Herstel polsbreuk

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Het plan is om in het begin zeker met een brace te gaan rijden (en al te heftige tracks te vermijden). Zolang ik niet hard op mijn plaat ga denk ik dat met beleid belasten van de botten alleen maar herstelbevorderend is. Door spieren rond de breuk te gebruiken wordt de doorbloeding gestimuleerd en mechanische belasting stimuleert botaanmaak. De vraag blijft natuurlijk wanneer iets "met beleid" is en wanneer iets overbelasten is.

(Disclaimer: wat mijn eigen gezondheid betreft ben ik stronteigenwijs. De rontgenfoto's van gisteren, waarbij de toch wel forse scheur al volledig verdwenen leek; de gipsmeester was onder de indruk; bevestigen me voorlopig in mijn gelijk :-P )
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Gipsmeester zal denk ik toch meer verstand hebben van gipsen en uiteindelijk de chirurg van het herstel... ;-)
Maar vanuit de positiviteit zal ik ook neigen naar de gipsmeester.

Uiteindelijk heb ik 10 maanden gezeten met een relatief eenvoudige breuk, die door de gipsmeester niet helemaal netjes was gezet. Mogelijk ook nog wel iets te vroeg belast.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

hmmm, dan snap ik je voorzichtigheid wel. Bedoel je dat je breuk pas na 10 maanden heel was?

Overigens interessant dat in mijn geval bij het uitstippelen van het "gipsbeleid" vanaf gister de chirurg helemaal geen rol meer speelt. Nu kwam de gipsmeester over als een heel kundige dame (+ ze zegt wat ik wil horen :-P), dus daar heb ik wel vertrouwen in.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
KleinRascal
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 26 augustus 2008, 23:41
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Expert 29er

elke breuk is anders hé... je hebt breuken en barstjes. Als jouw barst op enkele dagen bijna hersteld is dan heb je meer geluk :-)
maar als je nog 3weken in de gips moet zal je pols ook wel wat verstijfd zijn...
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Een kleine follow-up is misschien wel aardig. Exact een maand na de breuk zat ik weer op de MTB. Met brace weliswaar, en wat voorzichtiger dan normaal (vallen is nog niet echt een goed idee nu!), maar toch... Pols is nu wel stijf en wat gevoelig. Waarschijnlijk de pezen die niet zoveel belasting meer gewend zijn.
Racefietsen kon al veel eerder, namelijk na een week (in het gips dus). Moet zeggen dat ze in het ziekenhuis waar ik me heb laten behandelen een vrij progressief beleid voeren. Vanaf het eerste moment zoveel mogelijk bewegen (doorbloeding stimuleren!) en zo kort mogelijk in een mitella (schouder mobiel houden). Of het dat is, of dat ik van nature snel heel, of dat ik gewoon mazzel heb gehad weet ik niet, maar ik ben blij dat ik weer op de fiets zit! :-)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Plaats reactie