De shimano klikpedalen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Roberto1988
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 29 januari 2018, 20:31

Goedenavond!
Ik zal mezelf even voorstellen,ik ben Robert en ik doe al een jaar of 5 aan mountainbiken.
Nu is het het laatste jaar wat versloft maar inmiddels aantal maanden gestopt met roken en mezelf beloont met een nieuwe mountainbike.
Ik rij nu op een groene Cube Analog H16 27V en na even wikken en wegen toch gestart met de klik schoenen van Shimano(M065L).
Ik rij voornamelijk in Oostvoorne op het prachtige MTB parcour,nu heb ik de klik pendalen wel aardig onder controle..maar zou toch wat tipsen trucs willen,want geregeld met een klim etc gaat t op t laatste moment nog net goed..maar ook weleens niet een snoekduik tot gevolg haha.
Vooral het anticiperen wanneer los klikken of 1 schoen voor de zekerheid..ik ben nog erg zoekende hoe of wat.
Gouden tips en alles erover van jullie van harte welkom!!

Alvast bedankt,
Robert
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Het komt vanzelf goed. Denk dat de meeste bikers dezelfde ervaringen hebben toen ze begonnen met klikpedalen. Gewoon lekker door fietsen, af en toe eens omkukelen :wink: Er komt een tijd dat je gewoon automatisch uitklikt als het moet, en die tijd komt sneller dan je denkt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De pedalen zijn in stellen op hoe strak ze uit klikken. Je zou ze wat losser kunnen zetten. Maar dan kun je er ook wel eens spontaan uit schieten.

Verder kun je op weg naar het parcours je voeten een heel aantal keer in en uit klikken om te oefenen. Je zult er vooral aan moeten wennen. Dus hoe vaker je rijdt, hoe beter het gaat.


Maar misschien ligt het trouwens niet aan je pedalen, maar aan je klimtechniek :wink: :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
qeubee rider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 4 mei 2014, 20:10
Mijn mountainbike: Olympia bullet Turboprop

Idd wat Lars tb al zegt (wat losser zetten) uitklikken word na verloop van tijd vanzelf een 2e natuur.

Het ingeklikt Surplace oefenen lijkt mij hierin ook wel een geschikte tip, net als (wat TS beschrijft) "een klim net niet halen met zeer lage snelheid" en toch net op tijd uitklikken.

Maar of dit de gouden tip is :~
lead in the back and let others believe they are in front :tong
... °/__ /™
( + ) ¶=( + ) ...:::::::::::
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Gewoon met flatpedalen rijden :)

Ik snap sowieso niet dat beginners altijd meteen klikpedalen opgedwongen krijgen, zeker met de MTB…

Alsof het een no-go is om met flats te rijden.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Als je klikpedalen niet vertrouwd zou ik inderdaad lekker met flats rijden tot je wel alle klimmetjes haalt.

Aan de andere kant, als je met kliks wilt rijden, denk er dan aan dat je altijd je achterste voet uitklikt in een klim. Je voorste voet staat meestal teveel druk op om fatsoenlijk en snel uit te kunnen klikken.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je nog moet denken aan hoe en wat precies...
dan denk ik dat je te laat bent met uitklikken ;-)

Het moet een automatisme worden, dus vooral veel doen. Of je dat dan moet leren met regelmatig omvallen, daarover verschillen de meningen. Mij lijkt het fijner je rijtechniek met goede flatpedalen te ontwikkelen en als je je zeker voelt in de omstandigheden die je in het terrein tegenkomt pas overstapt naar klikkers. Als je dat wilt, want pedaaltype is gewoon een keuze, beiden hebben voor- en nadelen.
Maar als je graag bosgrond proeft kun je ook meteen met kliks aan de gang ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Grappig toch, hoe voorkeuren kunnen verschillen. Ik reed jaren met spd alvorens ik een jaartje geleden op flats begon. Beiden bevallen me uitstekend, maar juist op de technischer rondjes voel ik me zoveel zekerder op de flats dat ik er voorlopig niet over peins om daar SPD/kliks te gaan gebruiken. Wat dan wel weer een uitdaging is: het lopen met Freerider Contacts op klei en sneeuw....
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Roberto1988
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 29 januari 2018, 20:31

Bedankt voor de reacties,ik heb wel een goed idee erover ondertussen,het parcour kan ik wel dromen en heb zelf gekozen nu voor kliks,na aantal jaren gewoonop flats,dus ik ga ermee aan de slag
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Rayb81 schreef:Gewoon met flatpedalen rijden :)

Ik snap sowieso niet dat beginners altijd meteen klikpedalen opgedwongen krijgen, zeker met de MTB…

Alsof het een no-go is om met flats te rijden.
Hoe lang moet je biken voor je geen beginner meer bent? 5 jaar - zoals TS - lijkt me toch al wat lang om nog beginner te zijn... . :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kapitein Iglo schreef:Grappig toch, hoe voorkeuren kunnen verschillen. Ik reed jaren met spd alvorens ik een jaartje geleden op flats begon. Beiden bevallen me uitstekend, maar juist op de technischer rondjes voel ik me zoveel zekerder op de flats dat ik er voorlopig niet over peins om daar SPD/kliks te gaan gebruiken.
Technische rondjes?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Sjoerd001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 14:08
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 c:62 Race 29

Technische rondjes vind ik SPD pedalen juist fijn; ik hoef me niet druk te maken om van de pedalen af te schuiven ofzo. Ik sta altijd goed en vast met de voeten op de pedalen.

Ik heb jarenlang op flats gereden en op een gegeven moment over gegaan op SPD. Eerste rit drie keer gevallen, daarna nooit meer gevallen vanwege de SPD's. Heb ze het allerlost ingesteld en uitklikken gaat nu volledig automatisch. Zonder na te denken sta ik met een voet aan de grond in een flits van een seconde. Ik zou in Nederland niets anders willen dan SPD.

Overigens rijd ik met M647 pedalen en AM5 schoenen, dus ik kan op het ruigere werk naar beneden zonder in te klikken als ik dat zou willen.
Gebruikersavatar
Vandenhakopdentakke
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 10:18

der ligt hier ergens een draadje met 5000 pag haha
over flats en spd
proberen ze mekaar flats of spd door de strot te douwe
ze wete et alle maal beter
voor keur kom je tog nooit uit jonges
voor mij spd bij xc en trail ook
voor al bij klim werk fijner
flats zonder clic bij dh
love is in the air time
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Zoals @LarsTB terecht opmerkt: het ligt bij de TS aan de klimtechniek: verder vooruit kijken, eerder terug schakelen.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Schakelen?
Everybody bought a new bike!
Plaats reactie