Traanogen & relatief slecht zicht..

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
nostradamus
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 19 maart 2017, 21:37

Olá,
Sinds enige tijd begin ik hinder te ondervinden van traanogen tijdens het biken... Tijdens het 'oppikken' van enig snelheid beginnen mijn (toch al niet zo scherp ziende!) ogen als een malle te tranen en mis ik elke vorm van zicht en onderscheiding van terrein, in de vorm van kuilen, wortels e.d ! Over het algemeen rijden wij alleen in Schoorl en heb hier alleen op de snelle stukken last van.
Is dit op te lossen door te investeren in een goede bril o.i.d, die ook nog eens op sterkte kan worden gebracht!?

Groet; Jasper.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Een bril scheelt idd een hoop. Maar dan moet je wel een nemen waarbij de glazen het oog een beetje "afsluiten". Echter door de ronde glazen zijn deze vrij moeilijk op sterkte te krijgen. Ik gebruik zelf Oakley. Maar het heeft vier slijppogingen geduurd voor het een goed zicht gaf.
Laatst gewijzigd door mud mate op ma 5 juni 2017, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Herkenbaar. Ik had precies hetzelfde vorige week in Frankrijk. Iedere leuke afdaling moest ik in de remmen vanwege tranende ogen en totaal geen zicht. Mijn cheapo Uvex fietsbril was te donker dus die had ik afgedaan. Volgende keer dus een bril met lichtere lenzen meenemen want anders heb je er nog niets aan.

Zeker als je veel op Schoorl rijdt heb je de meeste tijd geen direct zonlicht dus wil je een niet te donkere lens. Het handigst is natuurlijk een bril met verwisselbare lenzen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik heb geen hele goede ervaringen met fietsbrillen op sterkte, mogelijk omdat ik alleen díe gebruikte die een inzetbril hebben. Klein scherp blikveld, grote wazige periferie. Ik had meekleurende glazen, dat werkte wel goed, maar de bril zelf was zwaar en besloeg als een malle. Was er één van BBB. Ben teruggegaan naar contactlenzen. Dat bevalt in heel veel omstandigheden toch echt wel een heel pak beter!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Is dat niet iets wat lijkt op hooikoorts? Ik herken namelijk wat je zegt.....
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

heb daar ook last van, vooral als het koud is. goed afsluitende bril is de oplossing. of met je ogen knipperen alsof je leven er vanaf hangt :lol:
nostradamus
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 19 maart 2017, 21:37

Denk niet dat het hooikoorts is, heb er eigenlijk altijd wel last van! Het lijkt mij trouwens idd dat zo'n bril gaat beslaan oid, heb dat met skieën eigenlijk ook altijd.
Lenzen is inderdaad een goed idee. Vind dat gerotzooi in je ogen alleen zo'n gedoe (en stiekum een beetje eng ;) )
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Indien je voor lenzen gaat kijken, neem dan wel zachte lenzen. Met harde lenzen kun je met 1 klein vuiltje in je oog gelijk stoppen met fietsen. Bij zachte lenzen kun je met veel knipperen het vuiltje wel weg krijgen.
Ik rij zelf ook met zachte lenzen en heb weinig last ervan. En bril zou dan nog kunnen helpen tegen stof in je ogen.
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Ik heb er ook last van en rijd daarom altijd met bril op!
Ik heb overigens wel scherpe ogen, dus niet op sterkte.
Mijn bril heb ik met drie soorten lenzen, donker (alleen in vol zonlicht, vnl op de racer), oranje (eigenlijk altijd op) en volledig blank (voor regen en slecht zicht).
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Tijntje
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: do 3 september 2009, 17:50

Ook last van bril op sterkte met meekleurende glazen laten maken in beverwijk. Geen last meer van.
Bril van nike met extra grote glazen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ben een voorstander van deze 2 stappen:
1 lenzen om je ogen te corrigeren
2 sportbril om je ogen te beschermen
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
jorryt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 1 november 2016, 17:48

Ik heb lenzen in en dan een sportbril op.
Gewoon cheap daglenzen van de kruitvat die ik in doe en de rest van de dag draag en dan de vuilnisbak in gaan.

Eng is het echt niet. Je kan altijd naar een opticien gaan voor uitleg en hulp bij het in doen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Directe wind in je ogen vermijden: dus een bril op. Beschermd ook tegen modder en andere troep.
En om scherp te zien of die bril op scherpte laten maken, of lenzen dragen.

Ben zelf brildrager, en heb mijn Oakley glazen op sterkte laten maken.
MTB: rij eigenlijk altijd met setje oranje glazen, ook prima in een donker bos, in de winter.
2e Setje donkere glazen erbij, voor dagelijks leven, wintersport, evt zonovergoten dagen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
wulf
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 10:50
Mijn mountainbike: Transition's & Kona's
Contacteer:

nostradamus schreef:Olá,
Sinds enige tijd begin ik hinder te ondervinden van traanogen tijdens het biken... Tijdens het 'oppikken' van enig snelheid beginnen mijn (toch al niet zo scherp ziende!) ogen als een malle te tranen en mis ik elke vorm van zicht en onderscheiding van terrein, in de vorm van kuilen, wortels e.d ! Over het algemeen rijden wij alleen in Schoorl en heb hier alleen op de snelle stukken last van.
Is dit op te lossen door te investeren in een goede bril o.i.d, die ook nog eens op sterkte kan worden gebracht!?

Groet; Jasper.
Heb je lenzen?

Had ik nl. wel gigantisch last van toen ik nog daglenzen had. Een bril verergerde de klachten alleen maar. Met als klap op de vuurpijl wegwaaiende lenzen. Dat doet je zicht al helemaal niet goed. Ik heb sinds een jaar of 3 nachtlenzen, alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen.
"Get lost in nature and you will find yourself"
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Het kan zijn dat je standaard wat drogere ogen heb en dat door het fietsen je ogen nog droger worden. Je lichaam geeft dan traanvocht vrij waardoor je misschien dit probleem krijgt (zomaar een idee van een niet medisch geschoold iemand maar herken het probleem wel op een ander gebied, hooikoorts en zelf geen brildrager (niet nodig), wel een sport zonnebril tijdens het fietsen).
Heb je al eens advies gevraagd van een oogarts?
Plaats reactie