Aanbevolen sportdrank bij koolhydraatarm dieet

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7505
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

wo 10 mei 2017, 13:07

ARi schreef:Mocht je het boek vinden dan heb ik wel interesse in deze onderbouwing.
Nu komt jouw kennis - als ik de opmerkingen juist interpreteer - vooral uit de bodybuild wereld. Daar geldt maar 1 doel: spiermassa kweken. Dat is nogal een 'beperking' en absoluut niet over te zetten naar de behoeftes voor een fietser. Of misschien zelfs een gezond leven...

De onderbouwing is dus dat je suikers nodig hebt om vetten te verbranden om je spieren van energie te voorzien.
(daarna wordt het een heel lang verhaal... Wil ik best wel eens onder het genot van een biertje (oh jee, koolhydraten!!) over bomen...)
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Isdatzo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: di 18 augustus 2009, 16:08
Contacteer:

vr 12 mei 2017, 14:17

Alien schreef:Eet normaal en ga lekker fietsen.
Dit is het beste advies dat je kan krijgen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1617
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Locatie: Haibike Sleek

vr 12 mei 2017, 15:28

Isdatzo schreef:
Alien schreef:Eet normaal en ga lekker fietsen.
Dit is het beste advies dat je kan krijgen.
Voor als je geen ambities hebt.
Gebruikersavatar
ARi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 401
Lid geworden op: zo 10 augustus 2008, 15:24
Locatie: Specialized 29-er Stumpjumper FSR Comp 2013

vr 12 mei 2017, 22:05

Lars TB schreef:
ARi schreef:Mocht je het boek vinden dan heb ik wel interesse in deze onderbouwing.
Nu komt jouw kennis - als ik de opmerkingen juist interpreteer - vooral uit de bodybuild wereld. Daar geldt maar 1 doel: spiermassa kweken. Dat is nogal een 'beperking' en absoluut niet over te zetten naar de behoeftes voor een fietser. Of misschien zelfs een gezond leven...

De onderbouwing is dus dat je suikers nodig hebt om vetten te verbranden om je spieren van energie te voorzien.
(daarna wordt het een heel lang verhaal... Wil ik best wel eens onder het genot van een biertje (oh jee, koolhydraten!!) over bomen...)
Nou bodybuilding is niet mijn ding maar het zou best kunnen dat het daar vandaan komt. Zoals ik al schreef ben ik met een koolhydraat arm dieet 47 kg kwijt geraakt. Het heeft mij dus enorm goed geholpen mijn doel te bereiken. Maar door dat af te vallen heb ik mijzelf wel veroordeeld tot het opletten wat ik eet, anders ben ik zo weer terug bij af. Soms loopt mijn gewicht wel weer eens wat op en dan doe ik weer een kort dieet om weer op gewicht te komen. Ik leef verder gezond, eet gevarieerd en let op wat ik eet maar als je eenmaal de vetcellen hebt krijg je die wel leeg maar ze willen zich ook zo snel mogelijk weer opvullen. Nare eigenschap van de vetcellen..

Maar door veel af te vallen ben ik wel meer gaan verdiepen in eten/drinken en weet dus ook wel precies wanneer ik iets doe wat niet helpt om op gewicht te blijven :D Ik ben dus altijd geïnteresseerd als het over gewichtsverlies gaat. Vandaar mijn interesse.

En wat betreft dat bier; zijn inderdaad koolhydraten maar zolang je het bij alleen bier laat en geen sloten van drinkt + er geen bakken chips/pinda's etc bij eet is dat geen probleem :bier:

Ik zal kijk of ik het boek kan opsnorren en lezen. Wellicht neem ik dan nog een keer contact op voor dat biertje. Bedankt.
Google is your friend :-)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7505
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zo 14 mei 2017, 17:36

ARi schreef:Wellicht neem ik dan nog een keer contact op voor dat biertje. Bedankt.
:winkie: :-q

Het was meer dat je het gooide op de nuttiging van vrijwel uitsluitend eiwitten. Terwijl als je lichaam gewend is om vetten te verbranden, je net zo goed vetten kunt (moet) eten, zolang je de koolhydraten maar min of meer weg laat. De 'angst' voor vetten zit vooral bij bodybuilders extreem diep. Maar juist door het eten van uitsluitend eiwitten en een beetje koolhydraten zet je het lichaam eerder aan tot het verbranden van eiwitten. En dat is een zeer ongezonde situatie die je als duursporter absoluut wilt vermijden!!


Overigens zijn de koolhydraten uit alcohol niet zozeer het probleem, het is meer dat alcohol zelf zowel de koolhydraat- als vetverbranding stil legt en dat de alcohol vooral meteen als vet opgeslagen wordt. Omdat er daarna geen behoefte meer is aan extra energie wordt ook het vet en de koolhydraten die je genuttigd hebt ook meteen als vet opgeslagen. Alcohol werkt dus een soort van dubbelop! Het aspect 'lekker' vindt je lichaam verder van geen enkel belang... :-{
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ARi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 401
Lid geworden op: zo 10 augustus 2008, 15:24
Locatie: Specialized 29-er Stumpjumper FSR Comp 2013

zo 14 mei 2017, 20:00

Tja, alcohol is een killer als het gaat om verbranding.....
Google is your friend :-)
Dizer
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

vr 19 mei 2017, 13:10

mischa72 schreef:Beste mensen,

Voorinformatie:
Sinds een paar weken ben ik bezig met het Dukan-dieet. Simpel gezegd houdt dit in dat je zo weinig mogelijk koolhydraten eet en die vervangt door eiwitten. Hiermee ben ik al een fiks aantal kilo's afgevallen.

Probleemstelling:
Tijdens eerdere ritten (voordat ik met het dieet begon) kwam ik tot de conclusie dat alleen vocht voor mij niet voldoende was om de rit soepel uit te rijden en dat ik dus baat had bij een onderhoudsvoeding tijdens het sporten. Hier zitten alleen veel koolhydraten in, wat dus loodrecht op mijn dieet staat. Op 10 juni staat Limburgs Mooiste voor de deur en ik wil toch van tevoren weer wat rondjes gedraaid hebben voordat ik daar aan begin.

Vraagstelling:
Hebben jullie tips wat ik als alternatief zou kunnen gebruiken? Of kan ik in dit geval beter mijn "verlies" nemen en toch wat voeding meenemen en de dagen erna maar weer wat beter opletten? Tijdens en na het fitnessen gebruik ik een eiwitrijke drank met zeer weinig koolhydraten en suikers.

Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Groeten,
Mischa
Bij een te hoge hartslag (is leeftijdsafhankelijk) verbrand je lichaam nadat de suikers op zijn geen vet maar spiermassa, precies wat je niet wilt.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... allen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
johan_leiden
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 21 februari 2017, 11:37

zo 28 mei 2017, 09:40

Als je af wil vallen hoef je alleen maar onder de normale dagelijkse calorie behoefte te gaan zitten. Verder geld: eet gevarieerd. Koolhydraten uitsluiten van je dieet is naar mijn mening onzin, zeker als je regelmatig sport. Nu is niet ieder mens hetzelfde, maar dit geld toch voor een groot deel van de bevolking.

Gebruik (in ieder geval 1-2 maanden) een calorieteller-app zodat je weet wat je eet en ook hoeveel calorien iets bevat. Dit maakt je bewuster en zal je zeker helpen met afvallen. Overigens verbrand je meer vet bij een hartslag van 120-130 dan bij een van 160, daar verbrand je koolhydraten mee.
Isdatzo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: di 18 augustus 2009, 16:08
Contacteer:

zo 28 mei 2017, 11:02

tiewrap schreef: Voor als je geen ambities hebt.
Sportieve (cardiovasculaire) ambities en een dieet met weinig koolhydraten gaan inderdaad geweldig samen :roll: .
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7505
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zo 28 mei 2017, 18:17

Isdatzo schreef:
tiewrap schreef: Voor als je geen ambities hebt.
Sportieve (cardiovasculaire) ambities en een dieet met weinig koolhydraten gaan inderdaad geweldig samen :roll: .
Gelukkig is fietsen een duursport.
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7505
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zo 28 mei 2017, 18:21

johan_leiden schreef:Als je af wil vallen hoef je alleen maar onder de normale dagelijkse calorie behoefte te gaan zitten. Verder geld: eet gevarieerd. Koolhydraten uitsluiten van je dieet is naar mijn mening onzin, zeker als je regelmatig sport. Nu is niet ieder mens hetzelfde, maar dit geld toch voor een groot deel van de bevolking.
Het is jouw mening. Het ligt natuurlijk een stuk gecompliceerder en zeggen de wetenschappelijke onderbouwingen dat je er naast zit.
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
johan_leiden
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 21 februari 2017, 11:37

ma 29 mei 2017, 19:59

Het is jouw mening. Het ligt natuurlijk een stuk gecompliceerder en zeggen de wetenschappelijke onderbouwingen dat je er naast zit.

Dat is zeker niet alleen mijn mening hoor. Er zijn tientallen conflicterende wetenschappelijke onderbouwingen, lees maar eens wat artikelen. Je zal er geen consequentie in vinden. Overigens heeft het bij mij prima gewerkt, onder de 2500kcal zitten elke dag en ik ben zonder veel moeite 18 kg afgevallen.
dvdspelert
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 15 augustus 2016, 21:55

ma 29 mei 2017, 20:19

Het is niet voor niets een gigantische industrie... Dieet, afvallen, grote beloftes bij een bepaald type dieet/whatever. Het is zo simpel:

Uiteindelijk is een calorie een eenheid van energie. Net zoals je 60W lamp een uur brand op 60 Wattuur (wat trouwens omgerekend ongeveer 52000 calorieën zijn) zal je lichaam de hoeveelheid calorieën welke op de verpakking staat opslaan of gebruiken.

Daar is niks geen mening aan. Dat zijn gewoon feiten. Maar als je bovenstaand gaat verkondigen verdien je natuurlijk niks :roll:

Edit: toevoeging: Als je dus minder van die calorieen eet dan je verbrand, dan ga je je reserves aanspreken (en pijn lijden)
Laatst gewijzigd door dvdspelert op ma 29 mei 2017, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Het hoeft niet moeilijk.
GT Karakoram 29er
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7505
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ma 29 mei 2017, 20:27

johan_leiden schreef:
Het is jouw mening. Het ligt natuurlijk een stuk gecompliceerder en zeggen de wetenschappelijke onderbouwingen dat je er naast zit.

Dat is zeker niet alleen mijn mening hoor. Er zijn tientallen conflicterende wetenschappelijke onderbouwingen, lees maar eens wat artikelen. Je zal er geen consequentie in vinden. Overigens heeft het bij mij prima gewerkt, onder de 2500kcal zitten elke dag en ik ben zonder veel moeite 18 kg afgevallen.
Natuurlijk klopt het dat als meer verbrand dan de hoeveelheid energie die je opneemt je af valt. Maar het is niet zo dat alles wat je inneemt ook op neemt! Bij koolhydraten is dat wel zo, maar bij eiwitten en vetten dus veel minder. En dat is dus de uitbreiding die je in het klassieke systeem nog nauwelijks terug vindt.
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1617
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Locatie: Haibike Sleek

ma 29 mei 2017, 20:29

Ik heb zelf nooit precies bij gehouden hoeveel calorieën ik binnen krijg.
Zonder dat blijft het koffiedik kijken.
Bovenstaande lijkt me een feit.
Maar ook dat je weinig nodig hebt, en natuurlijk altijd koolhydraten binnen krijgt, ook al volg je een dieet.

Voor mij heeft het erg goed gewerkt door ze te mijden.
En dan sport ik vrij intensief.
En vooral zoals Lars zegt, andere dingen zijn ook erg belangrijk, en die zitten niet in een boterham met jam.
Plaats reactie