Knie tijdens fietsen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Walter1979
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 27 april 2012, 21:45

Ik heb een vraag over mijn knie. Zodra ik op de racefiets stap doet mijn linkerknie pijn. Niets wat niet uit te houden is, maar genoeg om me licht zorgen te maken. Op de mountainbike en ook tijdens het hardlopen heb ik hier vreemd genoeg geen last van.

Ik fiets sinds een maand of 3 op de racefiets, zo'n 100 km per keer 1 keer per week. De afgelopen 2 weken de racefiets laten staan en nu opnieuw geprobeerd, maar ik voelde het snel weer opkomen.

Mijn afstelling van de fiets was volgens mij niet goed. Met name een te laag zadel. Deze heb ik op hoogte gezet, maar toch nog last van die knie. Kan dit door de afstelling komen? Is het normaal dat als ik iets verander het niet ineens weg is?

Ik fiets gemiddeld zo'n 32 km/u en ben dus meestal zo'n 3,5 uur onderweg.

Het meest vreemde vind ik dat ik er geen last van heb tijdens hardlopen terwijl dat veel belastender is. Dat doet mij dan ook aan de afstelling van de fiets denken, maar ik had verwacht met 2 weken rust en een andere afstelling er geen last meer van te zullen hebben.

Iemand advies?
F. Kuipers
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 23 augustus 2011, 12:33
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SLT 29"
Contacteer:

Is de crank lengte van de mtb en de racefiets het zelfde?

http://www.bikefitting.com/Dutch/Theory/Crank.aspx
"It never gets easier, you just get faster"
Dirty Harry
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 330
Lid geworden op: za 13 december 2008, 18:47
Mijn mountainbike: Cannondale f800sl, ,Klein attitude, Ventana El Chiquillo
Contacteer:

Andere pedalen / schoenplaten (met minder speling) dan op de ATB ?
mijn Klein is groot genoeg
Walter1979
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 27 april 2012, 21:45

Ik heb op de atb geen klikpedalen, op de racefiets wel. Kan dat zoveel verschil maken?
Lemmorf
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 20 oktober 2010, 14:28
Mijn mountainbike: Wilier Solitario 2011
Contacteer:

...ik heb zoiets ook gehad. Bij mij zat het probleem in de stand van de schoenplaatjes. Vanwege mijn O-poten, paardbreedte je kent dat wel, zijn de plaatjes bij mij links en rechts anders ingesteld. Mijn voeten moeten een beetje naar binnen wijzen. Eerst had ik de plaatjes precies recht/gecentreerd/etc dat had een zere/zeurderige knie tot gevolg. Nadat ik de stand van de plaatjes had aangepast was het probleem direct over.
Gilo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: di 4 mei 2010, 17:26
Mijn mountainbike: Scott 29 Pro Carbon xl

Als ik jou was zou ik gewoon een bikemeting doen. Als het pijn begint te doen zit er toch al te lang iets niet helemaal goed. Schoenplaatjes moeten eigenlijk gewoon rechtstaan. Je voeten moeten door speling gewoon de schuine positie kunnen aannemen. Als je schoenplaatjes scheef gaat zetten help je het lichaam alleen maar om door te gaan met het aannemen van een slechte positie en zit je over 2 jaar kruislings op de fiets en heb je rugpijn/nekpijn.

Het kan echt vanalles zijn. Ik denk aan zadel te ver naar voren, te hoge/lage stand zadel. Verkeerde positie stuur. Hoogte stuur? Scheefstand van het bekken? Beenlengteverschil? Kortom allemaal zaken die bij een goede bikemeting naar voren komen. Dus wacht er vooral niet te lang mee en stop het met voor de 100x verzetten van je schoenplaatjes/zadel etc.

Trouwens een onderwerp wat al veel besproken is op het forum. Als je die hebt gelezen blijft er maar 1 advies over. Meten - weten
JS19
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: do 16 juli 2009, 09:09
Mijn mountainbike: Fuji SLM 1.0
Contacteer:

Gilo schreef:Als ik jou was zou ik gewoon een bikemeting doen. Als het pijn begint te doen zit er toch al te lang iets niet helemaal goed. Schoenplaatjes moeten eigenlijk gewoon rechtstaan. Je voeten moeten door speling gewoon de schuine positie kunnen aannemen. Als je schoenplaatjes scheef gaat zetten help je het lichaam alleen maar om door te gaan met het aannemen van een slechte positie en zit je over 2 jaar kruislings op de fiets en heb je rugpijn/nekpijn.
Schoenplaatjes hoefen niet in elk geval precies recht staan. Er zijn weinig mensen die hun voeten recht hebben staan in een neutrale stand. Bij de meeste mensen wijzen hun voeten bij een neutrale stand naar buiten en naar sommige mensen naar binnen. Hier dien je ook rekening met te houden met het afstellen van je schoenplaatjes.

Maar in ieder geval is een fietsmeting doen, zoals al eerder is gezegd, het beste.
http://www.jasonschreurs.com
MTB Marathon Biker riding for the Fuji MTB Masters Team
Dirty Harry
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 330
Lid geworden op: za 13 december 2008, 18:47
Mijn mountainbike: Cannondale f800sl, ,Klein attitude, Ventana El Chiquillo
Contacteer:

[/quote]Schoenplaatjes hoefen niet in elk geval precies recht staan. Er zijn weinig mensen die hun voeten recht hebben staan in een neutrale stand. Bij de meeste mensen wijzen hun voeten bij een neutrale stand naar buiten en naar sommige mensen naar binnen. Hier dien je ook rekening met te houden met het afstellen van je schoenplaatjes.

Maar in ieder geval is een fietsmeting doen, zoals al eerder is gezegd, het beste.[/quote]


Daar ben ik het volledig mee eens , mijn linker schoenplaat is ten opzichte van rechts ook `uit lijn`, maar mijn knie was al `verrot`voor ik met fietsen begon.( afgescheurde voorste kruisband e.d.)
mijn Klein is groot genoeg
flyer_richard
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 8 oktober 2010, 08:59
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper SL Expert 2010

Bij mij staan mijn schoen plaatjes ook scheef onder mijn schoen rechts wat meer als links omdat rechts normaal ook al meer naar buiten staat. Zou ik ze recht zetten dan weet ik 99% zeker dat ik last van mijn knieen ga krijgen omdat het al niet goed voelt.
Tone
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 9 augustus 2011, 15:56

Bij mij was het euvel dat ik mn plaatjes te ver naar voren had staan. Heb ze nu bijna zover mogelijk naar achteren gezet (richting hak) en de pijn is weg. Gewoon wat uitproberen met verschillende standen van de plaatjes.
Walter1979
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 27 april 2012, 21:45

Hebben jullie allemaal een meting gedaan om dat op te lossen of zelf geexperimenteerd? En waar kun je een goede meting doen en wat kost zoiets?
Dirty Harry
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 330
Lid geworden op: za 13 december 2008, 18:47
Mijn mountainbike: Cannondale f800sl, ,Klein attitude, Ventana El Chiquillo
Contacteer:

Walter1979 schreef:Hebben jullie allemaal een meting gedaan om dat op te lossen of zelf geexperimenteerd? En waar kun je een goede meting doen en wat kost zoiets?
Geen meting, maar ben zelf met een inbus sleutel op zak gaan fietsen.
Op de atb gebruik ik shimano spd pedalen die op zich wel veel zijdelingse speling hebben en op de racefiets ultegra spd-sl met gele schoenplaten die ook voldoende "beweging" hebben.
mijn Klein is groot genoeg
clucluc
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: wo 16 april 2008, 20:26
Mijn mountainbike: Scott Scale 925+Trek supercaliber 9.7 Black2022

Hier ook wat gespeeld met de plaatjes, en daarna de spd's in de meest vrije stand gezet ( klikt dus erg makkelijk uit ) dat laatste deed t bij mij.

cluc
Giant X-1500, Focus Black compo, Cube AMS HPC K18Cube 29 Reaction GTC pro ,
Scott Scale 925 2018
+ trek supercaliber 9.7 black 2022
Tweemeter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 18 november 2010, 21:39
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2011
Contacteer:

Ik ben nog wel even benieuwd met welk systeem je fietst? Zeker SPD-SL met rode schoenplaten (geen zijdelingse speling) vind ik persoonlijk geen aanrader voor je knieen. Ik heb op mijn racer net als Dirty Harry de gele variant.
Walter1979
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 27 april 2012, 21:45

Ik fiets met de mtb variant op mijn racefiets. Shimano spd, weet alleen niet welk type van shimano het is.

Ik kan in ieder geval alvast proberen de pedalen losser te zetten.
Plaats reactie