Hoeveel slaap je

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
PaganiProductions

ik heb minimaal 7 uur slaap nodig het liefst 8 uur anders ben ik niks waard ben 33 jaar jong.
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Ik ga gemiddeld tussen 07.00-09.00 uur, 18.00-19.00 uur, 21.30-23.00 uur en 24.00-02.00 uur naar bed
Lang leve de onregelmatigheid. Ik slaap gemiddeld 13-15uren per 48uur maar dit kan soms sterk afwijken naar beide richtingen
FocusBiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: do 10 december 2015, 15:52

Ik slaap gemiddeld 6-6,5 uur per nacht. Maar vaak genoeg maar net 5,5-6 uur. Ik doe dit al ca 15 jaar zo. Ik heb altijd weinig slaap nodig gehad en ben ook niet moe of zo overdag en in de avond.
Vooral omdat ik altijd zelfde tijd op sta (5:30) gaat me dit goed af.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Wiel-Maat schreef:Interessant topic dit; heb hem wat later ontdekt geloof ik, maar goed...

Ik ben 48, heb n half 9 tot 5 baan van 4 dg per week (ma t/m do) en ga doordeweek rond half 11 naar bed, soms eerder als ik bv gefitnesst heb. M’n wekker gaat om 6.45 en dan snooze ik nog 1 keer en ga er dan uit. Niet veel moeite met opstaan (meer).
Ik slaap over het algemeen goed, ga wel 1 x per nacht naar t toilet maar slaap dan snel weer in.

In t weekend (dat voor mij dus op do avond begint) ga ik wel wat later naar bed maar meestal niet na middernacht, op n uitzondering na van 01 of 02:00 u en slaap ik soms wat uit maar als ik ga biken, meestal vrijdag, sta ik wel bijtijds op, rond 7 a half 8. Verder op zaterdag nog fitness, dan rond 8-half 9 op en zondag soms bijtijds op en soms slaap ik uit tot half 10, veel later niet.

Gemiddelde slaaptijd is dan ong. 7-8 uur.

Wat ik eigenlijk dacht dat de insteek van dit topic was is of de slaap ook invloed zou hebben op je sportprestaties en of meer slaap dus betere resultaten en beter herstel geeft? Dat leek mij hier iig relevant te kunnen zijn...
Zeker dat slaap een groot effect heeft op herstel en dus op je sportprestaties. Weinig slapen en nachtdiensten hebben een negatief effect op je sportprestaties.
Belangrijk is om het totaal plaatje te zien. Meer slapen is één (>7 uur), vaker trainen (>3) en goed eten zijn ook bepalend. Zijn keuzes, heb je dat voor je sport over of vind je dat een pot bier, 4 uur slapen en 1x trainen ook moet kunnen.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Nu vergeten we een ding.... hoeveel alcohol nuttig je door de weeks.. :bier:
Scheelt ook weer een aantal uurtjes..
Janver
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 20:03
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex 8 met een plus
Contacteer:

Ik werk 5 dagen in zeer onregelmatige diensten en dus ook veel ‘s nachts. Dan varieert mijn aantal slaapuren van 3 uur tot 9uur op een dag en daar is geen peil op te trekken. Daarbij zijn mijn sportprestaties ook navenant. Ook de bijbehorende stress heeft invloed op de trainingen. Maar de trainingen hebben ook invloed op mijn slaap en daar heb ik nog geen kant-en-klare formule voor. Daarbij gaat het niet alleen om de training zelf maar ook de timing van de training tov slaapperiodes.

In mijn rustperiodes slaap ik altijd super, normaal gezien 8-9 uur. Soms na een intensieve werkperiode slaap ik 10-11 uur.

We hebben via het werk weleens vitaliteitstraining gehad die naast trainingen ook een focus op eten icm slapen hebben, in ieder geval vlak voor het slapen weinig koolhydraten.
Hier kan uw reclame staan
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Bokmaaa schreef:[Zo, ik slaap een stuk meer dan de meesten hier. Tussen 22:00 en 23:00 lig ik er in en slaap redelijk vlot. Wordt een paar keer per nacht kort wakker van een hyperactieve peuter en sta rond 7:30 op. Weekend en werkdag zit weinig verschil in, op een enkele uitspatting na ;)
Ja, verbaast me ook niks in gestrest Nederland.

Probeer er ruim voor 10 uur 's avonds in te liggen en sta rond 6.15 op (heb af en toe late dienst dus dan verschuift alles een stukje).
Krijg ik een paar nachten te weinig dan gaat vrijdag het lichtje vroeg uit (kom er nog even uit rond een uur of 7-8 'savonds om een hapje te eten) en pak ik gauw een uur of elf, twaalf met slaap.
Reken met een minimum van 8,5 uur slaap maar merk dat het laatste blok (dat voor mij natuurlijk na 6.15 valt) erg belangrijk is. Daar kom ik dus helaas zelden aan toe.

Slaap is IMNSHO sterk ondergewaardeerd.
Plaats reactie