Soorten drank

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Joker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 6 mei 2003, 13:34
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer, met veel zilver en zwart

Aapjes schreef:
Joker schreef: Het afbreken van meervoudige koolhydraten (suikers) kost energie, alles moet toch naar glucose of fructose toe, en vanaf daar maak je inderdaad je ATP en GTP, waarbij je NADH niet zo zeer een energievoorziening is, maar meer een bijproduct dat naderhand eveneens in ATP omgezet wordt.
Tuurlijk gaat alles naar glucose, maar het gaat om het geleidelijk vrijkomen van energie, and you know it. NADH kan gezien worden als energievoorziening: het is gewoon de tijdelijke opslag van je energie.
Het lichaam heeft een maximale, maar ook beperkte capaciteit in het vrijzetten van energie welke eerder bereikt wordt dan je denkt.
Met andere woorden, het reguleren van je energievrijzetting uit voeding, door middel van een dieet, is een beetje moeilijk :wink: :-{ . Tijdens inspanning is het lichaam op bijna maximaal niveau bezig met energie vrijzetting, en geldt maar 1 ding, nu zo veel mogelijk energie leveren. Niet straks niet morgen, NU. Je energiedrank dient om gelijk "a la minute" energie te leveren. Verder slaat het lichaam "overtollige" energie zelf wel zo lang op. Je hoeft je dus niet bezig te houden met het feit of energie geleidelijk vrijgezet wordt, dat doet het lichaam zelf wel. Glycogeenproductie maakt het mogelijk energie tijdelijk op te slaan, en snel weer beschikbaar te krijgen, lange termijn opslag kennen we wel: VET. Het lichaam reguleert dus zelf een constante en gelijkmatige vrijzetting van energie afhankelijk van de behoefte.
Het nuttigen van vast voedsel (bananen etc.) zijn ervoor op lange termijn je energievoorraad aan te vullen en je maag gevult te houden met zinnige dingen welke echter weinig energie kosten (een bruine boterham bevat een hoop energie maar vraagt te veel inspanning van het maagdarmstelsel; alle energie wil je gebruiken om te fietsen, zo min mogelijk aan spijsvertering).
Beauty is in every moment, it´s up to you to find it
Some see things as they are and ask, 'Why?'
I dream things that never were and ask: 'Why not?’
erik
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: za 5 januari 2002, 02:00
Contacteer:

Rolling Thunder schreef:Bron www.mountainbike.nl/ned onderdeel voeding en drank

Er zijn op de markt tal van sportdranken die de prestaties doen toenemen. Het is echter vrij eenvoudig om zelf een goede sportdrank te bereiden.
je neemt 45 gram suiker (ongeveer 3 afgestreken eetlepels);
voeg daar 3 gram Keukenzout (1 afgestreken theelepel) aan toe;
vul dit aan met thee of leidingwater tot een liter;
je kunt de smaak eventueel verbeteren met een beetje citroensap of met een eetlepel Roosvicee. De Roosvicee voegt wel 10 gram koolhydraten extra toe!
Hiernaast vind je onder andere informatie over het uitdrogende effect van caffeïne, uitdroging, het “harden van het lichaam”, en het herstellen van de vochtbalans.
Is misschien eenvoudig zelf te maken, maar het smaakt voor geen meter (nouja, je zou willen dat het voor geen meter smaakt)
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Omdat m'n voorraad Maxim-poeder plotseling op was, heb ik ook eens in het keukenkastje gekeken.
Hier het recept voor een 3l. Camelbak:
2 1.5l pakken ijsthee (Aldi)
3 eetlepels druivensuiker (Zonnatura)
bijna 1 eetlepel keukenzout (Jozo)
Kost geen pepernoot, smaakt goed en het belangrijkste, ik fiets er goed op. Weinig behoefte om onderweg energierepen te eten. 80km op een normaal ontbijt en 1 reep lukte me voorheen echt niet.
Ik heb gemerkt dat meer zout nog beter werkt. Maar dan is 't inderdaad niet te zuipen. :-?
Pizzaboy
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 954
Lid geworden op: wo 7 mei 2003, 12:51
Mijn mountainbike: = een 9.6 Bear longboard

Redbull met Wodka!!! :~
Kun je heel de wereld aan :tong :tong
Yeah baby yeah
Ruud
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2044
Lid geworden op: di 17 september 2002, 11:26
Mijn mountainbike: is verkocht
Contacteer:

Pizzaboy schreef:Redbull met Wodka!!! :~
Kun je heel de wereld aan :tong :tong
Of gewoon bier. Niet teveel van drinken anders mept Terrible_One je in mekaar :D
Diwwek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 337
Lid geworden op: zo 14 juli 2002, 12:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 900
Contacteer:

Walter schreef:Omdat m'n voorraad Maxim-poeder plotseling op was, heb ik ook eens in het keukenkastje gekeken.
Hier het recept voor een 3l. Camelbak:
2 1.5l pakken ijsthee (Aldi)
3 eetlepels druivensuiker (Zonnatura)
bijna 1 eetlepel keukenzout (Jozo)
Kost geen pepernoot, smaakt goed en het belangrijkste, ik fiets er goed op. Weinig behoefte om onderweg energierepen te eten. 80km op een normaal ontbijt en 1 reep lukte me voorheen echt niet.
Ik heb gemerkt dat meer zout nog beter werkt. Maar dan is 't inderdaad niet te zuipen. :-?
Ik heb altijd gehoord dat je in de voeding zo weinig mogelijk zout moet nemen, omdat zout slecht voor je is (voor je nieren ofzo) en het verhoogt de kans op een hoge bloeddruk... Hoe zit dat precies met sporten?
. .. ... .... ..... ......http://www.get-id.nl...... ..... .... ... .. .
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Zoals met zoveel dingen moet je van zout niet te veel, maar ook niet te weinig eten. Het moet in balans zijn.
Als je zweet verlies je zout en aangezien je met sporten veel zweet, verlies je dus ook veel zout. Dit moet je zeker aanvullen! Vandaar dat er dus in sportdranken vaak ook iets zout zit (Zie ook eerder geplaatse stukken over hyper/hypotonisch).
Jason
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: wo 3 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er met 1x11; Bulls Wild Flow 2

Zoek resultaat op hypotonisch:
Rij en trainings technieken, Soorten drank

:~ :~ :~

Er zijn volgens mij op dit forum in het verleden niet erg veel threads geweest die over isotone/hypotone dorstlessers gingen. Misschien wel handig om het aan mensen duidelijk te maken?? :-q
What doesn't kill you, makes you stronger.
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Hier staat het wel aardig uitgelegd (wel een beetje reklame praatje, maar goed....)

http://users.skynet.be/azs/uitleg_isostar.htm
Marcoooooo
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: di 15 oktober 2002, 20:46
Mijn mountainbike: Santos SCC02, XT2004, Marzocchi MXC 63 mm, R. Ralph

mijn eigen gore recept voor 1 bidon:
4 eetlepels druiveduiker
1 theelepel zout
een beetje aanmaak limonade en wat water,

afhankelijk van de hoeveelheid zout en de smaak aanmaaklimonade goed te drinken tot ronduit goor

btw:
[reclame mode] ik heb dit weekend eens op isostar long energy gereden en voor de langere inspanning ideaal [/reclame]
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

Ik heb net eens even dat stukje gelezen over iso hyper en hypotoon.

En toch een vraagteken.

Het aantal mineralen etc in je bloed verandert constant ( toch vandaar hypertone energie dranken om toe te voegen)

Dus in mijn kort door de bocht maandagochtend niet zo goed werkende hersenen en blond ( ik dek me in).

hoe kun je een drank echt isotoon maken als de osmotische waarde van je bloed wijzigt.
Of wijzigt de bloedwaarde zo weinig......

en stel dat deze gelijk is aan de isostone drank, op welke manier wordt het vocht/mineralen dan opgenomen door het lichaam. er is geen verschil in osmotische waarde. dus je zou ook kunnen bedenken dat er vrij weinig uitgewisseld wordt, en isotone dranken dus helemaal niet zo effectief zijn.

Zoals ik het lees in betreffende stukje, lijkt het mij effectiever om te beginnen met hypotonisch ( water) en als je langer traint ook hypertonische dranken/voeding te nemen.

Maar dat is dus de mening van een leek. Wil graag een beetje de discussie hierover op gang brengen.
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Hmmm, dat is wel een goeie. Zoveel weet ik er nou ook weer niet vanaf. Ik weet wel dat de osmotische waarde van je bloed relatief weinig verandert. Voor een infuus gebruiken ze nml. een fysiologische zoutoplossing (0.9 % NaCl). Je bloed zal daar dus niet al teveel van verschillen (anders knappen/krimpen je bloedcellen). Die verschillen in je bloed zijn volgens mij te verwaarlozen tov het verschil tussen een isotone drank en bijv. water
Joker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 6 mei 2003, 13:34
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer, met veel zilver en zwart

jerry's kid schreef:Hmmm, dat is wel een goeie. Zoveel weet ik er nou ook weer niet vanaf. Ik weet wel dat de osmotische waarde van je bloed relatief weinig verandert. Voor een infuus gebruiken ze nml. een fysiologische zoutoplossing (0.9 % NaCl). Je bloed zal daar dus niet al teveel van verschillen (anders knappen/krimpen je bloedcellen). Die verschillen in je bloed zijn volgens mij te verwaarlozen tov het verschil tussen een isotone drank en bijv. water
Ten eerste daarom heet het dus fysiologisch :wink: . Alleen dat tweede stuk van je betoog snap ik niet. Er is wel degelijk een verschil waar te nemen tussen water en isotone drank, in effect dan; als dat is wat je bedoelt. Alleen water drinken is niet voldoende, je moet wel compenseren voor verlies and osmotische waarde. Maar water is drinken is in ieder geval beter dan niet drinken.
Beauty is in every moment, it´s up to you to find it
Some see things as they are and ask, 'Why?'
I dream things that never were and ask: 'Why not?’
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Ik probeerde te zeggen dat het osmotische verschil tussen een isotone drank en een hyper/hypotone drank veel groter is dan de osmotische schommelingen in je bloed.
eevvoo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 3 augustus 2002, 22:57
Mijn mountainbike: intersens,xt,magura clara,marz. mx pro met eierklutsers
Contacteer:

ik drink alleen maar Maxim alectrolyte , dwz , voornamelijk energie drank met wat Natrium chloor en kalium. het geheel bevat immer al de dorstlesser O2 :o , daarin zit standaard ook de miniralen die we nodig hebben. verder voor vast voedsel pannekoeken , en right energy , en mocht de inspanning wat langer duren neem ik cola als sportdrank , zo kun je het een hele tijd uithouden.
remmen , is da nodig dan?!

-------------------------------------
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=205726
Plaats reactie