Op de mountainbike naar het werk

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
BSSB187
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 juni 2009, 15:58
Mijn mountainbike: **DaBomb Castle Bravo**BeOne Recon**On One The Gimp**
Contacteer:

Heb er met m'n Recon g1 last van omdat de leidingen niet schuiven bij het remmen..
Deden de xlc v-brake(mechanisch) op de Genus wel
**Da Bomb Castle Bravo** **BeOne Recon**
**On-One The Gimp** **Giant Cadex CFM3**
Seba
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: di 7 juli 2009, 19:20
Mijn mountainbike: Cube Analog Disc 2009
Contacteer:

21km elke dag op en neer naar het werk op me Cube Analog Disc 2009 :)

Wat een stukkie terug stond klopt inderdaad, met tegenwind merk je het heel gauw dat je verlangzaamt op een MTB, en je trapt je eigen scheel dan, maar goed, is goeie training toch :)
Aldus Seba,
Beginner, Cube Analog Disc 2009 - foto's
w8
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: di 30 januari 2007, 21:18
Mijn mountainbike: Gazelle W6, AM classic disc 2009, Rotor Q-rings

Ik fiets elke dag naar m'n werk , 37 km totaal, op de MTB.
Ik krijg toch best wel veel de vraag "waarom geen racefiets erbij ? " , wat hier dus ook word gesteld.
Idd is de slijtage, vooral 's winters groot, maar dat heb je met een 2e fiets ook.
Ik gooi dus gewoon Big Apples op m'n MTB.
Het is een simpel reken sommetje, een beetje redelijke racefiets kost je minimaal E 600, en ook daar kan je tandwielen , kettingen e.d. van vervangen, dus dat maakt geen bal uit.
De grootste schade met de gladheid komt in mijn geval van valpartijen, maar ook die had ik op een andere fiets gehad.
Het enige wat ik misschien aan de pekel kan wijden is een kaduke voorderrie a E35,- dus daar valt wel meet te leven.
Ik houd een excel sheetje bij van wat de fiets me oplevert , woon-werk ( gerekend met 1 op 10 met de auto ) en wat ik uitgeef, kan ik je aanbevelen, kan je heel veel upgrades / vervanging van onderdelen van verantwoorden.
Heb je geld en ruimte zat, dan is een racefiets erbij altijd lollig natuurlijk.
Voor mij geldt dat ik liever 1x geld uitgeef aan dure onderdelen, dan 2x aan middelmatig spul.
( nog 5 maanden trappen dan heb ik eindelijk mijn fietje terug verdiend, wel inclusief een nieuw Flite zadel, gore kabels, Am. classic wielen. schoenen. kleding etc. )
Succes all, en blijven trappen he......( het respect van je collega's doet ook altijd wel goed ...)
Ludozzz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: za 26 december 2009, 19:41
Mijn mountainbike: Pipedream Moxie, Genesis Vagabond

Wat ik mij afvroeg...
Jullie hebben het hier steeds over slijtage, maar wat is het nou precies dat die slijtage zo groot maakt bij het gebruik als gewoon woon-werkverkeer fiets?

Is het de luiheid voor het onderhouden van je fiets?
Is het het grote aantal kilometers dat je erop rijd?
...?

Kunnen jullie (met ervaring) hier antwoord op geven?

Ik fiets zelf elke dag met een hybride fiets naar school en terug, en ik merk dat de slijtage hard gaat.
Ik zit eraan te denken om een mountainbike te kopen om af en toe lekker te raggen maar misschien ook voor het vervoer naar school.
Maar als ik dit zo lees ga ik twijfelen of het wel verstandig is om hem als 'gewone' fiets te gebruiken.
En of het dan nog wel de moeite waard is om een dure afmontage erop te zetten als je weet dat het zo hard gaat slijten.
Of valt dit slijten wel mee als je hem elke dag verzorgt?

Bij voorbaat dank...
Seba
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: di 7 juli 2009, 19:20
Mijn mountainbike: Cube Analog Disc 2009
Contacteer:

Ik spuit mijn fiets hevig af elke week, soms wel 2x, met al die sneeuw en zout, als ik thuis kom ook nog even een gietertje water over de schijven, ketting, derri's etc, maar alsnog zijn sommige boutjes nu geoxideert, zelfs die op mijn stuur waar toch een laag zwarte verf op zit, het vreet zo hard in! Ook de ketting is na 1 nacht staan helemaal geroest, natuurlijk met remreiniger e.d gaat dit er weer af, maar als je hem zo voor het weekend weg zet, nou dan kan je het vergeten maandag ochtend!

Verder heb ik hem nu 8 maanden ongeveer, dagelijks minstens 20km door de stad op gefietst, 1x nog maar de remblokjes vervangen, ik merk wel dat het schakelen van de achterste derri niet helemaal 100% meer gaat, moet soms 2 standen veranderen voor hij overschakelt, maar na een goeie poets en smeer beurt is dit wel tijdelijk opgelost, ik denk dat het ook door de kabels komt dat die binnenin ook zijn gaan oxideren ergens :/
Aldus Seba,
Beginner, Cube Analog Disc 2009 - foto's
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

Ga vanaf volgende week ook wat woon/werk doen op de fiets. Op woensdag met auto heen en dan in 2-2,5 uur naar huis (D1 met wat intervalletjes D2) en dan op donderdagochtend met de fiets terug (D1 25 km enkele reis). Wel op de racefiets.

Eens kijken hoe dat bevalt :)
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Bevalt mij prima. Vrijwel dagelijks 15km heen -15km terug, daar zitten dan ook nog een paar off-kilometers in.
Alleen die verrekte pekel de laatse weken, ik moet bijna dagelijks even de aandrijflijn nalopen en de boel met een sopje afsponzen. Onderhoud is dus wel een extra punt van aandacht. Qua slijtage vind ik het erg meevallen. Voor je conditie is het goed, al moet je het door het regelmatige patroon niet zien als de training, maar meer als aanvulling daarop.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
HaroldT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: zo 11 februari 2007, 13:05
Mijn mountainbike: Simplon Crirex Scott Genius Wilier Cento Uno-mtb
Contacteer:

Nu even niet op fiets naar treinen maar normaal elke dag 13 km heen en weer.
Nu nogal erg verkouden en weinig zin.

Na mijn ski vakantie weer naar station of rechtstreeks naar werk fietsen, 60km heen.

Mag daarvoor nog een tikkie warmer worden...
http://www.kirchberg.at/nl.html" onclick="window.open(this.href);return false;
adirem
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1165
Lid geworden op: vr 28 december 2007, 21:59
Mijn mountainbike: On-One carbon race 29er
Contacteer:

Ik wacht nog heel even op dooi, en dan weer lekker 3x per week 80km naar het werk fietsen, wel op de racert overigens. Perfecte training, ik ben begin vorig jaar begonnen met naar het werk fietsen, maar merk dit nu echt wel in mijn progressie.
wie zijn fiets poetst, kan hem ook weer vies maken
leonard40
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: do 4 februari 2010, 19:29

Ik fiets elke week +/_ 3x naar het werk op mijn mtb een km of 35 p/dag maar dan wel zonder banden met tanden!
Een setje goede DT velgen voor het terrein en een setje wat mindere velgen met slicks voor het woon/werk verkeer,werkt prima en spaart ook mijn goede cassette voor in het veld!
Alleen de pekel niet te lang laten logeren op je frame! :-q
Foxhunter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 16 november 2009, 17:03
Mijn mountainbike: has a stiff upper lip and an attitude.

Jaar in, jaar uit, elke dag opde fiets. 10 km enkele reis.
Niet vanwege die 10 km, maar op de terugweg kan ik gaan trainen.

Scheelt benzine, geen files, met een frisse kop aankomen en nog wat aan de conditie doen ook. Wat wil je nog meer?
Waar je wel op moet letten is dat je heel kwetsbaar bent op de fiets. Automobilisten slapen nog half en schatten vrijwel nooit goed in hoe snel je er bent i.p.v. iemand op een stadsfiets. Zeker als het nog donker is moet je veel fouten van anderen goedmaken. (Helaas in november een keer niet gelukt...)

Elke dag met die verschrikkelijke pekel-ellende na afloop afspoelen en daarna het hete-lucht-kacheltje er op. Dat is iets dat je je als gewoonte eigen moet maken. Dat scheelt later een bak ellende.
Alhoewel het deze winter bijna niet te doen was. Ik was zo blij dat die pekel op was! Eindelijk gingen die knurften schuiven, vegen en zand strooien. (Alhoewel ze in Dordt volgens mij een geheime voorraad hadden...)
Gang is alles!
fasteddyb
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 2 maart 2009, 16:10
Mijn mountainbike: OnOne 456 Carbon, 10,8 kilo

Ik fiets ook dagelijks naar mijn werk... 41km heen en weer.... heb semi-slicks gemonteerd anders zijn de mtb banden binnen de korste keren naar de kl*te....

heb de conti travelcontacts.... kan je ook nog redelijk offroad mee, alleen het middengedeelte is "slick".... in 2 jaar nog nooit een lekker band gehad!!!

die pekel was echt vreselijk!!! me ketting kan ik weggooien.... als ik die eraf haal valt ie gewoon uit elkaar....
"Remember your beginners spirit"
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

Over bandjes gesproken. Twee keer lek gereden in 2 ritten, dus de bandjes zijn aan vervanging toe.

Welke zijn aan te bevelen (gelet op de omstandigheden voor woon/werk). Levensduur en lekbestendigheid zijn de belangrijkste criteria. Bij voorkeur een vouwband (wisselt wat gemakkelijker).
Foxhunter schreef:Jaar in, jaar uit, elke dag opde fiets. 10 km enkele reis.
Niet vanwege die 10 km, maar op de terugweg kan ik gaan trainen.

Scheelt benzine, geen files, met een frisse kop aankomen en nog wat aan de conditie doen ook. Wat wil je nog meer?
Gratis douchen ... het benne dure tijden 8)
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
fasteddyb
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 2 maart 2009, 16:10
Mijn mountainbike: OnOne 456 Carbon, 10,8 kilo

de Conti's TravelContact zijn geen vouwbanden, maar je krijgt een jaar garantie tegen lekrijden als je ook een conti binnenband gebruikt...

heb je dan een lekke band, gewoon naar je LBS en je krijgt een gloednieuwe....

overigens, heb ik in 2 jaar nog geen lekker band gehad en toch ongeveer 10000km gereden op die banden (is nog steeds het eerste setje)
"Remember your beginners spirit"
yosef
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 12 september 2007, 16:30

2x per week 50 km retour, en na 2 keer bijna van achter te zijn aangereden op een donker weggetje (met verlichting):
vooral zichtbaar zijn in de winter: fluoriserende bandjes aan de benen en armen, verlichting moet helder zijn. 's ochtends hebben automobilisten soep in hun ogen, maar rij ik voor de spits, dus is het nog redelijk rustig. 's avonds moet ik soms de berm in. Maar voel me ontzettend goed op mijn werk en heb nog meer zin om naar huis te gaan.
Heb 1 bike, en gebruik daarom maar een xtra wielset met slicks.dat scheelt iets maar: Alles wat kan roesten gaat tijdens de winter roesten. De verf bladert van mijn vork... de voorderri zit tijdens iedere rit vast...
Ik geloof wel dat ik voldoende kan varieren in mijn ritten naar het werk. Dan in D1, D2 etc interval, zo hard mogelijk, in de zomer meer de bospaden op zoeken op de weg terug, dus volgens mij zit dat wel goed.
Ondanks de slijtage zou/wil/ kan ik het toch niet laten.
geen weer is ook weer
Plaats reactie