Op de mountainbike naar het werk

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
meridabiker2012
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: zo 2 december 2012, 12:47
Mijn mountainbike: Cube Attention SL29/Bulls Pro 8.80 Racing

Ik rij elke dag 40 kilometer en zou niets anders meer willen. Vind het fantastisch om elke keer weer in te spelen op de grillen van de natuur. Lees dat er meer zijn met vele lekke (noppen)banden. Zeker in het najaar, veel vocht en regen, blijft dit toch wel een serieus probleem en als je het meerdere malen per week hebt wordt het toch wel vervelend.
Zo trof ik vorige week 's middags op het werk mijn fiets aan met lekke band. Buitenband nagevoeld en andere binnenband erin gestoken, vrij hard opgepompt met de mini-pomp en na 5 kilometer de 2de lekke band, toen mocht ik gaan lopen.
Waar een wil is, is een weg.....en waar geen weg is kun je mountainbiken
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Misschien lees ik het niet goed, maar ik zie het verband tussen veel vocht en regen en lekke banden niet?! Of bedoel je dat het dan minder prettig is om de band te plakken?

Overigens fiets ik 30 km per dag en heb ik de 7 jaar dat ik dat doe misschien 2 keer een lekke band gehad (geen noppenbanden, maar gewone 28 inch wegbanden).
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
Skoezie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 556
Lid geworden op: za 7 mei 2005, 09:33
Mijn mountainbike: Giant Contend AR2

Bij nat weer blijven steentjes en dergelijke sneller aan je band plakken, waardoor de kans op een lekke band word vergroot. Kijk maar eens naar het wielrennen. Tijdens een natte wedstrijd rijden ze ook veel vaker lek dan wanneer het droog is.

Rij zelf in ieder geval 2 tot 3 x in de week 50 km met de MTB op en neer naar het werk. Soms met een omweg als ik zin/tijd heb. Kilometers lopen dan wel lekker op. Moet zeggen dat ik in mijn vrije rijd juist wat minder zin heb om ook nog op de fiets te stappen. Toen ik voorheen ook nog een racefiets had, was dit toch anders.
Gebruikersavatar
Bike2Sport
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 20 oktober 2014, 15:57
Mijn mountainbike: Stevens M8 Race, Merida TFS 900, Cube LTD SL 29 2014
Contacteer:

Ook regelmatig naar het werk met de fiets, zo'n 52km op en neer, laatste tijd alleen iets minder, auto is wat verleidelijker met de kou en gezien ik dan dan om 6.15 op mijn fietsje moet zitten :-D

Helaas ook geen douche op het werk dus 's ochtends iets rustiger aan doen, gemiddeld 26 km/u, doe ik er precies een uurtje over. Dag ervoor neem ik al schone kleding en schoenen etc mee zodat rugzak niet zo vol zit.

Lekke banden nog niet gehad, hou ook gewoon nop erop.
http://www.Bike2Sport.nl
Online Mountainbike winkel voor Fietskleding, Accessoires, Onderdelen, Onderhoudsmiddelen en Gereedschap

http://www.facebook.com/bikesport
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ik woon (Schouwen-Duijveland) 55 km van mijn werk (Barendrecht).

In 2013 en 2014 heb ik elke zomer 2x heen en weer gefietst.
Dit moet ik dan echt plannen, de dag ervoor schone kleren, deo enz. op de zaak achterlaten en op de dag zelf moet het mooi weer zijn en niet teveel wind en dan liefst in de ochtend in de rug (westenwind).

Dit jaar wil ik dit wel vaker gaan doen dus ben benieuwd als ik in het najaar terugkijk hoe vaak ik het dan heb gedaan.
Heb gelukkig een racefiets dus op de heenweg is 1:54 haalbaar maar s'middags terug zit ik er na 30 km redelijk doorheen dus moet zorgen dat ik overdag toch meer eet en een betere duurconditie opbouw.

Maar toch een big smile als ik in de avond thuis strompelend binnen kom want heb het dan toch weer gehaald :D

Vertrek om 06:00 heen en 17:00 terug.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Sinds begin dit jaar fiets ik ook regelmatig naar m'n werk (70km per dag).

Via fietsplan (ondanks lease auto) toch wat budget gekregen, en een goede motivatie om toch maar regelmatig te gaan. Ik ga op de fiets als ik m'n auto zakelijk niet nodig heb (klanten), en het weer redelijk is. Koude vind ik niet erg, zolang het maar niet de hele dag regent.

Ik heb een kluisje op het werk, en ook de mogelijkheid om te douchen. Als dat niet het geval zou zijn, was ik er niet aan begonnen (ik kan niet rustig aan fietsen :-? ).

Nu fiets ik met de Santa Cruz Highball, en heb apart wielen gespaakt. Hier liggen nu semi-slicks op (Furious Fred en Notubes Crow) zodat ik op weg naar huis nog wat bos mee kan pakken als ik zin heb (even wat lucht er uit....). Ik fiets met een race cassette. Wisselen van de wielen en ketting is 5 minuten werk.

Lek heb ik nog niet gereden (Notubes vloeistof). Ik zit wel redelijk rechtop, dus overweeg nu een wat meer racy model op te bouwen (dropbar/tourfiets à la Salsa Fargo of Genesis Croix de Fer) wat iets sneller zal zijn, maar waar je toch (licht) het bos mee in kunt

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik fiets nu iets meer dan een jaar elke dag 35 km woonwerkwoon. Ok, elke werkdag, da's 4x per week. Ik gebruik mijn mountainbike er niet voor, ik pak de Santos Travelmaster. Tcoh net wat beter uitgerust voor die taak, met spatborden en dragers, maar natuurlijk niet zo snel. Plan is om bij beter weer de racefiets te gaan pakken, dat beviel vorig jaar zomer ook prima.
Wat me wel echt opvalt iss de mate waarin slijtage toeneemt, bij een woon-werkfiets. Niet omdat de omstandigheden nou zo zwaar zijn, maar ik kijk 'm simpelweg niet elke dag helemaal na omdat ik ook wel eens moe ben van het werk. Een Rohloff-riem combi lijkt me dan ook ideaal. Tijd voor een Santos RaceLite :).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
M1983
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Aspect 910

Ik ben voor het werk vaak gedetacheerd. Dus fietsen is voor mij niet altijd een optie.

Ik heb een aantal jaren geleden wel twee jaar bij een klant gezeten op 9km enkele reis van thuis. Ik wist van te voren dat het een lang project zou worden, dus 1 van de 2 auto's die ik toch beu was opgeruimd en even niets terug gekocht. Lekker sparen voor de nieuwe auto, maar dat betekende wel praktisch elke dag fietsen door weer en wind.
Ik heb dit altijd gedaan op een sportieve stadsfiets met 5 versnellingen en een dichte kettingkast. Die is daar in mijn ogen ook het meest geschikt voor. Goede spatborden en prima verlichting. Kantoortas met papieren en laptop in een fietstas en gaan.
Zo'n stadsfiets is toch wat onderhoudsvriendelijker. Daarvoor is het minder erg als je daar eens twee maanden alleen maar op fietst en niets aan onderhoud doet.
Lekrijden heb ik in die twee jaar slechts 1x gedaan.
Er was op het werk wel de mogelijkheid om om te kleden en te douchen. Ik maakte daar meestal geen gebruik van. 's ochtends was altijd rustig maar stevig tempo en de kortste weg. 's Middags trok ik vaak even een korte broek of fietskleding aan en reed wat harder en soms ook met een flinke omweg naar huis.

Naast dat een MTB niet praktisch is voor dit woon werk verkeer (Geen spatborden, geen verlichting, geen slot, geen bagagedrager, enz, enz), zou ik het ook zonde vinden om die hiervoor te gebruiken. Het staat daar maar buiten in weer en wind, alles slijt, terwijl het niet echt "fun" kilometers zijn.

Nu kun je op een MTB wel verlichting, spatborden, een slot, enz monteren, maar dat zit voor de echte "fun" kilometers allemaal in de weg.
Je bent voor woon werk verkeer haast wel aangewezen op een tweede fiets.
Ik zie in mijn omgeving dan ook wel veel mensen die om de paar jaar een nieuwe koers of mtb fiets kopen en de oude dan doorschuiven naar woon/werk fiets.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

"Horses for courses", zoals de Fransen zeggen :-q .
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ben voor woon-werkverkeer tegenwoordig meer een droogweer fietsert.
Ik ga in de zomer bij voorkeur wel op de MTB, in de winter de stadsfiets of mudbike.
Bekijk regelmatig de weerkaarten en maak daarop vervolgens een inschatting voor de komende week; welke dagen op de fiets, welke fiets etc.
Zo mogelijk stem ik daar ook nog eens de agenda op af ivm gebruik van auto voor afspraken 'buiten de deur'.
In de praktijk komt het al met al neer op 1 à 2 retourtjes in de winter en 2 à maximaal 4 in de zomer.
Enkeltje rechtstreeks is ±16km.

In de zomer wordt de rit naar huis regelmatig gecombineerd met een ommetje via de MTB rondjes 2x Leersum en Amerongen, in een enkel geval pak ik ook Zeist / Austerlitz mee maar dan moet ik wel flink extra tijd reserveren omdat ik voor die route eerst nog een eindje 'de andere kant' op moet.
Op deze wijze is er volop variatie mogelijk en kan de thuisrit uiteenlopen van 16km (direct naar huis), 20/22km (wat onverharde paadjes links en rechts meepikken), 46km (via de 2 van Leersum en rondje Amerongen) tot 73km (Austerlitz / Zeist + Leersum-Amerongen).
Zeg maar hoe droger de ondergrond hoe meer km's. En dat betekent voor 2015 dat ik de Heuvelrugrondjes dus nog niet meegepikt heb, helaas...
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
iKwiedo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 27 juni 2015, 19:20

Ik rijd altijd met de motor naar het werk. 41 km heen en terug. Nu ik een goede MTB heb wil ik met droog weer ook lekker de fiets pakken. Hoewel de motor echt wel een ideaal vervoersmiddel is :)
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Sinds deze zomer probeer ik elke week minimaal 1x met de mountainbike naar kantoor te gaan.
Dat is tussen de 35 en 41km enkele reis. Afhankelijk welke pontje ik over de maas neem en of ik het pont bij Tiel neem of over de brug bij Beneden-Leeuwen ga. En dan kan ik nog varieren in route door de Maashorst/Herperduin of lekker snel dwars door Oss.

Op het werk kan mijn bike veilig in een gesloten fietshok staan en ik kan mezelf douchen. Ik heb zelfs een locker waar ik schone kleding, douchespullen en handdoeken in kan leggen.

Ik fiets verder gewoon met de banden die ik ook gebruik voor mijn tochten door de bos en veld (Specialized Ground Control voor en Fast Trak achter, beide tubeless.)
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Skoezie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 556
Lid geworden op: za 7 mei 2005, 09:33
Mijn mountainbike: Giant Contend AR2

Eerste 100+ km voor deze week staat er alweer op. Vandaag rust en morgen papadag en dan vrijdag in de hitte nog weer 50km. Achterband (RaceKing) slijt wel als een malle met al die woon-werk kilometers over het asfalt. Probeer wel wat te variëren qua route en ondergrond, maar je ontkomt er helaas niet aan.

Iemand nog tips voor een wat slijtvastere (achter)band, die ook nog wat grip heeft in het bos?
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Ik fiets altijd 2km heen en 2km terug haha.

Toevallig moest ik vandaag een keer ergens anders werken en heb toen de fiets gepakt. 45 km heen en (vanwege het kwijtraken van de juiste route) 52km terug.

Mooie training met 35 graden celsius.
#Skraleanjers
Gebruikersavatar
ramon2
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 8 oktober 2014, 13:55
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

Ik heb er tegenwoordeig Swalbe super moto banden op zitten en dat rijdt super goed op de weg.
Specialized Epic, Giant Revolt, Trek Emonda
Plaats reactie