Windkracht > 3 leuk, uitdaging of gigantisch vervelend???

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
does
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 17 augustus 2003, 14:53
Mijn mountainbike: giant 840 atx
Contacteer:

ik denk dat het wel een goede training is inderdaad, goed voor de conditie een beetje tegen die wind in trappen... ;)
don't forget to be the way you are
MJ
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 23 september 2003, 00:27
Mijn mountainbike: Be One Bombus

Weet wat pas echt klote is??? Tegen de wind berg op komt best wel vaak voor hoor ook op de Limburgse heuvels.
digitalmind
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 12 oktober 2003, 18:42

Als urban assaulter, vind ik wind zeer irri. Als ik gewoon een stuk ga fietsen (conditie training), dan kan het nooit kwaat, goed voor de conditie dus ;)
-Rik

Urban rider
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

t'is de laatste tijd wel oude herinneringen ophalen zeg....

Maar goed, het gaat alweer wat harder waaien buiten dus dit topic kunnen we ieder jaar weer terug laten keren.
megabike
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: vr 17 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Trek 6500, Manitou super six, Deore / LX /Magura HS33 /Bontrager
Contacteer:

MJ schreef:Weet wat pas echt klote is??? Tegen de wind berg op komt best wel vaak voor hoor ook op de Limburgse heuvels.
Weet je wat pas zwaar is ? Tegenwind, tegen een berg op, door mul zand :-{

Zal idd de tijd van het jaar zijn, dat dit topic weer bovenkomt.
"Talk is cheap. Show me the code."
- Linus Torvalds
Microsoft logica: op start drukken om af te sluiten
Sven
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1534
Lid geworden op: ma 16 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: MTB: Specialized Epic Race: Canyon

Omdat het topic nu toch al gekickt is, reageer ik er ook maar even op.

Jeffrey schreef: zeker op de racefiets, die dingen zijn zo licht dat je snel stilstaat (nouja, bijna dan).
Fijne logica! Even een snel rekensommetje:

Jouw mountainbike: +/- 10-11 kg (denk ik)
Jouw racefiets: +/- 9-10 kg (denk ik)
Jij: +/- 60-80 kg (denk ik)

Dan maakt het gewichtsverschil tussen je racer en je MTB dus maximaal 3.3% uit van het totaal. Bij 30 km/h is dat toch snel 1 hele km/h!
Trainen is voor mensen zonder talent!
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

Denk eerder dat mijn mtb rond de 12kg is en mijn racefiets onder de 9. Ikzelf weeg 64kg. Maargoed, je rekensommetje klopt ook al van geen kant. Als ik dus de helft zou wegen (bijv. ipv 80kg 40kg) zou ik ineens 2 keer zo hard gaan met hetzelfde vermogen :~ . Denk je echt dat ik met hetzelfde vermogen op een racefiets (bij 30km/u) 1km/u sneller ben dan hetzelfde vermogen op een mtb :lol: . Je hebt ook nog zoiets als luchtweerstand (die bij een racer lager is omdat je gestroomlijnder zit), en rolweerstand (racefiets heeft dunnere bandjes en minder profiel, en bij de combi band/wiel ligt het gewicht bij een racer veel lager) .

Waar ik eerder op doel: massa is traag dus het is makkelijker eenzelfde snelheid aan te houden als je fiets iets zwaarder is (ook tegen de wind). Bij een mtb is je wiel zwaarder en daarom is het moeilijker om te accelereren en vertragen. Denk je dat racefietsers deze wielen gebruiken omdat ze zo licht zijn? http://www.mavic.com/upload/produits/zcosc1.jpg Nee, ze zijn zwaarder, het meeste gewicht zit zelfs aan de buitenkant, en tja, massa is traag, moeilijker om te accelereren, maar belangrijker op een racefiets: moeilijker om af te remmen. Een laag gewicht heeft dus alleen nut bergop en in sprints.
Don't just train... train right.
-recon-
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: zo 12 oktober 2003, 17:03
Mijn mountainbike: Cube AMS comp ( custom )
Contacteer:

Wind :-D

Daar heb ik vaker last van ga je naar school wind tegen en ben je uit en ga je naar huis wind tegen...
Hoe krijg ik het voor elkaar ;)
Two rules for succeeding in life:
1. Don't tell people everything you know
Sven
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1534
Lid geworden op: ma 16 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: MTB: Specialized Epic Race: Canyon

Bedenk eerst eens goed wat je in je eerste post zei. Het ging namelijk om het feit dat jij vindt dat je eerder stil staat bij wind. Dat is dus een vertragende beweging. Klopt? Dan gaat het dus om een windvlaag, want bij een constante wind kom je niet stil te staan, dan ga je hooguit langzamer. Dan kom ik met de volgende opmerkingen:

Ten eerste: rolweerstand kun je in dit verhaal vergeten, want een windvlaag verandert dit niet. Alleen de luchtweerstand is belangrijk. Het kleine beetje dat je airodinamischer zit op een racer werkt inderdaad in je voordeel. Maar die had je al in je cruisesnelheid, dus in percentages extra weerstand tijdens een windvlaag is dit gelijk aan een MTB.

Ten tweede: Bij een gelijk vermogen is je versnelling (!) of vertraging inderdaad recht evenredig met je massa. F=m.a. Nemen we voor het gemak de lengte van je cranks gelijk. Waarom zien we dat dan niet altijd in het wielrennen? Omdat erg lichte mensen minder vermogen leveren, doordat ze minder spiermassa hebben.
Jouw verhaal over trage massa gelt dus inderdaad wel, maar dat maakte mijn rekensommetje juist duidelijk. Dat verschil is zo minimaal doordat je eigen massa niet verandert op het moment dat je op een racer gaat zitten. Die 2 a 3 kilo merk je echt nauwelijks.

Ten derde: Die 1 km/h van mij is natuurlijk niet het verschil in de cruisesnelheid, maar het verschil in vertraging door de wind.


Mijn conclusie: Jouw verhaal klopt zeker, maar is in dit geval niet van toepassing. Er zit ook zeker verschil tussen de reactie van een racer en die van een MTB op wind, maar dat verschil is minimaal.
Trainen is voor mensen zonder talent!
guido_gorisse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: zo 16 november 2003, 19:34
Mijn mountainbike: Scott Scale 710
Contacteer:

dan moet je 1km/h² zeggen en niet 1km/h.
die ² staat voor vertraging of versnelling in dit geval vertraging dus zet je er een - voor de 1
Loco-Motion
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 3 november 2002, 23:58
Mijn mountainbike: een kapot balhoofd hebbende.

Wow. De wereld is weer gered. Nu zie ik het in! Bedankt! :-q

*OEPS!* 5mileyzZz uitgezet. Zonde.
(h)Maarten(h)
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 26 mei 2004, 21:00
Mijn mountainbike: Giant xtc
Contacteer:

wind tegen is cker een goede training maar wind mee blijft tog altijd beter!! :-D
Marang
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 268
Lid geworden op: wo 31 maart 2004, 08:25
Mijn mountainbike: Cannondale

(h)Maarten(h) schreef:wind tegen is cker een goede training maar wind mee blijft tog altijd beter!! :-D
Lekker zinvol om op een oud topic te reageren.
Rodger
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6170
Lid geworden op: do 27 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: <<<<< Yeti AS-X >>>>>
Contacteer:

Inderdaad.
<3
Gesloten