Hartslag op parcours

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Nav het andere hartslag-topic vroeg ik me iets af.
Sinds kort heb ik een Edge 820 incl hartslagmeter. RHR en MHR gemeten, daarmee de zones ingesteld in zowel de Garmin als Endomondo.
Op de weg is dat allemaal prima, je kan prima je HR controleren afhankelijk van de soort training.

Maar, en dat is wat ik me nu afvraag, hoe zit dat op een parcours?
Vanmorgen samen met een maat een rondje Amerongen/Rhenen gedaan. Hartslagmeter om maar (uiteraard) niet op gelet en gewoon het rondje, zoals ik normaal doe, op gevoel gereden. Eenmaal thuis viel mij bij het bekijken van de data op dat ik best veel/lang in zone 4 en 5 (threshold en max) had gereden.

Heb ik te hard gereden of is dit normaal? Ik voel me er goed bij, al wordt het klimmen na 2uur wel minder. Nogmaals, ik heb het ding net dus ben er niet helemaal zeker van hoe deze data te intepreteren.

Alvast bedankt voor de input :)

Ter verduidelijking:
Afbeelding
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Komt mij heel bekend voor.
Op de MTB rij ik altijd in zone 4 en 5, terwijl ik bij een duurtraining op de weg vaak in zone 3 rij.
Offroad is behoorlijk intensief en dat zie je terug in je hartslag. Uiteraard kan je ook rustig mtb'en, maar hoe dat moet ben ik nog steeds niet achter.
:winkie:
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Lijkt me op zich wel normaal, maar denk dat je hier toch aardig loof van zou worden, en je voorband aan t af likken bent.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Lijkt me niks mis mee als je lekker doorgereden hebt.

Ik zie de MTB ritten juist als een lekkere interval naast mn racefiets ritten.
Dus lekker alles uit de spieren persen en af en toe even lekker gas geven op de parcoursen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Belangrijkste waar je naar kijkt is of je hartslag na een piek snel zakt (herstel vermogen).

Kijk eens bij iemand die een XC wedstrijd rijdt, dan zie je een mooie horizontale lijn.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

awinkel schreef:Uiteraard kan je ook rustig mtb'en, maar hoe dat moet ben ik nog steeds niet achter.
Haha, daar ben ik ook nog steeds niet achter :lol:
tiewrap schreef: maar denk dat je hier toch aardig loof van zou worden
Loof = loom?
Tuurlijk, fris is anders maar met "goed voelen" bedoel ik meer dat ik niet helemaal dood ben. Een rondje Leersum had er nog wel achteraan gekund.

Rayb81 schreef:Belangrijkste waar je naar kijkt is of je hartslag na een piek snel zakt (herstel vermogen).

Kijk eens bij iemand die een XC wedstrijd rijdt, dan zie je een mooie horizontale lijn.
Herstelvermogen bevorder je met rustige duurtraining, toch?
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Slaan de zones wel ergens op? Waar zijn ze op gebaseerd? Hele variabele hartslag is niks mis mee tijdens het mountainbiken. Maar de zone waar jij 56 minuten in hebt gereden heet Anaerobic. Dat lijkt me onmogelijk, om bijna een uur BOVEN je omslagpunt te kunnen rijden. Je gemiddelde hartslag over ongeveer een uur volle bak zal in de buurt komen van je omslagpunt. En je Anaerobe zone zal (ongeveer) beginnen, waar je omslagpunt ligt (einde van de Aerobe zone).

Ik zou dus zeggen dat er niks aan de hand is qua fietsen, eerder dat je zones wat te laag zijn in endomondo :P
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

HF rust: gemeten met hartslagmeter in bed voor het opstaan, tot 2x toe 42 bpm gemeten.
HF max: Parcours van Nijmegen, 176 bpm.
Dat lijkt me toch een prima uitgangspunt om m'n zones te berekenen?

Het is natuurlijk wel zo dat die tijd uit opgetelde pieken bestaat, ik zal natuurlijk niet een uur aan 1 stuk in die zone gereden, toch?
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Hartslag zones bepaal je normaliter niet op basis van rust en max., eerder van omslagpunt, door het te testen. Voor wat basic uitleg zie ook http://doefiets.nl/training/basisprinci ... tslagzones" onclick="window.open(this.href);return false;

En natuurlijk bestaat het idd uit pieken en dalen, maar als je een uur echt voluit zou gaan, zou ik alsnog verwachten dat je niet meer dan de helft daarvan in je Anaerobe zone zit.

Als ik die data zo zie zou ik schatten dat je omslagpunt rond de 165-170 zit. Maar ja dat ligt allemaal maar net aan het parkoers en hoe je je die dag voelt. Ik zou 't gewoon eens testen voor de grap. Plus, als jij je goed voelt, prima toch? De terminologie van Endomondo laat in mijn ogen nogal te wensen over :P
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

nversteege schreef:Hartslag zones bepaal je normaliter niet op basis van rust en max., eerder van omslagpunt, door het te testen. Voor wat basic uitleg zie ook http://doefiets.nl/training/basisprinci ... tslagzones" onclick="window.open(this.href);return false;
Niet om eigenwijs te zijn maar Endomondo gebruikt de Karvonen-methode (die ook op doefiets beschreven staat) en die gaat wel uit van HF in rust en max (hartslagbereik). M`n Garmin is daar ook op ingesteld om zo de waardes in Connect vergelijkbaar met Endomondo te houden.
Mss dat m`n max HF wel hoger ligt maar is voorlopig 176bpm de max.

Of sla ik nu heel de plank mis met die Karvonen-methode?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

TenZNL schreef:Heb ik te hard gereden of is dit normaal? Ik voel me er goed bij, al wordt het klimmen na 2uur wel minder. Nogmaals, ik heb het ding net dus ben er niet helemaal zeker van hoe deze data te intepreteren.
Niks aan de hand. Je voelt je er goed bij.

Het wordt pas een ander verhaal als je gericht gaat trainen en je conditie wilt opbouwen. Dan moet je je zones zorgvuldig vaststellen en gericht in vooraf vastgestelde zones gaan trainen.
Als je de hartslagmeter alleen als registratietool gebruikt, mag je doen wat je wilt.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

bert l. schreef:
Het wordt pas een ander verhaal als je gericht gaat trainen en je conditie wilt opbouwen. Dan moet je je zones zorgvuldig vaststellen en gericht in vooraf vastgestelde zones gaan trainen.
Dat was de reden om naar een Edge 820 te upgraden. Doordeweeks rij ik 2-3x op de weg, in het weekend meestal offroad.
En juist die asfaltkm`s , wil ik idd wat gerichter/efficienter trainen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

In dat geval moet je de MTB af en toe laten staan. Op de racer kun je beter doseren en beter met de rem erop rijden. Dat kan met de MTB niet. Daarom doen voor wedstrijd MTB-ers hun lange/extensieve trainingen op de weg. Korte/intensieve trainingen kun je dan gewoon op de MTB.
Je hartslagmeter gebruik je dan in beide gevallen als toerentalbegrenzer. "in dit interval niet hoger dan xxx"
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Da`s lastig, ik heb nl geen racer :wink:
Maar dat kan imho toch ook gewoon op de MTB? Dus net wat je zegt op hartslag langzame of intensieve duurtrainingen of een herstelrondje rijden?
Wedstrijdambities heb ik niet maar ik merk wel dat de wegtrainingen hun vruchten af werpen op het parcours. Vandaar de wens om de wegtrainingen te optimaliseren.

Offroad ga ik meestal gewoon los en ligt de focus meer op techniek en fun. :)
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

nversteege schreef:Maar de zone waar jij 56 minuten in hebt gereden heet Anaerobic. Dat lijkt me onmogelijk, om bijna een uur BOVEN je omslagpunt te kunnen rijden. Je gemiddelde hartslag over ongeveer een uur volle bak zal in de buurt komen van je omslagpunt.
Je bent abuis :wink:
Je kunt prima 75-90 minuten (ver) boven je omslagpunt rijden. Mijn zones zijn officieel vastgesteld op verschillende manieren (zowel lactaat als ademanalyse). Mijn wedstrijddata geeft aan dat ik de hele wedstrijd (75-90 minuten) boven mijn omslagpunt rijd (met uitschieters tot maximale hartslag). Sportarts gaf aan dat dit niet ideaal is, maar prima kan!
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
Plaats reactie