Zweten

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
TrekSLR
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 17:31
Mijn mountainbike: Trek 6500 disc
Contacteer:

sretlow schreef:Vaseline IN de ogen smeren?
Dan weet je zeker dat je geen zweet in je ogen krijgt :tong
SMILE.......it confuses people!!

Enjoy wildlife??.........have kids!!
SeR
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: vr 8 april 2005, 18:43
Mijn mountainbike: Nicolai Helius AC
Contacteer:

Ha, ik zweet ook altijd als een otter (of was het een rund?)
Ik neem in ieder geval handschoenen met een goed zeempje/sponsje scheelt weer iets. Regelmatig de kussentjes van de helm leeg knijpen/drukken deze zijn gelukkig met klitteband bevestigd dus schoon maken of vervangen is geen probleem.
Ja, en het zweet in je ogen te samen met een vlieg is ook altijd erg prettig, ik spoel af en toe mijn gezicht af met water uit mijn bidon en zorg dat ik altijd een luchtdruk plantenspuit met water en een handdoek plus washand in mijn auto heb zodat ik me enigszins kan afpoedelen na afloop of tijdens een tussenstop.

Ze zeggen dat het goed is om veel te zweten, grappige (of niet) is dat ik iig meestal de opmerking krijgt dat ik meer moet gaan sporten!
Erg zweten word dus geassocieerd met een slechte conditie en niet sporters, weer een fabel uit de wereld wat mij betreft.

Vaseline op mijn voorhoofd of wenkbrauwen smeren zie ik niet echt
zitten, gadver... :tong
One track mind
KingBee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3979
Lid geworden op: za 14 juni 2003, 22:27
Mijn mountainbike: Scott Scale

SeR schreef:
Ze zeggen dat het goed is om veel te zweten, grappige (of niet) is dat ik iig meestal de opmerking krijgt dat ik meer moet gaan sporten!
Erg zweten word dus geassocieerd met een slechte conditie en niet sporters, weer een fabel uit de wereld wat mij betreft.

Vaseline op mijn voorhoofd of wenkbrauwen smeren zie ik niet echt
zitten, gadver... :tong
Klinkt bekend dat 'je moet meer sporten' Valt wel op dat het vaak van mensen komt die weinig tot geen conditie hebben, praktisch niet sporten en zelf ook enorm transpireren.


Vaseline smeren mag dan gatver zijn, het houdt wel het transpiratievocht uit je ogen. Kun je dat water opdrinken ipv. het te verspillen :-q
berry
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 19:10

Hmmzzz.. De stelling 'Als je veel zweet heb je geen conditie' gaat wat mij betreft toch echt niet op.

Ik heb de eigenschap al snel te zweten en het druipt dan echt met druppeltjes van m'n hoofd af. Net als bud heeft m'n haar gewoon karakter en valt het liever uit dan dat het grijs wordt en dat komt de stromen zweet tijdens het fietsen helaas alleen maar ten goede. Twee jaar geleden ben ik een bandana/buf gaan gebruiken om het zweet op te vangen en dat bevalt mij echt fantastisch. Geen zweet meer in de oogjes en die voelen na een paar uur biken dan toch echt een stuk prettiger aan. Ik ga in ieder geval nooit meer weg zonder dat ding onder m'n helm...
Nieuwsgierig? Klik!
SeR
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: vr 8 april 2005, 18:43
Mijn mountainbike: Nicolai Helius AC
Contacteer:

KingBee schreef:Klinkt bekend dat 'je moet meer sporten' Valt wel op dat het vaak van mensen komt die weinig tot geen conditie hebben, praktisch niet sporten en zelf ook enorm transpireren.
Vaseline smeren mag dan gatver zijn, het houdt wel het transpiratievocht uit je ogen. Kun je dat water opdrinken ipv. het te verspillen :-q
Inderdaad het zijn de mensen die zelf niet of nauwelijks sporten die die goede raad/ opmerkingen geven, een soort van beste stuurlui staan aan wal. Ik laat dat soort mensen altijd maar lekker een eind weg blaten weet gelukkig beter dat blijkt ook wel weer uit dit topic.

Ik heb geen kale kop maar millimeter mijn haar altijd wel en ik vind het met vaseline toch niet echt eehhrr... fris.
Als zo'n buf/ bandana echt werkt gebruik ik dat liever is zo'n ding niet snel verzadigd van het vocht het is toch gewoon een soort veredelde zakdoek :~
One track mind
berry
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 19:10

Het hangt met name af van de stof waarvan de buf gemaakt is. Als je een hele dunne hebt is het inderdaad een soort van veredelde zakdoek en zal hij snel verzadigd zijn. Pak je een iets dikkere dan kan hij uiteraard meer vocht vasthouden. Bij mij is hij met name in de zomer echt zeiknat na een paar uur biken en dan kan ik hem echt uitwringen, maar ik heb geen last meer van zweet in m'n ogen en daar was het me om te doen.
Nieuwsgierig? Klik!
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

SeR schreef:
Ze zeggen dat het goed is om veel te zweten, grappige (of niet) is dat ik iig meestal de opmerking krijgt dat ik meer moet gaan sporten!
Erg zweten word dus geassocieerd met een slechte conditie en niet sporters, weer een fabel uit de wereld wat mij betreft.

Vaseline op mijn voorhoofd of wenkbrauwen smeren zie ik niet echt
zitten, gadver... :tong
Zweten is een van de manieren van het lichaam om de temperatuur te regelen.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
SeR
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: vr 8 april 2005, 18:43
Mijn mountainbike: Nicolai Helius AC
Contacteer:

berry schreef:Het hangt met name af van de stof waarvan de buf gemaakt is. Als je een hele dunne hebt is het inderdaad een soort van veredelde zakdoek en zal hij snel verzadigd zijn. Pak je een iets dikkere dan kan hij uiteraard meer vocht vasthouden. Bij mij is hij met name in de zomer echt zeiknat na een paar uur biken en dan kan ik hem echt uitwringen, maar ik heb geen last meer van zweet in m'n ogen en daar was het me om te doen.

Is er nog een bepaald merk van een goede kwaliteit aan te raden?
tati schreef:Zweten is een van de manieren van het lichaam om de temperatuur te regelen.

Ja, het lichaam produceert zweet om af te koelen. Maar de thermostaat kan ook wel eens ontregeld zijn dus waarom de één nu meer zweet dan de ander zal of dáár van af hangen of de verschillen in het gestel?
One track mind
Gebruikersavatar
reetegoed
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1330
Lid geworden op: ma 5 juli 2004, 19:06

ik zweet dus als een rund , maar kan wel presteren bij temperaturen boven de 30 graden.
Als de mussen van het dak pleuren wil ik juist graag sporten want dan voel ik mij het lekkerst.

Denk dus niet dat zweten een teken van zwakte is.

Eerder een teken van een goede temperatuur huishouding.
enig probleem is soms (weer tegen gekomen bij de Raid des hautes ardennes) een te groot verlies aan zouten , met kramp als gevolg.
Geef mij maar een bos en een mountainbike en je heb geen last meer van mij.
msxx
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5179
Lid geworden op: zo 16 mei 2004, 15:13
Mijn mountainbike: Een Yank
Contacteer:

reetegoed schreef: Denk dus niet dat zweten een teken van zwakte is.

Eerder een teken van een goede temperatuur huishouding.
enig probleem is soms (weer tegen gekomen bij de Raid des hautes ardennes) een te groot verlies aan zouten , met kramp als gevolg.
Zweten is wel een teken van zwakte, maar niet in de zin van niet-presteren, maar eerder in de zin van een risico bij duurbelastingen tijdens hoge temperaturen.
Gemiddeld genomen kan een mens 3 liter per uur zweten en slechts 1 liter per uur vocht opnemen. Als die verhouding bij jou nog nadeliger uitpakt dan droog je simpelweg sneller uit. Pas daarmee dus op/ken jezelf :-q
Een gewezen verslaafde
Thijsje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: ma 14 juni 2004, 18:49
Mijn mountainbike: Trek Superfly
Contacteer:

Gevalletje Nys... :tong
CrazyCarrot
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7294
Lid geworden op: do 19 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Ja, mijn eigen!
Contacteer:

Ooit eens op TV gezien, een wedstrijd in Japan, waarbij de kandidaten zoveel mogelijk moesten zweten en hun zweet moesten opvangen in een maatbeker. de eerste die 1 liter zweet verzameld had, had gewonnen. Verschrikkelijk goor om te zien.

Maar goed ik zweet ook heel erg veel, maar dat heeft te maken met mijn overgewicht en ik presteer het best in koele temperaturen en het liefst met een klein beetje motregen.
Redfish
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 12:42
Mijn mountainbike: Scandium, XTR Disc, Reba Team Air, American Classic, Ritchey WCS, SLR TT, Thomson Elite
Contacteer:

Ik ben de ultieme zweetbeer denk ik toch. Zelf heb ik een bandana van Agu, deze houdt mijn gezicht meestal 2 uur droog met uitzondering van een enkel zweetdruppeltje dat wel eens valt. En soms als het echt heet is en die doek verzadigd is druppelt het echt van mijn hoofd af.
Heeft niks te maken met niet getraind zijn of overgewicht, want die spelen allebei niet bij mij. Heb al zolang ik weet altijd veel gezweet. Blijkbaar is de thermometer binnenin kapot, of wordt er overdreven gereageerd op een relatief kleine verhoging van kerntemperatuur. Helaas kan ik er niks aan doen.
Boven de 30 graden kan ik wel fietsen, maar doe ik liever niet omdat het dan gewoon snikheet is en of je nu veel zweet of niet, het is nooit gezond bij die temperaturen.
Heb de vaseline truc eens geprobeerd bij het badminton, maar juist daardoor drupte het op mijn bril en dat was niet handig. Ben maar meteen weer overgestapt op de oude vertrouwde zweetband en handdoek en polsband.
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

msxx schreef:
reetegoed schreef: Denk dus niet dat zweten een teken van zwakte is.

Eerder een teken van een goede temperatuur huishouding.
enig probleem is soms (weer tegen gekomen bij de Raid des hautes ardennes) een te groot verlies aan zouten , met kramp als gevolg.
Zweten is wel een teken van zwakte, maar niet in de zin van niet-presteren, maar eerder in de zin van een risico bij duurbelastingen tijdens hoge temperaturen.
Gemiddeld genomen kan een mens 3 liter per uur zweten en slechts 1 liter per uur vocht opnemen. Als die verhouding bij jou nog nadeliger uitpakt dan droog je simpelweg sneller uit. Pas daarmee dus op/ken jezelf :-q
yep, dit is een groot probleem bij mij. Als het echt heet is moet ik altijd veel drinken. Als ik dit niet genoeg doe dan heb ik de rest van de dag koppijn.
Ik heb me ook wel eens gewogen voor en na het fietsen, dan verschiet je wel eens als je weet dat dat allemaal vocht is wat je kwijt bent.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
KingBee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3979
Lid geworden op: za 14 juni 2003, 22:27
Mijn mountainbike: Scott Scale

CrazyCarrot schreef:Ooit eens op TV gezien, een wedstrijd in Japan, waarbij de kandidaten zoveel mogelijk moesten zweten en hun zweet moesten opvangen in een maatbeker. de eerste die 1 liter zweet verzameld had, had gewonnen. Verschrikkelijk goor om te zien.

Maar goed ik zweet ook heel erg veel, maar dat heeft te maken met mijn overgewicht en ik presteer het best in koele temperaturen en het liefst met een klein beetje motregen.
Kan ze makkelijk hebben.

Lol, zelfs met 10graden red ik het nog........helaas :cry:
Plaats reactie