet zo snel open schuurt of verder verweekt.
Het spul van o.a Hansaplast werkt net zo en is wat vriendelijker/minder rigoureus, maar zeker als ik mij in tropicanaland heb open gehaald aan een rif dan wil ik na goed uitspoelen en desnoods wassen met limoen maximaal ontsmetten..
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

Vandaag bij de huisarts geweest. Plekje zit vlak onder de knieschijf en daar is de huid altijd kwetsbaar omdat er weinig vet/vlees onder de huid zit en de doorbloeding zwak is. Enige oplossing is huidoperatie maar huisarts verwachtte dat plastisch chirurg zich daar niet voor zou lenen. Wat ik ook wel snap. Spul smeren aan de buitenkant helpt ook niets, probleem zit echt in beschadigde onderhuid.

Dus gewoon iets voorzichtiger verder gaan met fietsen en accepteren dat het nog wel een keer open zal gaan.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

gertjant schreef: wo 18 december 2019, 22:45 Vandaag bij de huisarts geweest. Plekje zit vlak onder de knieschijf en daar is de huid altijd kwetsbaar omdat er weinig vet/vlees onder de huid zit en de doorbloeding zwak is. Enige oplossing is huidoperatie maar huisarts verwachtte dat plastisch chirurg zich daar niet voor zou lenen. Wat ik ook wel snap. Spul smeren aan de buitenkant helpt ook niets, probleem zit echt in beschadigde onderhuid.

Dus gewoon iets voorzichtiger verder gaan met fietsen en accepteren dat het nog wel een keer open zal gaan.
Wil je je wond snel dicht hebben..... Maar moet je wel nu beloven.... dat je niet gaat gillen, janken...als een malloot door het huis rennen van de schrik :D okee :-q
Appelazijn :lol: erop en zo vaak mogelijk en op z'n minst 's ochtends en 's avonds en idd ook afdekken met iets wat ademend, zodat het kan drogen en niet schuren :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Portugees huismiddeltje?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Glenn422
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 11 december 2019, 19:49

Ik heb een tijdje crossfit gedaan, en had toen vaak mijn handen en schenen open liggen.
Ik heb toen eens een potje winniesripfix gekocht. Savonds op t wondje, smorgens al een velletje erop. Huid werd er ook wat “steviger” van. Misschien dat eens proberen?
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

ThaSingleTrackMastah schreef: do 19 december 2019, 13:21 Portugees huismiddeltje?
Oer Hollands :lol: :lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Bij skeeleren, waar wedstrijdrijders zonder bescherming rijden en geregeld vallen op asfalt met rosbief als gevolg, spoelen ze eerst de wond af onder de kraan en doen er dan een dikke laag zalf op met de bijnaam ' Colombian Cream'. Dit komt uit Frankrijk en is een combinatie van zinkzalf
(bekend voor luieruitslag bij baby's) en trekzalf. Daaroverheen gaat dan een gaasje. Zo komt er geen korst op de wond, maar heb je na een week direct huid.
Zie bijvoorbeeld https://radboud-inlineskating.nl/verzor ... aafwonden/
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

Ik heb zelf ook gemerkt dat zalfje op de wond helpt. Pleister en verband blijft dan niet plakken, en de wond droogt dan niet niet zo snel op waardoor de korstjes ook niet zo snel gaan scheuren. Het zal vermoedelijk niet zoveel uitmaken wat je er op smeert als het maar schoon / niet-bacterieel is.

Het gaat wat tegen grootmoeders wijsheid in (wondjes goed laten drogen aan de lucht) maar het werkt voor mij wel.
Plaats reactie