Tintelende vingers door carpaal tunnelsyndroom

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KlaasNorg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: do 3 september 2015, 01:07
Mijn mountainbike: Giant XtC 980 NRS, Fathom E+2, Trance XE+1Pro

Ik wilde mijn bevindingen even kwijt, want wellicht helpt het anderen een keuze te maken.

Al geruime tijd had ik last van tintelende/slapende vingers tijdens het rijden. Even uitkloppen hielp dan even, maar het was zo weer terug. Een speciale bike fitting gedaan en alle mogelijke handvatten en inner bar ends getest om van het probleem af te komen.

Uiteindelijk maar eens naar de huisarts gegaan en die verwees mij door naar een kliniek waar ze mijn polsen gingen testen op carpaal tunnelsyndroom. Na een echo zag je duidelijk dat zowel links als rechts de carpale tunnel (tunnel waar je pezen en zenuwen doorheen lopen in de pols) die was behoorlijk vernauwd. Ik kwam in aanmerking voor een operatie. Een tussenvorm is een injectie, maar die helpt maar tijdelijk.
Bij de operatie maken ze een sneetje in de handpalm en knippen ze simpelweg de tunnel door, waardoor er direct ruimte komt. En ze maken eventueel verkleefde zenuwen en pezen los.

Ik heb de stap genomen en ingepland in de wintertijd wanneer we toch niet veel rijden. Ze geven aan dat het per kant ongeveer 6 weken duurt voor je weer alles kan. Er moeten ook 6 weken tussen de ene en de andere kant zitten om te opereren. Als je ze direct achter elkaar doet ben je dus minimaal 12 weken zoet.

Ik heb ze direct achter elkaar gedaan, maar moet bekennen dat ik na 12 weken nog zeker niet op de MTB kon. Een kort stukje fietsen over het fietspad ging nog wel, maar deed nog goed zeer.

Inmiddels ben ik 15 weken verder en heb mijn eerste MTB parcours weer gereden. Jeetje wat was dat fijn! De polsen zijn nog wel gevoelig, maar het went al snel. En het belangrijkste, de tintelingen zijn nagenoeg weg. Ja als je verkrampt het stuur vast houd, dan gaat het alsnog tintelen, maar voor 95% is de tinteling weg.

Was het de ingreep waard? Ja zeker, ondanks dat de pijn mij vies tegen viel. Hou er rekening mee dat je 15 weken niet op de MTB kan, maar daarna rij je nagenoeg tintelingen vrij.
Leer van andermans fouten, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Gelukkig heeft het bij goed en snel geholpen.

Bij mij was het een heel ander verhaal dus het is niet altijd rozengeur en maneschijn (voor diegene die nu gelijk naar het ziekenhuis rennen)
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
KlaasNorg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: do 3 september 2015, 01:07
Mijn mountainbike: Giant XtC 980 NRS, Fathom E+2, Trance XE+1Pro

byorka schreef: zo 10 maart 2024, 18:58 Gelukkig heeft het bij goed en snel geholpen.

Bij mij was het een heel ander verhaal dus het is niet altijd rozengeur en maneschijn (voor diegene die nu gelijk naar het ziekenhuis rennen)
Owjee dat is knap kl#te. Hopelijk geen blijvende schade?
Leer van andermans fouten, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik heb me er aan laten opereren. Daar heb ik eigenlijk te lang mee gewacht. Zeker links.
Het is me alleszins meegevallen. De ingreep duurt kort onder lokale verdoving.
Herstel is een week of zes. De eerste keer op de stadsfiets met knijpremmen was minder. Auto, noodstop, remmen, auw.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

KlaasNorg schreef: di 19 maart 2024, 09:14
byorka schreef: zo 10 maart 2024, 18:58 Gelukkig heeft het bij goed en snel geholpen.

Bij mij was het een heel ander verhaal dus het is niet altijd rozengeur en maneschijn (voor diegene die nu gelijk naar het ziekenhuis rennen)
Owjee dat is knap kl#te. Hopelijk geen blijvende schade?
10 jaar na operatie en minder belastend werk is het wel ongeveer weg ja 🙄
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Opereren kan, maar hoeft lang niet altijd. Bij geringe klachten en geringe geleidingsvertraging over de zenuw (die je meet met een EMG) kan een injectie soms juist en operatie besparen in meer dan de helft van de gevallen :wink: . (En een injectie brengt wel wat minder risico's met zich mee dan een operatie...).
Je kunt vooraf dus niet zeggen wat 'het beste is', dat hangt af van je situatie, en het verschilt van persoon tot persoon.
Hier lees je er meer over: https://www.thuisarts.nl/carpaletunnelsyndroom :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie