Sportkeuring!?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Z-unit
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: za 9 oktober 2004, 21:26
Mijn mountainbike: Vision

hey

Ik ben van plan om wedstrijd te gaan rijden dit jaar. Nu heb ik al contact opgenomen met een club en heb daar binnen kort een gesprek mee. Nu heb ik op de site van KNWU nog gevonden dat ik een sportkeuring moet laten doen om te zien of je geschikt bent voor die sport.
Vandaar heb ik door geklikt naar sportzorg.nl over die keuring, maar daar wordt zo gegooid met termen die ik niet begrijp, dat ik maar even jullie hulp daarvoor vraag.
Kunnen jullie me uitleggen wat zo'n keuring inhoud? :~ En gaan ze snel moeilijk doen over zaken als gewicht enzo :-{ . Dit omdat ik best weinig weeg voor mijn lengte. En is zo'n keuring duur?

Alvast bedankt :-q
When I'm good I'm really good. When I'm bad I'm even better!
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

Een licentiekeuring voor de KNWU kost iets van 90,-

Zoek een Sport Medisch Adviescentrum bij je in de buurt en bel ze voor een afspraak en stel je eventuele vragen daar

zie http://www.sportkeuring.nl/index.php?page=smanl
€win H
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 28 juli 2003, 19:37
Mijn mountainbike: S-works...
Contacteer:

Z-unit schreef:hey

Ik ben van plan om wedstrijd te gaan rijden dit jaar.
Voor het eerst ?
Dan kun je beter een paar keer bij de funklasse meedoen.
En daar heb je alleen een dag licentie nodig.

Gebruik de zoekfunctie eens,er is al heel wat info over dit onderwerp
-MTB Team Putten-
greenbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: do 14 maart 2002, 02:00

gebruik de zoekfunctie en zoek dan onder medische keuring. Kun je voldoende info vinden :-q
wie z'n fiets lief heeft, trapt erop
amanda
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 14:35
Mijn mountainbike: Banshee (waarschijnlijk.....)
Contacteer:

Voor een licentie heb je niet altijd een keuring nodig.
Als je een adres in de buurt hebt die een sma keuring doet, gewoon even opbellen en zeggen dat het om een verplichte keuring gaat voor de knwu. De kosten zijn geloof ik 70 eurie.
greenbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: do 14 maart 2002, 02:00

Volgens mij zul je als je in verenigingsverband wedstrijden wilt gaan rijden, ( in de clubkleuren) zal die vereniging vanwege aansprakelijkheid altijd een keuring eisen.
wie z'n fiets lief heeft, trapt erop
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

mensen is heel simpel. Wil je een licentie dan:

- wordt lid van een vereniging
- ga naar een SMA voor KNWU keuring
- geef het briefje van de keuring aan je vereniging
- de vereniging vraagt je licentie aan
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Z-unit schreef:hey

Ik ben van plan om wedstrijd te gaan rijden dit jaar. Nu heb ik al contact opgenomen met een club en heb daar binnen kort een gesprek mee. Nu heb ik op de site van KNWU nog gevonden dat ik een sportkeuring moet laten doen om te zien of je geschikt bent voor die sport.
Vandaar heb ik door geklikt naar sportzorg.nl over die keuring, maar daar wordt zo gegooid met termen die ik niet begrijp, dat ik maar even jullie hulp daarvoor vraag.
Kunnen jullie me uitleggen wat zo'n keuring inhoud? :~ En gaan ze snel moeilijk doen over zaken als gewicht enzo :-{ . Dit omdat ik best weinig weeg voor mijn lengte. En is zo'n keuring duur?
Ze controleren de gebruikelijke dingen: hartslag, bloeddruk, gewicht, lengte, zicht, noem maar op.

Tenminste, ik ga er vanuit dat zo'n keuring ongeveer dezelfde is als die ik voor mijn rally- en racelicentie moet ondergaan.

Moeilijk doen omdat je te licht bent ? Denk 't niet. Doen ze bij iig ook niet, ondanks dat ik niet heel erg licht ben.
amanda
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 14:35
Mijn mountainbike: Banshee (waarschijnlijk.....)
Contacteer:

Spook-E schreef:mensen is heel simpel. Wil je een licentie dan:

- wordt lid van een vereniging
- ga naar een SMA voor KNWU keuring
- geef het briefje van de keuring aan je vereniging
- de vereniging vraagt je licentie aan
Is niet helemaal volledig. Als je namelijk jonger bent dan 17 jaar is een medische keuring niet verplicht, ook niet als je een c-licentie aanvraagd!
Tanja
Reporter
Reporter
Berichten: 3156
Lid geworden op: vr 17 augustus 2001, 02:00

Hey, vraagje, mijn sma zegt sport basis plus de verplichte keuring is en die kost 122,50, hoe komen jullie op 70? Ik krijg 't dan wel terug van de verzekering, maar is dus misschien niet eens nodig?
amanda
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 14:35
Mijn mountainbike: Banshee (waarschijnlijk.....)
Contacteer:

van de site http://www.smazeeland.nl/

Verplichte sportkeuring (o.a. KNWU, KNAF, KNMV)

Voor onder andere keuringen KNWU (wielrennen), KNAF (autosport), KNMV (motorsport), parachutespringen, boksen. Autosporters ouder dan 40 jaar dienen tevens een door de bond verplichte inspanningstest te ondergaan.

lengte
gewicht
vetpercentage
ogentest
algemeen intern onderzoek
algemeen orthopedisch onderzoek
kosten: € 70
Basisplus Sportmedisch Onderzoek SMI

wordt geadviseerd aan intensievere sporters of dit willen worden en/of individueel voorgelicht willen worden op basis van een gedegen onderzoek en een aantal metingen. Ook voor sporters met meerdere of steeds terugkerende problemen. Geeft geen beeld van duuruithoudingsvermogen of hartfunctie (Hiervoor is het groot sportmedisch onderzoek geschikter).

lengte
gewicht
vetpercentage
ogentest
kleurentest
longfunctie
algemeen intern onderzoek
algemeen orthopedisch onderzoek
specifiek orthopedisch onderzoek gericht op sporttak en eventuele klachten
elektrocardiogram
bloedonderzoek met bepaling hemoglobine- en cholesterolgehalte
schriftelijke rapportage
kosten: € 110
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

Bij mij kostte het weer iets van 78 Euro (SMA Utrecht), het is overal anders. Ze hebben mijn gewicht gewogen en mijn lengte gemeten. Moest een plas inleveren, vetpercentage opgenomen, bloeddruk gemeten ed. En een beetje mijn armen en benen heen en weer geslingerd of alles nog werkte. Stelde niet veel voor, maar gelukkig hoeft het ook maar eenmalig.
Don't just train... train right.
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

Tanja schreef:Hey, vraagje, mijn sma zegt sport basis plus de verplichte keuring is en die kost 122,50, hoe komen jullie op 70? Ik krijg 't dan wel terug van de verzekering, maar is dus misschien niet eens nodig?
Wat voor verzekering heb jij dan als ik vragen mag want er zijn maar heeeel weinig verzekeringen die dat vergoeden.
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Spook-E schreef:
Tanja schreef:Hey, vraagje, mijn sma zegt sport basis plus de verplichte keuring is en die kost 122,50, hoe komen jullie op 70? Ik krijg 't dan wel terug van de verzekering, maar is dus misschien niet eens nodig?
Wat voor verzekering heb jij dan als ik vragen mag want er zijn maar heeeel weinig verzekeringen die dat vergoeden.
Ben ik ook wel benieuwd naar; Univé vergoedt bij maar 22 euro en een paar cent :(
amanda
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 14:35
Mijn mountainbike: Banshee (waarschijnlijk.....)
Contacteer:

http://www.sportgeneeskunde.com/fsmi_zorgverzekeraars

Staat welke verzekering wat vergoed. Ik heb pech want mijn ziekenfonds vergoed alleen blessure consulten....
Plaats reactie