trainen op langere afstanden (met tijdgebrek)

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Lars TB schreef: Weinig staat zo ter discussie als trainingsmethoden!

Maar het is wat Burco ook al zegt: trainen doe je met een doel. En zolang je geen wedstrijden rijdt hoef je het niet te optimaliseren
.

Geen wedstrijden rijden en dus train je niet optimaal :~ Daarmee komt een trainingsmethode inderdaad ter discussie te staan.
Lars TB schreef: En dus is de methode van Aurelius voor 99,9% van de rijders eigenlijk de beste methode. [/qoute] Kort door de bocht.
Lars TB schreef:Dus waarom zou je dan 'trainen'?!
Om je doel te behalen misschien?

Hooguit kun je bij de 'methode' van Aurelius hartslag- of krachtmeters gebruiken om je limieten iets beter in de gaten te houden, meer om te zorgen dat je niet teveel doet.
En met welke kennis weet je dat als je middels de Aurelius methode traint je niet teveel doet? Krachtmeters, als je zonder schema traint?
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Als je 3 x fietst in de week heb je minstens 1 dag rust na het fietsen(neem die dus ook) Als je daarnaast fiets volgens een verdeling D1:D2:D3 van 70:10:20 (dus 70% van je tijd in D1, 10% in D2 en 20% in D3) loop je ook kwa trainingsbelasting niet echt een risico. Als je dan bovendien ook nog zorgt dat je niet 2 x een D3 training achterelkaar doet dan heb je een prima verdeling over de week.

Blijft een feit dat je moet luisteren naar je lichaam en soms heb je gewoon slechte benen. Doe het dan gewoon rustig aan en rijd een rondje met de handjes op het stuur.

Merk je na een aantal weken dat het lekker gaat, dat je makkelijk(er) herstelt op de rust dagen dan kan je een keer een 4e dag fietsen. Of je voert de intensiteit wat op van je D3 training door langere intervallen of iets minder rust tussen de intervallen. Of je pakt wat weerstandstraining op D4 ( boven je omslagpunt). De mogelijkheden zijn eindeloos...

Het voordeel van rijden met een hartslagmeter is dat je wat beter je zones leert kennen. Als je een sportmedische keuring laat doen (verstandig zeker als je boven de 50 bent) dan weet je ook precies je omslagpunten. Met behulp van wat formules kan je dan je trainingbelasting per training kwantificeren en zo een opbouwend schema maken (bijv 10% trainingsbelastingtoename per week). Is erg leuk om te doen maar kost ook wel wat tijd (en die kan je dan weer niet besteden aan lekker fietsen :D ) Of je huurt een trainer in...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurriaan schreef:
Lars TB schreef: Weinig staat zo ter discussie als trainingsmethoden!

Maar het is wat Burco ook al zegt: trainen doe je met een doel. En zolang je geen wedstrijden rijdt hoef je het niet te optimaliseren
.

Geen wedstrijden rijden en dus train je niet optimaal :~ Daarmee komt een trainingsmethode inderdaad ter discussie te staan.
Simpel: als je optimaal traint (en je hebt een beetje talent) dan win je de Tour (of mag je hem rijden). Ergo: iedereen die de Tour niet rijdt (trek het wat breder: geen prof of top-amateur is) traint niet optimaal (en/of heeft te weinig talent). Dat is heel zwart-wit, maar komt het feitelijk wel op neer.

Om een doel te halen ga je trainen. Maar de methode 'Aurelius' voldoet daar ook al aan. Wederom iets kort door de bocht, maar de grootste winst van 'trainen' is vooral dat er bewust gefietst wordt en dat de winst uit het fietsen komt niet door hoe er gefietst wordt. 'Train' je niet, dan sla je eerder wat over, is de progressie kleiner of afwezig.


Kijk, het is heel simpel. Ik train niet, maar fiets nu stukken harder dan 3 maanden geleden. Verklaar dat eens!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Lars TB schreef: Kijk, het is heel simpel. Ik train niet, maar fiets nu stukken harder dan 3 maanden geleden. Verklaar dat eens!
Goeie benen :D
life starts @ 150bpm...
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Minder stress, andere voeding, meer slaap, warmer weer. En in jou geval een nieuwe mtb 8)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurriaan schreef:Minder stress, andere voeding, meer slaap, warmer weer. En in jou geval een nieuwe mtb 8)
En een simpele verklaring dat ik gewoon meer fiets?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Je kan door simpel "vrijblijvend"fietsen enorm veel verbeteren, het hoeft niet allemaal met een schema. En er is natuurlijk de factor talent.

Je kan door gewoon naar school te fietsen en daarnaast fanatiek rondcrossen tot een niveau komen wat verbluffend dicht tegen een Olympia-ganger ligt (gemeten op een rollenbank). Wasn't me, maar het kan blijkbaar wel.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

g60 schreef: Hoe lang woon je daar al? Jij schuurde Dorst ook altijd rond toch
Ik ben hier eind 2016 voor een projekt heen gezonden.
Kwam nooit meer terug :-)
Bevalt me zo goed verschillende Hollandse zaken los te kunnen laten.
Mis eigenlijk alleen het singletrack fenomeen hier.
Voor de rest is het klimaat heerlijk, alles veel relaxeter, geen files, geen vluchtelingen, geen stress.

Reed in Dorst altijd veel rond en ook op de LDD.
Die laatste was altijd een mooie om duurtraining te doen.
Woonde in Breda dus eerst lekker warmdraaien er na toe en dan nadien uitrijden naar huis.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Burco schreef:Als je 3 x fietst in de week heb je minstens 1 dag rust na het fietsen(neem die dus ook) Als je daarnaast fiets volgens een verdeling D1:D2:D3 van 70:10:20 (dus 70% van je tijd in D1, 10% in D2 en 20% in D3) loop je ook kwa trainingsbelasting niet echt een risico. Als je dan bovendien ook nog zorgt dat je niet 2 x een D3 training achterelkaar doet dan heb je een prima verdeling over de week.

Blijft een feit dat je moet luisteren naar je lichaam en soms heb je gewoon slechte benen. Doe het dan gewoon rustig aan en rijd een rondje met de handjes op het stuur.

Merk je na een aantal weken dat het lekker gaat, dat je makkelijk(er) herstelt op de rust dagen dan kan je een keer een 4e dag fietsen. Of je voert de intensiteit wat op van je D3 training door langere intervallen of iets minder rust tussen de intervallen. Of je pakt wat weerstandstraining op D4 ( boven je omslagpunt). De mogelijkheden zijn eindeloos...

Het voordeel van rijden met een hartslagmeter is dat je wat beter je zones leert kennen. Als je een sportmedische keuring laat doen (verstandig zeker als je boven de 50 bent) dan weet je ook precies je omslagpunten. Met behulp van wat formules kan je dan je trainingbelasting per training kwantificeren en zo een opbouwend schema maken (bijv 10% trainingsbelastingtoename per week). Is erg leuk om te doen maar kost ook wel wat tijd (en die kan je dan weer niet besteden aan lekker fietsen :D ) Of je huurt een trainer in...
Wat bij mij in mijn topjaren altijd een probleem was is het verslaafd raken aan fietsen.
Ik ben toen helemaal doorgedraaid.
Moest op een gegeven moment (in mijn kop) perse elke dag het liefst 100km rijden of er zo dicht mogelijk daar in de buurt.
Ben toen compleet overtraint geraakt.
Woog met mijn 1,89m 73kg.
Heb toen een ongeluk gehad met een zware hersenschudding.
Kwam uit de nachtdienst en reed (natuurlijk met een omweg) eigenlijk overmoeid naar huis.
Ben er door een brommer afgereden, weet daar niks meer van.
Wat ik wil zeggen is dat je jezelf altijd goed moet monitoren dat je niet doorslaat en excuus-trainingen gaat verzinnen om maar op die machine te springen.
Alhoewel het wel de lekkerste sport is die er is.
Techniek combineren met het vinden van je grenzen.
Zie de fiets nog steeds als de meest perfecte machine door mens uitgevonden om zich voor te bewegen.
Een verlangstuk van je vermogen.

:lol:
PaganiProductions

Ik sinds dit jaar het ook wat anders gaan aanpakken 1 of 2 keer per week een redelijk vlak rondje zeg maar gravel/cx ritje max ongeveer 1.30 uur zonder eten alleen water en nog wat langere ritjes minimaal 2 uur lang ben veel fitter een stuk sneller en constanter geworden geworden dan eerst.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

hansdegebruiker schreef: Wat bij mij in mijn topjaren altijd een probleem was is het verslaafd raken aan fietsen.
Ik ben toen helemaal doorgedraaid.
Moest op een gegeven moment (in mijn kop) perse elke dag het liefst 100km rijden of er zo dicht mogelijk daar in de buurt.
Ben toen compleet overtraint geraakt.
:lol:
Voordeel van trainen met een trainingsschema onder begeleiding van een trainer.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Jurriaan schreef:
hansdegebruiker schreef: Wat bij mij in mijn topjaren altijd een probleem was is het verslaafd raken aan fietsen.
Ik ben toen helemaal doorgedraaid.
Moest op een gegeven moment (in mijn kop) perse elke dag het liefst 100km rijden of er zo dicht mogelijk daar in de buurt.
Ben toen compleet overtraint geraakt.
:lol:
Voordeel van trainen met een trainingsschema onder begeleiding van een trainer.
Dat voordeel was mij toen bewust, maar kon er door mijn werk niet van profiteren.
Wat mijn voordeel was, van het overtrainen, is dat ik leerde te trainen met progressie.
Ik leerde van mijn fout en paste toen mijn methodes aan.
Daarna en nog steeds profiteer ik ervan.
Plaats reactie