vermogen bij inspanningstest?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
maori
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3320
Lid geworden op: do 4 januari 2007, 22:05
Mijn mountainbike: Eentje met grote wielen.sworks voor op de weg

Proflex animal schreef:Dat laatste kreeg ik dus ook 2 weken terug te horen.
En ik dus ook :wink:
Ka Nui Te Mamae,Ka Nui Hoki Taku Aroha.

Whining is for Soccerplayers...Pain is for Cyclists
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

M'n rapport ook weer binnen :)

Leeftijd: (bijna) 32
Gewicht: 74 kg
lengte: 190 cm
vetgehalte: 8,9 %
longinhoud: 6,9 liter
VO2Max: 67,4 ml/kg/min
vermogen max: 5,73 Watt/kg
vermogen omslagpunt: 4,51 Watt/kg
omslagpunt: hf 174
max hartslag: hf 191
herstel na 3 minuten: 119 slagen (-72 slagen)

Conditie: zeer goed
Max vermogen: gemiddeld (tegen goed aan)
max vermogen: gemiddeld (tegen goed aan)

Conditioneel kan ik niet veel meer verbeteren, moet het echt gaan zoeken in verbeteren van vermogen op omslagpunt.
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
epic-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 212
Lid geworden op: do 3 januari 2008, 19:20
Mijn mountainbike: Canyon lux cf 9.9 2014 + Canyon Endurace SL CF Disk 8.0 2018 + Canyon Dude 2017
Contacteer:

maori schreef:
Proflex animal schreef:Dat laatste kreeg ik dus ook 2 weken terug te horen.
En ik dus ook :wink:
Haha, en ik dus ook! Ben vorige week vrijdag bij Coen in Gemert geweest.
Ik denk dat er meer zijn die in de winter geen D1 gebied kunnen of willen ontwikkelen. Ook ik kreeg het "verwijt" erg eentonig te trainen, 2x per week een uurtje volle bak spinnen en zondagochtend 2 - 2,5 uur als een malloot het bos in, vooral niet wllen afdoen voor mekaar en maar voorin meeknallen. Fout dus, geen aeroob gebied, wat als basis onontbeerlijk is. De test gegevens krijg ik zsm per post. Zal ze zsm posten.

Conclusie van Coen: Ik zal grote moeite moeten doen om de rem erop te gooien, ik moet veeeel meer duurtrainingen gaan inroosteren. In het gebied dus net tegen het omsalgpunt. Gelukkig gaat Coen me begeleiden met zijn trainingschema's, zodat ik met een optimale voorbereiding in Juni aan de TransAlp kan starten :-q .

P3T3R
Laatst gewijzigd door epic-biker op wo 10 februari 2010, 00:11, 2 keer totaal gewijzigd.
MTB met hoofdletters!
Canyon Lux cf 29 9.9, 2014 - 2019,
Canyon Lux SLX 9.0 , 2020 -

Canyon Dude CF 8.0,
Canyon Endurace SL CF 8.0 Disk

Hoe zachter je rijdt, hoe harder je valt

Proud member of Fanatixc Racing Team.
Lancer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: vr 14 september 2007, 21:16

epic-biker schreef:Ik zal grote moeite moeten doen om de rem erop te gooien, ik moet veeeel meer duurtrainingen gaan inroosteren. In het gebied dus net tegen het omsalgpunt.
Tegen het omslagpunt is dus D3 zone, D1 zone is maar 75-85 procent van je omslagpunt. Heb je dus een omslagpunt van rond de 180 dan zul je met een hartslag van minder dan 150 moeten gaan fietsen. En dat is dus niet het gebied net tegen omslagpunt :wink: .
epic-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 212
Lid geworden op: do 3 januari 2008, 19:20
Mijn mountainbike: Canyon lux cf 9.9 2014 + Canyon Endurace SL CF Disk 8.0 2018 + Canyon Dude 2017
Contacteer:

Ik bedoel dus "trainen in het gebied met als maximaal tegen het omslagpunt" en inderdaad, dat is ruim onder mijn omslagpunt, maar nogmaals, ik krijg mijn zones en omslag/maximaal waarden nog in een rapportje thuis.

P3T3R
MTB met hoofdletters!
Canyon Lux cf 29 9.9, 2014 - 2019,
Canyon Lux SLX 9.0 , 2020 -

Canyon Dude CF 8.0,
Canyon Endurace SL CF 8.0 Disk

Hoe zachter je rijdt, hoe harder je valt

Proud member of Fanatixc Racing Team.
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1299
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

@ Epic Expert Carbon 2010 bikert, Goed lezen...D1 zone is maar 75-85 procent van je omslagpunt ! Ongeacht wat je waardes zijn.
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
Proflex animal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2469
Lid geworden op: di 8 augustus 2006, 20:56
Mijn mountainbike: Sworks Tarmac, Haro Mary xc, Project 346 Basman cruiser
Contacteer:

Epic-biker, mijn omslagpunt is 184 en mijn zone voor duurtrainingen is tussen de 147 en 160.
En bereid je maar vast voor op het fietsen met een hoge trapfrequentie. De eerste maand is eve ndoor de zure appel heen bijten, daarna gaat het prima.

Succes
Reinhard
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 15 juli 2009, 14:20
Mijn mountainbike: Canyon GC SLX XO 2*10

Leeftijd: 33
Gewicht: 89 kg
lengte: 192 cm
vetgehalte: 18 %
longinhoud: 6,6 liter
VO2Max: ( staat in rapport...)
vermogen max: 5,39 Watt/kg
vermogen omslagpunt: 3,70 Watt/kg
omslagpunt: hf 182
max hartslag: hf 200

Deze waardes gemeten bij SMA amerongen bij Guido Vroemen. Daarnaast ook bloedtesten gedaan, goed om een keer een medisch beeld te krijgen.
Vooral mijn gewicht word aan gewerkt en dan zal ook het vetpercentage onder de 15% moeten komen. Het vermogen rond mijn omslagpunt mag ook omhoog maar dit zal ongetwijfeld door specifiekere / intensievere trainingen wel gaan gebeuren. Op dit moment ben ik nog in mijn Algemene voorbereiding met voornamelijk duurtrainingen in D1.
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

Reinhard schreef:Leeftijd: 33
Gewicht: 89 kg
lengte: 192 cm
vetgehalte: 18 %
longinhoud: 6,6 liter
VO2Max: ( staat in rapport...)
vermogen max: 5,39 Watt/kg
vermogen omslagpunt: 3,70 Watt/kg
omslagpunt: hf 182
max hartslag: hf 200

Deze waardes gemeten bij SMA amerongen bij Guido Vroemen. Daarnaast ook bloedtesten gedaan, goed om een keer een medisch beeld te krijgen.
Vooral mijn gewicht word aan gewerkt en dan zal ook het vetpercentage onder de 15% moeten komen. Het vermogen rond mijn omslagpunt mag ook omhoog maar dit zal ongetwijfeld door specifiekere / intensievere trainingen wel gaan gebeuren. Op dit moment ben ik nog in mijn Algemene voorbereiding met voornamelijk duurtrainingen in D1.
Valt me op dat bij jou het vermogen op omslagpunt relatief gezien veel lager ligt dan max hartslag dan mij (5,73/4,51). Iemand hier een verklaring voor?
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
Reinhard
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 15 juli 2009, 14:20
Mijn mountainbike: Canyon GC SLX XO 2*10

Wat ik aangeef, ik heb de afgelopen periode voornamelijk getraind op souplesse en extensieve duur. Ik verwacht zelf dat dit na een trainingsperiode waarin ik meer interval trainingen ga doen met intervallen tot aan het omslagpunt dat ik dan de kracht ga ontwikkelen die ik daar mis. Ben dus ook eigenlijk wel van plan om ergens midden in het jaar nogmaals te laten testen.

Waar ik ook nog niet goedgenoeg in scoorde was de vet verbranding bij lagere inspanning. Ik verbruik dan al te veel koolhydraten. Ik hoop dat in lange extensieve duurtrainingen op de weg te kunnen verbeteren. Sportarts gaf aan dat ik ook eens een week extensief trainen moet proberen te combineren met minder koolhydraten inname.

Al met al nog genoeg om aan te werken.
Lucifer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2317
Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge

mikstad schreef:conclusie was: geen earoob gebied, weinig vetverbranding getraind, en verwerking melkzuur onvoldoende ontwikkeld. Dus afgelopen jaar veel te intensief getraind, en veel rustige duurtrainingen gaan doen. Dus ik weet nu wel wat me te doen staat!
Dit is veel voorkomend, inmiddels binnen onze trainingsgroep (en ook daarbuiten) veel inspanningstesten gezien. Ik schat dat dit in 80-90% van de gevallen zo is. Vooral de extensieve duurtrainingen (D1) worden verwaarloosd.

Vreemd is dit niet, de meesten van ons hebben slechts beperkt tijd om te trainen. Als je je aeroob wilt trainen zul je dat vooral moeten zoeken in het volume (= tijd) met een lage intensiteit... tsja en als je die tijd niet of nauwelijks hebt wordtdat lastig.

Velen van ons hebben ook nog het gevoel dat wanneer ze in D1 rijden, ze niets doen. Hierdoor rij je al snel te hard.
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Lucifer schreef: Velen van ons hebben ook nog het gevoel dat wanneer ze in D1 rijden, ze niets doen. Hierdoor rij je al snel te hard.
Het ijs van de afgelopen winter was daar een mooie begrenzer voor ;)

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
ATX990
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: do 30 juni 2005, 20:50
Mijn mountainbike: Loves to ride!

ATX990 schreef:Heb vanmiddag ook een GSMO gedaan, lichaam was helemaal ok, behalve mijn vetpercentage dat was iets te hoog 16,6%.

ben 24 jr. en trapte 450 watt
max hf 187
zal als ik alle gegevens op papier heb de rest er nog even bij zetten.
Hehe, die gegevens heb ik er nooit bij gezet :tong

22feb. weer een GSMO gedaan, moest er heen voor de licentiekeuring, dus toen meteen GSMO erbij gedaan.

Wel een goed resultaat, conditie was zeer goed, alleen mijn vetpercentage nog steeds aan de hoge kant :oops:

Leeftijd: 26 jaar
Gewicht: 87 kg
lengte: 191 cm
vetpercentage: 20% :oops:
Vitale Capaciteit: 7,39 liter (norm=5,99)
VO2Max: 55,9 ml/kg/min (gemeten)
vermogen: 450W = 5,2W/kg
omslagpunt: hf 171
max hartslag: hf 184
Love the ride! Rocky Mountain | EATS.place
MTBnerd
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: wo 2 september 2009, 09:41
Mijn mountainbike: Cannondale F29 Carbon 3 2013

Maximaaltest 10-02-2011

Leeftijd: 15 jaar
Gewicht: 71.1 kg
Lengte: 190 cm
Vetpercentage: 7,5%
VO2Max: 64 ml/kg/min
Vermogen: 411 W = 5,8 W/kg
Omslagpunt: hf 162
HF max: 193

Ik vind het allemaal wel redelijk voor mijn leeftijd :-D
Go with the flow!
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1299
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

MTBnerd schreef:Maximaaltest 10-02-2011

Leeftijd: 15 jaar
Gewicht: 71.1 kg
Lengte: 190 cm
Vetpercentage: 7,5%
VO2Max: 64 ml/kg/min
Vermogen: 411 W = 5,8 W/kg
Omslagpunt: hf 162
HF max: 193

Ik vind het allemaal wel redelijk voor mijn leeftijd :-D
Das begrijpelijk :-q
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
Plaats reactie