Hoeveel slaap je

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
wulf
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 10:50
Mijn mountainbike: Transition's & Kona's
Contacteer:

28jr. Baan in de sport. Ergens tussen 00:00-01:00 in bed en ergens tussen 6:30-7:30 eruit. Zoiets ongeveer, slaap als een roos :)
"Get lost in nature and you will find yourself"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Hier een 8 wekelijkse ploegendienst incl vroeg, laat en nachtdiensten en weekenden.
Slaaproutine is een puinhoop.
Toch gaan de prestaties nog steeds omhoog ondanks weinig/ slechte slaap en een flink portie bier :P
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Nou. Of de meeste mensen slapen niet goed,of de goede slapers reageren niet.
Zelf heb ik redelijk geslapen de laatste tijd maar val dan gisteren pardoes van 3 tot 7 smiddags in slaap op de bank. Met het hele gezin om me heen.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Als ik nachtdiensten heb dan slaap ik 4 a 5 uur. vaak heb ik daarna vroege diensten en slaap ik weer maar 4 a 5 uur en als ik middagdiensten heb dan slaap ik bij en slaap ik 6 a 7 uur

om de zoveel tijd slaap ik bij op een vrije dag en word ik pas na 10 uur wakker ofzo
#Skraleanjers
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Hangt ook van een hoop factoren af jimbo.
Een familie wil ook genoeg energie kosten zoals je zelf weet, druk op het werk en kom je thuis dan wil de familie ook aandacht :wink:

Had je het toch even nodig, zelf ook vaak de neiging maar geef er bijna nooit aan toe. Als ik overdag ga slapen gaat m'n ritme op de schop. Tenzij ik me overvraag (gaat te makkelijk bijvoorbeeld 32 uur werk in een week) dan lig ik de rest van de dag op m'n bed. :evil:
Iedereen een een eigen balans wat goed werkt en mogelijk door het sporten laat het lichaam meer toe. Heb het niet over de top sporters die continue het randje opzoeken, maar meer de recreatieve sporters. Sporten voor mij is een uitlaatklep, kom er tot rust van en ben dan een keer lichamelijk moe i.p.v mentaal.
Gebruikersavatar
john k
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 16 december 2013, 14:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Tja hoeveel slaap ik, Goede vraag :~

Ik ga meestal rond 1;00 slapen en de wekker gaat om 7;30.
Maar nu komt ie....ik heb een zoon van 3mnd oud en die bepaald eigenlijk hoeveel papa en mama mogen slapen. :roll: :lol:
Op het gemak, de ketting strak !!
peter.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: za 11 augustus 2012, 21:12
Mijn mountainbike: Trek Sawyer, Salsa Spearfish, Cube Cross Race en Trek Stache.

Slaap ongeveer 8 uur per nacht en ga er om 23:00 in, daarbij merk ik dat als ik vlak voor het slapen gaan televisie kijk, ik minder uitgerust wakker wordt.
Adventure by bike
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op di 1 augustus 2023, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

jimbo schreef:Nou. Of de meeste mensen slapen niet goed,of de goede slapers reageren niet.
Als ik vroege dienst heb op werk (=5.30u opstaan) probeer ik er uiterlijk 22u in te liggen, ga ook regelmatig eerder naar bed.
Als ik avonddiensten heb ben ik vaak om 23.30u thuis en rol ik gelijk door mijn bed in. Dan slapen zonder wekker, wat vaak neerkomt op een uurtje of 8 's ochtends weer wakker zijn.
Kortom: ergens tussen de 8-9uur vaak. 's Nachts amper wakker.
Tzigane
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 22 oktober 2012, 22:20
Mijn mountainbike: Cube reaction GTC SLT

Pro_Shifty schreef:Als ik nachtdiensten heb dan slaap ik 4 a 5 uur. vaak heb ik daarna vroege diensten en slaap ik weer maar 4 a 5 uur en als ik middagdiensten heb dan slaap ik bij en slaap ik 6 a 7 uur

om de zoveel tijd slaap ik bij op een vrije dag en word ik pas na 10 uur wakker ofzo
+1
Obert
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: di 8 september 2015, 13:16

Het ligt aan het seizoen bij mij.

In de zomer slaap ik gemiddeld zon 5 uur per nacht
In de winter zo'n 7/5 uur per nacht.

Meestal ben ik gesloopt na 5 dagen fietsen naar het werk.
Dit jaar introduceer ik woensdag rust dag.
Jo2601
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: di 19 september 2017, 13:38
Mijn mountainbike: Z.O. Drenthe

Ben standaard 's ochtends om half 6 wakker (ook in de weekenden ).
Alleen 's avonds lig er verschillend in, meestal tussen 22 en 23 uur.
Ligt er aan hoelaat ik thuis ben van het werk.

Voordeel van vroeg wakker zijn is dat ik mooi een rondje kan fietsen voordat de kinderen wakker zijn, die mogen toch graag uitslapen. :-D
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Zo, ik slaap een stuk meer dan de meesten hier. Tussen 22:00 en 23:00 lig ik er in en slaap redelijk vlot. Wordt een paar keer per nacht kort wakker van een hyperactieve peuter en sta rond 7:30 op. Weekend en werkdag zit weinig verschil in, op een enkele uitspatting na ;)
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Wisselt nogal, baas die vraagt nogal wat vrijetijd van mij. :-?
8 urige werkdag: op 05.30 te bed rond 23.00 uur.
9 urige werkdag: op 05.00 te bed rond 22.15 uur.
10 urige werkdag: op 04.30 te bed rond 21.30 uur.
Bij een 12 urige werkdag zelfde tijd als 10 urige dag, maar dan op 't einde van de week helemaal uitgeleefd.
Dan weinig tot geen fietsen. :((
Dus een kleine 6 uur slaap, is te weinig weet ik. Daarbij in 't weekend natuurlijk voor 07.00 uur wakker.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Interessant topic dit; heb hem wat later ontdekt geloof ik, maar goed...

Ik ben 48, heb n half 9 tot 5 baan van 4 dg per week (ma t/m do) en ga doordeweek rond half 11 naar bed, soms eerder als ik bv gefitnesst heb. M’n wekker gaat om 6.45 en dan snooze ik nog 1 keer en ga er dan uit. Niet veel moeite met opstaan (meer).
Ik slaap over het algemeen goed, ga wel 1 x per nacht naar t toilet maar slaap dan snel weer in.

In t weekend (dat voor mij dus op do avond begint) ga ik wel wat later naar bed maar meestal niet na middernacht, op n uitzondering na van 01 of 02:00 u en slaap ik soms wat uit maar als ik ga biken, meestal vrijdag, sta ik wel bijtijds op, rond 7 a half 8. Verder op zaterdag nog fitness, dan rond 8-half 9 op en zondag soms bijtijds op en soms slaap ik uit tot half 10, veel later niet.

Gemiddelde slaaptijd is dan ong. 7-8 uur.

Wat ik eigenlijk dacht dat de insteek van dit topic was is of de slaap ook invloed zou hebben op je sportprestaties en of meer slaap dus betere resultaten en beter herstel geeft? Dat leek mij hier iig relevant te kunnen zijn...
Plaats reactie