Gripshift en duim klachten

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Hoi,
Ik heb sinds vorig najaar een Canyon met 1x12 aandrijving en gripshift (X0). Ik ben qua gebruik super tevreden over de gripshift en prefereer deze boven alle normale shifters die ik ooit gebruikt heb. Echter heb ik sinds ik deze fiets gebruik RSI achtige klachten aan mijn rechterduim. Niet zo zeer tijdens het fietsen, maar gewoon tijdens dagelijks gebruik.
Geen zware klachten, maar soms een wat pijnlijk als iets vastgrijpt, knijpt of ergens op drukt.
Als ik de fiets minder gebruik worden de klachten minder (na verloop van enkele weken) en de laatst tijd heb ik meer gefietst en de klachten zijn wat toegenomen.


De het schakelgedeelte van de gripshift is iets dikker en er zit een soort van flens aan de binnenkant (waar ik misschien onbewust met mijn duim tegenaan zit). Ik weet niet of één van voorgaande eigenschappen de reden zijn (??) (misschien in combinatie met mijn kleine handen en/of het brede stuur wat standaard op de fiets zit)
Heeft nog iemand ook deze klachten? Of heeft iemand hier ooit van gehoord?

Zie onderstaande afbeelding (een willekeurige foto van internet van de gripshift)
Afbeelding
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Heb je ook al geprobeerd om het stuur te draaien? Hoe staan je schouders en ellebogen als je zeg maar in de aanval houding zit?

Upsweep sturen geven bij mij ook schouder en pols problemen.
Afbeelding
Afbeelding
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De vraag blijft een beetje 'van welk onderdeel van de duim precies' je last hebt. Pees, aanhechting, en welke dan precies? Zoveel spiertjes.... Gewrichtje? Ganglion? Of inderdaad een zenuw, een van de zenuwen omgeving pols?
Als je de aangedane structuur preciezer hebt achterhaald kun je proberen te achterhalen op welke manier die structuur wellicht 'overbelast' is geraakt. En daarna kun je beredeneren of het eventueel aan je gripshift kan liggen, of aan de diameter van je grip, of aan de hoek pols-stuur, of... misschien is het wel te relateren aan een hele andere hobby of klus, of aan je werk? Maar heb je er met MTB-en 'ook' last van?
Duim al na eens laten kijken, bij een huisarts of fysiotherapeut bv.?
Maar er leiden meerdere wegen naar Rome, natuurlijk. Eerst wat aan de cockpit proberen te veranderen kan ook... maar welke weg het snelste leidt tot resultaat?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

klinkt wel heel erg als overbelasting, maar de plaats van de klacht maakt nog al uit. Ben je >60jr, dan kan het zelfs artrose van je duimgewricht zijn (aan de basis, net boven je pols). Als het aan de binnenkant (buigzijde) is dan is een tendinitis (peesontsteking) meer waarschijnlijk. Het hierboven geopperde ganglion zou een zichtbare afwijking moeten zijn, is dit ook zo?
Geen gezeik, mountainbike!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik herken het zelf niet, ook gripshift-adept en met bescheiden handen-formaat :)
Juist met triggershifters (ongeacht het type, zelfs met Di2) krijg ik last van mijn rechter duimgewricht, rond de knokkel "waar de duim aan je hand zit".
Het maakt daarbij niet uit met wat voor stuur ik rijd, ook met de huidige brede sturen (74~76cm) geen klachten. De overstap van de oudere 9-speed gripshifters naar de nieuwe modellen (10/11/12-speed) was eigenlijk eerder een verbetering dan een verslechtering. Met name omdat de nieuwere generatie lichter draait en je dus minder hoeft te knijpen.

Maar het is wat Aurelius zegt, de vraag is waar de oorzaak van je klacht ligt en of dat überhaupt door het fietsen/de gripshifter komt.
Los van de oorzaak, voorzover het het fietsen betreft is het wel zaak je houding zo goed mogelijk te optimaliseren. Stuurbreedte, -hoogte, backsweep, upsweep, soort handvatten etc. (nog even los van de zaken m.b.t. je houding die je niet met het stuur regelt).

Om uit te sluiten zou je wellicht -tijdelijk- een 12-speed trigger shifter kunnen proberen?
Ergens een (gebruikte) niet te dure scoren, maandje mee rijden en kijken of dat iets oplevert? Hoeft natuurlijk geen topmodel te zijn, een NX werkt ook.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Real Epic '89 schreef: ma 8 juni 2020, 01:03 Heb je ook al geprobeerd om het stuur te draaien? Hoe staan je schouders en ellebogen als je zeg maar in de aanval houding zit?

Nog niet verdraaid. Upsweep sturen geven bij mij ook schouder en pols problemen.
Ik zal morgen eens kijken. Ik denk dat ik geen upsweep heb.En onderstaand stuur staat op 0 graden.
https://www.canyon.com/nl-nl/gear/compo ... 48255.html
aurelius schreef: ma 8 juni 2020, 08:41 De vraag blijft een beetje 'van welk onderdeel van de duim precies' je last hebt. Pees, aanhechting, en welke dan precies? Zoveel spiertjes.... Gewrichtje? Ganglion? Of inderdaad een zenuw, een van de zenuwen omgeving pols?
Als je de aangedane structuur preciezer hebt achterhaald kun je proberen te achterhalen op welke manier die structuur wellicht 'overbelast' is geraakt. En daarna kun je beredeneren of het eventueel aan je gripshift kan liggen, of aan de diameter van je grip, of aan de hoek pols-stuur, of... misschien is het wel te relateren aan een hele andere hobby of klus, of aan je werk? Maar heb je er met MTB-en 'ook' last van?
Duim al na eens laten kijken, bij een huisarts of fysiotherapeut bv.?
Maar er leiden meerdere wegen naar Rome, natuurlijk. Eerst wat aan de cockpit proberen te veranderen kan ook... maar welke weg het snelste leidt tot resultaat?
Daar zit wat in. Ik heb ik geen knobbeltje en en verwacht zelf iets van een pees of aanhechting, maar goed om er even naar te laten kijken door iemand die er meer vanaf weet dan ik.
Olieboer schreef: ma 8 juni 2020, 08:53 klinkt wel heel erg als overbelasting, maar de plaats van de klacht maakt nog al uit. Ben je >60jr, dan kan het zelfs artrose van je duimgewricht zijn (aan de basis, net boven je pols). Als het aan de binnenkant (buigzijde) is dan is een tendinitis (peesontsteking) meer waarschijnlijk. Het hierboven geopperde ganglion zou een zichtbare afwijking moeten zijn, is dit ook zo?
Ik ben net >40 en de klachten zitten niet aan de binnenkant. Geen zichtbare of voelbare afwijkingen.
kermit schreef: ma 8 juni 2020, 10:01 Ik herken het zelf niet, ook gripshift-adept en met bescheiden handen-formaat :)
Juist met triggershifters (ongeacht het type, zelfs met Di2) krijg ik last van mijn rechter duimgewricht, rond de knokkel "waar de duim aan je hand zit".
Het maakt daarbij niet uit met wat voor stuur ik rijd, ook met de huidige brede sturen (74~76cm) geen klachten. De overstap van de oudere 9-speed gripshifters naar de nieuwe modellen (10/11/12-speed) was eigenlijk eerder een verbetering dan een verslechtering. Met name omdat de nieuwere generatie lichter draait en je dus minder hoeft te knijpen.

Maar het is wat Aurelius zegt, de vraag is waar de oorzaak van je klacht ligt en of dat überhaupt door het fietsen/de gripshifter komt.
Los van de oorzaak, voorzover het het fietsen betreft is het wel zaak je houding zo goed mogelijk te optimaliseren. Stuurbreedte, -hoogte, backsweep, upsweep, soort handvatten etc. (nog even los van de zaken m.b.t. je houding die je niet met het stuur regelt).

Om uit te sluiten zou je wellicht -tijdelijk- een 12-speed trigger shifter kunnen proberen?
Ergens een (gebruikte) niet te dure scoren, maandje mee rijden en kijken of dat iets oplevert? Hoeft natuurlijk geen topmodel te zijn, een NX werkt ook.
Het stuur is wat breder dan al mijn vorige fietsen.(720mm). Op zich ervaar ik dat niet als vervelend, maar ik merk dat ik (misschien door mijn beperkte lengte) vaak onbewust met mijn handen aan de binnenkant van de handvaten zit. Rechts zit ik daardoor met de duim regelmatig tegen die flens van de gripshift aan. En tevens is de diameter bij het schakelgedeelte wat groter dan de rest van het handvat. Ik verwacht zelf dat één van deze redenen de oorzaak is
Maar ik volg eerst even het advies van Aurelius. Laat ik eerst even na laten kijken waar het probleem zit, en dan kijk ik dan weer verder. Er zijn namelijk meerdere opties
(Stuur draaien, smaller maken, triggershift icm normaal handvat proberen, enz.).

Dank voor alle tips zover en wordt vervolgd....
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

FranX78 schreef: ma 8 juni 2020, 21:23
Real Epic '89 schreef: ma 8 juni 2020, 01:03 Heb je ook al geprobeerd om het stuur te draaien? Hoe staan je schouders en ellebogen als je zeg maar in de aanval houding zit?

Nog niet verdraaid. Upsweep sturen geven bij mij ook schouder en pols problemen.
Ik zal morgen eens kijken. Ik denk dat ik geen upsweep heb.En onderstaand stuur staat op 0 graden.
https://www.canyon.com/nl-nl/gear/compo ... 48255.html
Als je hem verdraaid wordt backsweep vanzelf upsweep. Dat is juist het probleem. :wink:
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Net even gecheckt:
Mijn stuur heeft backsweep zoals bekend, en ik zie dat er ook een heel klein beetje upsweep is.

Ik had ook nog naar de duim laten kijken. De (beperkte) overlast komt van een aanhechting.
Ik ben de naam alweer vergeten, maar het ging om de aanhechting bij de blauwe pijl
Afbeelding
(let niet op de overige termen of markeringen in het plaatje. Het plaatje is een willekeurige afbeelding van internet en gaat over een andere aandoening).

Dus nu maar een beetje experimenteren met de cockpit en evt shifter.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Die overbelast je door de duim ‘op te steken’ (zoals bij een lift vragen langs de weg, zoals bij je duim/vingers spreiden).
Niet zozeer tijdens het omklemmen/vasthouden van een grip zelf. Bij het openen van je hand, het aktief naar opzij/boven bewegen van je duim, daar ‘irriteer’ je die aanhechting.
Kan ‘je techniek’ zijn, houding, materiaal, etc., dus dat alles nu ‘nalopen’.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Dank voor de info.
Gezien de plek van de aanhechting en het plaatje is het eigenlijk ook logisch dat die pees (en aanhechting) voor die beweging is.

Ik kan me er niets bij voorstellen dat ik deze beweging zodanig maak tijdens het fietsen dat het irritatie zou veroorzaken. Maar het moet toch ergens vandaan komen en lijkt echt door het biken te worden veroorzaakt. Dus laat ik er maar eens op gaan letten. En inderdaad wat dingen proberen en "nalopen".

Sinds het begin van de corona situatie zit ik letterlijk 9 uur per werkdag achter de computer (met wat afwisselingen als een flinke lunchwandeling, en af en toe even de benen strekken). Ik zal gisteren nog te denken over de invloed van dat extra computerwerk t.o.v. de irritatie. Maar na jouw uitleg kan ik eigenlijk concluderen dat het gebruik van een computermuis niet kan zorgen voor irritatie aan die aanhechting.
Op het werk heb ik nog een ergonomische verticale muis liggen van een eerdere blessure enkele jaren geleden, maar dat voegt in dit geval ook niks toe denk ik .
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Typisch, herken de klachten en dacht dat het van de shimano shifters komt... Overwogen over te stappen naar gripshift maar blijkbaar ook geen garantie voor succes.

Klachten zijn bij mij wel heel variabel, soms heel veel en soms bijna niet. Als ik een dag echt heb gewerkt (spullen sjouwen of zo) heb ik wel meer last. Lijkt dus een vorm van overbelasting. Zou overstappen op single speed werken? :winkie:
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Mathijs_7 schreef: za 13 juni 2020, 17:26 Zou overstappen op single speed werken? :winkie:
Misschien is zoiets beter voor jou en mij. Dan belast je gegarandeerd die aanhechting niet. :lol:

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat is ook precies de plek waar ik last van krijg... als ik met trigger shifters rijd! :D
En dus de reden dat ik alleen maar gripshift gebruik. Voor mij de oplossing, want daarmee heb ik nooit last van dat gewricht.

Gezien de omschrijving van Aurelius is het wel verklaarbaar dat ik door het gebruik van triggershifters daar last krijg, maar gripshifters als mogelijke oorzaak wordt er dus niet door verklaard.
FranX78 schreef: za 13 juni 2020, 13:50 Ik had ook nog naar de duim laten kijken. De (beperkte) overlast komt van een aanhechting.
Ik ben de naam alweer vergeten, maar het ging om de aanhechting bij de blauwe pijl
Afbeelding
(let niet op de overige termen of markeringen in het plaatje. Het plaatje is een willekeurige afbeelding van internet en gaat over een andere aandoening).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie