Herstellen van een gebroken sleutelbeen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
IkChris
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 13:49

Dinsdagavond sleutelbeen gebroken, eenvoudige breuk gezien geen operatie & wil dit ook zo.
Helaas zou ik zondag op het vliegtuig moeten geraken (vakantie), haalbaar of domme zet ifv genezing (ook al kan je rusten op vakantie, je wil toch altijd iets beleven), schokken vliegtuig? Gaat de pijn echt wat liggen na 5 dagen?
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Bij een nette breuk moet je na een dag of 5 wel weer redelijk mobiel kunnen zijn, met een 8-sling en/of mitella en een paar paracetemolletjes per dag. Slapen is wel lastig, je zult wel een week of 6 op je rug moeten slapen.
terp1234
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: di 17 december 2013, 07:41
Mijn mountainbike: Cube LTD 29

IkChris schreef:Dinsdagavond sleutelbeen gebroken, eenvoudige breuk gezien geen operatie & wil dit ook zo.
Helaas zou ik zondag op het vliegtuig moeten geraken (vakantie), haalbaar of domme zet ifv genezing (ook al kan je rusten op vakantie, je wil toch altijd iets beleven), schokken vliegtuig? Gaat de pijn echt wat liggen na 5 dagen?
Dat is balen zeg! Komt altijd ongelegen zo'n akkefietje. Elke breuk is op zich weer individueel natuurlijk. Bij mij zat het bot naar binnen geknikt en raakte de zenuwen naar mijn arm. Daarom vaak behoorlijke pijnlijk, maar ook gevoelloze vingers en dus wel snel tot operatie overgegaan. De hele dag wat paracetamols blijven slikken hielp op zich best wel aardig daarna.
Recentelijk heeft een collega van mijn zijn sleutelbeen binnen een jaar 2 keer op dezelfde plek gebroken. Bij de 2e breuk was hij na een dag alweer op het werk met een sling om (ICT werk). Al was het soms wat ongemakkelijk, maar wel te doen volgens hem.
Als je wel op vakantie gaat (wat zegt de arts dan?) zul je denk ik toch wel redelijk beperkt zijn lijkt me.
Beterschap en snel herstel!
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

1,5 jaar geleden ook sleutelbeen gebroken, was een nette breuk maar wel in het dikke stuk bovenaan bij de schouder. Was ruim 3 weken voor mijn vakantie. Had toen ook nog de hoop dat het tijdig zou genezen, ik zou gaan duiken. Was eigenlijk tegen beter weten in, duiken zou sowieso niet zijn gegaan.
Wel gewoon kunnen werken vanuit huis (ICT' er), eerste paar dagen eenhandig, daarna tweehandig. Vanaf 4e week autorijden (automaat). En na 6 weken weer op de fiets.

Ik weet niet wat je op vakantie wil gaan doen, maar echt actief iets gaan ondernemen zit er niet in denk ik. De pijn gaat wel liggen maar het blijft een breuk en normaal gesproken staat er 6 weken voor om te genezen. Een koffer tillen zal bijv. de eerste weken niet gaan. Maar beste advies is om het gewoon je arts te vragen. Sleutelbeenbreuk was voor de annuleringsverzekering wel voldoende reden om te kunnen annuleren met restitutie van reeds betaalde reissom. Wat je ook besluit, licht in ieder geval je verzekeringsmaatschappij direct in (ik deed dit ook pas later omdat ik nog twijfelde, er werd toen een percentage ingehouden).
IkChris
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 13:49

Alles zelf geboekt dus het is gaan of de centen weg, sowieso zal het rusten worden op de reis zelf maar minder als thuis, beperkt in beweging is nog een zacht woord, voel me half invalide...
vraag is de zondag te overleven met een rit nr luchthaven, vliegen en dan nog rit nr huisje (als passagier uiteraard...), vrouwtje zal moeten sleuren met bagage
Dokter maakte niet echt een probleem mits controle na reis, (longencheck was oke.ifv vlucht)
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Ik zou wel een mitella gebruiken zodat anderen ook zien dat je een blessure hebt. Daarnaast zou ik ook een sling dragen.
Zoals je waarschijnlijk al gemerkt hebt, zijn simpele dingen eaar je anders niet bij nadenkt, zoals aan en uitkleden en toiletbezoek, nu erg lastig. Je moet de eerste weken echt helemaal niets met je aangedane arm doen.
Fije
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 18 mei 2015, 18:00

In augustus 2014 mijn sleutelbeen in het midden gebroken, juist door een aanrijding met een fietser (wielrenner) terwijl ik aan het lopen was. Geen operatie gedaan, want het zou niet nodig zijn. Dit was precies zes weken voordat ik 4 maanden lang naar Costa Rica ging... De zes weken vooral heel veel stil op de bank gelegen en veel pijn gehad in het begin. In Costa Rica nog redelijk last ervan gehad.

Nadat ik terug was in Nederland had ik er soms nog last van bij het op mijn zij liggen of bij zware inspanningen of de hele dag werken. In maart (8 maanden verder) ging ik terug voor controle bij de chirurg met het idee dat dit de laatste controle was en toen bleek het tegenovergestelde, want tussen mijn sleutelbeen was er geen nieuw bot gekomen, maar alleen littekenweefsel wat het bij elkaar hield. Dit betekent dat als ik het niet zou laten opereren dat ik er heel mijn leven nog een beetje last van zou kunnen hebben of dat het over veel jaar wellicht weer pijn kon gaan doen.

Ik moest het dus laten opereren en dat is 7 april geweest dat er een ijzerplaatje op is gezet. Na de operatie 2 weken ongeveer pijn gehad en daarna kon ik rustig beginnen met mijn schouder te bewegen. Vandaag te horen gehad van de chirurg dat mijn sleutelbeen goed aan het genezen is, het is ook een mooi litteken en vanaf vandaag mag ik weer alles gaan doen en tillen. Het voelt nu ook veel beter dan toen het niet geopereerd was. Achteraf had ik het beter meteen kunnen opereren, maar dat is altijd achteraf..

Nu hopen dat het goed blijft gaan!
Fije
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 18 mei 2015, 18:00

IkChris schreef:Dinsdagavond sleutelbeen gebroken, eenvoudige breuk gezien geen operatie & wil dit ook zo.
Helaas zou ik zondag op het vliegtuig moeten geraken (vakantie), haalbaar of domme zet ifv genezing (ook al kan je rusten op vakantie, je wil toch altijd iets beleven), schokken vliegtuig? Gaat de pijn echt wat liggen na 5 dagen?
De pijn zal wel blijven, maar elke dag merk je weer een verschil dat het steeds ietsjes beter zal gaan en dat je veel handiger wordt in alles éénhandig doen. Goed pijnstillers blijven slikken in het begin. Vliegreis zal vast wel gaan, alleen zitten de vliegtuigstoelen niet heel comfortabel. Neem een kussentje mee om je arm mee te ondersteunen of vraag die daar. Dat heb ik tenminste gedaan toen ik ging reizen.

Actieve dingen zullen er inderdaad niet echt in zitten tijdens de vakantie, maar er zijn altijd wel oplossingen om toch gewoon te genieten van de vakantie. Gewoon rustig aan doen en genieten van de vakantie en niet teveel van jezelf verwachten dat je alles weer kan gaan doen.

Mitella of sling blijven dragen zodat mensen zien dat je blessure hebt. Je wil niet dat mensen tegen je aan gaan stoten!
silbertanne
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 22 mei 2012, 12:52
Mijn mountainbike: Scott Genius

silbertanne schreef: Afbeelding
//
//
Ze noemen het een "Fractuur van de distale eenderde deel van de clavicula links, comminutief", oftwel een verbrijzeling van eenderde van het laatste deel van het sleutelbeen.
Ruim drie jaar verder.
Ik ben dus niet geopereerd en alles is goed aan elkaar gegroeid. Uiteraard zijn de gevolgen van de breuk dan wel goed zichtbaar, maar qua functionaliteit kan ik bijna alles op 100%. Alleen de borst crawl zwemmen gaat minder met links, alles is toch iets anders gezet.

Een maatje van mij heeft ook een sleutelbeenbreuk gehad, is geopereerd met een plaat maar dat ging niet goed. Is opnieuw geopereerd met nieuwe plaat erin en die moet er straks ook weer uit. Uiteindelijk ben ik blij dat ik operatie-vrij kon herstellen.
IkChris
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 13:49

Intussen terug van, de sling was een gouden tip, mensen bewaren een zekere afstand bij het zien van, thanx
Tjeus
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: za 21 april 2012, 00:52

Silbertanne, hoelang duurde het voordat je botgroei kon zien na je breuk?
En is de foto de je postte direct na de breuk?
silbertanne
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 22 mei 2012, 12:52
Mijn mountainbike: Scott Genius

.......
Laatst gewijzigd door silbertanne op vr 31 juli 2015, 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.
silbertanne
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 22 mei 2012, 12:52
Mijn mountainbike: Scott Genius

Foto is idd van direct na de breuk.
Botgroei begint natuurlijk direct maar de eerste twee weken zit het nog los. Daarna begint het vast te zitten. Na twee/drie weken ongeveer ben ik voorzichtig begonnen met fysio. Na zes weken kon ik weer aan de rekstok hangen, kraakte alleen een beetje.. Ik wilde in ieder geval een frozen shoulder voorkomen.
Gebruikersavatar
RoBo1234
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: do 19 juni 2014, 09:07
Mijn mountainbike: Cannondale F600 (9.3KG) & F800 (10,5KG)
Contacteer:

Gister was ik de pineut.
Tijdens woon-werk verkeer. Ik zette ff lekker flink aan na een bocht en toen brak mijn ketting.
Helm in tweeen en een pijnlijke linkerkant. Dacht niet gelijk dat hij gebroken was.
Heb nog mijn ketting gefixed (was erg pijnlijk) en voelde daarna toch maar even aan mijn linker schouder.
Ik voelde het gelijk. Gebroken dus. Naar de eerste hulp en nu thuis met een slinger.
Slapen ging redelijk maar wel stijf. Ik hoop op snel herstel want ik hou van fietsen.

Groetjes Ronald
https://robobiking.wordpress.com/
Test en verhalen Blog
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Toch niet zo RoBo als je dacht? :lol:

Blijft een vervelende blessure. Veel beterschap :-q
Plaats reactie