Gebruik van deet

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Guust
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: wo 8 april 2009, 09:19
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.8 SL

Hier krijgen mijn pa en broer het mee als ze op uitzending gaat, het helpt trouwens ook tegen malaria :D
(c)
bas v/d Heijden
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: za 28 april 2007, 10:45
Mijn mountainbike: Specialized Chisel
Contacteer:

aurelius schreef:Zo, bijvoorbeeld.
Gelukkig :D

@aurelius
Op mijn werk met dieren. En op mijn werk willen ze (zijn ze vandaag mee begonnen) teken laten onderzoeken tegen een teken ziekte Babesiose.
Dit is een variant uit zuid europa. link Wij moeten de teken bewaren in een potje met 70% alcohol. Als we er een stuk of 10 hebben gaan ze naar de Diergeneeskundige faculteit Utrecht. Waar ze ook op lyme getest worden.

Nu hebben wij 70% alcohol op het werk. Ik vraag mij dan wel af hoe die collega dat moet doen met zijn teek thuis. Want dat was echt het advies wat hij kreeg en wij vonden het ook geen gek idee, wij wisten al dat ze de teken zelf onderzoeken.
Of dat zijn huisarts contacten in Utrecht heeft weet ik niet maar het zou natuurlijk wel kunnen.
Ik kwam, zag en snapte er niets meer van!
leike_t
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 28 juni 2010, 14:52
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper

Ik heb me vorig jaar bij de GGD in laten enten tegen teken encephalitis (FSME), 3 spuitjes met tussenpozen van een maand en 6 tot 13 maanden en dan ben je 3 jaar beschermd. Kosten zijn wel wat hoger dan gemiddeld maar ik heb er wel voor over om zonder zorgen oppad te kunnen gaan. Ik moet wel zeggen dat ik het niet speciaal voor het fietsen heb gedaan maar voor veldwerk (ook in het buitenland), maar het gaat even om het idee.
bas v/d Heijden
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: za 28 april 2007, 10:45
Mijn mountainbike: Specialized Chisel
Contacteer:

leike_t schreef: Kosten zijn wel wat hoger dan gemiddeld.
Wat zijn die kosten dan?
Ik kwam, zag en snapte er niets meer van!
Sil.
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: di 20 november 2007, 19:57

leike_t schreef:Ik heb me vorig jaar bij de GGD in laten enten tegen teken encephalitis (FSME), 3 spuitjes met tussenpozen van een maand en 6 tot 13 maanden en dan ben je 3 jaar beschermd. Kosten zijn wel wat hoger dan gemiddeld maar ik heb er wel voor over om zonder zorgen oppad te kunnen gaan. Ik moet wel zeggen dat ik het niet speciaal voor het fietsen heb gedaan maar voor veldwerk (ook in het buitenland), maar het gaat even om het idee.
Maar die inenting is niet tegen Lyme, die kan je dacht ik nog steeds oplopen.
leike_t
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 28 juni 2010, 14:52
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper

Ik heb het nog eens nagekeken en je hebt helemaal gelijk :oops: , FMSE komt vooralsnog ook niet bij de Nederlandse teken voor dus je hebt er hier weinig aan. Ik had ze dan ook laten zetten voor in Griekenland waar ze nog wel eens voor kunnen komen.

@ Bas: kosten waren iets van 60 euro per spuit dacht ik, is al weer een tijd geleden.
etzilla
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 2 augustus 2010, 08:22
Mijn mountainbike: Merida Matts 700

Ik ben een tijd geleden dit tegengekomen. Altijd eentje in de koelkast.

http://www.veiligopreiswinkel.nl/produc ... ose/31830/
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Vandaag weer eerste teek van het jaar opgelopen, met pincetje gelijk bij thuiskomst weer er vanaf gehaald, die teek leefde daarna nog maar heel even....... ;)

Ik ga DEET gebruiken.

Wat is handig, gel, spray, lotion? 40%?
Nog adviezen van gebruikers voor ik iets bestel?
Overal verkrijgbaar of internet?
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gebruikersavatar
Bushwackert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 16:15
Mijn mountainbike: 1000%

Rd73.. Alle reacties zijn goed bedoeld.. ook deze van mij.. Ga naar een arts.
Neem niet klakkeloos aan dat en teekmmeestal niet besmet is..of wanneer je geen kring krijgt je ook niet geinfecteerd bent.. ik ben onder behandeling geweest bij een lyme arts en daar heb ik geleerd dat het verre van zwart wit is zoals veel mensen aannemen.
Het is je eigen gezondheid en je kan maar beter zorgen dat je goed controlleert op teken of beter nog .. laat controlleren op teken .. deet is ook maar een lapmiddel. het jaagt die teken niet echt weg.
Bij twijfel of ongerustheid.. ga naar een arts.
'Be like water my friend'
Bidonslurper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 18 januari 2016, 13:23
Mijn mountainbike: Sensa Catena

Bushwackert schreef:Rd73.. Alle reacties zijn goed bedoeld.. ook deze van mij.. Ga naar een arts.
Neem niet klakkeloos aan dat en teekmmeestal niet besmet is..of wanneer je geen kring krijgt je ook niet geinfecteerd bent.. ik ben onder behandeling geweest bij een lyme arts en daar heb ik geleerd dat het verre van zwart wit is zoals veel mensen aannemen.
Het is je eigen gezondheid en je kan maar beter zorgen dat je goed controlleert op teken of beter nog .. laat controlleren op teken .. deet is ook maar een lapmiddel. het jaagt die teken niet echt weg.
Bij twijfel of ongerustheid.. ga naar een arts.
What he said; Mijn vrouw heeft Lyme opgelopen tijdens het uitlaten van de hond. Die teek heeft er nog geen uur of 2 op kunnen zitten, want na het uitlaten was deze al weer eraf. Kreeg wel die rode kring om de wond heen en kreeg binnen een week diverse, niet te plaatsen klachten. Bij een HAP-arts geweest, hem gewezen op de de kring en mogelijke Lyme. Hij vond dat het van alles kon zijn. En dat klopt ook, de klachten bij Lyme zijn zo divers en bij iedereen kunnen die anders zijn. Uiteindelijk bij de eigen huisarts een AB kuurt afgedwongen en testen in het ziekenhuis. En dat is ook een ding, Lyme is bijna niet aan te tonen. Uiteindelijk heeft mijn vrouw er een bijna een jaar meegelopen. Nu is het gelukkig weg.

Moraal van het verhaal; maak jij je ongerust, ga dan naar de huisarts en laat je niet wegsturen als jij je niet gehoord/onbegrepen voelt.
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

Over die kring: Vlekvormige huiduitslag na tekenbeet kan ook ziekte van Lyme zijn en is moeilijker te herkennen.
Bidonslurper schreef:What he said; Mijn vrouw heeft Lyme opgelopen tijdens het uitlaten van de hond. Die teek heeft er nog geen uur of 2 op kunnen zitten, want na het uitlaten was deze al weer eraf.
Hoe is die teek dan verwijderd?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ook een feit: van de 50 mensen die door een besmette teek gebeten worden loopt uiteindelijk 1 persoon Lyme op. Dat valt dus eigenlijk reuze mee... al zal je maar net die ene zijn.
Dus jazeker, 'wees alert'. Maar: 'laat je ook niet gek/onnodig angstig maken'.
En doe iets aan preventie. Kleding. DEET.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Bidonslurper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 18 januari 2016, 13:23
Mijn mountainbike: Sensa Catena

deer_hunter schreef:Over die kring: Vlekvormige huiduitslag na tekenbeet kan ook ziekte van Lyme zijn en is moeilijker te herkennen.
Bidonslurper schreef:What he said; Mijn vrouw heeft Lyme opgelopen tijdens het uitlaten van de hond. Die teek heeft er nog geen uur of 2 op kunnen zitten, want na het uitlaten was deze al weer eraf.
Hoe is die teek dan verwijderd?
Niet. Die heeft uit zichzelf losgelaten.
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

Dan heeft die er mogelijk al langer gezeten dan je denkt, ze laten normaal gesproken pas los als ze zijn volgezogen en dat duurt meestal meer dan een dag.
RalfHorst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 11:13

Ik denk dat jezelf goed controleren het meest belangrijke is. Heb denk ik al een 100-150 teken gehad.
Overigens hoeft er bij Lyme geen kring te ontstaan deze kan ook onderhuids optreden en zie je dan niet. De (bloed)testen in Nederland zijn overigens slecht dus als het daar niet uit komt wil niet zeggen dat je het niet hebt.
Nog nooit deet gebruikt i.c.m. teken dus geen ervaring mee.
Plaats reactie