Liespijn tijdens het biken

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

De laatste paar maanden speelt mijn rechter lies steeds op tijdens het fietsen. Eigenlijk sinds ik op de YT rijd is het langzaam aan begonnen. Het zal dan waarschijnlijk ook in de afstelling van de fiets zitten? Ik heb al een aantal dingen geprobeerd zoals de zadelhoogte, zadel naar voren en naar achteren. Maar eigenlijk heb ik geen idee waar ik het moet zoeken.

Bij sommige ritten blijft het weg, andere keren speelt het na 10 a 15 kilometer al op. Het is overigens alleen aan de rechter kant.

Iemand hier ervaring mee of een gouden tip?

Ik rijd met spd pedalen voor de duidelijkheid.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat aan/bij je ‘lies’ doet zeer?
Aanhechting spier, en welke dan? Stiekum een liesbreuk? Heupgewricht dat uitstrende pijn kan geven naar je lies?
Bekende antwoord, laat je huisarts je eventueel bevragen en onderzoeken. Als je weet waar precies je last van hebt kun je gaan terug redeneren naar oorzaken en oplossingen...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
linksmetfietsen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: za 24 juni 2017, 20:57
Mijn mountainbike: zwart wit

Koenuhhh schreef:De laatste paar maanden speelt mijn rechter lies steeds op tijdens het fietsen. Eigenlijk sinds ik op de YT rijd is het langzaam aan begonnen. Het zal dan waarschijnlijk ook in de afstelling van de fiets zitten? Ik heb al een aantal dingen geprobeerd zoals de zadelhoogte, zadel naar voren en naar achteren. Maar eigenlijk heb ik geen idee waar ik het moet zoeken.

Bij sommige ritten blijft het weg, andere keren speelt het na 10 a 15 kilometer al op. Het is overigens alleen aan de rechter kant.

Iemand hier ervaring mee of een gouden tip?

Ik rijd met spd pedalen voor de duidelijkheid.
hier ook maanden last van gehad!
dacht zelf eerst aan een blessure later aan zelfs een enge ziekte.....
uiteindelijk na een bezoek bij de huisarts een liesbreuk
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Naast fietsen voetbal ik ook en als ik wel eens een liesblessure heb ben ik altijd blij dat ik iig nog kan fietsen.
Tuurlijk heb je verschillende vormen (voorkant of binnenkant etc) maar bij een normale liesblessure zul je niet zo snel last krijgen tijdens het fietsen vandaar dat ik ook denk aan een liesbreuk.
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Bedankt voor de reacties allemaal! Het is de voorkant van de lies die steeds opspeelt. Heb toevallig nog een afspraak bij de chiropractor vanmiddag voor de rug. Dus kan altijd even vragen hoe hun er over denken.

Maar goed mocht er niet snel verbetering komen dan ga ik zeker even naar de huisarts om te checken of het een liesbreuk is. Hoop natuurlijk van niet.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening ... s-syndroom Wellicht kun je hier wat mee? De dokter stelt uiteraard je diagnose...
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

bert l. schreef:https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening ... s-syndroom Wellicht kun je hier wat mee? De dokter stelt uiteraard je diagnose...
Grappig, precies wat jij nu linkt zei mijn chiropractor vanmiddag ook.

Heb een pallet aan rek oefeningen mee gekregen en deze moet ik meerdere keren per dag gaan doen. Dus even kijken of dit gaat helpen, mocht het niet helpen dan is de volgende stap toch echt de huisarts.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

ben wel benieuwd welke oefeningen jij gekregen hebt, want ik zit met het zelfde euvel te klooien
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

vergeet geen kleine warming-up te doen en daarna te rekken en strekken
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik heb het ook en bij mij is het de M. gracilus. Die loopt vanaf binnenkant knie naar de lies. Ik doe nu een maand of drie rekoefeningen en krachttraining voor die spier en het gaat stukken beter.
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

janvangastel schreef:Ik heb het ook en bij mij is het de M. gracilus. Die loopt vanaf binnenkant knie naar de lies. Ik doe nu een maand of drie rekoefeningen en krachttraining voor die spier en het gaat stukken beter.
Speelt het bij jou ook op tijdens het biken?
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

joen schreef:vergeet geen kleine warming-up te doen en daarna te rekken en strekken
Inderdaad zeer belangrijk! :-q
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

bert l. schreef:ben wel benieuwd welke oefeningen jij gekregen hebt, want ik zit met het zelfde euvel te klooien
http://lagerugpijnfysio.nl/onderrug-oef ... ndenspier/" onclick="window.open(this.href);return false;

Oefening 1 en 2.

Minstens 4 keer per dag was het advies. Eens een tijdje testen kijken of er een stijgende lijn in gaat zitten.
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Tijd voor een update...

Het gaat nu een stuk beter en de pijn is zo goed als weg. Ik heb de oefeningen gedaan en een paar aanpassingen gedaan aan mijn fiets.

Ik wou al een tijdje met flats gaan rijden omdat ik eigenlijk steeds technischer aan het rijden ben.

Daarnaast heb ik mijn zadel vervangen. Voor het eerst mijn zitbotjes opgemeten en daarbij een zadel uitgezocht wat past.

Ik weet nu dus niet precies wat het probleem geweest is? De afstelling van de voetplaatjes van de SPD Schoenen? Een verkeerd zadel? Combinatie van?

Hoe dan ook de pijn wordt minder en speelt niet meer op tijdens het fietsen dus ik ben tevreden. :-q
Plaats reactie