Ja ja het is tijd voor de volgende stap .. een maandje geleden begonnen met de wheelie en deze gaat heel aardig, daar wordt ik al steeds beter in! Deze week beginnen met het verbeteren van de Bunny Hop en wil graag de Manual wat aandacht gaan geven
Nu ken ik elk filmpje op Youtube wel maar ik ben toch erg benieuwd naar jullie ervaringen? zijn er hier mensen die het al heel goed kunnen ? zo ja kom maar op met die foto's en filmpjes! Ik ben op zoek naar de kleine dingen waar je op moet letten. Vooral de eerste stap: het omhoog krijgen van de voorkant zonder je armen uit de kom te trekken als je je gewicht naar beneden en dan naar achter verplaatst gebruiken jullie bijvoorbeeld de rebound van de voorvering of juist niet?
Dit is wel een mooi voorbeeld filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=NkWnV4RDzkU
Manuals
Nu heb ik de manual verre van onder controle. Maar de truc is inderdaad je armen uit de kom trekken om het voorwiel omhoog te krijgen!
(ik pas de techniek vooral toe om drops op lage snelheid te nemen, of als je naar beneden rijdt en bij het vlakke aankomt je voorwiel op te tillen. Op die momenten kun je niet even de vork iets indrukken)
(ik pas de techniek vooral toe om drops op lage snelheid te nemen, of als je naar beneden rijdt en bij het vlakke aankomt je voorwiel op te tillen. Op die momenten kun je niet even de vork iets indrukken)
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- MisterG300
- All rounder
- Berichten: 104
- Lid geworden op: vr 8 april 2016, 10:44
Ja daar gebruik ik het ook wel voor, vaak zit ik al wat ver achter op de fiets merk ik en dan kom je wat tekort om je gewicht goed te kunnen verplaatsen. Dus moet echt letten op een neutrale houding met afdalen zodat er voldoende ruimte is om de "swing" naar achteren te maken. Het omhoog houden van het wiel bij een drop dat lukt, maar het vanuit rollend op een weg/trail de move te maken om dat wiel de lucht in te wapperen vind ik lastig.Lars TB schreef:Nu heb ik de manual verre van onder controle. Maar de truc is inderdaad je armen uit de kom trekken om het voorwiel omhoog te krijgen!
(ik pas de techniek vooral toe om drops op lage snelheid te nemen, of als je naar beneden rijdt en bij het vlakke aankomt je voorwiel op te tillen. Op die momenten kun je niet even de vork iets indrukken)
Ik zal waar het lukt ook mezelf filmen dan kunnen we daar op verder bouwen afzeiken mag ook hahaha! zo heb ik het ook gedaan met de wheelie en dan opeens
- MisterG300
- All rounder
- Berichten: 104
- Lid geworden op: vr 8 april 2016, 10:44
Die heeft inderdaad leuke filmpjes.. en wat ziet het er makkelijk uit he .. als je dat ziet dan denk je "ja zo moet het".. en dan ga je het proberen en dan liggen je armen eraf maar het moet en gaat lukken!wulf schreef:Ik ben wel fan van de Ryan Leech filmpjes. Pak je de bunnyhop ook direct mee vanuit de manual.
- kingjoop
- Extreme Biker
- Berichten: 571
- Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
- Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
- Contacteer:
Pas je balans aan met je heupen.
Om het voorwiel naar boven te halen druk je je heupen naar achteren (of je pedalen naar voren). Om het voorwiel omlaag te laten gaan druk je je heupen naar voren (of je pedalen naar achteren). Houd ter aller tijde je armen gestrekt!
Wanneer je achterover neigt te slaan.
Tap de achterrem om je voorwiel naar beneden te laten gaan. Wanneer je te laat bent spring je er rustig af. Om te oefenen zijn flats een goed idee.
Wanneer je naar 1 kant trekt.
Je trekt dan met 1 arm harder als de ander. Zorg er voor dat je je armen goed gestrekt houd! Je moet ze als touwen zien die tussen je lichaam en stuur zitten.
Als je tijdens de manuel naar een zijkant valt.
Leun naar de andere kant!
Je hebt moeite om hem omhoog te krijgen.
Je hangt waarschijnlijk niet ver genoeg naar achteren! Zorg ervoor dat je je kont achter de achteras hebt. Wanneer dat niet voldoende is druk je je fiets met je pedalen naar voren.
Speel wat met oefenen.
Probeer eens rechterop of laag door je knieën te staan. Je zult merken dat hoe lager bent hoe makkelijker het is om te balanceren.
Let op je voeten!
Wanneer je naar voren gaat vergeet dan niet je crank en voeten naar voren te doen. Wanneer je naar achteren gaat, draai je crank en voeten naar achteren. Dit helpt echt!
Vindt je eigen stijl!
Bij elke rijder ziet het er anders uit dus focus je niet op de stijl. Kortere personen hebben vaak het voorwiel wat hoger. Langere personen hangen makkelijker naar achteren en hoeven het voorwiel minder ver omhoog te trekken om in het evenwicht punt te zitten. Zoek uit wat het beste voor jouw werkt!
Basis regel voor alle manuals geld: houd ALTIJD je vinger op je achterrem!
Om het voorwiel naar boven te halen druk je je heupen naar achteren (of je pedalen naar voren). Om het voorwiel omlaag te laten gaan druk je je heupen naar voren (of je pedalen naar achteren). Houd ter aller tijde je armen gestrekt!
Wanneer je achterover neigt te slaan.
Tap de achterrem om je voorwiel naar beneden te laten gaan. Wanneer je te laat bent spring je er rustig af. Om te oefenen zijn flats een goed idee.
Wanneer je naar 1 kant trekt.
Je trekt dan met 1 arm harder als de ander. Zorg er voor dat je je armen goed gestrekt houd! Je moet ze als touwen zien die tussen je lichaam en stuur zitten.
Als je tijdens de manuel naar een zijkant valt.
Leun naar de andere kant!
Je hebt moeite om hem omhoog te krijgen.
Je hangt waarschijnlijk niet ver genoeg naar achteren! Zorg ervoor dat je je kont achter de achteras hebt. Wanneer dat niet voldoende is druk je je fiets met je pedalen naar voren.
Speel wat met oefenen.
Probeer eens rechterop of laag door je knieën te staan. Je zult merken dat hoe lager bent hoe makkelijker het is om te balanceren.
Let op je voeten!
Wanneer je naar voren gaat vergeet dan niet je crank en voeten naar voren te doen. Wanneer je naar achteren gaat, draai je crank en voeten naar achteren. Dit helpt echt!
Vindt je eigen stijl!
Bij elke rijder ziet het er anders uit dus focus je niet op de stijl. Kortere personen hebben vaak het voorwiel wat hoger. Langere personen hangen makkelijker naar achteren en hoeven het voorwiel minder ver omhoog te trekken om in het evenwicht punt te zitten. Zoek uit wat het beste voor jouw werkt!
Basis regel voor alle manuals geld: houd ALTIJD je vinger op je achterrem!
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Mooie samenvatting!
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
- janvangastel
- Mountainbike Junk
- Berichten: 274
- Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
- Mijn mountainbike: Huizen
- Contacteer:
Ik probeer het ook regelmatig. Ik krijg m'n voorwiel wel omhoog, maar ben - ook al heb ik m'n achterrem vast - te bang dat ik achterover sla, dus durf niet hoog genoeg.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 531
- Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
- Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth
Ik ben laatst zelf achterover gegaan..ondanks mijn vinger aan de achterremhendel. Gaat zo snel, en zat ingeklikt Viel zo godvergeten hard met mijn kont op het asfalt dat ik nu echt niet meer durf heb geluk gehad dat ik niks gebroken heb(behalve geknakt ego ). wel 5 weken last gehad van mijn bont en blauwe bekken en onderrug/nek. Achteraf conclusie/tip; niet op verharde weg en niet op spd pedalen oefenenjanvangastel schreef:Ik probeer het ook regelmatig. Ik krijg m'n voorwiel wel omhoog, maar ben - ook al heb ik m'n achterrem vast - te bang dat ik achterover sla, dus durf niet hoog genoeg.
- Old 'n' Rusty
- Extreme Biker
- Berichten: 501
- Lid geworden op: di 5 maart 2013, 20:48
- Mijn mountainbike: Focus Jam 6.9 nine 2019, Orange 224 evo 2008
Die man geeft niet voor niks clinicsKapitein Iglo schreef:Mooie samenvatting!
Houd de kont wel laag als je met gestrekte armen aan het stuur trekt. Dan komt het voorwiel nog beter omhoog.
Harden the fuck up!
Cannondale Uber V
Focus Jam 6.9 Nine 2019
Orange 224 evo
"We search out more and more challenging terrain and then buy bikes with more suspension and technology to make that same terrain easier to ride."
Cannondale Uber V
Focus Jam 6.9 Nine 2019
Orange 224 evo
"We search out more and more challenging terrain and then buy bikes with more suspension and technology to make that same terrain easier to ride."
-
- All rounder
- Berichten: 140
- Lid geworden op: ma 3 oktober 2016, 18:39
- Mijn mountainbike: 2021 Rocky Mountain Instinct Powerplay C70 | 2013 Rocky Mountain Element | 2017 Stanton Sherpa
Afgelopen zondag de manual geoefend tijdens de MTB Skillstraining Level 4/Enduro bij Mikey's Bike Adventures in Malmedy. Wat voor mij de doorslag gaf was de hakken/hielen naar beneden drukken vanaf het begin van de beweging die nodig is om de manual in te zetten en totdat je je lichaam weer omhoog beweegt.
Op die manier verplaats je nog meer/makkelijker je gewicht naar de achteras wanneer je je kont naar achteren beweegt.
Op die manier verplaats je nog meer/makkelijker je gewicht naar de achteras wanneer je je kont naar achteren beweegt.
Basta Enduro Team 'We are Basta'
Basta Bikestore Huissen
Intense Carbine
Rocky Mountain Element
Stanton Sherpa
Rocky Mountain Instinct Powerplay
Basta Bikestore Huissen
Intense Carbine
Rocky Mountain Element
Stanton Sherpa
Rocky Mountain Instinct Powerplay
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5573
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
kingjoop schreef:
Je hebt moeite om hem omhoog te krijgen.
- kingjoop
- Extreme Biker
- Berichten: 571
- Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
- Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
- Contacteer:
my thoughts.. de titel is er voor geschreven
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
- kingjoop
- Extreme Biker
- Berichten: 571
- Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
- Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
- Contacteer:
armen gestrekt houden.. anders val je weer naar voren .. verders lekker bezigSilberbeard schreef:Afgelopen zondag de manual geoefend tijdens de MTB Skillstraining Level 4/Enduro bij Mikey's Bike Adventures in Malmedy. Wat voor mij de doorslag gaf was de hakken/hielen naar beneden drukken vanaf het begin van de beweging die nodig is om de manual in te zetten en totdat je je lichaam weer omhoog beweegt.
Op die manier verplaats je nog meer/makkelijker je gewicht naar de achteras wanneer je je kont naar achteren beweegt.
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Mooi man! In augustus ook een clinic bij Mikey in Malmedy, ik hoor er veel goeds over!
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7