Ik ben de laatste tijd lekker aan het fietsen, maar merk dat mijn techniek beter kan. Ik heb het gevoel dat ik in bochten, klimmetjes en mul zand snelheid verlies.
Ik fiets altijd alleen en rij meestal rond de 40km met ergens rond de 22.7 a 22.9km/h gemiddeld. Ik probeer wel eens bij fieters die me voorbij komen aan te haken, maar eindig vaak na een stukje met hoe dan?!
Wat me opvalt is dat de snellere fietsers bijna altijd ingeklikt zitten. Ik rij zelf met flatpadels, zit er daarin veel verschil qua directheid en overbrenging?
Ik kreeg eerder de tip van mede forummers dat ze de indruk hadden dat ik veel liep te stoempen. Na wat om me heen kijken bleek dat waar, de snelle trappen allemaal met een veel hogere cadans dan ik deed. Ik heb dat aangepast en moet zeggen dat het fijner fietst. Minder belastend, ik hou het langer vol en het voelt ook flexibeler.
Ik twijfel om een cadansmeter aan te schaffen, heeft iemand daar ervaring mee? Is het een beetje betrouwbaar, of vooral een gimmick?
Door mijn werk wil ik graag flexibel zijn wanneer ik sport, dus zit niet bij een club oid. Ik hardloop, fiets en fitness op eigen gelegenheid. Opzich heerlijk maar hetzelfde blijven doen en een beter resultaat verwachten is niet heel slim. Heeft iemand tips van filpjes / kanalen / blogs die ik kan bekijken om mijn techniek en snelheid verder te verbeteren?
Fietstechniek verbeteren
- Koban
- Pro Biker
- Berichten: 1123
- Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
- Mijn mountainbike: twee wielers
- Contacteer:
Zo slecht is het toch niet de gemiddelde snelheid? Of zijn dit km-ers gemaakt zonder hoogtemeters etc. ?
Hier paar links naar bekende YouTube kanalen die techniek behandelen. Zo zijn er nog wel meer
Global Mountain Bike Network
https://www.youtube.com/channel/UC_A--f ... i4UtpD99Gg
Kyle & April - Ride MTB
https://www.youtube.com/c/KyleAprilRideMtb
Skills With Phil
https://www.youtube.com/c/SkillsWithPhil
Hier paar links naar bekende YouTube kanalen die techniek behandelen. Zo zijn er nog wel meer
Global Mountain Bike Network
https://www.youtube.com/channel/UC_A--f ... i4UtpD99Gg
Kyle & April - Ride MTB
https://www.youtube.com/c/KyleAprilRideMtb
Skills With Phil
https://www.youtube.com/c/SkillsWithPhil
Laatst gewijzigd door Koban op wo 29 maart 2023, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5573
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Filmpjes kijken is leuk als je op een regenachtige zondagochtend met trailrespect op de bank hangt. My 2 cents om je techniek echt te verbeteren is clinics volgen.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5650
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
En daarna bewust te oefenen.Dice Oldskool schreef: ↑za 14 november 2020, 12:07 Filmpjes kijken is leuk als je op een regenachtige zondagochtend met trailrespect op de bank hangt. My 2 cents om je techniek echt te verbeteren is clinics volgen.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5573
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Tot je een ons weegt.
- void
- Mountainbike Junk
- Berichten: 444
- Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
- Mijn mountainbike: Is metal
"Bike & body separation" is de belangrijkste techniek.
https://youtu.be/g8tcLMGDtBY
https://youtu.be/g8tcLMGDtBY
"Kijken waar je naar toe wilt" is een goede om je bochtentechniek te verbeteren. Als training voor een betere flow is het een goede oefening om (bij voorkeur op een bochtige singletrack) bewust van je remmen af te blijven.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 507
- Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
- Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD
Volgens mij verliezen we allemaal wel wat snelheid als we klimmetjes en mul zand rijden,maar een ritje van 40km met een gemiddelde snelheid van 22,9 is behoorlijk hard hoor
Als ik een rit van rond de 40km maak kom ik echt niet hoger dan 18 gemiddeld hoor
Als ik een rit van rond de 40km maak kom ik echt niet hoger dan 18 gemiddeld hoor
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
krijg je meestal gelijk
Snelheid zou ondergeschikt moeten zijn aan flow dus er is altijd wat te verbeteren
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
Yep.void schreef: ↑za 14 november 2020, 13:03 "Bike & body separation" is de belangrijkste techniek.
https://youtu.be/g8tcLMGDtBY
Deze instructeur kleedt mtb technieken behoorlijk uit. Benoemt en duidt veel aspecten van wat de rijder heeft te doen!
Ik kies zo af en toe een uitdaging om mijn tanden in zetten:
Van middag weer biken en een half uurtje 1 bocht oefenen. Als ik deze snel door kom kan ik na 3 keer aanzetten zoveel snelheid maken om de volgende stukken lekker door te pompen.
Bochtje is overhaaks, bocht uit wordt deze vlak en hard, dus weinig grip. Alternatief is veel korter nemen en een kombocht kan rijden door de waterbak en snelheid kan maken.
De entree is de uitdaging n.l. bocht in is smal en redelijk scherp.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Ik wil allereerst wel eens weten waar die gemiddelde snelheid gereden wordt, want er zijn niet veel vaste routes in Nederland waar je dit gemiddelde rijdt over 40 km.
Geen idee of je de weg naar de route en terug op de fiets doet, maar als je een route van 10 km rijd en 2 x 15 km asfalt/ bospad/ gravel heen en terug rijdt dan vertekend je gemiddelde snelheid nogal behoorlijk.
Als er rijders op de route voorbij komen die je niet bij kan houden wil ik nog liever weten waar dit is, want wederom die gemiddelde snelheid haal je bijna nergens.
In vergelijking route Gemert vrij vlak, her en der wat asfalt, ik woon aan aan de route, rij ik totaal 22,4 km/u gemiddeld, maar het segment op 20,8 km/u (KOM 27 km/u).
Route Helmond rij ik elke maand wel een paar keer, is 15 km heen en 15 km terug die ik half over asfalt en bospaden rij. Totale rit 23 km/u gemiddeld, segment 21,8 km/u (KOM 25,3 km/u).
Je ziet dat er nogal wat verschil is tussen die tijden en gezien het feit dat je je techniek niet op orde vind kan ik opmaken dat je dit nog niet zo lang doet dat je met de snelste jongens meekan.
Zet je niet vast op de snelheid van anderen, heeft geen zin, je kan het proberen om met een 'haas' te rijden, daar wordt je alleen maar beter van.
Ik probeer ook altijd als ik iemand voor me zie rijden om deze te 'vangen' dan rij je net wat meer op je maximaal.
Verder proberen om rondjes zonder te remmen te rijden, hier wordt je bochtentechniek beter van en al lijk je langzamer te gaan, vaak zet je dan uiteindelijk een snellere ronde neer.
Met klimmen en mul zand is het de kunst het juiste verzet te kiezen met de goede cadans en snelheid, simpel gezegd:
Ride, shift, pedal, repeat
Tot je iets gevonden hebt wat voor jou lijkt te werken en prettig voelt, vervolgens kan je jezelf dan gaan verbeteren.
Cadansmeters zijn door de wisselende ondergrond bij verschillende omstandigheden niet echt behulpzaam naar mijn mening, dit is een gevoelskwestie vind ik en dat werkt ook beter.
Cadans is meer iets voor wielrenners omdat ze hier hun duurvermogen mee in kunnen schatten om te trainen en de ondergrond is altijd hetzelfde....
En ja met clips kan je in theorie sneller rijden (en in de praktijk is dit eigenlijk ook altijd zo), je hebt hier ook de 'trekkende' kracht in plaats van alleen de 'duwende' met daarbij genomen dat het een paar gram scheelt t.o.v. een flatpedal, maar dat is werken in de marge.
Ik rij Helmond vaak 3 keer
Eerste keer volle bak
Tweede keer ZTR (Zonder Te Remmen)
Derde keer om de stukken niet helemaal naar mijn zin gingen nogmaals of herhaaldelijk te rijden.
Succes in ieder geval, maar ik wil nu wel heeeeeeel graag weten welke route dit is
Geen idee of je de weg naar de route en terug op de fiets doet, maar als je een route van 10 km rijd en 2 x 15 km asfalt/ bospad/ gravel heen en terug rijdt dan vertekend je gemiddelde snelheid nogal behoorlijk.
Als er rijders op de route voorbij komen die je niet bij kan houden wil ik nog liever weten waar dit is, want wederom die gemiddelde snelheid haal je bijna nergens.
In vergelijking route Gemert vrij vlak, her en der wat asfalt, ik woon aan aan de route, rij ik totaal 22,4 km/u gemiddeld, maar het segment op 20,8 km/u (KOM 27 km/u).
Route Helmond rij ik elke maand wel een paar keer, is 15 km heen en 15 km terug die ik half over asfalt en bospaden rij. Totale rit 23 km/u gemiddeld, segment 21,8 km/u (KOM 25,3 km/u).
Je ziet dat er nogal wat verschil is tussen die tijden en gezien het feit dat je je techniek niet op orde vind kan ik opmaken dat je dit nog niet zo lang doet dat je met de snelste jongens meekan.
Zet je niet vast op de snelheid van anderen, heeft geen zin, je kan het proberen om met een 'haas' te rijden, daar wordt je alleen maar beter van.
Ik probeer ook altijd als ik iemand voor me zie rijden om deze te 'vangen' dan rij je net wat meer op je maximaal.
Verder proberen om rondjes zonder te remmen te rijden, hier wordt je bochtentechniek beter van en al lijk je langzamer te gaan, vaak zet je dan uiteindelijk een snellere ronde neer.
Met klimmen en mul zand is het de kunst het juiste verzet te kiezen met de goede cadans en snelheid, simpel gezegd:
Ride, shift, pedal, repeat
Tot je iets gevonden hebt wat voor jou lijkt te werken en prettig voelt, vervolgens kan je jezelf dan gaan verbeteren.
Cadansmeters zijn door de wisselende ondergrond bij verschillende omstandigheden niet echt behulpzaam naar mijn mening, dit is een gevoelskwestie vind ik en dat werkt ook beter.
Cadans is meer iets voor wielrenners omdat ze hier hun duurvermogen mee in kunnen schatten om te trainen en de ondergrond is altijd hetzelfde....
En ja met clips kan je in theorie sneller rijden (en in de praktijk is dit eigenlijk ook altijd zo), je hebt hier ook de 'trekkende' kracht in plaats van alleen de 'duwende' met daarbij genomen dat het een paar gram scheelt t.o.v. een flatpedal, maar dat is werken in de marge.
Ik rij Helmond vaak 3 keer
Eerste keer volle bak
Tweede keer ZTR (Zonder Te Remmen)
Derde keer om de stukken niet helemaal naar mijn zin gingen nogmaals of herhaaldelijk te rijden.
Succes in ieder geval, maar ik wil nu wel heeeeeeel graag weten welke route dit is
Tof om te zien dat er zoveel reacties zijn! Dank!
@knakworstenkweker: ik fiets geen officiële route, maar hier lokaal door het bos & duinen. Er zijn geen routes die ik vanuit huis kan berijden. Zie hier de link van mijn rondje gister en de week ervoor:
- https://connect.garmin.com/modern/activity/5814324322
- https://connect.garmin.com/modern/activity/5784917273
Er is denk ik zo'n 8km verhard van en naar het bos en soms een klein stukje aansluitend tussen paden, de rest is onverhard. Ik zoek zoveel mogelijk de single tracks en leukere duinpaden op begin nu mijn weg wat beter te kennen.
Weet iemand toevallig hoe de Grit & Flow gemeten worden? Is dat iets waar ik mijn techniek mee kan meten?
Ik rij puur voor mijzelf, maar dan wel weer zo competatief dat ik de 'strijd' met mijn eigen tijden en prestaties aanga. Gewoon lekker 2u peddelen is niet mijn lol. Helemaal als ik zie dat iemand anders op hetzelfde stuk bij mij wegrijdt, dan is dat motivatie omdat ik daar klaarblijkelijk kan verbeteren.
Op vrijdagochtend is het vaak rustig met groepen, maar er rijden best veel mensen allen of in koppeltjes die hard gaan. Best wat gravelbikes, maar vooral mountainbikers. Gister zelfs voor het eerst een lefty in het wild gezien. Vind het gaaf om te zien als anderen ook hard aan het werk zijn, dat geeft mij ook weer een boost. Op zondagen zijn er veel grote(re) groepen, dan is het veel lastiger lekker je eigen tempo te rijden.
Ik ga de filmpjes ook bekijken! Helemaal mee eens dat een clinic & groepje nog beter zou zijn. Dan kun je elkaar blijven pushen en corrigeren op techniek.
@knakworstenkweker: ik fiets geen officiële route, maar hier lokaal door het bos & duinen. Er zijn geen routes die ik vanuit huis kan berijden. Zie hier de link van mijn rondje gister en de week ervoor:
- https://connect.garmin.com/modern/activity/5814324322
- https://connect.garmin.com/modern/activity/5784917273
Er is denk ik zo'n 8km verhard van en naar het bos en soms een klein stukje aansluitend tussen paden, de rest is onverhard. Ik zoek zoveel mogelijk de single tracks en leukere duinpaden op begin nu mijn weg wat beter te kennen.
Weet iemand toevallig hoe de Grit & Flow gemeten worden? Is dat iets waar ik mijn techniek mee kan meten?
Ik rij puur voor mijzelf, maar dan wel weer zo competatief dat ik de 'strijd' met mijn eigen tijden en prestaties aanga. Gewoon lekker 2u peddelen is niet mijn lol. Helemaal als ik zie dat iemand anders op hetzelfde stuk bij mij wegrijdt, dan is dat motivatie omdat ik daar klaarblijkelijk kan verbeteren.
Op vrijdagochtend is het vaak rustig met groepen, maar er rijden best veel mensen allen of in koppeltjes die hard gaan. Best wat gravelbikes, maar vooral mountainbikers. Gister zelfs voor het eerst een lefty in het wild gezien. Vind het gaaf om te zien als anderen ook hard aan het werk zijn, dat geeft mij ook weer een boost. Op zondagen zijn er veel grote(re) groepen, dan is het veel lastiger lekker je eigen tempo te rijden.
Ik ga de filmpjes ook bekijken! Helemaal mee eens dat een clinic & groepje nog beter zou zijn. Dan kun je elkaar blijven pushen en corrigeren op techniek.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5650
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Ik zeg: rondje Schoorl. Als je dan nog 22,7km/h gemiddeld eruit weet te persen, dan wordt ik je manager
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Hahaha als je dat zo zegt, dan zal me dat wel nooit lukken
Schoorl staat wel op de wensenlijst, ben nog niet verder gekomen dan wat ik vanuit huis kan rijden. Schijnt wel een mooi en technisch parcours te zijn. Moet nog even proberen of ik mijn fiets met het voorwiel eruit in de auto krijg, dan komt het ineens een stuk dichterbij.
Is de route makkelijk te volgen met bordjes oid? Heb wel eens in schoorl gewandeld & hardgelopen, maar nooit op het mtb parcours natuurlijk.
Schoorl staat wel op de wensenlijst, ben nog niet verder gekomen dan wat ik vanuit huis kan rijden. Schijnt wel een mooi en technisch parcours te zijn. Moet nog even proberen of ik mijn fiets met het voorwiel eruit in de auto krijg, dan komt het ineens een stuk dichterbij.
Is de route makkelijk te volgen met bordjes oid? Heb wel eens in schoorl gewandeld & hardgelopen, maar nooit op het mtb parcours natuurlijk.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5650
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Ja hoor, volgens mij is de hele route is voorzien van de bekende bordjes met internationaal MTB teken. Ik heb `m maar 1x gereden omdat ie niet om de hoek is maar zonder gps, puur op de paaltjes:
Sorry...schaamteloos gejat
Sorry...schaamteloos gejat
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)