Zitpositie op racefiets (sorry) om nekpijn te voorkomen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gesloten
ikfiets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 00:13
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.8

Hoop dat ik wat mag vragen over een racefiets ipv mtb :winkie:

Ik heb al jaren iets onbekends aan mijn nek waardoor ik veel nek en hoofdpijn krijg wanneer ik mijn hoofd naar achteren kantel ofwel mijn hoofd moet 'dragen' (bijvoorbeeld op buik liggen en dan hoofd op tillen).

Met mountainbiken gaat dit redelijk dankzij de rechte zit. Nog steeds last maar dragelijk.

Nu heb ik ook een racefiets maar dit geeft te veel pijn. Graag blijf ik wel fietsen dus ben aan het kijken naar een andere (tweedehands) racefiets met andere geometrie. Mijn vraag, is het mogelijk om een racefiets te hebben met een wat rechtere zit? Bijvoorbeeld door een hoger en minder ver weg stuur?

Mijn huidige fiets al een kortere stuurpen opgezet met knikje naar boven maar geeft nog niet gewenst resultaat.

Iemand tips?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Niet zelf verder aanklooien maar eerst eens een goede bikefit laten doen om te kijken waar het precies misgaat. Aanrader: Frank Kindermans van Mago. Werkt zowel in Rotterdam als Utrecht.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Misschien helpt het ook als je een hybride fiets ipv een racefiets koopt.
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Probleem is herkenbaar, niet exact gelijk maar ik krijg ook last bij een te diepe zithouding. Da's iets van de laatste jaren bij mij, vroeger kon ik ook lange ritten op de racefiets aan zonder problemen.

Op de mtb's zit ik dus niet al te diep, zeg maar stuur en zadel ongeveer op gelijke hoogte. Dat heb ik nu ook op mijn wegfiets gedaan, bovenkant (race)stuur is ongeveer gelijk aan de zadelhoogte. Dat is voor mij genoeg.

Om dat te bereiken heb ik wel een andere fiets nodig gehad dan mijn racefiets... een racefiets met wedstrijdgerichte geometrie vraagt teveel kunstgrepen om het stuur zo hoog te krijgen (extreem steile stuurpennen e.d.) Dat komt het stuurgedrag niet ten goede.

Tegenwoordig zijn er echter racefietsen die op meer comfort gericht zijn, met een iets minder diep geplaatst stuur. Endurance-racers of comfortracers worden die vaak genoemd. Maar ook de trendy gravelbikes zitten wat minder diep dan een echte racefiets.

Dus misschien moet je in die hoek eens kijken. Ik denk wel dat het de moeite loont om eerst eens wat uit te proberen voor je geld gaat uitgeven, straks blijkt het helemaal niet de oplossing te zijn...
Meer medisch gericht advies kan natuurlijk ook geen kwaad, een comfortabelere fiets is leuk maar neemt de oorzaak niet weg.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

+1.
'Endurance' gerichte racefietsen zijn op comfort gericht, qua geometrie en hoogte stuurstand.
Je hebt ook nog 'fitness bikes'. Die zitten tussen een MTB en racefiets in. Ook rechterop en comfortabel. MTB-stuur, racefietsbanden. 'Een sportieve uitgeklede hybride', zeg maar.

Voorbeeld:
Fitnessbike, Canyon Roadlite: https://www.canyon.com/nl/fitness/roadlite/" onclick="window.open(this.href);return false;.
Endurance bike, Canyon Endurance: https://www.canyon.com/nl/road/endurace/al/" onclick="window.open(this.href);return false;
En zo hebben vele merken dit soort modellen in hun lineup.

Pm: Canyon heeft nu nog even grote uitverkoop (meestal t/m Tour de France einde), en als je een bike bij hen koopt kan die binnen 1 maand desnoods kosteloos retour (of worden omgewisseld voor andere maat of ander model). Stel, het gaat onverhoopt niet met je nek, dan zit je er dus niet aan vast.

Ik denk dat zo'n Roadlite-achtige best een mooi alternatief kan zijn met een rechter-op-zit.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
ikfiets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 00:13
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.8

Dank voor jullie uitgebreide reacties.

Bikefit had ik al even naar gekeken, lees op de diverse fora uiteenlopende berichten van mensen die heel tevreden zijn tot mensen die daarna verder van huis zijn. Had bedacht in ieder geval eerst zelf nog even te onderzoeken. Maar dank voor de aanbeveling, houd hem in gedachten.

De endurance en fitnessbike zijn zeker het overwegen waard. Een fitness zou prima zijn voor woon-werk. Endurance is natuurlijk leuker wanneer je met een groepje gaat rijden waarbij de rest op racefietsen zit.

Heb vanmorgen mijn mtb maten eens vergeleken met de maatvoering van mijn racer. De zadelhoogte tov stuurhoogte (zadel 4cm hoger dan stuur) is bij beide fietsen gelijk. Frame van de racefiets is wel te groot met 63 (zou in theorie 61 moeten hebben). Afstand zadelpunt tot halverwege ahead/stuurpen is precies de geadviseerde (theoretische) afstand elleboog tot middelvinger.

Waar het grootste verschil zit is dat mtb stuur op 58cm van punt zadel zit terwijl bij racefiets de grip waar je palmen rusten op 65cm zit. Dan is 7cm natuurlijk best veel.

De geadviseerde theoretische maten en verhoudingen zijn natuurlijk niet op iedereen van toepassing. Mijn racefiets komt aardig overeen met adviezen maar zit voor mij niet goed.

Ik ga eens wat langere proefritten maken op kleiner frame met stuur dichter bij zadel van een vriend.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Let op dat je de maten van een racefiets niet kunt vergelijken met die van een mtb.
Omdat je op een racefiets ook goed je handen op de remgrepen of onderin de beugel moet kunnen plaatsen is een raceframe korter dan een frame voor een plat cq mtb-stuur.
Die lengte meet je van hart vorkbuis en dan horizontaal tot hart (doorgetrokken) zitbuis (bij een aflopend frame meet je dan dus tot hart zadelpen).

Ik ben niet zo van de vuistregels, maar bij een racefiets werd altijd gezegd: elleboog tegen punt zadel en dan moet het topje van je middelvinger net tegen het stuur komen.
Maar daar kun je dus vanaf wijken! Als je niet lekker zit volgens regeltje X zou ik zeker andere dingen proberen.

Bij de klacht die jij omschrijft, last als je je hoofd teveel op moet richten, zou ik zeker proberen de stuurhoogte niet te laag te houden. Je hebt nu 4cm drop, probeer eens naar 0cm (dus zadel en stuur even hoog) te gaan en kijk of je dat wat oplevert...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je kunt er lang over lopen theoretiseren, maar zet er gewoon even een 2-3 cm kortere stuurpen op en bij voorkeur eentje die dan ook nog wat omhoog staat.

Werkt het goed dan ben je geholpen, werkt het niet, dan kun je altijd eerst nog een meting doen of meteen een nieuwe fiets kopen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

De vraag is volgens mij wel beantwoord maar mocht dat niet het geval zijn verder waar alle racefiets gerelateerde vragen uiteindelijk belanden op dit forum: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 15&t=63150" onclick="window.open(this.href);return false;

Thx.
Gesloten