slapende handen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Niels63
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 7 juli 2018, 10:19
Mijn mountainbike: Trek 9.8

Ik kon even geen betere plek vinden dan hier, mag zeker verplaatst als er een beter subforum is voor deze vraag. Na ca 45 minuten mtb en heb ik last van slapende handen. Even losschudden helpt dan wel kort iets, maar daarna is het met enkele minuten weer terug. Ik kees vanalles over uosweep, backsweep, handvatten, handschoenen maar tot nu toe heb ik de voor mij gouden tip nog niet in de praktijk weten te brengen.

Iemand ideeën? Of een goed adres waar ze ervaring met dit probleem hebben?
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Volgens mij kan een professionele bikefitting behulpzaam zijn.

Ik heb ook wel eens slapende vingers maar volgens mij is dat vooral te wijten aan handschoenen die iets te krap zitten bij mij. Heb je echt hele handen die doof worden?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hoe/waar fiets je?
Misschien actiever op de fiets zitten?
Uitdagender rondje zoeken?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Niels63
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 7 juli 2018, 10:19
Mijn mountainbike: Trek 9.8

Ik rijd voornamelijk XC. Meestal op LV/HV maar ik heb het op alle rondjes. Bikefitting heb ik gedaan, heeft me qua hoeken veel gebracht maar dit is helaas niet opgelost...
Niels63
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 7 juli 2018, 10:19
Mijn mountainbike: Trek 9.8

mfacey schreef: ma 16 augustus 2021, 17:49 Volgens mij kan een professionele bikefitting behulpzaam zijn.

Ik heb ook wel eens slapende vingers maar volgens mij is dat vooral te wijten aan handschoenen die iets te krap zitten bij mij. Heb je echt hele handen die doof worden?
Ja hele handen, begint bij de pink maar uiteindelijk echt de gehele hand. En dan wordt remmen ook lastig dus moet je weer los schudden, wat maar weer tijdelijk helpt... enz
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Het is lastig om te weten wat je al getest hebt maar een paar ideeen:
De hoek van je remhendels eens naar kijken? Dat doet veel voor je houding
Grips met een extra vleugeltje? ( Ergon GP1 bijvoorbeeld?)
Core oefeningen?
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

De oorzaak kan divers zijn. In mijn geval moet ik voor een goede doorbloeding zorgen dat mijn schouders laag blijven en dat als ik een rugzak draag dat de schouderbanden iets naar binnen zitten.
Misschien toch weer eens bike fitting laten doen of met een fysiotherapeut overleggen.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Sterkere rug en schouder spieren ontwikkelen kan helpen dit op te lossen. Je gaat beter de klappen opvangen met je hele lijf ipv alleen met de armen. Gewoon core stability oefeningen gaan doen een tijdje, kost niks is hoe dan ook goed voor je lijf, merk je na een tijdje vanzelf of het helpt.
Niels63
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 7 juli 2018, 10:19
Mijn mountainbike: Trek 9.8

Dank voor de tips.

Meer core kan nooit kwaad, maar zou wel in orde moeten zijn.

Heb trips met een extra vleugeltjes maar misschien te slap, kan ik nog eens naar kijken. Hoe van de rem vendels is wel ok denk ik, in het verlengde van de polsen.

Het blijft een lastig dingetje, moet gewoon een beetje mazzel hebben dat ik tegen de voor mij gouden tip aan loop denk ik.

Oh ja, en ff een paar verschillende sturen proberen is ook lastig, worden niet zo makkelijk uitgeleend...
frankyeti
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: do 22 september 2016, 13:53

Druk en trilling in de handen verminderen:

-houding/positie aanpassen (zadel/stuur/cockpit etc)
-probeer af en toe handpositie wat aan te passen
-probeer te ontspannen in armen en handen
-zachte tacky grips en goede handschoenen
-voorvork goed instellen en bandenspanning niet te hoog
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Wat voor mij werkte: hand/pols/arm/schouderspieren trainen. Dit is redelijk gemakkelijk te combineren door push-ups op je vuisten te doen (op je knokkels dus). Iedere dag 3 of 4 setjes van 10x loste het zelfde probleem bij mij op en je pakt ook gelijk je core mee met deze oefening :-q
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Afbeelding

Hoe staan je polsen als je fietst?
Hoe oud ben je?
Wat voor werk doe je?

Goegel eens op 'carpaal tunnel syndroom'.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
MarcelJG
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 21 februari 2016, 11:23

Slapende handen is vaak een combinatie van meerder zaken. Alles hierboven is zeker waar. Ik kan hier nog aan toe voegen:

Te gespannen op je fiets zitten (omdat de trail een beetje spannend is en je nog niet veel vertrouwen in je kunnen hebt?). Spanning zorgt dat je je schouders optrekt en te veel op je stuur gaat leunen.

TIP: probeer bewust je schouders te laten hangen en soms iets boven je stuur te 'zweven' met je handen als test of je niet te veel hangt.

Als laatste helpt core training ook enorm goed omdat te veel leunen vaak uit een gebrek aan buikspieren is :). Ik heb hier zelf nogal last van maar moet bekennen dat ik maar weinig motivatie kan vinden om core trainingen te doen :D
Beastie Berend
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: do 1 februari 2018, 23:52

"heavy feet + light hands"

Niet leunen op je stuur en er ook niet in knijpen ;)

Als het eerste niet goed lukt / te zwaar is om vol te houden kan een goede bike-fit (positie zadel t.o.v. trapas) en core training helpen.
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

Leuke check tijdens het rijden; chicken dance met je ellebogen doen. Ooit eens als tip meegekregen met circuitrijden en universeel toepasbaar. Als je te gespannen bent lukt het niet. Iets minder diepe zit zal waarschijnlijk ook niet verkeerd zijn, met een stuurtje heb je er zo een paar centimeter bij
Plaats reactie