Oefenen in afdalen via een 'trap'.

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Vandaag in het bos als oefening enkele malen een vrij stijle heuvel beklommen en langs een andere kant afgedaald via iets wat op een trap lijkt, gemaakt van spoorbielzen of zoiets. Leuke oefening, maar ik vond het toch lastig. Onduidelijk of ik nou moet remmen of me gewoon maar moet laten gaan. Kort filmpje: Filmpje: https://youtu.be/aTFQIEQMka4
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Lastig te zien, maar over het algemeen gaat het met wat meer snelheid beter.

Maar zo te zien is de lengte van de treden ook net lastig voor de fiets, voor en achterwiel hobbelen net wat achter elkaar
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Dan maar bovenaan flink gas geven, een bunnyhop doen en hopen dat je het eind haalt. :lol:

Maar serieus, ik zou deze met wat meer snelheid doen.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
hotdog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 15:42
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 8.9 2016 Stealth + Canyon Lux CF World Cup 7 Xcobalt 2023

Vanaf dit camerapunt lastig te zien.
Hoe groot zijn je wielen? Hoeveel veerweg heb je en fully of hardtail?
Zo te zien aan de stuurpen een redelijk XC georiënteerde fiets.
In een afdaling als deze altijd staan met de pedalen in de neutrale stand en je benen als schokdempers laten fungeren. En idd meer vaart, gang is alles..

Code: Selecteer alles

climb    →   enjoy view
  ↑            ↓ 
rest     ←   descend
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

In principe controleer je de snelheid tot het niveau waar je je lekker bij voelt.

Maar op zo een trap worden de hobbels minder heftig als je harder gaat. Je valt niet meer tussen de treden, maar je raakt nog net de uiteinden. Alleen om die snelheid op te bouwen tot dat punt moet je heel hard hobbelen, harder dan je nu hobbelt voordat de 'rust' komt. Dus bovenaan flink aanzetten. Bouw dit vooral rustig op!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Keertje met een Let's Ride Zeeland meedoen, dan weet je zeker aan het einde van de dag hoe je verschillende trappen het beste afdaalt :tong :bier:
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

janvangastel schreef: vr 13 september 2019, 18:54 Vandaag in het bos als oefening enkele malen een vrij stijle heuvel beklommen en langs een andere kant afgedaald via iets wat op een trap lijkt, gemaakt van spoorbielzen of zoiets. Leuke oefening, maar ik vond het toch lastig. Onduidelijk of ik nou moet remmen of me gewoon maar moet laten gaan. Kort filmpje: Filmpje: https://youtu.be/aTFQIEQMka4
Grappig dat is in Huizen :-D Ik pak dat stukje altijd even mee in de route. En ga er vanboven vanaf. Je kan alleen niet veel snelheid opbouwen daar. Ik ga staan en ga er dan gewoon voor :D Alleen onderaan uitkijken daar zit een vrij mulle bocht.Daarna fiets ik meestal naar de seisjesberg daar zitten ook wat leuke jumps en drops.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Het is inderdaad in Huizen. De sijsjesberg ben ik nog nooit geweest (wel de Woensberg), maar ik ga er zeker eens heen; het is vlakbij waar ik woon.
Hoe groot zijn je wielen? Hoeveel veerweg heb je en fully of hardtail?
Zo te zien aan de stuurpen een redelijk XC georiënteerde fiets.
Ik heb een Cube, fully, XC fiets met 29 inch wielen.

Een puntje vind ik ook nog wel: hoe houd je precies je stuur vast. Ik heb de neiging er stevig in te knijpen, maar lees vaak dat je het losjes vast moet houden. Dat geeft mij het gevoel dat het 'zomaar' uit je handen geslagen kan worden. Is dat een reeel gevoel, of moet ik me daar gewoon overheen zetten?

Dank voor de adviezen. Ik probeer het regelmatig te blijven oefenen.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik heb hem net nog even bewust gefietst. Normaal ga ik naast de trap naar beneden. Ik houd mijn stuur wel goed vast maar haal de druk eraf als ik van de trede afga. Ik zou ook niet te hard gaan want dan gaat de achterkant bokken. Ik moest igg ver achter mijn zadel hangen om dat te voorkomen. Wat ook leuk is om naar boven te fietsen via de treden leer je ook veel van.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Geen tips, maar grappig om te zien dat er daar nog steeds gefietst wordt. Ik reed daar als jochie op een ouwe mtb al rond :winkie:
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Benji83 schreef: zo 15 september 2019, 11:03 Geen tips, maar grappig om te zien dat er daar nog steeds gefietst wordt. Ik reed daar als jochie op een ouwe mtb al rond :winkie:
#metoo . En ik kom ze nog steeds tegen, leuk om te zien . En papa en mama zich weer afvragend waarom die fiets weer stuk is :D
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Sabai schreef: zo 15 september 2019, 11:07
Benji83 schreef: zo 15 september 2019, 11:03 Geen tips, maar grappig om te zien dat er daar nog steeds gefietst wordt. Ik reed daar als jochie op een ouwe mtb al rond :winkie:
#metoo . En ik kom ze nog steeds tegen, leuk om te zien . En papa en mama zich weer afvragend waarom die fiets weer stuk is :D
Ik heb 19 jaar in dat gat gewoond, de omgeving was het enige goede aan het dorp. Heb daar heel wat onderdelen gesloopt door roekeloos de wolfskamer af te rossen :lol:
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5841
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Gat.... :-? Mooi dorp (tegenwoordig winkels op zondag open) mooie omgeving of dan wel erg vlak bij, netjes en schoon, in het midden vh land.... Meer voordelen of wensen zou ik niet hebben of kunnen bedenken :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Mario070 schreef: zo 15 september 2019, 11:21 Gat.... :-? Mooi dorp (tegenwoordig winkels op zondag open) mooie omgeving of dan wel erg vlak bij, netjes en schoon, in het midden vh land.... Meer voordelen of wensen zou ik niet hebben of kunnen bedenken :-D :-q
Er zal inderdaad een hoop veranderd zijn in 17 jaar, ik kom er nog 2 of 3 keer per jaar voor familiebezoek.
Ik was in ieder geval blij toen ik er weg was.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

janvangastel schreef: za 14 september 2019, 08:58 Het is inderdaad in Huizen. De sijsjesberg ben ik nog nooit geweest (wel de Woensberg), maar ik ga er zeker eens heen; het is vlakbij waar ik woon.
Hoe groot zijn je wielen? Hoeveel veerweg heb je en fully of hardtail?
Zo te zien aan de stuurpen een redelijk XC georiënteerde fiets.
Ik heb een Cube, fully, XC fiets met 29 inch wielen.

Een puntje vind ik ook nog wel: hoe houd je precies je stuur vast. Ik heb de neiging er stevig in te knijpen, maar lees vaak dat je het losjes vast moet houden. Dat geeft mij het gevoel dat het 'zomaar' uit je handen geslagen kan worden. Is dat een reeel gevoel, of moet ik me daar gewoon overheen zetten?

Dank voor de adviezen. Ik probeer het regelmatig te blijven oefenen.
je moet niet teveel druk op je stuur zetten, dat is wat anders dan los vasthouden, los vasthouden gaat niet echt in zo'n situatie. Echt knijpen is ook niet nodig en zorgt er vooral voor dat je handen snel moe worden en pijn gaan doen. qua "grip" moet je dus een beetje de middenweg zien te vinden dat je er net niet vanaf stuitert.

Qua druk op je stuur, als je de theorie van skills coach lee mcCormack volgt is het idee voeten zwaar, handen licht. Je zorgt ervoor dat je middelpunt (ongeveer je navel) altijd boven je bottom bracket zit, bij een afdaling, dus kont (en zwaartepunt) iets naar achter en rug zo vlak mogelijk. Afhankelijk van de hoek naar beneden moet je dus je zwaartepunt naar achter verplaatsen zodat je navel ongeveer boven je BB blijft.
Op die manier blijft de druk verdeling op je voor en achterwiel altijd ongeveer gelijk doordat je met je middelpunt je fiets via je BB/trappers naar op de grond duwt. Je gebruikt dus niet je handen om de druk op je voorwiel te vergroten (of eigenlijk beter: behouden), maar je zwaartepunt positie.
Uiteraard gebruik je je handen en je stuur wel, maar dat is dan om de je fiets onder je te bewegen en zo de flow van de trail te volgen.

In de basis is het vrij simpel, in de praktijk toepassen is een stuk lastiger, maar op zoveel mogelijk plekken waar je niet perse hoeft te trappen gaan staan in de juiste (attack) positie helpt al een heleboel!

een van de weinige situaties waarbij je je stuur echt heel los vasthoud is in mul zand als je de fiets zoveel mogelijk zelf wilt laten zoeken zodat je niet juist door een stuur actie je wiel vast zet in het losse zand
Plaats reactie