Herstellen van een gebroken sleutelbeen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
PiPi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 19 oktober 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Santos SCC01, SRAM X-9, Recon 351 Solo Air
Contacteer:

Sterkte Hans! Hoe ben je thuis / op de eerste hulp gekomen?
de modder kan de smaragd misschien wel verbergen, maarre, hij kan hem niet vuil maken
hanz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1133
Lid geworden op: do 28 november 2002, 09:40
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Waren met de club aan het fietsen. We hadden net een clinic van Hans Becking, ga ik over de kop in een kleine tricky afdaling. Kwam verkeerd terecht, op mn schouder. Iemand had z'n vriendin gebeld zodat ik met haar naar de eerste hulp kon. Foto's gemaakt, het bleek gebroken te zijn. Daar m'n ouders gebeld, die me hebben op gehaald. Kan nu vrij weinig doen, doet echt zeer. Ik mag ook niet liggend slapen, das ook niet echt fijn.

Wanneer ik weer mag fietsen kon ik het best zelf aanvoelen, maar ik ga voorlopig rustig aan doen en dan langzamerhand op de racer weer een beetje beginnen met fietsen.
Kolkkie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: za 20 mei 2006, 17:18
Mijn mountainbike: Specialized P2 en Trek 4500 WSD
Contacteer:

Beterschap Hans.
Mijn persoon heeft last van het 4x/FR/Dirt virus en het is zeer besmettelijk

Never trust a computer you can't throw out a window
moretel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 15:10
Mijn mountainbike: Cube LTD Comp; Woon -Werk fiets : Focus Wasgo
Contacteer:

Gelukkig , een medestander.

Ik ben afgelopen zaterdag op het parcours in Bergschenhoeck in zo'n S bocht van mijn fiets gekukeld, na het opvangen op mijn schouder met mijn hoofd tegen de grond aan getikt, alleen had ik geen helm op mijn schouder en daar zat een grote bult op, dat is niet goed dacht ik.
Ben naar huis kunnen fietsen en in het ziekenhuis bleek niets gebroken, flink geluxeerd dus ,maar ook pijnlijk.
Elke dag kan ik meer, maar ja meer dan jezelf verzorgen en lichte huishoudelijke werkzaamheden houdt dat niet in.
Geen elke hobby kan ik meer beoefenen, niet vissen, geen gitaar spelen, niet koken, wat weer leidt tot huiselijke spanningen :D

Zal uiteindelijk wel weer gaan, maar ja die onrust he zonder fietsen terwijl het juist zo lekker weer is en zo lekker ging.
Ik volg in ieder geval de tour de france intensief, drink een lekker glaasje wijn en zie voldoende films,
maar zal blij zijn als ik weer kan fietsen.
Zij die gaan fietsen groeten u
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Relevant bij sleutelbeenbreuk is waar hij is gebroken. Hoe dichter op 't midden van je lichaam, hoe beter hij kan herstellen.

Verder is roken slecht bij fractuurherstel. En ook hoe ouder je bent, hoe minder snel 't herstelt.

Een plaat erop lijkt me trouwens bij niemand echt een leuke 1e keus (ook niet bij topsporters). Een operatie brengt de nodige risico's met zich mee. Hoewel een plaat op een sleutelbeen nu niet heel ingewikkeld is, zou ik 't zoveel mogelijk vermijden (net als iedere nadenkende chirurg).
Natuurlijk wel bij mensen bij wie 't geheel niet goed herstelt, maar das dan ook een ander hoofdstuk uit 't grote fracturenboek.
klara
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 24 september 2003, 22:01
Contacteer:

Heey Hans,
Ik hoorde het slechte nieuws van Bas. Balen zeg! En pijnlijk vooral. Hebben ze je de foto laten zien van de breuk?
Ik zal je even mijn ervaringsverhaal vertellen in het kort. De dokter stuurde mij naar huis met een mitella met de boodschap dat ik niet echt naar het ziekenhuis hoefde te gaan, maar gewoon moest rusten. Vond ik onzin, dus toch naar EH gegaan. Foto gemaakt, kreeg in de eerste instantie een mitella. Op de foto zag ik dat mijn botdelen echt wel een paar centimeter van elkaar af stonden. Ik vroeg mij direct af hoe dat dan ooit bij elkaar zou moeten komen als ik mijn arm maar een beetje erbij liet hangen. Ook gaven ze geen advies over hoe ik mijn arm wel of niet moest houden. Om de pijn tegen te gaan had ik de neiging mijn schouder naar voren te buigen, maar dan blijven die botjes natuurlijk maar wat zweven en iets wat elkaar niet raakt kan ook niet vast groeien. Na een week moest ik weer terug komen en toen zei ik al dat dit zo helemaal geen nut had. Vonden zij ook wel, dus toen kreeg ik zo'n gordel dat mijn schouders naar achteren trok en zo de botjes meer tegen elkaar aan schoof. Deed wel even pijn, was erg vermoeiend en ik moest er zelfs mee slapen. Ik heb dat ding zeker 5/6 weken braaf gedragen, ook toen ik met 35graden door de VS moest struinen :). Na 8 weken geloof ik heb ik toen ook weer een rondje gefietst met dat ding om; gewoon op de weg. Ideaal, want het houd druk op het bot.

De boodschap(pen) van het verhaal: ga er van uit dat het zeker 8 weken duurt voor je weer redelijk normaal op de fiets kunt zitten, maar afhankelijk van de botbreuk kan dat misschien nog meevallen.
Vraag zo'n ding (niet het beste plaatje, maar dit vond ik ff snel)
Afbeelding

Pijn hoort erbij, ibuprofen helpt!

En beterschap!!!

Oja, ik heb toen ook nog een heel verhaal geschreven in dit topic: http://www.dirty-pages.net/forum/viewto ... 0&start=25
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Pijnstilling: als 't ff kan 't bij paracetamol houden. 3 of 4x/dag 2 tabletten in één keer.
klara
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 24 september 2003, 22:01
Contacteer:

NB: met dat ding om je schouders kun je je arm redelijk blijven bewegen. Uiteraard wordt ie wel wat slapper en dunner, maar je bent dan veel beter af dan als je uit 6 weken mitella komt.
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

lichtelijk off topic :Waarom geen ibuprofen? Bij zaken met botten vaak het enige wat goed helpt ( bij mijn hernia is dat het enige wat een beetje helpt, paracetamol werkt bij mij normaal prima, maar nu totaal niet)
hanz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1133
Lid geworden op: do 28 november 2002, 09:40
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Ik loop nu nog met mitella, ga dinsdag naar het ziekenhuis voor controle dan vraag ik wel naar zon ander ding als dat kan.

Ik merk al wel dat de pijn een stuk minder is, de eerste dag kon ik niet normaal slapen, liggen en opstaan. Dat gaat me nu al best makkelijk af...

We zien wel..
Bob de Bouwer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 355
Lid geworden op: za 7 januari 2006, 20:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert
Contacteer:

Marieke schreef:lichtelijk off topic :Waarom geen ibuprofen? Bij zaken met botten vaak het enige wat goed helpt ( bij mijn hernia is dat het enige wat een beetje helpt, paracetamol werkt bij mij normaal prima, maar nu totaal niet)
bij migraine pak ik altijd iboprufen omdat paracetamol echt niet helpt. iboprufen is niet zo fijn voor je maag. als je veelvuldig en langdurig moet slikken, kan paracetamol beter te verdragen zijn wanneer je gevoelige maag/darmen hebt.
Alleeez on y va!!
ott
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma 22 augustus 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Ss= kona humu""" 26+ kluncker orgineel, gravelrace= kona jake fluor
Contacteer:

Je hebt goede en slechte breuken. zeggen ze. :D
Twee jaar terug brak ik mijn sleutelbeen "slecht" het is nou nog steeds mij zwakke plek. Terwijl ik van andere keren niets heb overgehouden.
A.K.A. Kale gek met gat in het oor
http://www.singlespeed.nl/forum/" target="_blank
http://www.bikepacking.net" target="_blank
hanz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1133
Lid geworden op: do 28 november 2002, 09:40
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Volgens mij heb ik een goede breuk. Ik heb sinds gister 20.00 uur geen paracetamol meer gehad, omdat 8 stuks op een dag me een beetje veel leek. Nu heb ik eigenlijk nog geen pijn, af en toe wel bij een rare beweging voel ik het wel, maar dat is logisch.
Ik kan m''n arm al weer beetje bewegen enzo, maar ik ga hem niet forceren dat zou stom zijn.

Maarja we zien het allemaal wel, ik draag gewoon die mitella en dinsdag ga ik weer even terug voor controle
ott
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma 22 augustus 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Ss= kona humu""" 26+ kluncker orgineel, gravelrace= kona jake fluor
Contacteer:

Miss. is het wat om een doorverwijzing te vragen naar een fysio. die kan je helpen binnen de grenzen te bewegen. :-q

Beterschap Hanz


(je merkt dan pas hoe het leven met een handicap zou moeten zijn en hoe afhankelijk je bent)
A.K.A. Kale gek met gat in het oor
http://www.singlespeed.nl/forum/" target="_blank
http://www.bikepacking.net" target="_blank
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

iedereen beterschap. Ik ben ook in een downhill over het stuur gegaan, en mijn helm! en sleutelbeen in 3 stukken gebroken

De breuk is inmiddels twee maanden geleden en ik ben terug in het bos. Acht dagen met een "Figure of eight" verband als van Klara boven gelopen met Brufen en daarna niets meer alleen af en toe paracetamol. Ik hweb trouwens wel liggend geslapen, eerst op m'n rug en later ook op de "andere" kant.

Na twee weken begonnen met fysiotherapie (FT) en daarnaast nog 2x per week oefenen in het krachthonk, programma gemaakt door de FT. Na 5-6 weken voorzichtig gaan fietsen op de weg, ging al snel goed en dus nu weer in het bos.

Wekenlang mitella werdt me echt afgeraden, het zou niet veel brengen en de mobilitieit van de schouder niet ten goede komen. Het zou juist risico geven van een "Frozen shoulder" blessure. Dat was advies van zowel de chirurg en de FT die mij en mijn breuk bekeken hebben, FWIW zoveel chirurgen zoveel meningen.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie