vermogen bij inspanningstest?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
timvandoorn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: di 20 september 2005, 16:51
Mijn mountainbike: Batavus B1
Contacteer:

Hoi allemaal, ik heb gisteren voor t eerst een inspanningstest gedaan op Papendal en ik heb een beetje gezocht op dit forum en ik kom hier en daar wel wat tegen over het aantal watts enzo, maar bij allerlei onderwerpen. Vandaar dit nieuwe onderwerp om is alles bij elkaar te plaatsen van de resultaten die forumleden neerzetten bij inspanningstests.

Mijn gegevens van de test: Vo2max 5200 ml/min, vermogen 450 Watt, omslagpunt Hf 170, max hartslag Hf 186 (hoogste tijdens mtben 187), lichaamsgewicht 87,5kg lengte 1,90 meter
De test werdt uitgevoerd als volgt: beginnen met 100 Watt en elke twee minuten 25 watt erbij net zolang tot het zwart wordt :wink:

Moet hierbij wel vemelden dat ik van de zomer veel beter zou presteren, heb afgelopen 2 á 3 maanden gemiddeld maar twee keer per week gebiked, in de zomermaanden is dat wel 3 á 4 keer per week, maarja Papendal zat zó vol dat ik zowat 3 maanden moest wachten..

Ben benieuwd naar jullie gegevens!
There is a first time for everything.. thats why we live in this world! R.C.
Gos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: vr 7 april 2006, 22:43
Mijn mountainbike: is mooi!!!!

IK heb geen gegevens, maar wel een vraag. Kun je gewoon een afspraak maken op papendal daarvoor? Of kan dat ook ergens anders, ik ben er op zich ook wel benieuwd naar.
Van het kopen van mijn EPIC heb ik spijt, spijt dat ik hem niet eerder heb gekocht!!
timvandoorn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: di 20 september 2005, 16:51
Mijn mountainbike: Batavus B1
Contacteer:

ja je kunt daar gewoon een afspraak maken zie:

http://www.smcp.nl/

ik heb het daar gedaan omdat ik van veel sporters weet dat ze daar veel expertise hebben, daar staan ze om bekend.
There is a first time for everything.. thats why we live in this world! R.C.
Gos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: vr 7 april 2006, 22:43
Mijn mountainbike: is mooi!!!!

Bedankt, gelijk even gekeken. Ik vond het best duur, maar ja, het overwegen waard. Leuk verjaarskado....
Van het kopen van mijn EPIC heb ik spijt, spijt dat ik hem niet eerder heb gekocht!!
Erikje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2968
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00

timvandoorn schreef:Mijn gegevens van de test: Vo2max 5200 ml/min, vermogen 450 Watt, omslagpunt Hf 170, max hartslag Hf 186 (hoogste tijdens mtben 187), lichaamsgewicht 87,5kg lengte 1,90 meter
De test werdt uitgevoerd als volgt: beginnen met 100 Watt en elke twee minuten 25 watt erbij net zolang tot het zwart wordt
Ja hoor, beetje posen met je specs en dan je leeftijd vergeten... :tong

Afgelopen maandag geweest in Drachten bij SMI,

Leeftijd: 37 jaar (half jaar geleden 37)
Gewicht 90,5 (half jaar geleden 95,5)
Lengte 1,78 m (half jaar geleden 1,78m)
Vermogen 375 Watt (half jaar geleden 365)
Omslagpunt Hf 175 (half jaar geleden 166)
Max Hf 190 (half jaar geleden 180)
VO2Max 4240 = VO2max 47 (half jaar geleden 43)

Zelfde arts, zelfde apparatuur, oftewel, mega vooruitgang voor mij....

Erikje
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

Testresultaat eind mei (wordt weer eens tijd voor een nieuwe)
Gedaan bij top vorm in gemert

Leeftijd 30
Gewicht 95,6 is inmiddels naar de 91kg (meer watt/kg ;))
Lente 1,89
Max vermogen 425 watt
Vermogen bij omslagpunt 350 watt
Omslagpunt 164
hf max 187

Als ik weer wat fitter ben (momenteel flink verkouden) toch maar weer eens een testje gaan doen. Hoor wel van verschillende mensen dat ik flink vooruit ben gegaan.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
megabass
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 461
Lid geworden op: ma 10 januari 2005, 08:30
Mijn mountainbike: CUBE REACTION/ FECP TWIZARD

Een heleboel zorgverzekeraars vergoeden een deel van de test of helemaal, kijk maar eens hierop:

http://www.sportgeneeskunde.com/uploads ... D1303b.pdf

Ben van plan er ook eentje te doen bij de sma in Amerongen, iemand toevallig al eens geweest?

Greetz Bas.
timvandoorn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: di 20 september 2005, 16:51
Mijn mountainbike: Batavus B1
Contacteer:

Erikje schreef:
timvandoorn schreef:Mijn gegevens van de test: Vo2max 5200 ml/min, vermogen 450 Watt, omslagpunt Hf 170, max hartslag Hf 186 (hoogste tijdens mtben 187), lichaamsgewicht 87,5kg lengte 1,90 meter
De test werdt uitgevoerd als volgt: beginnen met 100 Watt en elke twee minuten 25 watt erbij net zolang tot het zwart wordt
Ja hoor, beetje posen met je specs en dan je leeftijd vergeten... :tong

.....

Erikje
mn leeftijd heb ik op dit forum al wel een paar keer vermeld, maar hier was ik t vergeten, 25 lentes jong, o ja en mn vetpercentage was 11%
There is a first time for everything.. thats why we live in this world! R.C.
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

megabass schreef:Een heleboel zorgverzekeraars vergoeden een deel van de test of helemaal, kijk maar eens hierop:

http://www.sportgeneeskunde.com/uploads ... D1303b.pdf

Ben van plan er ook eentje te doen bij de sma in Amerongen, iemand toevallig al eens geweest?

Greetz Bas.
Ik doe een maximaaltest ipv een sma.

Hierbij krijg ik ook altijd een nieuw trainingsschema voorgeschoteld.
Kost wat, maarja mountainbiken is ook geen goedkope hobby.
Sensei
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 17 september 2003, 00:26

Erikje schreef:
timvandoorn schreef:Mijn gegevens van de test: Vo2max 5200 ml/min, vermogen 450 Watt, omslagpunt Hf 170, max hartslag Hf 186 (hoogste tijdens mtben 187), lichaamsgewicht 87,5kg lengte 1,90 meter
De test werdt uitgevoerd als volgt: beginnen met 100 Watt en elke twee minuten 25 watt erbij net zolang tot het zwart wordt
Ja hoor, beetje posen met je specs en dan je leeftijd vergeten... :tong

Afgelopen maandag geweest in Drachten bij SMI,

Leeftijd: 37 jaar (half jaar geleden 37)
Gewicht 90,5 (half jaar geleden 95,5)
Lengte 1,78 m (half jaar geleden 1,78m)
Vermogen 375 Watt (half jaar geleden 365)
Omslagpunt Hf 175 (half jaar geleden 166)
Max Hf 190 (half jaar geleden 180)
VO2Max 4240 = VO2max 47 (half jaar geleden 43)

Zelfde arts, zelfde apparatuur, oftewel, mega vooruitgang voor mij....

Erikje
Maar ik mis hier je vetgehalte :lol: Daar kan nog wel wat af :-D
Giant Super Sierra, Spec stumpj staal wit, Spec. stumpj Epic carbon, Koga ? , Spec. Stumpj. M4, Spec. S-works FSR staal, Bontrager staal, Asta carbon, Spec. FSR s-works alu, Litespeed Ocoee, Spec. FSR, Spec. Epic, Spec Epic Mar. Carb, trek procaliber 9.7
Erikje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2968
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00

Sensei schreef: Maar ik mis hier je vetgehalte :lol: Daar kan nog wel wat af :-D
Nah, kan wel, hoeft niet, ziek worden is ook niet alles!

16% voor een oude heer van 37 jaar! Mag max. 18% zijn. En die laatste procentjes zullen wel verdwijnen in het komende jaar.

Erikje
megabass
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 461
Lid geworden op: ma 10 januari 2005, 08:30
Mijn mountainbike: CUBE REACTION/ FECP TWIZARD

tati schreef:
megabass schreef:Een heleboel zorgverzekeraars vergoeden een deel van de test of helemaal, kijk maar eens hierop:

http://www.sportgeneeskunde.com/uploads ... D1303b.pdf

Ben van plan er ook eentje te doen bij de sma in Amerongen, iemand toevallig al eens geweest?

Greetz Bas.
Ik doe een maximaaltest ipv een sma.

Hierbij krijg ik ook altijd een nieuw trainingsschema voorgeschoteld.
Kost wat, maarja mountainbiken is ook geen goedkope hobby.
Wat is dan het verschil met een maximaaltest?
ger
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: do 30 oktober 2003, 08:56

Ik heb vandaag een inspanningstest gedaan om evt afwijkingen in ECG op te sporen (waren er gelukkig niet :-)). Test ging wel erg snel volgens mij. Begin (koude start) bij 100 Watt en daarna SNEL oplopend. Ik denk dat ik hoogstens 10 min gefietst heb, want aan t eind begon ik pas een beetje te zweten. Ik had handdoek meegenomen maar had die helemaal niet nodig, terwijl ik thuis op de Tacx toch wel een zeiltje nodig heb.
Maximum was 400 Watt bij HF 187. Zonder fatsoenlijke warming up krijg je toch een ander beeld of niet?
Dokter wil alleen zeggen dat het bovengemiddeld is en dat je voor een echte vermogenstest een andere aanpak nodig hebt. Iemand een idee hoeveel boven het gemiddelde :roll:

Leeftijd 49 jaar (dan is 187 niet slecht dacht ik). Hartslagreserve HFmax-HFrust : 187-44=143
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Normaal gesproken ben je bijna een half uur bezig met zo'n test.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Erikje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2968
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00

ger schreef: Leeftijd 49 jaar (dan is 187 niet slecht dacht ik).
Hartslag zeg niets over leeftijd en andersom...

Erikje
Plaats reactie