vermogen bij inspanningstest?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Heeft iemand ervaring met de test die je kan doen op een fiets van Technogym?
Hier voer je je gegevens in en begin je te fietsen.
Alle getallen met Vo2 max ed weet ik niet meer, hij berekend in elk geval een maximale vermogen, hij gaf aan 483 watt, maar in hoeverre dat nauwkeurig is weet ik niet.
Leeftijd; 33
Gewicht; 99
Lengte; 1,86
Vet percentage; geen idee.

Het probleem met mij is dat ik fitness te leuk vind om erbij te doen, en de gewichten niet kan laten liggen, terwijl ik weet dat ik lichter moet gaan trainen om lichter te worden.... :bier:
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

Dennis78 schreef:Heeft iemand ervaring met de test die je kan doen op een fiets van Technogym?
Hier voer je je gegevens in en begin je te fietsen.
Alle getallen met Vo2 max ed weet ik niet meer, hij berekend in elk geval een maximale vermogen, hij gaf aan 483 watt, maar in hoeverre dat nauwkeurig is weet ik niet.
Leeftijd; 33
Gewicht; 99
Lengte; 1,86
Vet percentage; geen idee.

Het probleem met mij is dat ik fitness te leuk vind om erbij te doen, en de gewichten niet kan laten liggen, terwijl ik weet dat ik lichter moet gaan trainen om lichter te worden.... :bier:
Hoeverre dat nauwkeurig is?

Gewoon een simpel antwoord. Helemaal niet nauwkeurig.
Tijdens een inspanningstest moet je een bepaald protocol volgen, zoiets wordt niet uitgerekend.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1299
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

@Dennis, misschien kun je de volgende keer alle uitkomsten opschrijven, dan kun je later weer eens herhalen en vergelijken. Heb je iets, maar heel precies is het niet.
Zelfde geldt voor lichter worden, mooi dat je weet hoe oud je bent, maar het vetpercentage is toch echt belangrijker, daar kun je op sturen, op leeftijd volgends mij nog niet.
Dat fitness/krachttraining te leuk is om niet te doen klopt :-q
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Binnenkort maar eens een echte test doen dan en ook het vet maar eens laten meten :roll:
Idd is het trainen leuk, maar zodra je weer eens in een lange klim zit en je ziet al die fietsgoden voorbij vliegen van ongeveer 70kg, dan voel ik me wel eens iets te zwaar zeg maar :bier:
Maar ja, er zijn ergere dingen
mtb biker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1751
Lid geworden op: do 5 juli 2007, 10:02
Mijn mountainbike: Giant xtc advanced SL custom/weg: Giant TCR carbon 2011

MTBnerd schreef:Maximaaltest 10-02-2011

Leeftijd: 15 jaar
Gewicht: 71.1 kg
Lengte: 190 cm
Vetpercentage: 7,5%
VO2Max: 64 ml/kg/min
Vermogen: 411 W = 5,8 W/kg
Omslagpunt: hf 162
HF max: 193

Ik vind het allemaal wel redelijk voor mijn leeftijd :-D
omslagpunt 162?

ik ben 16 en mijn omslagpunt ligt toch aanzienlijk hoger! mijn max ook wel iets maar 162 is wel heel laag voor een 15 jarige volgens mij ofniet?
gang is alles, remmen is angst
MTBnerd
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: wo 2 september 2009, 09:41
Mijn mountainbike: Cannondale F29 Carbon 3 2013

Geen idee. Miss omdat ik in de winter op basis van de 220-leeftijd formule heb getrained. Dus eigenlijk te zwaar getrained.
Go with the flow!
d4rk
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 15 september 2011, 14:21

Ik heb laatst een test gedaan in Amsterdam bij Sensus health. Goede apparatuur en leuk om eens zo'n test te doen. Deze was ook helemaal niet duur! €50,- wordt wel niet vergoed.
Vo2max van 64
440 watt
hf max: 196
mtb-peter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 296
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 17:43
Mijn mountainbike: Heeft 2 wielen

Heb hier een vraag over, ik heb vandaag ook een smo gedaan en valt me op dat de vitale capiciteit van mij 4,93 liter is en de meesten hier wel rond de 6 liter zitten.( Inhoud van de longen toch? )
Is dit te trainen of is dit gewoon genetisch bepaald?
Voor de rest was de test best wel ok :-)

Alvast bedankt
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
ATX990
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: do 30 juni 2005, 20:50
Mijn mountainbike: Loves to ride!

^Lijkt mij gedeeltelijk genetisch bepaald, zegt mn gevoel, ben geen arts.
Love the ride! Rocky Mountain | EATS.place
bramdr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 388
Lid geworden op: za 11 juli 2009, 16:07
Mijn mountainbike: Specialized epic S-works, Specialized stumpjumper fsr S-works, Canyon Strive CFR
Contacteer:

mtb biker schreef:
MTBnerd schreef:Maximaaltest 10-02-2011

Leeftijd: 15 jaar
Gewicht: 71.1 kg
Lengte: 190 cm
Vetpercentage: 7,5%
VO2Max: 64 ml/kg/min
Vermogen: 411 W = 5,8 W/kg
Omslagpunt: hf 162
HF max: 193

Ik vind het allemaal wel redelijk voor mijn leeftijd :-D
omslagpunt 162?

ik ben 16 en mijn omslagpunt ligt toch aanzienlijk hoger! mijn max ook wel iets maar 162 is wel heel laag voor een 15 jarige volgens mij ofniet?
Idd, is niet echt hoog lijkt mij, ik had 181 en had net een maand stilgelegen door een blessure.
Ik ben 17 jaar.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Afgelopen maandag ook een GSMO gedaan bij het SMA. Wilde toch graag weten of er geen verborgen gebreken zijn aan gezien ik toch vrij veel sport. Bovendien een mooi meetpunt om in de toekomst te vergelijken en om te zien of ik wel effectief train/heb getraind.

Lichamelijk/medisch allemaal prima. Vond de inspanningstest best leuk, helaas alleen wat kort warm gefietst, was ik al voor gewaarschuwd.
En dan de score: ;)
Lengte: 181cm
Gewicht: 87,5kg
Vetpercentage: 13.1%
Maximaal: 450 Watt
Vermogen per massa: 5,1W/kg
VO2Max: 5,8l/min = 66ml/kg/min
HfAD: 170 (uit twee eerdere tests 165 bij benadering dus ook mooi meegenomen)
Vermogen bij AD is niet vermeld maar zo af te lezen uit de grafiek: 350W

W/kg is dus 5,1, de arts had er een tabel bij, met in de bovenste rij categorieën. Ik zit hiermee tussen duursporter en duursporter regionaal in. Daarboven heb je nog duursporter nationaal en internationaal. Willen die categorieën zeggen dat je in die regio goed mee kunt draaien in het wedstrijdcircuit?
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
MLW
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 november 2003, 00:09
Mijn mountainbike: Epic 29er

mtb biker schreef:
MTBnerd schreef:Maximaaltest 10-02-2011

Leeftijd: 15 jaar
Gewicht: 71.1 kg
Lengte: 190 cm
Vetpercentage: 7,5%
VO2Max: 64 ml/kg/min
Vermogen: 411 W = 5,8 W/kg
Omslagpunt: hf 162
HF max: 193

Ik vind het allemaal wel redelijk voor mijn leeftijd :-D
omslagpunt 162?

ik ben 16 en mijn omslagpunt ligt toch aanzienlijk hoger! mijn max ook wel iets maar 162 is wel heel laag voor een 15 jarige volgens mij ofniet?

Hartslagen vergelijken heeft geen zin. Vermogen (en vermogen bij omslagpunt) wel.
Iemand die 350watt trapt bij HF 161 doet het beter dan iemand die 200 watt trapt bij HF181. (vanuitgaande dat die HF waardes het omslagpunt zijn en dat ze evenveel wegen).
Het ligt altijd aan de banden!
shadowboxer
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: do 29 december 2011, 21:28

Omrekenen naar vermogen per kilogram lichaamsgewicht en je hebt helemaal gelijk. Alleen zegt zo'n test pas echt weg bij het meermaals afnemen ervan. Je vermogen in een vo2max zegt vooral wat over je prestatie binnen de test. Voor een mountainbiker geniet wmb een uurvermogen en/of repeated wingate de voorkeur. Daarmee breng je duurvermogen, piekvermogen en herstelvermogen veel accurater in kaart.
JeroenK
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:58

shadowboxer schreef:Omrekenen naar vermogen per kilogram lichaamsgewicht en je hebt helemaal gelijk. Alleen zegt zo'n test pas echt weg bij het meermaals afnemen ervan. Je vermogen in een vo2max zegt vooral wat over je prestatie binnen de test. Voor een mountainbiker geniet wmb een uurvermogen en/of repeated wingate de voorkeur. Daarmee breng je duurvermogen, piekvermogen en herstelvermogen veel accurater in kaart.
Ik neem even aan dat je reageert op MLW: Wat je een beetje warrig hergeformuleerd oplepelt uit het theorieboekje is niet iets dat MLW niet heeft gezegd.

Ik geloof dat hier al wel vaker is genoemd dat een test een momentopname is. En hoezo is een inspanningstest die je omslagpuntvermogen bepaalt geen redelijke inschatting van het vermogen dat je een uur kan volhouden? Verder vraag ik me af hoe specifiek voor MTB de Wingate test is, die inspanningen van 30 seconden meet.

Ook is het wat onrealistisch om dit soort testen herhaaldelijk te doen bij een SMA. Met de aankoop van een powermeter verdien je dat binnen een jaar terug en daarmee kun je jezelf veel vaker testen en een volledig power profile opstellen dat als fundament voor je training dient.

Maar de belangrijkste vraag is: Welke ervaring heb je zelf met inspanningstesten?
http://www.velozine.nl - offroad nieuws, reportages en testen
shadowboxer
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: do 29 december 2011, 21:28

Wat betreft je aannames, waddefuk? Ik val hier niemand aan of af en zie het nut van je boute post dan ook niet echt. En ja, een test is natuurlijk altijd een momentopname, maar wel eentje waar je goed op voorbereid kan zijn zoals een trainingsrondje of wedstrijd ook is. De toegevoegde waarde van die zin is mij dan ook volstrekt onduidelijk. Dat je dit stelt wb eenmalig testen snap ik, maar dat haalde ik hierboven ook al aan door meermaals te testen en zodoende (de bedoelde) progressie te zien.

En ja, je kunt inderdaad aardig inschatten met welk vermogen rond je omslagpunt blijft fietsen. Maar een uur lang nipt onder je omslagpunt fietsen? Dan ben je aardig getraind, maar daarbij wil ik ook wel toevoegen dat wanneer je uberhaupt je prestaties binnen een lab gaat meten je aardig getraind bent. Fair point dus.

Ik ben zelf ook een groot fan van vermogen te meten op de fiets, alleen 1500 euro? Damn. En een vermogenmeter op je fiets is niet geschikt voor een maximaaltest. De Wingate waar je het over hebt, klopt. Ik had het dan ook over een repeated wingate. Zes maal 10s.

Mijn ervaring? Ik begeleid alle inspanningstesten voor verschillende top en regionale teams in Noord Nederland.
Plaats reactie