ynze stofkoper schreef:
Ik zit zo vaak te kijken naar van die mooie exotische fietsen maar denk dan steeds "hoeveel sneller zou ik nou zijn op een 29" carbon fiets als op mijn oude trouwe 26 Cube Reaction

en denk dan altijd maar ik moet toch zelf trappen.
En wat betreft mijn conditie die moet nog beter dat weet ik ook en daar word aan gewerkt maar dacht dat het sneller ging

Een snellere 29er gaat harder als je Cube, maar dat voordeel heb je qua progressie maar 1x

, daarna is het toch aan je conditie werken en die verbeterd alleen als je structueel je grenzen iets probeert te verleggen.
Die grenzen verschuiven gaat alleen niet vanzelf, dus daar moet je aan werken/tegenaan schoppen.
Fiets je gewoon regelmatig een rondje dan treed er gewenning op en zul je steeds iets verder komen.
Als je structueel 3-4x per week gaat sporten en je pakt dat schematisch aan met HIIT trainingen en duur trainingen waarbij het niet heel veel uitmaakt wat voor sport je doet dan verbeter je in ieder geval je hart-long conditie en dat is de motor.
Met een goede hart long conditie hoef je "alleen maar" je fiets spiergroepen te trainen om ook relatief makkeljk harder te gaan fietsen.
Grenzen verleggen vraagt wel een andere mindset want bij de meeste mensen zit er meer in als dat ze denken en haken mentaal al af voordat ze fysiek ook maar in de buurt van hun grenzen komen!
Persoonlijk vind ik op de fiets conditioneel echt tot het gaatje gaan ook lastig omdat je ook nog terug moet en het sturen ook concentratie vraagt, maar zolang je benen nog niet ECHT stoppen met trappen en je niet zo naar ademt snakt dat sterretjes ziet en je handden tintelen...kun je dieper. Dat is in een sportschool/zwemmend/hardlopend makkelijker te trainen.
Heb je er echt serieus veel last van dat je prestaties achterblijven of durf je niet echt door je grenzen heen dan kun je een uitgebreide sport test doen waarin ze vrij precie skunnen uitrekenen waar je nu staat, waar je max ligt en met wat voor schema je daar komt.
Dat kost wat maar kan je ook veel opleveren.
Dat wat ik schets is een vrij serieuse aanpak. Dat moet je er wel maar allemaal willen en bij je passen.
Maak dus ook de afweging van wat het je waard is om om sneller te gaan en wat je er allemaal voor wil doen/laten.
NB:
Ik heb redelijk wat ervaring met training geven maar ook zelf trainen.
Ik ben in 2015 echt goed ziek geweest en meermaals geopereerd waardoor in ruim een jaar mijn conditie was teruggegaan van daarvoor hele triathlons kunnen doen en uren achter elkaar op zee windsurfen naar daarna conditioneel moeite hebben met een rondje Schoorl fietsen en maar een 45min kunnen windsurfen met tussendoor pauzes.
Inmiddels ben ik weer redelijk fit.
Niet zo fit als vroeger en heb daarin ook wel flink)moeten bijstellen in wat nog reeel is/ik ervoor wil doen en laten maar adviseer dus alleen maar dingen die ik mezelf al heb aangedaan