Hartige repen en gels

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Heb me deze vraag ook vaak gesteld, maar punt is dat zouts/hartigs vaak te vettig is bij inspanning (zoal idd bifi of tucjes) of te kwetsbaar (chipjes). Het ei van Columbus heb ik nog niet gevonden. wel erg fijn is wanneer er op stops bouillon te krijgen is.

Anders blijft er maar een oplossing over: net voor je hap powerbar even je tong over je bezwete arm halen.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

nomad030 schreef:Heb me deze vraag ook vaak gesteld, maar punt is dat zouts/hartigs vaak te vettig is bij inspanning (zoal idd bifi of tucjes) of te kwetsbaar (chipjes). Het ei van Columbus heb ik nog niet gevonden. wel erg fijn is wanneer er op stops bouillon te krijgen is.

Anders blijft er maar een oplossing over: net voor je hap powerbar even je tong over je bezwete arm halen.
Die vind ik wel heel creatief, oplossen met wat je hebt op dat moment ;-)

Ik ga een beetje experimenteren met zoute gels en boterhammen met pindakaas.
Kijken wat het beste bevalt.

Trouwens, als je zoekt op 'zoute sportvoeding' ipv 'hartige sportvoeding' dan is er wel meer te vinden, maar nog steeds houdt het niet over.
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik lees ook goede ervaringen met de M&M's met pinda's erin. Wel weer zoet, maar ook een beetje zout.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Zou je niet je eigen hartige bars kunnen maken?
Ik weet dat er in de hikingscène een heleboel mensen zijn die hun eigen droogvoer maken. Op hiking-site.nl is er een en ander te vinden.
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Dat zou ik doen inderdaad, rijst cakejes ofzo. Als je zelf mueslirepen maakt van havervlokken o.i.d kan je ze zo zoet maken als je zelf wil. Noten/zaden/pitten toevoegen naar eigen smaak. En zout!
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Greyfox schreef:[...] als je zoekt op 'zoute sportvoeding' ipv 'hartige sportvoeding' dan is er wel meer te vinden, maar nog steeds houdt het niet over.
Da's niet zo gek, als je bedenkt dat de meeste "sportvoeding" bedoeld is om snel energie te leveren. Dan kom je (bijna) niet om suikers heen.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Zoals sommige al opperen, zelf maken die hap! Eigen mueslirepen maken, havermoutcake plakjes besmeerd met pindakaas en jam bijvoorbeeld. Gewoon basisrecept pakken en dingen toevoegen die je wilt, rozijnen/fruit/noten/honing/etc.

Wraps besmeerd met pindakaas en jam en dan dichtrollen/vouwen blijft een favoriet van mij. Wordt niet klef/droog of platgedrukt zoals brood en sommige andere dingen. (thanks naar Seth's Bike Hacks 8) )
simonovereem
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 179
Lid geworden op: za 24 juni 2006, 19:48
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SLX RS-1, Cannondale F700, Scott Scale 10

Herkenbaar probleem. Twee weken geleden tijdens de MB-race in Megeve (144km, 7000hm) begon ik na een uur of 7 ook moeite te krijgen met alle zoete meuk, 2 gels/uur en 1 bidon a 750 ml gaan je dan echt heel erg tegen staan. Toen ons bevoorradingsteam (jaja, luxe) 1 post mistte heb ik een bidon bijgevuld bij de organisatie. Die staan dus doodleuk met toastjes camembert en nootjes klaar. Halverwege de volgende klim bleek dat de bijgevulde sportdrank iets met citroen en menthol was, alsof je tandpasta drinkt. Supersmerig, maar doorbrak wel de weerstand tegen zoet.. Kreeg ik de gels weer weg.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Waarom douw je dan ook al die meuk naar binnen voor zo'n afstandje? Na zeven uur was je nog niet aan het einde van die 144km, zo te lezen, dus dan hoef je je echt niet als een Tour-de-France-renner vol te proppen, hoor. Dat rijd je gewoon op broodjes kaas en een kop koffie.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

simonovereem schreef:Herkenbaar probleem. Twee weken geleden tijdens de MB-race in Megeve (144km, 7000hm) begon ik na een uur of 7 ook moeite te krijgen met alle zoete meuk...
:o

Ik was al 2 keer dood gegaan met zoveel hm's.
simonovereem
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 179
Lid geworden op: za 24 juni 2006, 19:48
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SLX RS-1, Cannondale F700, Scott Scale 10

Alien schreef:Waarom douw je dan ook al die meuk naar binnen voor zo'n afstandje? Na zeven uur was je nog niet aan het einde van die 144km, zo te lezen, dus dan hoef je je echt niet als een Tour-de-France-renner vol te proppen, hoor. Dat rijd je gewoon op broodjes kaas en een kop koffie.
Ik twijfel of het nu sarcastisch is of niet :wink:

Want hoewel ik zeker geen (semi)-prof ben, trap ik hard genoeg om het niet alleen op broodjes en koffie te kunnen volbrengen. :o
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik bedenk me nu net dat m'n vriendin graag koekies voor de hond bakt met tonijn maar ik vreet ze net zo makkelijk als de hond! Met zo'n soort recept kom je denk ik best een eind. Totaal niet zoet, veel vezels en ook nog zoutig. Wellicht moet het recept wat aangepast worden naar eigen smaak. Stuur maar een pm voor het recept indien gewenst.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Wat we bij sommige marathons wel eens kregen waren die kant en klaar pannekoeken.
Die smaakte ook goed. Beleggen met wat je wilt, oprollen en klaar.
Salami met kaas erop oid. of zoute spek en oude kaas waar veel zout in zit.

Koude pizza geen optie? Ook makkelijk mee te nemen.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Ik vind de wraps met pindakaas wel wat, wordt niet zompig als brood en is makkelijk klein op te vouwen.
Het moet toch 6 uur in het shirt overleven :-)
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Greyfox schreef:Het moet toch 6 uur in het shirt overleven :-)
:~ Daar kun je toch niks in kwijt qua eten.
Dus het moet nog in een shirt passen ook nog... Nah, boterham met ham
en kaas en na 4 uur heb je vanzelf een warme tosti.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Plaats reactie