Soorten drank

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

Als ik train neem ik dus echt alleen maar water, als ik wat langer train gaat er een muesli reep mee. en op een wedstrijd drink ik voor, tijdens en na Born, en het blikje red bull dat de dames uitdelen :-D

Waarom geen dorstlesser : KALORIËN en ik wil nog een boel afvallen. Mijn lichaam vult het zelf wel weer aan.

Maar als ik echt een hele dag oid ga fietsen gaat er wel dorstlesser mee.
Anders red ik het niet.
Marieke
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

verwacht ik meer dan 2 uur onderweg te zijn (lees: meer dan 50 km) dan gaan er wat mueslirepen mee naast doodnormaal water, eventueel aangelengd met een ietsiepietsie zout.

Daarnaast zorg ik er altijd voor om voor de rit goed gegeten te hebben - da's eigenlijk nog wel het belangrijkste.

Al die sportdrankjes daar wordt ik gewoon onpasselijk van, veel te zoet (ook heel fijn voor de tanden trouwens!!!)
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

Tijdens trainingen altijd water en altijd eten mee. Eén keer de hongerklop gehad op 80 km van huis en dat was geen pretje. Dat was nog in de tijd dat er geen mobieltjes bestonden en dat ik m'n kwartje voor de telefooncel was vergeten. Sindsdien altijd wat te eten mee en dat zijn altijd muesli repen.

Voor de wedstrijd biddonnetje Isostar, tijdens wedstrijd ook, na de wedstrijd veel water en nog wat AA. Op de terugweg naar huis weer een biddonnetje maar dan met energy drink (meer koolhydraten).

Heb ook een x die energy zooi tijdens een wedstrijd gedronken maar doe dat niet meer. Veel buikkrampen.

Dorstlessers zoet? Echte dorstlessers niet, van die energy-meuk wel.
€win H
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 28 juli 2003, 19:37
Mijn mountainbike: S-works...
Contacteer:

K`heb nu een paar keer met de mix van (walter)
water,druivensuiker en zout gereden en dat
bevalt prima moek zeggen !
Maar zitten er nog - punten aan de hoeveelheid
d`suiker die je gebruikt ?
Op 2 liter 3 eetlepels d`suiker ? (1 eetlepel zout)
-MTB Team Putten-
Leon
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 16 juni 2003, 18:23

Wat gebruik m'n om er een beetje smaak aan te geven.
Aanmaaklimonade ... is dat alleen maar van het merk Roosvicee ... of zijn er nog andere mogelijkheden.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Leon schreef:Wat gebruik m'n om er een beetje smaak aan te geven.
Aanmaaklimonade ... is dat alleen maar van het merk Roosvicee ... of zijn er nog andere mogelijkheden.
Karvan Cevitam
edah eigen winkelmerk
aldi eigen winkelmerk
appie heyn eigen winkelmerk
c1000 eigen winkelmerk
en nog wat vage onbekende merken..
gewoon even door de supermarkt heen wandelen...
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Rolling Thunder schreef: Het is echter vrij eenvoudig om zelf een goede sportdrank te bereiden.
je neemt 45 gram suiker (ongeveer 3 afgestreken eetlepels);
voeg daar 3 gram Keukenzout (1 afgestreken theelepel) aan toe;
vul dit aan met thee of leidingwater tot een liter;
je kunt de smaak eventueel verbeteren met een beetje citroensap of met een eetlepel Roosvicee. De Roosvicee voegt wel 10 gram koolhydraten extra toe!
Hmz. Dit soort recepten heb ik allemaal geprobeerd, maar mijn ervaring is dat de brouwsels die je krijgt echt niet te zuipen zijn. Veel te zoet!

Aapjes schreef:Wat een goede sportdrank een goede sportdrank maakt is dat er meervoudige koolhydraten inzitten, die geleidelijk door je lichaam worden afgebroken en dus ook geleidelijk ATP, GTP en NADH laten ontstaan. Hierdoor heb je langer wat aan je energiedrank.
Nou, op de omzetting in ATP via NADH enzo heeft het soort suiker niet zoveel invloed. Het is idd wel zo dat meervoudige koolhydraten (maltodextrine b.v.) beter zijn dan dan enkelvoudige (glucose, gewone witte suiker)

Heeft 2 redenen:

1: osmolariteit: hoe meer deeltjes per liter, hoe moeilijker het voor je maag / darmen is om een drank op te nemen. Is de osmolariteit erg hoog, dan moet er in de maag eerst water aan toegevoegd worden voor je het op kan nemen. --> kost tijd, en bij erg zware inspanning / hitte kan het klachten geven. Complexe KH = meer C6H12O6 moleculen aan elkaar = minder deeltjes per gram KH (of meer gram KH bij een bepaalde osmolariteit) = beter op te nemen en/of meer energie.

2: glycaemische index: enkelvoudige suikers geven een snelle en heftige stijging van de bloedsuikerspiegel. Je lichaam gaat dan snel en veel insuline maken --> KH worden opgeslagen in b.v. de spieren (en in de spieren wordt t dan uiteindelijk omgezet in water, CO2 en energie, maar doordat je een voorraadje hebt kun je dat doen op het moment dat je het nodig hebt) --> snelle daling van de bloedsuikerspiegel --> een 'hypo' --> flauw gevoel. Op je spieren heeft een hypo echter niet zoveel invloed, de spieren hebben een eigen glycogeenvoorraad. Je hersenen zijn wel volledig afhankelijk van glucose in je bloed, dus in je hoofd merk je het het eerst.

Ik drink trouwens tijdens echt intensieve inspanning Isostar Isotoon, en op training neem ik bijna altijd 1 bidon met water mee, en een met Isostar Long Energy.
Everybody bought a new bike!
Desertstorm
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 8 oktober 2003, 22:39
Mijn mountainbike: Team Fujitsu Siemens bike, XT, SID team 2003, Ritchey WCS, Crossmax
Contacteer:

Ik gebruik tijdens trainingen en wedstrijden altijd Maxim (tropical dorstlesser, is nog lekker ook),mijn ervaring is dat drinken erg belangrijk is buiten de aanvulling van de nodige energie en mineralen voorkomt het ook nog eens kramp (vandaar dat zout altijd werkt) kramptablet is vaak ook niet meer dan een zouttabletje!! verder gebruik ik de glucose oplossing voor een wedstrijd half zakje tijdens het inrijden en 1 zakje 5 min voor de start. voor mij werkt dit perfect. Heb in het verleden veel last gehad tijdens het wegfietsen (klassiekers) met voeding de glucose oplossing zijn voor mij de oplossing ook nu bij het atb'en nergens meer last van.
Boscrosser
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 1 september 2003, 19:17
Mijn mountainbike: Naamloos geval

Drink altijd gewoon water. Mineralen heb ik zat (iedereen volgens mij) Al die stofjes erin zorgen alleen maar voor een hoge osmotische waarde waardoor je het water weer minder goed opneemt. ALs ik voel dat ik energie nodig heb eet ik wel een energiereepje.
krossertje
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: do 30 oktober 2003, 19:59
Mijn mountainbike: Scott Scale 8650gr
Contacteer:

voor het mountainbiken drink ik meestal extran, onder het rijden zelf ranja :D
Ruud
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2044
Lid geworden op: di 17 september 2002, 11:26
Mijn mountainbike: is verkocht
Contacteer:

krossertje schreef:voor het mountainbiken drink ik meestal extran, onder het rijden zelf ranja :D
Pssst...
Loco-Motion
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 3 november 2002, 23:58
Mijn mountainbike: een kapot balhoofd hebbende.

Wat was daar nou niet nuttig aan?
Ruud
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2044
Lid geworden op: di 17 september 2002, 11:26
Mijn mountainbike: is verkocht
Contacteer:

Afbeelding
Dr. Eskimo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3057
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
Contacteer:

Boscrosser schreef:Drink altijd gewoon water. Mineralen heb ik zat (iedereen volgens mij) Al die stofjes erin zorgen alleen maar voor een hoge osmotische waarde waardoor je het water weer minder goed opneemt. ALs ik voel dat ik energie nodig heb eet ik wel een energiereepje.
Beetje kort door de bocht lijkt me. De grap van isotonisch is dat je nutrienten en water wel efficient opneemt. De mix is daar op afgesteld. Verder heb je bij zware/lange inspanning en warm weer wel degelijk mineralen nodig. Je zweet namelijk zouten/mineralen uit. Zouten vervullen een belangerijke rol in je lichaam als electrolieten. Als je alleen water zou drinken vul je dit niet aan. Lees het stukje over eten en drinken hier maar eens.

http://www.nps.gov/grca/backcountry/smart.htm
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

€win H schreef:K`heb nu een paar keer met de mix van (walter)
water,druivensuiker en zout gereden en dat
bevalt prima moek zeggen !
Maar zitten er nog - punten aan de hoeveelheid
d`suiker die je gebruikt ?
Op 2 liter 3 eetlepels d`suiker ? (1 eetlepel zout)
Er mag gerust wat meer druivensuiker in.
Hangt ook af van de hoeveelheid suiker die al in de ice tea zit.
Plaats reactie