Herstellen van een gebroken sleutelbeen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Tismilucas
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1328
Lid geworden op: di 3 april 2007, 13:09
Mijn mountainbike: Staal star en single en een met obisitas en technische hulpmiddelen
Contacteer:

Ik ga operatie toch meer en meer als enige optie zien. 't Zal me benieuwen of de arts dat ook ziet. Dat het niet meer 100% (looks :wink: ) uit komt te zien daar heb ik wel vrede mee. Nu echter voelt het slecht. Bepaalde bewegingen zoals het schouderblad omhoog brengen lukt niet, heb daar helemaal geen controle over de spieren die dat zouden moeten doen. Is niet stijf of zo, maar ik kan er helemaal geen beweging in brengen... :(
Een MTB schijt niet op een bospad
Gebruikersavatar
alstro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 11 november 2003, 22:26
Mijn mountainbike: een schuur vol
Contacteer:

thijsschetters schreef:ik snap er allemaal geen drol van, ik moest 2 weken met brace lopen, en in totaal 6 weken met mitella!!!! waarom jullie zo kort, ok, is best een ernstige breuk bij mij, maar dan nog. Al moet ik zeggen, het is nu 5 weken geleden en loop totaal zonder mitella
Ik heb 2 weken geleden mijn sleutelbeen gebroken, was een nette breuk vertelde de arts.
Na 10 dagen de mitella weggedaan, klote ding. Kreeg stijve nek en arm.
Na 7 dgn weer op de hometrainer gaan zitten en na 14 dagen eerste ritje gemaakt op racefiets - voorzichtig aan natuurlijk.
de coach
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: di 19 juni 2007, 09:33
Mijn mountainbike: merida

:(( Ik heb na mijn operatie eind juni nog niet op de mtb gezeten.Ben sinds drie weken met de racefiets aan het rijden gaat opzich wel goed,de kans opvallen met de racefiets is wel kleiner.Maar MTBun is natuurlijk veel leuker.Ik hoop half oktober weer mijn comeback te maken :-q
dat zeg ik
Tismilucas
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1328
Lid geworden op: di 3 april 2007, 13:09
Mijn mountainbike: Staal star en single en een met obisitas en technische hulpmiddelen
Contacteer:

Vanmiddag vrij genomen, mooi warm zonnetje kon ik niet laten lopen. Na aardig wat wegkilometers en wat rustige stukjes Brunnsum/Schinveld. Er nu maar eens tegenaan. Nou dat heb ik geweten :-{ . Bunny-hop was nu niet bepaald prettig. Voelde na de tweede dat mijn sleutelbeen het niet helemaal met mij eens was... Is toch nog erg gevoelig.
Toch ook wat last (of het nu tussen de oren zit op niet...) van het verschil in breedte van de schouder. Is toch al snel een centimeter en dat lijkt zich op een of andere manier te willen compenseren. Had aardig wat last van mijn linkerhand. Al met al won de fun het van de 'last'.
de coach
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: di 19 juni 2007, 09:33
Mijn mountainbike: merida

:D ben net weer genezen verklaart door de arts, laat alleen over 3maanden het plaatje er uit halen.Ik heb er zo niet zoveel last van alleen als je er op drukt of iets oplegt bv een rugzak.Zo,n plaatje zit direct onder je vel dus je kan hem goed voelen.Maar ben blij dat ik het heb laten doen,alles zit nu weer recht. :-q

En nu zaterdag a.s lekker een tochtje fietsen in Epe dit is om te beginnen niet zo moeilijk lekker vlak en het is een thuiswedstrijd.
dat zeg ik
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

CrazyCarrot schreef:Ik heb hem in mei zwaar gekneusd gehad, en voel hem nog steeds :~

Beter breken dan kneuzen zeggen ze weleens.
das zeker waar! ik heb eens me pols gekneusd na val op het ijs en echt jaren (8...?) last van gehad met krachttraining (vooral bankdrukken)
Gebruikersavatar
Pike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 30 april 2006, 17:27
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon

grappig! na het googlen op: "sleutelbeen gebroken" kom ik zomaar terecht op mijn favoriete forum :-D.

In tegenstelling tot de meeste van jullie heb ik mijn sleutelbeen gebroken met skieen. Heb nog geen 5 minuten op de piste gestaan :(.

Na het lezen van de verhalen werd ik toch niet heel veel vrolijker... zeker niet na het lezen van het verhaal van Tismilucas.

Ik heb wel een bult op me schouder maar gelukkig kan ik na 5 dagen al compleet zonder pijnstillers. Ik hoop dus op een "mooie" breuk.
Allen bij foute beweging doet het pijn. Een ander T-shirt aantrekken is het meest pijnlijk.

Weet iemand van jullie het juiste verhaal over de gordel waar Clara over spreekt?
Ik heb er een gekregen van de arts in Oostenrijk, maar de arts in Nederland was het hier niet mee eens en zei dat ik em uit moest doen en dat een mitella voldoende is. Hij zei dat recent onderzoek had uitgewezen dat zo'n ding niet helpt, maar een belgische vriend van me heeft zijn sleutelbeen een paar weken geleden gebroken (ja inderdaad met mountainbiken) en hij heeft em wel 6 weken moeten dragen :-?.
Het is dus duidelijk dat de verschillende artsen het niet eens zijn met elkaar, maar ik vraag me nu dus af of ik er baat bij zou hebben om het ding toch weer aan te doen. In het begin deed het pijn om na 4 dagen de schouderband uit te hebben omdat je ineens weer bewegingsvrijheid hebt, maar na een paar dagen zonder voelt het weer redelijk goed aan. De nederlandse arts noemde het ding zelfs een martelwerktuig!

Weet iemand of slapen op je goede zijde kwaad kan? Ik heb tot nu toe alleen nog maar op me rug geslapen en zou graag weer op mijn zij slapen.

Groet,

Pike
Mijn Specialized Epic Marathon
Wallis Transalp 2012
Maria Alm-Sterzing Transalp 2013
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving" - Albert Einstein
de coach
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: di 19 juni 2007, 09:33
Mijn mountainbike: merida

voor mij was op mijn rug liggen de enige optie.Op mijn goede kant liggen was ook pijnlijk.Maar of het kwaad kan weet ik niet misschien moet je je arm ondersteunen door kussens zodat hij niet gaat hangen,dit heb ik wel eens gehoord.maar bij mij werkte het dus niet.
dat zeg ik
Loeky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 270
Lid geworden op: ma 15 oktober 2007, 11:28

heb afgelopen weekend ook mijn sleutelbeen gebroken, alleen op zo'n kutplek dat het geopereerd moest worden. Zit nu titanium plaat in met 5 schroeven, die mag er over 3 maanden weer uit. Ook ik kan alleen op mn rug liggen, met een kussen onder/naast mn arm ter ondersteuning. Dit werkt wel goed, want als het kussen er niet ligt dan gaat de arm idd hangen, hetgeen enorm aan mn schouder en mn litteken trekt.
Enne ohja, mijn pols heb ik ook maar meteen gebroken. Deze mag maarliefst 8 tot 9 weken in het gips. Ff niet biken voor mij dus... zuur!
Gebruikersavatar
Pike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 30 april 2006, 17:27
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon

oei, das ook niet mis Loeky. Heb je je sleutelbeen en pols gebroken met mtb'en?

Vandaag (3 weken na ongeval) zijn er nieuwe rontgenfoto's gemaakt. Helaas was de breuk nog niet vast gegroeid :(. Ik zag op de foto dat de twee stukken eigenlijk langs elkaar zijn geschoven. Was niet heel erg volgens de doktor? :~

ik moet nog zeker 3 weken de mitella dragen :(. Ik heb nu al mtb afkick verschijnselen...
Mijn Specialized Epic Marathon
Wallis Transalp 2012
Maria Alm-Sterzing Transalp 2013
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving" - Albert Einstein
Tismilucas
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1328
Lid geworden op: di 3 april 2007, 13:09
Mijn mountainbike: Staal star en single en een met obisitas en technische hulpmiddelen
Contacteer:

De breuken blijven komen lees ik :(
Update van mijn 'breukje'... De boel zit muur en muurvast.
@ Pike: Bij mij zijn de botstukken tov elkaar verschoven. Liggen een beetje op elkaar ipv aan elkaar. Levert geen problemen op maar je schouder wordt wel een stukje minder breed. Bij mij is dat 1 cm.

Op zich heb ik met het bot geen problemen meer. Deze wintersport off-piste nog een flinke klap gemaakt en alles bleef netjes op z'n plaats. :-q
Heb over een periode van een 3, 4 maanden wel problemen met mijn nekspieren (vanaf de breuk naar mijn achterhoofd en linkerslaap). Afgelopen week bleek bij controle door een neurochirurg dat een spiertje in mijn hals constant op spanning bleef. Vandaar de nekklachten en hoofdpijn. Een spuit botox heeft dat momenteel verholpen. Zie er gelijk een stuk 'jonger' uit aan die zijde :D
Gebruikersavatar
Pike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 30 april 2006, 17:27
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon

Tismilucas schreef:@ Pike: Bij mij zijn de botstukken tov elkaar verschoven. Liggen een beetje op elkaar ipv aan elkaar. Levert geen problemen op maar je schouder wordt wel een stukje minder breed. Bij mij is dat 1 cm.
ok das mooi! Hoop ik dat het bij mij ook zo goed komt. Minder breed worden van de schouder is niet erg, want die zijn toch erg breed :roll:
Zonder gekheid: misschien zijn ze nu wel gelijk want vroeger heb ik het andere sleutelbeen een keer gebroken :D
Tismilucas schreef:Heb over een periode van een 3, 4 maanden wel problemen met mijn nekspieren (vanaf de breuk naar mijn achterhoofd en linkerslaap). Afgelopen week bleek bij controle door een neurochirurg dat een spiertje in mijn hals constant op spanning bleef. Vandaar de nekklachten en hoofdpijn. Een spuit botox heeft dat momenteel verholpen. Zie er gelijk een stuk 'jonger' uit aan die zijde :D
Dat klinkt toch ook niet heel erg relaxed. Heb je er last van of heeft de verjongingskuur definitief geholpen?
Mijn Specialized Epic Marathon
Wallis Transalp 2012
Maria Alm-Sterzing Transalp 2013
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving" - Albert Einstein
Tismilucas
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1328
Lid geworden op: di 3 april 2007, 13:09
Mijn mountainbike: Staal star en single en een met obisitas en technische hulpmiddelen
Contacteer:

Pike schreef: Dat klinkt toch ook niet heel erg relaxed. Heb je er last van of heeft de verjongingskuur definitief geholpen?
De botox heeft geholpen, merk een positief effect op korte termijn. Is pas onlangs gezet dus of het definitief is weet ik niet. Het is heel goed mogelijk dat, nu de spanning in het spiertje weg is, ik minder ga compenseren met andere spiergroepen. Mijn schouder en nek zijn ook meer ontspannen dan voorheen.

Sterkte!
Loeky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 270
Lid geworden op: ma 15 oktober 2007, 11:28

Pike schreef:oei, das ook niet mis Loeky. Heb je je sleutelbeen en pols gebroken met mtb'en?
dat kun je wel zeggen ja!
RTG
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: za 22 september 2007, 02:35
Mijn mountainbike: Specialized Demo 7
Contacteer:

Ik heb een dikke 2 en een halve week geleden dus ook mijn sleutelbeen gebroken bij het mountainbiken. Na een kleine week kreeg ik dus het (standaard) advies +/- 3 weken mitella, dan al zelf wat kleine oefeningen doen en na totaal 6 weken nieuwe foto en controle in het ziekenhuis.

Nu had ik de afgelopen week toch nog veel last ervan, voornamelijk omdat een deel van het bot bij mij omhoog stak en dus als het ware constant in m'n huid steekt (de 2 bothelften overlappen elkaar, het sluit dus niet mooi aan). 's Morgens als ik wakker werd voelde alles goed aan en was er ook nauwelijks een bobbel te zien. Maar zodra ik dus opstond begon dat bot weer steeds meer uit te steken en in de loop van de dag begon de huid daar dus pijn te doen.

Vandaag voor de zekerheid dus maar een afspraak gemaakt en volgens de dokter was alles wel ok. De mitella kon af en ik moest vooral rechtop met m'n schouders naar achter lopen (door die stekende pijn te mijden boog ik wat krom naar voren) en meteen een verwijzing naar de fysiotherapeut.

Daar vandaag ook maar meteen geweest voor een afspraak en daar wordt ik ineens zorgwekkend aangekeken omdat in hun ervaring bij sleutelbeenbreuken waar de bothelften zo langs/op elkaar liggen vaak na een half jaar toch geopereerd blijken te worden, zeker bij iemand die zware inspanning moet leveren of de sport weer zeker wil oppakken.

Nou aangezien ik dus net in de overstap van xc naar freeride zit (waar ik toch zeker nog zwaardere klappen kom op te vangen met m'n lichaam), weet ik al helemaal niet waar ik nu aan toe ben. De doktoren deden alsof alles prima was en keken het liever zo aan, terwijl ze toch zeker in het dossier kunnen zien hoe het gebeurd is en het me logisch lijkt dat ik dit wil blijven doen. En bij de fysiotherapeut hoor je dan weer iets heel anders...

Ik snap ook dat die doktoren standaard dit protocol volgen en de 2de dokter zei ook dat ze het liever even aankijken dan onnodig meteen opereren maarja ik wil niets liever dan weer zo snel mogelijk de fiets op en dan kun je zo'n (eventuele) operatie ook niet te lang uitstellen.

Sorry voor het lange verhaal en hulde als je het helemaal gevolgd hebt ;) maar ik vraag me nu eigenlijk wel af wat me te wachten staat... iemand met soortgelijke ervaringen? (opereren/afwachten/freeride)
Plaats reactie