Problemen -> Nek- en hoofdpijn

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Inderdaad een serieuze operatie. Succes met het herstel hopelijk kan je weer pijn vrij verder daarna!
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Succes. Ik hoop er makkelijker vanaf te komen.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Zaterdagavond voor het eerst het bos in geweest na mijn operatie. Heeeel voorzichtig. Ik merk als ik bewust mijn schouders naar beneden hou en mijn nek recht omhoog ik het redelijk pijnvrij kan doen en ook minder napijn heb na het biken. De rit was 15 kilometer. Deze week maar een keer weer proberen.
Scaryhead
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1120
Lid geworden op: za 18 november 2006, 23:50
Mijn mountainbike: On One Inbred 29er
Contacteer:

Mocht je er echt niet vanaf komen, en de reguliere wegen raken op, misschien hier eens naar kijken: https://www.spineandjoint.nl/

Jaren geleden had ik lage rugklachten waardoor ik amper op of om kon. Van huisarts naar fysio/manueel therapeut naar ziekenhuis (zelfs revalidatie traject doorlopen), en uiteindelijk door de neuroloog aldaar doorverwezen.
Binnen 1 sessie de vinger op de zere plek weten te leggen dankzij echo en mobiliteits check d.m.v. video (core stability te zwak door schuine buikspieren die te zwak waren). Via hun weer doorverwezen naar een aangesloten fysio, alwaar ik 2 x per week speciale fitness oefeningen deed. Na 6 weken pijn vrij en sindsdien nergens last meer van (en als ik het op voel komen weet ik nu wat ik moet doen).
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Bedankt. Helaas is mijn probleem nog niet weg. de onderrug gaat nu goed maar de nek en schouders kom ik niet vanaf. Gisteravond gebiked maar vandaag leef ik helemaal in een waas. Dit terwijl ik erg goed op de fiets zit en op mijn houding let.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Heb je al geprobeerd je stuur wat hoger te zetten (kortere stuurpen) zodat je houding op de fiets wat rechter op is ?
Dit om de druk te verlagen.. het is maar een idee..
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Alllen dank voor het meedenken. Ik was begonnen in de sportschool maar kom tot de ontdekking dat ik dezelfde nekpijn krijg met hoofdpijn als op de fiets. Blijkbaar gaat of zit er iets niet goed. Wel aan röntgen gehad daar was niets op te zien, nu binnenkort naar de neuroloog.
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Fotos hebben idd geen zin. Daar zie je geen scheeftstand op.
Ben je hypermobiel toevallig? Ik moet elke 6/8wk naar de fysio omdat er dan weer wervels scheefstaan (van heup tm nek). Die scheefstand kan idd beklemmingnen geven.
Hoe hebben ze bij jou de boel rechtgezet? Als ze gekraakt hebben dan krijg je nl alleen maar meer ruimte op je wervels en dus grotere kans dat het terugkomt. Je moet echt iemand hebben die ze met natuurlijke beweging terugzet (zoals ik ook heb). Pijn tussen schouderbladen en in nek klinkt bekend. Tintelingen heb ik soms (in de handen) en soms is mn ademhaling beperkt (middenrif) kwa diepte. Ik ben echter hypermobiel. Ben daarom 'gewend' aan scheefstand en kan er ook aardig mee blijven functioneren terwijl anderen op bed liggen.
Ik denk niet dat de beklemming, of het wervelprobleem, ontstaat met fietsen. Meestal ontstaat het met andere bezigheden. Mobieltje en werkhouding zijn notoire boosdoeners. Vooral voor de nek. Kijk dus eens waar het vandáán komt. Nu ben je de gevolgen aan het aanpakken.
Mocht hypermobiliteit de oorzaak zijn, kun je core stability oefeningen doen.
Ik kom zelden verder dan hooguit een uur op de MTB zonder last vd rug ed, dus je doet het prima :-q
Veel succes in elk geval
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

Heb ff alles teruggelezen, wat ontzettend vervelend Zenegroen. Ik heb zelf net een paar sessies gehad bij de fysio en het blijkt dat ik als ik moe wordt ongemerkt mn hoofd tussen mn schouderbladen laat zakken. Dit komt deels door een slechte dagelijkse houding en een fietsmaat die waarschijnlijk iets te groot is qua reach.

Klachten na half uur fietsen worden dan stekende pijn in nek/tussen schouderbladen maar wat jij omschrijft dat je van 1 minuut al last krijgt is wel bijzonder vervelend.

Ik hoop dan ook van harte dat iemand de oorzaak van je probleem kan achterhalen en wens je veel succes!
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Dank voor het meedenken. Het probleem is er nog steeds helaas. Kan het wel beter lokaliseren nu. Het zit echt in de aansluiting tussen nek en schedel, atlas gebied heeft dat? Heb afgelopen vrijdag gebiked en nu nog last. Probeer zo ontspannen mogelijk te zitten en let op mijn houding. Vanuit daar straalt het uit naar de rest van mijn hoofd.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4656
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Na je verhaal gelezen te hebben blijven er een paar vragen hangen;
- ben je uitvoerig getest op neurologische problemen?
- wat levert de test > gestrekte armen in 90 graden afwisselend handpalmen draaien voor klachten op?
- bij welke dagelijkse zaken krijg je ook dit soort klachten?
- ergens in mijn achterhoofd herken ik je klachten en komen ze mij bekend voor als zijnde een bepaald ziektebeeld maar aangezien ik deze kennis niet meer zo paraat heb (niet praktiserende fysiotherapeut) komt het niet boven maar ik zal me weer eens verdiepen, wie weet komt er wat boven ..

Ik wens je iig veel sterkte. Het lijkt me superfrustrerend om zulke klachten te hebben en houden.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie