Levensduur fotochromatische lenzen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Sinds 2013 gebruik ik een Shimano CE-S60X-PH bril met fotochromatische lenzen.
De bril bevalt mij goed, en is comfortabel om te dragen.
De laatste tijd krijg ik de indruk dat de omschakeling van licht naar donker minder snel gaat dan eerder.
Ik weet ook dat de werking door de overgangen van donker en licht in het bos minder is dan bij gebruik op de weg, maar toch.
Hoe lang zou de levensduur van deze lenzen eigenlijk zijn?
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Wat ik begreep is dat de werking na 3 jaar achteruit gaat. Dus dat ze na 4 a 5 jaar niet geweldig meer werken kan waar zijn. Mijn opticien gaf aan om de bril regelmatig in de koelkast te leggen, dat schijnt te helpen. Ik lees ook dat mensen hem meerdere keren per jaar invriezen om de werking te verlengen.
Die van mij doet het na 3 jaar nog prima. Maar moet erbij zeggen dat ik hem weinig gebruik. De tweede die ik heb wordt meer gebruikt, maar is nog geen 3 jaar oud (denk ik)
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

De werking van de lenzen vermindert inderdaad na een aantal jaren. Ik heb gelezen dat ze maximaal tot zo'n 5 jaar mee kunnen gaan.

De bril in de koelkast of in de vriezer leggen helpt niet. Dat is een hardnekkig misverstand.
modder zuigt!
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Bedankt voor de input. Die van het invriezen kende ik niet, maar als het een misverstand is, begin ik er dan ookmaar niet aan. Dat wordt dus uitkijken naar een nieuw brilletje.
Zonder is eigenlijk ook geen optie.
Plaats reactie