Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Offline
BerichtGeplaatst: vr 5 mei 2017, 23:13 
All rounder
All rounder
Geregistreerd op: ma 20 augustus 2007, 13:43
Berichten: 101
Mijn mountainbike: Ghost Tacana Pro Limited (2014)
Beste mensen,

Voorinformatie:
Sinds een paar weken ben ik bezig met het Dukan-dieet. Simpel gezegd houdt dit in dat je zo weinig mogelijk koolhydraten eet en die vervangt door eiwitten. Hiermee ben ik al een fiks aantal kilo's afgevallen.

Probleemstelling:
Tijdens eerdere ritten (voordat ik met het dieet begon) kwam ik tot de conclusie dat alleen vocht voor mij niet voldoende was om de rit soepel uit te rijden en dat ik dus baat had bij een onderhoudsvoeding tijdens het sporten. Hier zitten alleen veel koolhydraten in, wat dus loodrecht op mijn dieet staat. Op 10 juni staat Limburgs Mooiste voor de deur en ik wil toch van tevoren weer wat rondjes gedraaid hebben voordat ik daar aan begin.

Vraagstelling:
Hebben jullie tips wat ik als alternatief zou kunnen gebruiken? Of kan ik in dit geval beter mijn "verlies" nemen en toch wat voeding meenemen en de dagen erna maar weer wat beter opletten? Tijdens en na het fitnessen gebruik ik een eiwitrijke drank met zeer weinig koolhydraten en suikers.

Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Groeten,
Mischa


Omhoog
 Profiel  
 
Online
BerichtGeplaatst: za 6 mei 2017, 05:38 
Pro Biker
Pro Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: do 25 september 2014, 16:27
Berichten: 1303
Mijn mountainbike: Haibike Sleek
De tabletten van powerbar ?


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: za 6 mei 2017, 08:14 
Extreme Biker
Extreme Biker
Geregistreerd op: do 17 juli 2008, 13:10
Berichten: 607
Mijn mountainbike: is een verzameling losse onderdelen.
Eet normaal en ga lekker fietsen.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: za 6 mei 2017, 09:42 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: zo 28 september 2003, 19:41
Berichten: 2494
Mijn mountainbike: Monocog, Shrek, Superfly
mischa72 schreef:
Tijdens eerdere ritten (voordat ik met het dieet begon) kwam ik tot de conclusie dat alleen vocht voor mij niet voldoende was om de rit soepel uit te rijden en dat ik dus baat had bij een onderhoudsvoeding tijdens het sporten. Hier zitten alleen veel koolhydraten in, wat dus loodrecht op mijn dieet staat.


Benader je dieet gewoon wat praktischer. Kort voor, tijdens en direct na intensieve sportbeoefening kun je koolhydraten prima gebruiken, en hoef je echt niet bang te zijn dat je ze meteen opslaat als vet.

Op kantoordagen ga je dan weer low-carb.

_________________
Superfly for a white guy / I am an Ogre! / #mtbiseenzomersport / MvdP brute held!
Rechte stukken om bij te komen? Bijkomen doe je maar thuis op de bank!


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: za 6 mei 2017, 10:23 
Pro Biker
Pro Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: di 19 augustus 2008, 23:28
Berichten: 930
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
+1
Ik probeer op de zelfde manier het wintervet eraf te krijgen. Vorig jaar ook gedaan en toen gemerkt dat ik zelfs tijdens een rustige rit op een gegeven moment geen energie meer had. Toen besloten om voor en tijdens het fietsen gewoon te eten en drinken. Evengoed wel wat kilo's kwijt geraakt, dus niet al te moeilijk doen.
Als je de zoekfunctie gebruikt kan je hier ook nog wel iets vinden over je eigen sportdrank maken. Dat doe ik ook, en ik bepaal dus zelf wat ik erin doe aan koolhydraten en suikers etc.

_________________
http://www.strava.com/athletes/682636

Hey ho, let's go!


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: za 6 mei 2017, 10:53 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: ma 15 augustus 2016, 21:55
Berichten: 48
+1, tijdens het fietsen heb je gewoon brandstoffen nodig. Als je echt hard af wil vallen schijnt het praktisch te zijn op nuchtere maag (in de ochtend dus) een flink stuk op hartslag te fietsen.

Maar uiteindelijk is het "Ga toch fietsen" advies het allerbest.

_________________
Het hoeft niet moeilijk.
GT Karakoram 29er


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: za 6 mei 2017, 11:31 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: di 27 december 2005, 22:36
Berichten: 310
Ik heb eens zo'n een eiwit dieet gevolgd. Ik viel af als een dolle maar fut om langdurig te sporten had ik niet. Vanwege het gebrek aan koolhydraten. Zou je dan gewoon iets met koolhydraten kunnen eten tijdens het sporten zonder dat ketose proces te verstoren?

_________________
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: za 6 mei 2017, 14:46 
All rounder
All rounder
Geregistreerd op: di 6 augustus 2013, 10:50
Berichten: 57
Mijn mountainbike: Transition's & Kona's
Je ontkomt nauwelijks aan de suiker toevoegingen in sport/prestatie voeding voor het tijdens, dus je zult het vooral vooraf op moeten lossen. Het aloude stapelen werkt behoorlijk, dus in dezelfde mate je nu je koolhydraten binnenkrijgt, verhoog je die ook ihkv 'stapelen'. De ochtend >2uur voor de inspanning kan je, aanrader, wel je meest koolhydraatrijke (nogmaals, in de mate van je voedingspatroon) maaltijd nuttigen.

_________________
"Get lost in nature and you will find yourself"


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: za 6 mei 2017, 21:00 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: zo 10 augustus 2008, 15:24
Berichten: 367
Mijn mountainbike: Specialized 29-er Stumpjumper FSR Comp 2013
Mocht je lichaam uit ketose gaan dan kun je dat redelijk eenvoudig herstellen door 3 dagen alleen maar eiwitten tot je te nemen en dan wel elke 3 uur iets nemen.

Dan is over het algemeen de ketose terug. Het niet regelmatig eten als je in ketose bent is een grotere verstoring dan een paar koolhydraten. Ik ben 10 jaar geleden 47 kg afgevallen met een koolhydraatarmdieet en ben daarna veel gaan fietsen.

Elke zoveel jaar moet ik echter wel weer even een reset doen en een paar kg afvallen. Ik blijf dan wel fietsen maar verlaag de intensiteit, dus wel de km's maar met lagere gemiddelde snelheid, tot ik weer op mijn streefgewicht ben. Voor de nodige koolhydraten tijdens een rit gebruik ik gewoon "de banaan". Ik doe ook trainingen waar ik bewust in de vet-verbrandingszone fiets en andere training waar ik in conditionele opbouw zone zit.

Voor Limburgs Mooiste zou ik echter wel iets extra nemen, dat kunnen ook rustig eiwitten zijn; kaas, ei, een biefstuk en dan voor onderweg bananen. En hou gewoon rekening met de afstand die je af moet leggen. Beter later aan de finish dan niet aan de finish moet je maar denken.

Qua drinken; ik doe alles met gewoon water maar als je dat niet lukt doe dan een klein beetje limonade en zout door je water. Dat is over het algemeen wel voldoende. De limonade is puur om de smaak van het zout te maskeren. Dat kleine beetje suiker raak je onderweg wel kwijt. Probeer wel elk kwartier te drinken (hoe vaker hoe beter, dus elke 5 min mag ook). En dan zul je zien dat je gemakkelijk de finish haalt.

Ik hoop dat je er iets aan hebt en succes met Limburg Mooiste.

Nog een laatste tip; om te voorkomen dat je spiermassa verliest kun je voor de start een protiene shake nemen en ook direct na afloop. Dat bevordert het herstel.

_________________
Google is your friend :-)


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 8 mei 2017, 22:58 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 2 mei 2013, 12:55
Berichten: 5089
Hier ook een laag koolhydraat dieet en na een korte periode van gewenning bevalt dat prima.

Het 1 en ander staat of valt natuurlijk met de inspanning. Als je echt in het rood gaat dan verbrand je lichaam nu eenmaal suikers. Of wil dat in ieder geval. Jouw 'rood' ligt nu wel wat verder.

Maar je lichaam heeft wel suikers nodig om vetten te kunnen verbranden, dus helemaal zonder kun je niet.
Voor mij zijn korte ritten (tot 2 uur) zijn geen probleem op alleen water. Als ik dus niet echt ga knallen. Doe ik het echt gemoedelijk, dan is ook 3 uur geen probleem. Maar vanaf 2 uur heb ik gemerkt dat mijn lichaam eigenlijk de bevestiging wil hebben dat er weer eten aan zit te komen. Een paar happen van 'iets' zijn meestal voldoende. Op lange tochten met 'lage' intensiteit (vrijwel geheel onder het 'rood') voldoet voor mij een stuk droge worst prima. Maar als je af en toe wat dieper gaat ontstaat er toch een behoefte aan suikers. Voor mij werken de 'Eat natural' repen uitstekend. En voor de rest nog steeds water.

Waarschijnlijk werkt iedere zoete sportdrank verder ook. Je moet geen angst voor suiker krijgen. Zeker als dit het enige echte shot suiker is, dan zal je lichaam daar prima mee om kunnen gaan. Je verbruikt die suiker namelijk al bij je tocht en je lichaam is voor de rest vooral aan vetverbranding gewend en zal daar na de rit weer op terugvallen.


Ergens heb ik nog een boek van een topsporter die met een Atkins dieet niet uit kwam en daar redelijk wetenschappelijk met de onderbouwing kwam dat er toch wat suiker toegevoegd moet worden. Ik zal kijken of ik het nog kan terugvinden.

_________________
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 8 mei 2017, 23:43 
All rounder
All rounder
Geregistreerd op: do 24 december 2015, 23:06
Berichten: 62
De powerbar tabs of andere isotone dingen zonder Koolhydraten, heten vaak iets met "5" erin.
Verder is vetverbranding trainbaar, zodat je niet per se tijdens of voor het sporten hoeft te eten.
Maar: trainbaar betekend ook dat je het getraind moet hebben en zoals met alles wat je wilt trainen aan je lichaam duurt het vanaf een maand of 3 voordat het echt effect heeft.
Dus als je zonder vetverbranding training even denkt een serieus stuk te gaan fietsen zonder koolhydraten te eten is het kansloos en flikker je halverwege gewoon van je fiets. je lichaam is verder vaak niet in staat tijdens een inspanning veel energie uit proteines te halen, dus een worst eten onderweg doet niet zoveel.
Verder heeft je lichaam ook een bovenlimiet voor de intensiteit van de inspanning waar het nog vet kan verbranden. Dat betekend dat je onder een hartslagniveau moet blijven, ongeveer het "rustig hijgen maar kan nog prima kletsen tempo". Daarboven verbrand je geen vet meer maar suikers of als die op zijn begint het lichaam gewoon aan zichzelf..

Voor mij persoonlijk betekend dat bijvoorbeeld dat ik een uur of 4 kan fietsen zonder wat te vreten als ik mijn hartslag onder de 167 hou, maar dat als ik aan een xc wedstrijdje mee wil doen en een uur lang op 100 procent moet presteren met een gemiddelde hartslag van 188 ik de avond van tevoren al wel bewust begin met koolhydraten bunkeren.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: di 9 mei 2017, 01:06 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 2 mei 2013, 12:55
Berichten: 5089
lochnes schreef:
Verder is vetverbranding trainbaar, zodat je niet per se tijdens of voor het sporten hoeft te eten.
Maar: trainbaar betekend ook dat je het getraind moet hebben en zoals met alles wat je wilt trainen aan je lichaam duurt het vanaf een maand of 3 voordat het echt effect heeft.
Dus als je zonder vetverbranding training even denkt een serieus stuk te gaan fietsen zonder koolhydraten te eten is het kansloos en flikker je halverwege gewoon van je fiets. je lichaam is verder vaak niet in staat tijdens een inspanning veel energie uit proteines te halen, dus een worst eten onderweg doet niet zoveel.


Door koolhydraatarm te eten is het lichaam al getraind om vetten te verbranden. Daarvoor hoef je ook niet nog eens een stuk te gaan fietsen!!

Daarnaast heeft je lichaam meer dan voldoende vet op voorraad om een paar dagen te kunnen fietsen. Alleen slaat je lichaam op slot als het te lang niets te eten krijgt.

En het gaat niet om de eiwitten in de worst, maar om het vet. Maar eigenlijk gewoon meer om het signaal richting je lichaam dat het zich geen zorgen moet maken.

_________________
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: di 9 mei 2017, 20:13 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: zo 10 augustus 2008, 15:24
Berichten: 367
Mijn mountainbike: Specialized 29-er Stumpjumper FSR Comp 2013
Lars TB schreef:
Ergens heb ik nog een boek van een topsporter die met een Atkins dieet niet uit kwam en daar redelijk wetenschappelijk met de onderbouwing kwam dat er toch wat suiker toegevoegd moet worden. Ik zal kijken of ik het nog kan terugvinden.


Mocht je het boek vinden dan heb ik wel interesse in deze onderbouwing.

_________________
Google is your friend :-)


Omhoog
 Profiel  
 
Online
BerichtGeplaatst: di 9 mei 2017, 20:19 
Pro Biker
Pro Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: do 25 september 2014, 16:27
Berichten: 1303
Mijn mountainbike: Haibike Sleek
+1
Speciale doelen Lars ?


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 10 mei 2017, 12:55 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 2 mei 2013, 12:55
Berichten: 5089
ARi schreef:
Mocht je het boek vinden dan heb ik wel interesse in deze onderbouwing.


tiewrap schreef:
+1


'The Paleo diet for athletes' - Loren Cordain



tiewrap schreef:
Speciale doelen Lars ?


Gezondheid. Vanwege een intolerantie voor granen.

_________________
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Bikers op dit forum: Geen geregistreerde bikers en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: