Na een blaasonsteking

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Vraag ook bij de "buren" gedropt, maar als MTB'ers onder elkaar ook hier maar even droppen.

Afgelopen weekend (vanaf 4 mei) geconfronteerd met een acute blaasontsteking. Voelde me op donderdag 3 mei al wat minder, begin vd avond koud/warm/rillen etc. Dacht aan spontane griepaanval en van een gewoon bed een waterbed gemaakt en achteraf redelijk vaak naar toilet, maar kwartje nog niet gevallen.
Vrijdagmorgen in de loop vd ochtend beter gevoel en in de middag zelfs op de motor gestapt, maar toen ging het vlot slechter. Zal details besparen, maar rond 18:30u had in 39 graden koorts en in ziekenhuis idd blaasontsteking geconstateerd.
Voor 10 dagen een kuurtje gekregen (geen alcohol, boeit even minder) en langzaam komt er verbetering in. Ben nog niet top.
Van arts zou ik 24 uur zonder verhoging weer mogen fietsen, die vraag "moest" ik even stellen.
Inmiddels inderdaad meer dan 24 uur zonder verhoging, maar lijkt er op dat eea er best redelijk ingehakt is.

Dus eigenlijk de vraag aan anderen die dit hebben mee gemaakt:
- Hoe zijn jullie daar mee omgegaan?
- Nog bepaalde tips? (veel drinken is bekend)
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Mij is ooit verteld, Tijdens antiobiotica geen sport en het aantal dagen koorts maal twee geen sport. Herstelfase is van groot belang. Ondanks gevoel dat het wel weer kan staat het herstel toch nog onder druk.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

De bijsluiter van je antibiotica lezen kan geen kwaad.
Ik heb ooit een kuur gehad voor blaasontsteking, die ik niet bleek te hebben, en dat middel greep ook aan op pezen. Sporten werd niet aangeraden. Ik kan me niet meer herinneren wat er dan precies bij de pezen zou gebeuren.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Fred, over het algemeen geldt:
Als je ook ziek was met koorts, dan was er waarscijnlijk ook sprake van ‘weefselinvasie’, en oha krijgt een man dan 2 wkn antibiotica, ipv 10 dagen. Dan is er oha sprake van meer dan alleen maar een blaasontsteking. Bij mannen doet dan ook vaak de prostaat mee, of het nierbekken.
Lees bij thuisarts.nl maar eens ‘blaasontsteking’, ‘prostaatontsteking’ en ‘ nierbekkenontsteking’ erop na, en zie waarin je je evt herkent.
Dat je in dat geval nog niet opgeknapt bent is dan niet zo gek. Gewoon even wat fietsen mag als je koortsvrij bent, maar dat is wat anders dan sportief fietsen! (en bij een ontstoken prostaat wil je niet fietsen... pijn bij zitten op het zadel...).

Wat je individuele probleem betreft: overleg evt met je eigen HA, die jou en je situatie het best kan helpen inschatten. Welke kuur precies kreeg je? Nog niet of traag hersteld, toch verlenging naar 14 dagen nodig? Was er toevallig een urinekweek ingezet? Etc...

Hoe dan ook, beterschap!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Bedankt voor reacties :-q Belangrijkste is eerst herstellen en scheelt dat Fred 2.0 geen (wedstrijd)doelen gepland heeft die me zouden "dwingen" om te snel weer te fietsen.
(2 vd 5 doelen 2018 al gehaald en andere 3 tijd zat voor).
Bijsluiter idd een dingetje, maar heb wel eens het idee bij mee bijsluiters dat je dan bijna niets meer mag. Dat alcohol is vrij simpel, gewoon niet doen en smaakt de eerste kabouter na 10 dagen droogte stuk beter :winkie:
Mede daarom vroeg ik ook expliciet aan arts wat wel/niet mocht en in welke mate.
Verder zal ik zeker niet direct als een gek een UHR* of 100+ rit doen, maar even lekker stukje freewheelen en vogeltjes kijken of wat dan ook. Puur het idee van even bewegen, meer ook niet.

Verder inderdaad eind volgende week plasje inleveren bij huisarts en kijken wat dat op gaat leveren. Ik ga er van uit dat het lichaam zich een keertje vergist heeft en het uiteindelijk met een sisser afloopt. Beetje positief blijven kan nooit kwaad.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

AB blijft een paardemiddel dat ook de 'goeie'uitschakelt.
Welke AB had je gekregen? Amox? Doxycycline? Voor blaasontsteking zal het een simpel 1e keuze breedsectrum AB geweest zijn.
Niet sporten bij AB heb ik nog nooit van gehoord. Houden dieren zich óók niet aan ;)
Niet sporten met koorts is wél een belangrijke. Evenals niet in volle zon komen bij sommigen AB en idd geen alcohol.
Bijsluiter idd belangrijk; oa voor evt wisselwerking met andere medicijnen. (anticonceptie is een leuke :winkie: )
Verder is het vrij normaal dat het erin gehakt heeft. Heb zelf ooit bronchitis gehad (eerst virus, kwam bacterie overheen/bij). 1/2 kuurtjes gehad, zeker 3/4 weken zoet mee geweest. Daarna idd forse achteruitgang vd conditie. Maar dat is dus logisch. Vooral koorts vreet aan je.
Hoop dat je inmiddels weer hersteld bent.
Gebruikersavatar
floris Zwitserland
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 10:03
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 2015,voorheen:Cannondale super raven 2000sl
Contacteer:

je merkt zelf wel of het gaat of niet, na de kuur kan je gewoon weer gaan fietsen, tijdens de kuur kan het ook, houd er rekening mee dat AB moe maakt, en vermijd de zon, daar krijg je van die bruine vlekken van in je gezicht bv die niet meer weggaan.
Vandaag weer eens heel hard, langs de sportschool gefietst
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Even update:
In de eerste week vd kuur rustig aan begonnen, maar kon al redelijk trappen al merkte ik wel dat ik eea ingeleverd had op 1 of andere manier. Na 10 dagen kuur even plasje inleveren, ik voelde me prima. Helaas was het nog niet goed en kreeg een 2e (andere) kuur van 10 dagen. Welke kuur/hoe de naam was weet ik niet meer.
Maar in die periode eigenlijk gewoon "mijn ding" gedaan, want voelde me op zich goed.
Maar wel opluchting dat na het 2e plasje de boel in orde was en extra biertje genomen op de goede afloop.
Nu maar hopen dat het niet terug komt.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Mooi dat het weg is, blaasproblemen zijn naar.
En biertjes zijn prima voor je blaas want die houdt van goed doorspoelen en weinig geconcentreerde urine.
Plaats reactie