MTB en Wielrennen combineren...?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Je kan ook op het asfalt fietsen met je MTB. :-)
Ik doe mijn duurtraining ook op de MTB en rij dan gerust 60 - 75km over asfalt.
Wel je bandjes even wat harder oppompen. ;-)
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik wil het juist combineren omdat je dan in mijn ogen twee verschillende condities traint. Wielrennen zie ik meer als een duursport met een passieve houding en MTB-en zie ik toch als iets explosiever waarbij je ook nog eens de coördinatie van lichaam traint.

Denk ik....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Je conditie trainen doe je door op hartslag te trainen en vooral lekker veel uurtjes te maken.
Op welke fiets je dat doet maakt niet uit.
Kan je het geld wat je bespaart gebruiken voor een tussenstop op een terrasje. ;-)
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik heb al een racefiets ook!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Oh dan! Racefietsje pakken en lekker uurtjes gaan maken. Geen straf met dit weer! :-)
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Zeker niet! Maar deze week is de tuin aan de beurt. En daarna...... Wordt lastig kiezen!

Afbeelding

Afbeelding
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Als mtb-forumgebruiker zou ik moeten zeggen dat je natuurlijk ten alle tijde die gele rakker moet nemen... maar ik fiets zelf ook geregeld op de racefiets dus zou ik gewoon kiezen waar je zin in hebt :-q . Ik fiets zelf in ieder geval 1x per week op de racert en in de weekende wordt het vaak de mtb, eventueel in combinatie met de de auto om eens een deurtje verder te kijken dan de lokale rondjes.

En het gebeurt ook wel eens dat ik een asfaltrondje op de mtb maak. Niet omdat het moet, maar omdat het kàn.
dennis046
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 16:35

Idd, ik zou ook doen waar je zin in hebt :-q

Af en toe met de racefiets is ook eens lekker.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Als ik op asfalt fiets, vind ik de racefiets toch stukken fijner! Daar kan ik ook 50 op halen, dat zie ik met die gele rakkert niet zo snel gebeuren.....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Kom kom, beetje doorfietsen dan lukt het met die gele rakker ook wel :-q :tong . (ja ik weet dat je ms hebt)
Heb laatst al eens 47 km op de weg gedaan met mijn full suspension. Tis even doorbuffelen, maar uiteindelijk kom je er wel.
Gebruik zelfs soms een 20 kilo zware stadfiets ook wel eens als toerfiets. En ik heb heus geen benen zo dik als die van Greipel.
De enige fiets waar ik eigenlijk geen lange afstanden mee rij is mijn bmx-crossfiets.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Waarom zou ik moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Oh ja, omdat het kan natuurlijk..... :bier:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
dvdspelert
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 15 augustus 2016, 21:55

Hartstikke goed dat je je symptomen wil bestrijden door meer te bewegen. Dat zouden meer mensen moeten doen! Als student bewegingstechnologie weet ik dat MS een zenuwaandoening is welke het centrale zenuwstelsel aantast. Je kan de perifere groei van zenuwen naar spieren stimuleren door veel verschillende bewegingen te oefenen. Ik denk dus dat zwemmen ook goed voor je zal zijn vanwege de motorische complexiteit. Racefietsen is natuurlijk vooral gericht op de beenspieren. Wat de invloed op centraal niveau hiervan is durf ik niet te zeggen

Neem het wel met een korreltje zout want de wetenschap erachter is een les die ik buiten aan het spelen was :)

Maar voor pure conditie (hart-long aka cardiosysteem) is trainen op de racefiets met hartslagmonitor de beste methode die er is in mijn ogen. Maar niets komt in de buurt van mtb, zowel mentaal (natuur) als fysiek (meerdere verschillende fietshoudingen) dus dat heb je goed gezien.

Succes! En vooral lekker blijven fietsen
Het hoeft niet moeilijk.
GT Karakoram 29er
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Ik fiets af en toe ook met de mtb over de verharde weg maar zet er dan een paar andere wielen in met wegbanden. Maar vind het wel minder "leuk" dan door het bos. Dat houd mij ook een beetje tegen om een racefiets te kopen. Nou fiets ik met de mtb ook niet met een hoog gemiddelde maar is het zo dat een racefiets een stuk "makkelijker" fietst zodat de gemiddelden meteen hoger liggen? Vergeleken met een mtb op de weg.

Ad58, als ik ze beiden zou hebben zou ik ze beiden gaan gebruiken. Maar ik zou dan de fiets pakken waar je op dat moment zin in hebt, anders word het weer een verplichting. (of discipline).
dvdspelert
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 15 augustus 2016, 21:55

Als je met een racefiets met dezelfde inspanning (hartslag) fietst als met de MTB zal je gemiddelde snelheid uiteraard hoger liggen, dus meer afstand afleggen. Racefietsen zijn gewoon efficienter op de weg.

Als het puur om de training van het lichaam gaat maakt het niks uit, dan kan je ook op de hometrainer fietsen maar dan kom je niet ver
Het hoeft niet moeilijk.
GT Karakoram 29er
raassie
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 9 juli 2008, 08:35
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si alloy 1

Iid gewoon combineren en doen waar je zin in hebt ;-) Ik zit zelf het grootste gedeelte op de racer, maar probeer steeds vaker de mtb te pakken. Zeker in de zomer doe ik soms zelfs beide op 1 dag, vaak een km of 40 werk-woon op de racer en dan in de avond nog een uurtje naar buiten op de mtb.
Plaats reactie