Gebruik van deet

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Rd73
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: do 5 november 2009, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Vorige week voor het eerst een teek opgepikt in het bos. Ik merk dat me dat niet onberoerd laat. Ik heb geen zin om met lange broek en lange mouwen door het bos te gaan fietsen. Dat bederft toch een beetje het biken.

Ik zit zelf te denken om "care plus deet spray 40%" te kopen. Hebben jullie hier ervaring mee? Zo ja, wat zijn die ervaringen?

Heb overigens direct de dokter gebeld om eea te melden. Kijk 2 weken aan, en bel dan nog eens. Misschien dat ik gewoon m'n bloed even voor de zekerheid laat testen om lyme uit te sluiten.
Dat je teweegbrengt
is van meer belang dan
wat je teweegbrengt
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Vooral: Maak je geen zorgen! Geen reden toe! Als arts wil ik je e.e.a. graag wel uitleggen:

Om 'Lyme' op te lopen is er heel wat nodig:
Een teek moet ongeveer 24 uur op je been hebben gezeten en zich hebben volgezogen. Is dat niet het geval: besmettingskans heel erg klein.
Bovendoen moet de teek zelf uberhaupt besmet zijn geweest. En de meeste teken zijn niet besmet.
En zou je een besmette tekenbeet hebben gehad, dan wordt je nog niet altijd geinfecteerd, en wordt je wel geinfecteerd, dan heb je vervolgens je eigen afweer nog.
Faalt die, dan vormt zich oha eerst 'erythema migrans': een rode plek rond de beetplek, die gaat bewegen, 'migreren'; als een steen die je in een vijver gooit vormt zich een wat rode schilferende ring die naar buiten toe uitdijt, terwijl de huid in het centrum weer normaliseert.
Die plek kan zich ook na weken/maanden nog vormen. Vormt die zich, dan ga je naar je huisarts, die geeft je een antibioticum, en that's it.
Je hebt dus 'alle tijd' om af te wachten en de kans is het grootst dat er helemaal niets gaat gebeuren. Houdt dus gewoon je huid in de gaten, dat volstaat. Bloed prikken is dus niet nodig (je zou nu ook nog niets kunnen vinden, het is nog te vroeg, er kunnen nog geen antilichamen zijn gevormd, daar heeft je afweer ook enige tijd voor nodig).

Wees dus ergens blij dat je de teek op tijd zag, want doordat je hem snel kon verwijderen, kon er verder niks meer gebeuren. Lekker blijven wandelen en MTB-en, in korte broek, de huid even inspecteren als je onder de douche staat volstaat. Zit er een teek, dan haal je hem gewoon weg. Apotheek/drogist heeft handig tekentangetje. 'Als je een ketting kan olieen kun je ook een teek verwijderen', dat is heel makkelijk, je hoeft er dus NIET mee naar een arts. Mag natuurlijk wel, maar dan krijg je bovenstaande uitleg, meer is niet nodig namelijk, je kunt het dus ook zelf oplossen.

Sterkte ermee.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
leov
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 21:55
Mijn mountainbike: 26 HT en 26 Fully
Contacteer:

Dank voor de uitleg, je noemt wat details die ik niet eerder tegen kwam...
En met been bedoel je toch lichaam ?

En Deet, is aardig giftig... toch ?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ja, been = lichaam.
En DEET 40% is geheel veilig, zolang je het maar niet consumeert...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

Zo lang je het niet consumeert? Als je het op je arm smeert consumeer je ook...
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Hier nog een hoop info over tekenbeten en de kleine kans dat je Lyme krijgt:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... &art_id=47
Rd73
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: do 5 november 2009, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic

@aurelius Heel erg bedankt voor je duidelijke uitleg!
Dat je teweegbrengt
is van meer belang dan
wat je teweegbrengt
bas v/d Heijden
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: za 28 april 2007, 10:45
Mijn mountainbike: Specialized Chisel
Contacteer:

Het verhaal van de rode kring hoeft niet altijd zo te zijn, en een besmetting kan al met een paar uur. Heb je een teek van je afgehaald stop hem dan in een potje en bewaar hem een maand of 2. Als je binnen die tijd klachten krijgt neem je de teek mee naar de huisarts. Ze kunnen de teek dan onderzoeken of hij besmet is. Als ze bij een mens bloed af nemen hoeven ze daar nog niets aan te kunnen zien, het onderzoek bij een teek is makkenlijker en het kan uitsluiten of de teek wel of niet besmet is.
Over teken is nog veel onduidenlijk hoe meer mensen je er iets over vraagt hoe meer verhalen je krijgt.
Ik kwam, zag en snapte er niets meer van!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

bas v/d Heijden schreef:Het verhaal van de rode kring hoeft niet altijd zo te zijn, en een besmetting kan al met een paar uur. Heb je een teek van je afgehaald stop hem dan in een potje en bewaar hem een maand of 2. Als je binnen die tijd klachten krijgt neem je de teek mee naar de huisarts. Ze kunnen de teek dan onderzoeken of hij besmet is. Als ze bij een mens bloed af nemen hoeven ze daar nog niets aan te kunnen zien, het onderzoek bij een teek is makkenlijker en het kan uitsluiten of de teek wel of niet besmet is.
Over teken is nog veel onduidenlijk hoe meer mensen je er iets over vraagt hoe meer verhalen je krijgt.
Het is een apart idee, eerlijk gezegd heb ik nog nooit van een collega gehoord dat er ergens ooit een teek op deze manier is nagekeken. Volgens diverse (internationale) standaarden, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en ervaring, wordt dit zeker niet aanbevolen.
Ik vraag me ook af hoe je een teek 2 maanden in een potje wil laten overleven, hij zal zich toch graag willen voeden, hoe ga je dat doen. Nogmaals, lees de uitleg boven en de mooie link naar de Belgische site inderdaad: niet al te veel ophef maken, er bestaat veel te veel angst en ongerustheid waar het om teken gaat!

In de geneeskunde is niets 100% zeker er zijn altijd uitzonderingen. Ik zeg het wel eens zo:
Wat loopt er buiten door de straat als je door je open raam wat hoefgetrappel hoort?
Juist. Maar waarom geen zebra? Had ook gekund, maar statistisch gezien een stuk minder waarschijnlijk.
Zo is het ook met tekebeten en Lime. Niet te snel doemdenken, de kans op 'het ergste' is minimaal, zeker als je let op de eerder gegeven adviezen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
constrictor79
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 3 mei 2010, 12:31
Mijn mountainbike: Copperhead

Idd een hot issue. Ook hier in de duinen van Westvoorne. Ook veel verhalen van mensen die onlangs toch Lyme hebben gekregen na gebeten te zijn door een Teek. Ook wordt de besmettingskans wel groter aangezien er steeds meer Teken de drager zijn. Enkele jaren geleden was dit ongeveer 25% van de populatie maar dit aantal schijnt explosief te groeien. Ik blijf overigens wel met korte broek en T-shirt rijden omdat je jezelf toch regelmatig moet checken en lange kleding is toch een soort van schijnveiligheid omdat ze vaak op onverwachte plaatsen zoals in de tuin zitten en je ze dus oploopt zonder in de duinen of bos geweest te zijn.
1......2.....hoplakee
Sil.
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: di 20 november 2007, 19:57

Ik gebruik al jaren de Autan stick, deze bevat 20% deet dus weer iets minder dan care plus en werkt bij mij prima.
bas v/d Heijden
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: za 28 april 2007, 10:45
Mijn mountainbike: Specialized Chisel
Contacteer:

aurelius schreef:Het is een apart idee, eerlijk gezegd heb ik nog nooit van een collega gehoord dat er ergens ooit een teek op deze manier is nagekeken. Volgens diverse (internationale) standaarden, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en ervaring, wordt dit zeker niet aanbevolen.
Ik vraag me ook af hoe je een teek 2 maanden in een potje wil laten overleven, hij zal zich toch graag willen voeden, hoe ga je dat doen. Nogmaals, lees de uitleg boven en de mooie link naar de Belgische site inderdaad: niet al te veel ophef maken, er bestaat veel te veel angst en ongerustheid waar het om teken gaat!
Een teek overleeft het wel in een potje hoor laat het de dierenbescherming maar niet horn :P
Maar er word wel meer gebruik gemaakt van dit soort manieren om onderzoek te doen. Ik hoorde het loevallig van de week van een collega die een teken beet had. En hij had van zijn huisarts tehoren gekregen dat hij hem moest bewaren, want als het nodig was konden ze de teek nakijken.

En of ze bij een teek kunnen zien of hij drager is lijkt mij wel. Anders hadden ze niet geweten dat ongeveer 25% drager is.

Hoe kan ik op een nette manier zeggen dat ook artsen wel eens achter lopen met het verkrijgen van kennis en info. Als je hoort dat sommige technieken in het buitenland heel gewoon zjn maar hier dan weer eerst onderzocht moeten worden.
@aurelius dit geld ook voor mijn eigen werk hoor.
Ik kwam, zag en snapte er niets meer van!
ollie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1253
Lid geworden op: zo 19 februari 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit

Of Frontline, geef ik de hond ook, en die heeft geen last meer van teken.
bas v/d Heijden
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: za 28 april 2007, 10:45
Mijn mountainbike: Specialized Chisel
Contacteer:

ollie schreef:Of Frontline, geef ik de hond ook, en die heeft geen last meer van teken.
Ik wilde het niet zeggen :lol:
Ik kwam, zag en snapte er niets meer van!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hoe kan ik op een nette manier zeggen dat ook artsen wel eens achter lopen met het verkrijgen van kennis en info. Als je hoort dat sommige technieken in het buitenland heel gewoon zjn maar hier dan weer eerst onderzocht moeten worden.
@aurelius dit geld ook voor mijn eigen werk hoor.[/quote]


Zo, bijvoorbeeld. Ik zal eea nog eens nagaan.
Bij deze nog 2 links naar NHG-patientbrieven, informatie van het Nederlands Huisartsengenootschap, die gaan over Teken en Lyme, hoe te handelen etc.
Sowieso een nuttige link waar heel veel betrouwbare informatie over veel andere aandoeningen/ziektebeelden te vinden is.

Teek: http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k ... /PBS4a.htm" onclick="window.open(this.href);return false;.

Lyme:
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k ... /PBS4b.htm" onclick="window.open(this.href);return false;.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie