Op de mountainbike naar het werk

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Ik heb het met woon-werk echt heel, heel beroerd.

Op 1 km van huis ligt de Rhedenroute. Daar stap ik op, en rij richting de A50 over de route. Vervolgens de verbindingsroute naar de oosterbeekroute. Daarna overstappen op de oosterbeekroute, volgen tot wolfheze (ofzo) en dan de verbindingsroute naar de Ede/ginkelsehei-route. Die volgen tot Ede oost, en dan nog 5 km door Ede cruisen naar kantoor.

kortom: ik heb zin in de zomer :D Ik doe dit trouwens alleen als de mussen van de hitte van het dak donderen. pak-em-beet 40 km denk, kan ook 45 zijn.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

Sommige mensen hebben ook alles mee.
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1814
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Pike schreef:Het klinkt gek, maar af en toe denk ik wel eens: woonde ik maar een stuk verder van me werk, dan kon ik lekker een stuk verder fietsen, maar dat slaat natuurlijk nergens op, want dan kan ik net zo goed 10km om fietsen elke dag, dat is eigenlijk hetzelfde. Maar op een of andere manier doe ik dat niet :~
Haha... heel herkenbaar.
Ik hoef maar 3 km te fietsen, enkele reis. Lekker op m'n hybride. Ben je net lekker aan het fietsen, ben je er al... :roll: Vorig jaar moest ik regelmatig naar een andere locatie van dit bedrijf, dat was 9 km voor een enkele reis. Prima afstand en dan kom je 's morgens lekker uitgewaaid op je werk.
De pekel van de afgelopen tijd was wel ellende voor de bike, zonde... :cry: :x

Als het regent, of de kans daarop erg groot is, ga ik met de auto. Je hebt een leaseauto niet voor niets.
ror02
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: za 6 mei 2006, 08:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 1 HiMod 2011
Contacteer:

ik fiets minimaal 2 a 3x per week naar m'n werk. Goede voorzieningen zoals afsluitbare fietsstalling, doucheruimte, locker etc. Dus het is heerlijk om te fietsen. Het is maar 15km enkele reis, dus een klein halfuurtje trappen op m'n mountainbike. Al met al toch 2 a 3 uur in de week op de fiets. Inclusief douche en omkleden ben ik 45 minuten onderweg. Met de auto kost het inclusies p-plek zoeken 30 minuten.
Finisher Duchenne Heroes 2006 & 2010
SnelleJonge
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 27 december 2005, 18:11

Opperhoofd schreef:Ik hoef maar 3 km te fietsen, enkele reis. Lekker op m'n hybride. Ben je net lekker aan het fietsen, ben je er al... :roll: Vorig jaar moest ik regelmatig naar een andere locatie van dit bedrijf, dat was 9 km voor een enkele reis. Prima afstand en dan kom je 's morgens lekker uitgewaaid op je werk.
De pekel van de afgelopen tijd was wel ellende voor de bike, zonde... :cry: :x
Als het regent, of de kans daarop erg groot is, ga ik met de auto. Je hebt een leaseauto niet voor niets.

Als je 3 km te kort vindt moet je gewoon een stuk om rijden, dat doe ik namelijk ook. Alsik de korte route neem is het zo'n 11km, als het lekker droog is pak ik de lange omweg route van 20km.
Ik heb overigens ook een leaseauto op zakelijk gebruik, maar kom toch 95% met de fiets naar het werk. Op 1 of ander manier krijg ik een soort spijtgevoel als ik niet met de fiets naar het werk ga, en daar zit ik dan de hele dag aan te denken.

Moet wel zegge dat mijn woon/werk Giant behoorlijk geleden heeft van die natte pekelzooi van afgelopen tijd. Trapas begint al aardig te kraken, ben benieuwd of ik hem nog wel los krijg :-{
Gebruikersavatar
SvdV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 1 februari 2004, 09:55
Mijn mountainbike: Merida Big Nine CF XT & Scott Spark RC900

Leuk topic: Erg herkenbaar:
Fiets al 20 jaar 15-17 km heen en 15-17 km terug, het hele jaar door. Probeer dat op 1 MTB te doen, waar ik dan ook in het weekend het bos mee in ga. Er gaat inderdaad wel erg veel stuk, maar mijn ervaring met een tweede fiets is dat je dan uiteindelijk aan allebei die fietsen staat te sleutelen. (Vanwege tijdgebrek zet je de kapotte aan de kant, pakt de goede totdat die ook wat heeft en dan moet je 2 x zoveel doen). Elke 3 jaar ruil ik mijn fiets in (de belasting helpt mee...) maar de ervaring is dat ik er in die 3 jaar nog eens het aankoopbedrag doorheen jaag aan onderdelen! (die ik dan nog op internet bestel en zelf monteer). Toch wil ik het fietsen niet missen. Deze week weer prachtige zonsopkomsten, maar ook beestachtig slecht weer heeft wel wat. (dat laatste snapt niet iedereen op het werk).

Verder probeer ik routes en belasting te varieren, afhankelijk van hoe ik me voel. Soms gewoon lekker rustig genieten, andere keer hele rit voluit of intervalletjes. Heb een tijdje de gewoonte gehad om maandagochtend de teller op 0 te drukken en dan vrijdag zo'n hoog mogelijk gemiddelde te hebben. Dus alle ritten voluit: Stond ik zaterdag uitgewoond aan de start van de tocht of training. Dat was dus niet effectief!

Andere interessante observatie: Je gaat soms zo waanzinnig helder denken tijdens die forens-ritjes. Zit je de hele dag te worstelen met complexe zaken, en terug op de fiets zie je ineens de oplossingen. Verschijnsel is inmiddels wetenschappelijk aangetoond (schijnt te maken te hebben met de hoeveelheid zuurstof in de hersenen), maar ik ben benieuwd of meer mensen dat herkennen!
adirem
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1165
Lid geworden op: vr 28 december 2007, 21:59
Mijn mountainbike: On-One carbon race 29er
Contacteer:

Zeker herkenbaar Svdv, ik ben sinds kort aan het fietsen naar mijn werk. Nadeel: eigenlijk iets te ver, 41 km enkele reis, maar ik doe het nu 1 keer in de week, en dat is natuurplijk prima vol te houden, mede door het feit dat je lekker geestelijk uitgerust bij je werk aankomt, even douchen, paar uurtjes werken en weer lekker kilometers draaien. Echt lekker fietsen, totale rust , want ik kom eigenlijk zelden 1 fietser tegen!! Wel is het dan weer lastiger op de terugreis, omdat je dan pas rond zevenen terug bent. Ik ben ook al aan het orienteren om een racefiets aan te schaffen middels het fiets van de zaak principe, scheelt weer een paar kilometer per uur en overzetten van de wielen.
wie zijn fiets poetst, kan hem ook weer vies maken
Michiel_Focus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 10:10

Vandaag ook weer lekker op de MTB naar het werk, met mooi weer goed te doen.
20 km heen en 20 km terug.
pieppiep
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: do 2 augustus 2007, 22:00

Wij hebben het ook gedaan met de MTB naar het werk (15 enkel) wel te doen maar we schaffen nu racefietsen voor voor woonwerkverkeer.
Trek ex 9.0 en Kona Hei Hei
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Wel grappig hoe woon/werk verkeer beleefd wordt. In het verleden zat ik op zo'n 10 km en deed dat op een standaard fiets als het droog was.
Door reorganisatie en later verhuizing van ons kantoor is het nu Soest-Lieren en dat is net iets onder de 59 km enkele reis. Kan gelukkig wel douchen op het werk...........
Ik probeer het geregeld te doen (op de racefiets), maar alleen bij goed weer want 's morgens zo'n kleine 2 uur in de regen of erge koude of gladheid is niet echt lekker. Daarnaast soms lastig goed te plannen want dinsdagavond wedstrijdtraining tot bijvoorbeeld 21:00u en dan is de volgende ochtend 05:45u weer op de fiets best zwaar.
Ander probleem is zondag marathon, dan is 118 km als herstel ook te gortig.
Ooit een week gedaan met maandag woon/werk, dinsdag wedstrijdtraining, donderdag en vrijdag weer een woon/werk met als resultaat dat ik in het weekend geen zin had en toch niet vooruit te branden was. Ook gaat het slaaptekort een rol spelen als je om 05:20u je bed uit moet.
Wat wel heel lekker is en SvdV ook aangeeft dat je soms hele leuk ideetjes onderweg krijgt en ik kom altijd extreem uitgeslapen en fit op de werkvloer (kantoor, dus op mijn reet zitten) en kan bij wijze van spreke iedereen over z'n kop heen springen.
Vandaag voor de gein mijn GPS sensor gebruikt om de route vast te leggen, voor de liefhebbers een KML gezipt: http://www.fred.mtb-sport.nl/gps-tracks ... lieren.zip
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
adirem
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1165
Lid geworden op: vr 28 december 2007, 21:59
Mijn mountainbike: On-One carbon race 29er
Contacteer:

Inderdaad kom je lekker uitgeslapen op je werk, heerlijk!! Wat ik wel als nadelig ervaar is de terugreis, waarbij ik nog wel eens vergeet dat het toch echt 42 kilometer is en dan de voeding onderweg wel moet innnemen. Afgelopen woensdag een gigantische last van hongerklop gehad. Dan kom je echt niet meer vooruit. Ik zorg dat ik nu altijd voedingsrepen op m'n werk heb liggen, samen met een bus energypoeder voor het aanmaken van drinken in m'n mule.
Ik ga binnenkort een andere route uitstippelen om toch eens wat anders te zien.
wie zijn fiets poetst, kan hem ook weer vies maken
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Overdag eet ik al de hele dag door (volgens collega's) maar neem inderdaad voor vertrek wat te eten.
Anderzijds is het maar 2 uurtjes en dan heb ik voldoende aan water.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
No Name
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 3 oktober 2008, 11:29
Mijn mountainbike: Cube LTD Comp 2008 HS33

Ik ben vorige week voor het eerst naar mijn werk gegaan op de fiets, 23 km en net voor ik er was. Pats boem op mijn gezicht, zo'n gladde weg is toch ook helemaal niks voor een MTB-er :-) Ik ga proberen dit 1x per week te doen, deze week op donderdag.

Groetjes
chaser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: za 24 januari 2009, 21:49
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei 2020

Heb nog niet geprobeerd om eens naar mijn werk te fietsen (30-35 km enkele reis)

Het grote nadeel wat ik heb is dat ik redelijk vroeg moet beginnen en dus ook vroeg moet beginnen te fietsen
Waarschijnlijk dit weekend ga ik eens kijken waar ik moet rijden met de fiets want ik werk niet op kantoor maar in de bouw
En laten wij nou aan een autoweg werken waar geen fietspad langs loopt
Ouder, last van mijn rug en knieën maar wel doorgaan
Gebruikersavatar
HansH
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 00:10
Mijn mountainbike: Specialized, Genesis, Salsa

Vanaf maart, als het 's ochtends en 's avonds lang genoeg licht is, fiets ik ook regelmatig op de mtb naar m'n werk. 20 km enkele reis.
Als ik met de auto ga ben ik bijna even lang onderweg als met de fiets vanwege de dagelijkse file op de A50 bij Heteren/Ewijk.
Ik begin op dinsdag en donderdag later op m'n werk en dit zijn uitgelezen dagen om op de fiets te gaan. De kortste weg loopt ook nog eens een paar km over de Oosterbeekroute :-q
Ik ben ik geen ochtendmens en heb altijd moeite om m'n bed uit te komen, maar stiekem vind ik het ochtendritje veel fijner als de middagrit. Kom lekker wakker aan op m'n werk.
Ik bespaar bovendien benzine, wat goed is voor de ijsbeertjes volgens m'n dochter, en heb in het weekend profijt van de extra trainingskilometers.

In het weekend moet ik ook regelmatig een paar uur werken. Ik ga dan meestal op de fiets en maak er op de terugweg een langere ronde van. Vanaf m'n werk zit ik binnen een km op de Oosterbeekroute. Als ik deze er volledig bij pak dan komt de teller op zo'n 73 km totaal. Als het echt lekker weer is steek ik ook wel eens door naar de Posbankroute voor nog wat meer off road km's.
http://www.xbionic.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated.
Plaats reactie