Wat te doen aan zadelpijn?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 857
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Meestal gaan we fietsen in mooi weer, trekken we een mooie Assos-broek over de billen (na die ingesmeerd te hebben met chamoiscreme), zijn we lekker in vorm en is er niks aan het handje.

Soms fietsen we in de regen, trekken we per ongeluk toch die versleten broek aan en vergeten te smeren, en zijn de benen om wat voor reden dan ook niet niet zo best en zitten we te schuren op ons zadel.

Gevolg: beetje beurs en rauw gevoel op de zitbotjes/ huid van je zitvlak, net geen schuurwondje zeg maar.

Wat doen jullie daaraan? Smeren jullie daar wat op? Graag tips :)
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5552
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Beetje uierzalf en/of wat verkoelende zalf.
En paar dagen rust geven (soms lastig)
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Sudocrem (zinkzalf). En die Assos kontenzalf is overprijsde vaseline. Met het geld dat je daarop bespaart, kun je die versleten broek vervangen.
Vorsprung durch Pedantik.
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 857
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Die sudo ga ik eens proberen. Wel meuk om van je vingers te wassen herinner ik me :D
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
bohaco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: di 8 januari 2013, 15:18
Mijn mountainbike: Specialized camber comp

ik smeer ook sudecreme en na het fietsen nivea care.

Vandaag een zadelmeting laten doen en een passend zadel mee gekregen op proef. Vanmidag de 1e 35km mee gefietst en het zat super! Nergens last van! nu kijken of dat bij 50km ook nog zo is.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Sudocrem is zinkzalf. Zinkzalf is polijst(=schuur)middel. Níet tijdens het fietsen gebruiken!
Vorsprung durch Pedantik.
bohaco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: di 8 januari 2013, 15:18
Mijn mountainbike: Specialized camber comp

Alien schreef:Sudocrem is zinkzalf. Zinkzalf is polijst(=schuur)middel. Níet tijdens het fietsen gebruiken!
Wat dan? zoals ik het nu bekijk werkt het voor mij nog prima
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5552
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Zelf sudocreme geprobeerd een paar keer maar vind het rotzooi.
Spul trekt niet in en geeft ontzettend af aan je kleren.

Vind uiercreme het fijnste, trekt redelijk in en gaat infecties tegen als het goed is.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Tijdens het fietsen wil je schuurplekken voorkomen. Allereerst doe je dat door goed passende (nauwsluitende) (onder)kleding, die voorkomt dat lichaamsdelen tegen elkaar schuren. Als dat niet voldoende is, doe je hetzelfde als bij de bewegende delen van je fiets: smeren. Crèmes die intrekken wil je mijden: die maken de huid meestal week en daarmee kwetsbaar. Je wilt de huid droog houden, daar is ook bijvoorbeeld die zeem in je broek voor bedoeld. Vaseline werkt prima. Trekt niet in en smeert goed. Potje bij de drogist halen, of een berg geld teveel uitgeven aan "chamois crème" van een merk. Is (grotendeels) hetzelfde.

Ná het fietsen wil je alsnog opgelopen beschadigingen eventueel behandelen. Sudocrem (zinkzalf), uierzalf, whatever.

Maar hou in gedachten dat dit twee verschillende scenario's zijn.
Vorsprung durch Pedantik.
bohaco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: di 8 januari 2013, 15:18
Mijn mountainbike: Specialized camber comp

ik heb goed passende kleding, ik weet ook eigenlijk niet of ik het echt nodig heb dat smeren maar doe het preventief. voorkomen altijd beter als genezen!

ik heb altijd het idee dat vaseline zo plakboel geeft.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8731
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Bij ritten van een normale lengte moet je helemaal niet smeren. Daar wordt het alleen maar week en zacht van. Het moet juist een beetje "verharden" zodat het gewend raakt. Bij irritatie doe je achteraf een likje nivea of iets dergelijks.
En na het fietsen goed wassen natuurlijk.

Bij extra lange ritten of bij meerdaagse kun je dan wel weer smeren om klachten te verminderen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16698
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij is dat een misvatting, dat de huid daar moet "verharden". Volgens mij moet het juist soepel en zo schoon mogelijk blijven. Lijkt me weinig op tegen om ook voor kortere ritten wat te smeren als je iemand bent die snel last krijgt. Heb je toch al nooit last is er natuurlijk weinig reden tot smeren.

Belangrijk is wel een goed passende broek cq zeem. Te groot en de stof gaat vouwen met irritaties tot gevolg. Dus om op de startpost terug te komen, die ouwe flutbroek weggooien en alleen maar goede broeken gebruiken ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie